Friday, October 17, 2014

Khabar angin kafa 2015

Jika gagal merancang, maka anda merancang utk gagal. Sememangnya semua sudah mengetahu berkenaan hal ini.perancangan yang baik akan membawa kepada kejayaan dan sebaliknya akan berlaku. Tidak terkecuali dalam dunia bola sepak.perancangan bukan sahaja berlaku di atas padang semasa perlawanan tetapi perlu dari pengurusan tertinggi sehingga kepada stake holder terpenting sesebuag pasukan, peminat.

Di saat 4 pasukan terbaik bersiap untuk mengharungi perlawanan separuh akhir Piala Malaysia 2014, Kelantan yang sudah melupakan kekecewaan gagal ke separuh akhir tahun nie, mengambil langkah maju ke hadapan dengan bersiap untuk mengharungi musim 2015. Tan Sri Annuar Musa yang sudah tamat tempoh penggantungan, telah memberi gambaran awal berkenaan persiapan awal pasukan Kelantan untuk tahun 2015.Sudah ramai yang menghebahkan senarai awal barisan pemain untuk tahun depan. Sudah ramai yang mencongak di mana hala tuju kelantan untuk tahun depan. Sudah banyak yang mengintai nasib Kelantan untuk tahun depan. Dan persiapan untuk tahun depan sebenarnya telah bermula untuk pasukan-pasukan lain juga bukan sekadar kelantan. Malah, JDT, Pahang, Kedah dan Felda turut diberitakan telah memulakan langkah mencari pemain baru meskipun masih lagi bersaing dalam separuh akhir Piala Malaysia

Ramai yang bersetuju. Ramai mengakui. Ramai yang berpendapat yang kelemahan Kelantan tahun ini adalah dibarisan serangan dan pertahanan. Sangat ironik kerana pada awal musim Ghaddar dan Obinna dikeluarkan disebabkan masalah disiplin dan kehadiran pemain import yang diharapkan dapat membantu Kelantan tidak tercapai.Jadi, fokus utama untuk musim depan pastinya untuk memperkasakan lagi barisan serangan dan pertahanan disamping menguatkan lagi barisan tengah. 

Setakat saat dan ketika ini, Kelantan boleh menarik nafas lega kerana hampir lebih separuh barisan pemain yang sekarang ini, pemain tempatan terutamanya, dikatakan telah bersetuju untuk kekal,.Kita lihat dari setiap bahagian

Penjaga Gol
Tiada apa yang perlu dirisaukan. Apek masih berbaki kontrak selama 4 tahun. Mat Chah / Syazwan masih akan menjadi backup kepada Apek. Apek sentiasa memberikan aksi yang diharapkan dan masih layak untuk dinobatkan sebagai penjaga gol terbaik negara. 

Pertahanan
 Ketiadaan Obinna memang sangat terasa. Husien Alaa yang datang dengan reputasi tidak membantu menutup kelemahan di barisan pertahanan. Nazri juga seperti tidak dapat memberikan persembahan yang menyakinkan. kelemahan ini sangat ketara ketika perlawanan menentang Kedah tempoh hari. Barisan belakang Kelantan perlahan, suatu ketika hilang punca, serta gugup bila berdepan serangan pantas daripada sayap ataupun tengah. Farisham, Nik Shahrul Azim,Fitri Omar, Zairul Fitri diberitakan masih akan bersama Kelantan. Husien Ala tidak akan disambung kontrak. Nazri juga mungkin akan mengangkat kaki. Faizol Nazlin dan Tuan Mohd Faim pasti diharapkan dapat terus belajar daripada pemain senior lain. Faiz Suhaimi juga begitu. Untuk musim depan,sekirannya mampu mendapatkan dua tonggak pertahanan tengah, Kelantan mampu menutup lubang kelemahan. Dikhabarkan Norhafiz Zamani, Azizi Mat Rose akan datang ke Kota Bharu. Dua nama yang cukup sinonim di Malaysia. Walaupun sudah berusia, pengalaman mereka masih lagi ditagih. Pemain import juga diharapkan dapat dicari. Pemain yang mampu mengemudi barisan pertahanan. pemain yang mampu menjadi jeneral. 

Out
Husien Alaa
Nazri

In
Norhafiz
Azizi Mat Rose
Import


Tengah
Untuk musim 2014, boleh dikatakan barisan tengah Kelantan bukan antara yang terbaik negara. JDT, Selangor , Pahang, Terengganu mempunyai barisan pemain tengah yang lebih hebat. Namun begitu, dengan kehadiran kembali Wan Zack, prospek untuk musim depan sangat cerah. Dilihat kepada persembahan Kecik dan Wan Zack dalam perlawanan menentang Kedah, barisan tengah Kelantan mampu mengawal dan digeruni ramai. Piya seperti yo-yo tahun ini. Piya seperti yang ramai perkatakan, Piya tidak mampu menjadi CM yang baik sekiranya ditiada DMC. Sememangnya Shakir Saari sangat dirindui Piya. Shawky yang berfungsi sebagai DMC, CM dan AMC sering mampu menunjukkan aksi yang baik. tetapi dia masih lagi gagal membaca gaya dan corak taktikal yang berkesan. Brendan Gan. Nama yang cukup menyinar. Salah seorang pemain versatile. Disebalik kegagalan Kelantan, Brendan Gan merupakan pemain yang menyinar disamping Kecik, Izuan Rosli tahun ini. Brendan Gan perlu dikekalkan. Kecik sangat menyinar tahun ini. Bermain di posisi kegemarannya, kecik sangat bijak mengambil peluang dan mampu mengucar kacir pertahanan lawan. Kecik antara natural winger yang Kelantan boleh harapkan sebagai tonggak masa depan. Wan Zack walaupun beraksi setelah berehat panjang, masih lagi berbisa dan reputasi serta pengalaman bermain di negara luar pasti akan lebih serasi dengan rakan-rakan dan corak taktikal Kelantan. Izuan Rosli merupakan pemain muda yang sedang meningkat. Boateng bijak menggunakan izuan rosli. larian laju, sepakan padu antara senjata utama pemain muda ini. Amar Rohidan antara muka baru tahun ini yang diharapkan dapat membantu barisan tengah, tetapi sebaliknya yang berlaku. Sekirannya Shawky tidak disambung kontrak, pasti import baru yang dicari. Seorang AMC yang dapat merangka serangan serta mengoptimumkan larian-larian daripada winger. Norfarhan diberitakan akan kembali. Nasir daripada Perak. Seorang CM yang rajin dilihat memberi petanda berubah angin daripada ipoh ke kota bharu.

Out
Amar Rohidan
Shawky (50%)

In
Import
Import
Nasir


Serangan
Tagoe. Prince Tagoe. Pemain import yang beraksi di Kelantan sering tidak seperti digambarkan. Seolah terkena satu sumpahan. Yang terkini adalah Prince Tagoe. Dengan reputasi yang pernah bermain di Piala Dunia tetapi sering cedera dan tidak capai tahap fitness yang diharapkan. Forkey Doe juga boleh dikatakan gagal tahun ini. Doe tidak mampu mengulangi persembahan berbisanya seperti berada di Selangor dan Terengganu. Shakir Ali masih lagi bergelut mencari rentak. Fakri Saarani masih lagi berbisa tapi perlu lebih matang dalam setiap perlawanan. Tagoe sudah keluar. Doe juga akan keluar. Shakir Ali masih akan bersama kelantan. Dua atau seorang pemain import akan beraksi di bahagian serangan.Diharapkan pemain yang cukup pantas, yang pandai mengambil peluang dalam kotak penalti.beberapa nama sudah mula timbul, ada daripada benua afrika, ada daripada asia tenggara. Sesiapapun yang akan hadir, diharapkan pemilihan yang mendalam diadakan sebelum sebarang keputusan dibuat.

Out
Doe
Tagoe

In 
Import
Import

Jurulatih
Jika dituruti daripada nada yang disuarakan Boateng, beliau masih lagi mahu mengemudi Kelantan. Antara faktor kejatuhan Kelantan dalam tahun ini adalah tiadanya kestabilan. bermula dengan Steve Darby dan baru diambil oleh Boateng. sekiranya Boateng diberi peluang untuk merencana pasukannya sendiri ditambah dengan persiapan pra musim yang rapi, tidak mustahil beliau dapat menerapkan corak dan gaya permainan yang bermutu. Tetapi sekiranya jodoh Boateng dan Kelantan tidak panjang, jurulatih tempatan tidak kurang juga hebatnya. Azraai Khor boleh diintai. Dengan reputasi sebagai double treble, Azraai Khor masih antara jurulatih hebat. Ataupun mungkin saja mahu menambah perisa, TSAM boleh merisik Dato Rajagopal yang masih tidak memegang mana-mana kerusi. Sesiapa pun yang akan memegang kerusi ketua jurulatih pada musim depan, para peminat Kelantan sangat perlukan kestabilan dan kita perlu berikan masa dan ruang sepenuhnya kepada kelantan.

Sunday, October 12, 2014

Reaksi Bajet 2015

*Sekadar kutipan reaksi Bajet 2015 baru-baru ini

Minyak tak naik. Subsidi je dikurangkan. Orang kaya-kaya yang naik kereta besar je terasa. Minyak untuk orang biasa-biasa tetap sama. Lagipun berapa liter lah sangat terjejas
kata Ahmad, pemilik motosikal kapcai yang kerja menoreh getah di sebuah felda di sebuah negeri sambil membayar teh o ais RM1.50.


Betul lah tue peruntukan banyak tue.Lagipun entiti tue kan jaga pasal pendidikan kanak-kanak. Kanak-kanak kena jaga betul-betul. Baru lah mereka dapat pendidikan terbaik
kata Pak Cik Yusuf, nelayan di sebuah kampung nelayan di sebuah negeri Pantai Timur sambil mendial anak bongsunya yang sudah berumur awal 30 an.


Tengok ni, duit subsidi dibahagikan kepada rakyat balik.Banyak nie.Boleh tanggung beli beras dan gula untuk setahun.Kena bersyukur dengan pemberian nie.
kata Mak Cik Senah, suri rumah sepenuh masa sambil membelek surat khabar di pasar di sebuah pekan kecil di Utara Semenanjung Malaysia sambil lengannya ditunjukkan gelang emas baru dibeli daripada kedai Ah Chong


Betul la kena naik taraf gaji dan elaun diorang tue. Kau tahu tak wakil rakyat di Uganda pun lagi tinggi. Ini kan pula kita. Kalau kau jadi wakil rakyat pun kau mesti nak naikkan juga semua tue.
kata Seman, penganggur yang sudah 18 kali gagal dalam temuduga dan sekarang masih lagi mencari kerja di sebuah Bandaraya sambil membeli tiket LRT.



Yang kau nak membebel pasal kerajaan nie kenapa? Bukan kau dapat bonus kan. Untung la tue boleh bayar percutian kau tue nanti. Bersyukur la. Orang lain takde bonus pun tau
kata Dollah, pekerja am sebuah jabatan kerajaan sambil menghirup kopi di sebuah kedai kopi pada pukul 9.30 pagi waktu pejabat.


Friday, October 10, 2014

Suku Akhir Piala Malaysia 2014 Kelantan vs Kedah

Tamat sudah saingan Kelantan dalam Piala Malaysia. Keputusan akhir Kedah 3-0 di perlawanan di Darul Aman. Secara agregatnya Kedah layak 4-3. Secara rasminya, Kelantan boleh mengiringi Selangor yang turut kalah secara agregat 7-3 di Temerloh malam ini.

Untuk menunding jari kepada kegagalan malam nie pasti ramai penyokong mahu salahkan Boateng, atau juga kepada Tan Sri Annuar Musa. Tetapi sebenarnya inilah realiti bola sepak. Seperti yang selalu diperkatakan, banyak faktor bagi sesuatu perlawanan. Sebelum perlawanan, ramai yang dah jangkakan Kedah akan bagi tentangan sengit. Kelantan berwaspada. Tetapi dengan kehadiran semula Nik Shahrul Azim, satu kelegaan dilihat kerana dia dapat kembali ke posisi bek kanan, dan Brendan Gan kembali ke tengah. Tetapi setelah 28 minit pertama perlawanan, memang terbukti Pok Nik tidak seperti yang sebelum ini. Terjahan kasar, sepakan tidak sampai dan terlalu robust menyebabkan Badrol bakhtiar banyak membawa masuk bola ke dalam kotak penalti Kelantan. Husien Alaa dan Farisham pula seperti biasa masih tidak serasi meskipun sudah hampir 6 bulan beraksi bersama. 

Pada awal permainan, Boateng memang dilihat menerapkan taktikal bertahan dengan gan dan shawky dilihat banyak bermain di DMC bagi mengekang serangan Kedah. Piya pula dihadapan mereka dengan harapan dapat mengatur serangan kepada Fakri, Doe dan Izuan. Izuan sedikit kecewa malam ini. fakri juga tenggelam. Doe masih lagi tidak berfungsi dengan baik sebagai target man. Tetapi sepatutnya Boateng sudah dapat memahami role sebenar Doe, Doe lebih sesuai sebagai Advance Forward. Izuan lebih kepada Defensive Forward. Hanya Kecik dan Wan Zack yang betul-betul natural winger. Fakri lebih kepada Inside Forward. 

Dengan penerapan taktikal bertahan, Piya lebih berfungsi kepada CM dan dilihat tidak banyak dapat bergerak dan membuat hantaran di tengah padang. Kedah bijak membaca dan menggunakan  badrol dan khril muhaimen. Mehmet dan Woong pula acapkali bertukar tempat bagi mengelirukan pertahanan kelantan. 2 gol kedah berpunca pada salah faham pertahanan Kelantan. Gan tidak dapat tampan dengan bola menyebabkan bola dapat kepada pemain kedah. Husien Alla tidak dapat membuat hantaran bola yang baik keluar daripada kotak penalti dan gol yang ketiga memang satu kekalutan pertahanan.

Boateng cuba menerapkan corak serangan tetapi perlu diingat, skuad Kelantan tidak mempunyai fitness dan masih lagi kekurangan tonggak di pertahanan. Piya hanya sesuai bermain sebagai AMC. Dia perlukan DMC yang dapat melindungi setiap masa di tengah padang. Serangan separuh masa kedua dengan kemasukan Kecik banyak menghidupkan serangan kelantan. kecik bijak mengelecek dan sekurang-kurangnya 4 kali kecik berjaya memperdayakan pertahanan kelantan. Dalam perlawanan sebegini, barulah kelibat Ghaddar yang sentiasa bijak menghidu peluang dalam kotak penalti dirindui. Fakri pula sangat mengecewakan malam ini. Fakri patut lebih matang dan mengawal emosi. Disaat Kelantan masih lagi berpeluang untuk layak, dia merobek keyakinan rakan-rakan perjuangan. Boateng juga masih lagi memberi kepercayaan kepada Fitri Omar untuk mengawal bek kiri meskipun Fitri lebih sesuai bermain diatas. Fitri masih kurang skil bertahan berbanding Roypy.
Secara analisisnya, kedah memang layak menang perlawanan malam ini. tetapi jika dilihat kepada persembahan kecik dan Wan zack pada separuh masa kedua, dua winger yang sangat berpotensi dan jika disesuaikan dengan taktikal yang betul, mereka berdua bukan saja dapat membawa kemenangan kepada kelantan, tetapi mampu untuk menyarung jersi negara.

tahniah kepada Kedah dan Felda malam ini. Misi 33 diteruskan lagi musim depan. Misi membina Kelantan kembali . Penyusunan semula pengurusan akan bermula setelah TSAM dapat bertugas balik. Untuk mengekalkan keserasian, amat lah penting Kelantan tidak membuat perubahan yang besar dalam senarai barisan pemain untuk musim depan. Pok Nik perlu bermain di pertahanan tengah seperti yang dia buktikan ketika bersama Obinna sebelum ini. Gan pemain versatile tetapi perlu lebih memahami pergerakan Piya. Shawky mungkin keluar. Pertahanan tengah yang baru perlu dicari. Farisham perlu di'rotate'. Kecik dan Wan Zack perlu diberi kebebasan dan mungkin diberi tempat sebagai inside forward. Seorang penyerang poacher atau target man perlu dicari. gaya perlawanan kelantan lebih kepada realistik. Corak total football Belanda tidak sesuai kepada Kelantan. Satu taktikal pragmatik lebih membuahkan hasil. Sathianathan buktikan sebelum ini. Bojan berjaya buktikan sebelum ini. 

Disaat pasukan lain mengatur taktik untuk saingan separuh akhir, Kelantan, Selangor dan mungkin akan diiringi Terengganu (JDT sudah pasti akan ke semi final dengan bantuan FAM) dan PDRM akan menyertai pasukan-pasukan lain mempersiapkan diri untuk musim baru. Para pemain mula menimbangkan tawaran. Mula memikirkan prospek untuk musim depan. Pengurusan mula mengatur perancangan. Penyokong mula mencari rumor pemain baru.

Untuk Kelantan, tahun baru akan sampai awal dari sebelum ini

Bajet 2015


Hari ini semua tertumpu ke TV atau dalam internet untuk mendengar intipati Bajet 2015 yang dibentangkan oleh PM kita. Seperti biasa, ramai yang tunggu apa yang PM akan rancang bagi tahun depan. Aku rasakan dua isu utama yang ramai duk perkatakan adalah mengenaikan kenaikan BRIM untuk tahun depan, dan tradisi setiap bajet tahunan, bonus kepada penjawat awam.

Dari segi ekonominya, tiada apa perubahan yang besar yang akan dilihat daripada pembentangan bajet tahunan. Seperti yang tahun sebelumnya, perkara yang sama akan diutarakan. Kena akui, negara kita nie bijak dalam perancangan. Bukan diperingkat kerajaan pusat malah dalam semua lapisan sekalipun, orang kita memang bijak merancang. Tetapi yang selalu menimbulkan masalah adalah kepada pelaksanaan perancangan tersebut.Ulasan panjang rasanya tak perlu kerana semua orang yang boleh berfikir serta bijak membaca dapat mengetahui keadaan dan situasi ini.

Aku suka kaitkan keadaan bajet hari nie malah pentadbiran seperti seorang pemancing. Kolam yang kecil, jika kita tahu ikan tak banyak pasti kita akan gunakan umpan yang biasa. Tetapi kolam yang besar, yang kita tahu banyak ikan, pasti akan guna umpan yang lagi besar. Tetapi umpan memang sudah lumrahnya, nampak gah tetapi bila sekali termakan, makan ikan tersebut akan ditarik dan akhirnya menjadi lauk kepada si pemancing. Tetapi kadang-kadang pemancing kena ingat, ikan tak selamanya akan menjadi lauk, dibantu angin, ombak boleh mengoyangkan sampan.

Friday, October 3, 2014

Cerita bertindih

Cerita terhangat sehari dua nie pasti tak lain tak bukan pasal harga minyak naik.kalau diikutkan, semua orang dah boleh agak berkenaan kenaikan ini.samada lambat atau cepat itu je persoalannya.
Jd seperti biasa ramai yang luahkan.ramai jugak yang kondem pada luahan tersebut.rasenye masing-masing ada pandangan tersendiri tapi kadang-kadang jangan sampai menampakkan kebodohan kita bila mengkondem orang lain..kena pegang prinsip kepelbagaian bg setiap manusia tue.
Tp pada kendian hari nya.minyak tetap akan naik dan najib akan umum bajet 2015 pada 10 oktober nanti.seperti biasa, ramai tunggu.ramai nak tahu.tp kendian harinya, benda sama akan jd.output tak seperti yang dirancang.salah mana?fikir dan lihat dengan mata hati.bukan dengan dengar sahaja.
Malam nie berlangsung kembali liga bola sepak negara.tetapi selepas nie bercuti lama kembali utk piala aff.perlawanan tumpuan pasti terengganu dan jdt. Kelantan akan terima kedah.bg kelantan, aku rasa satu pencapaian yang ok kalau dapat masuk semi final. Memandangkan tan sri annuar musa akan bebas dari penggantungan bulan nie, sama-sama lihat impak dia kepada kelantan serta perancangan awal pada musim depan.dah byk khabar angin muncul utk musim depan.tp yg paling hebat pastilah torres diintai oleh jdt.kalau torres mampu disambar jdt, jd boleh lah borong harga diskaun penyerang kononnya terhebat malaysia sebelum nie dari jdt. Semua pasukan memang sedang fokus pada piala malaysia tapi tak kurang jugak ramai yang dah mula merisik utk musim depan. Aku nak dua je utk kelantan.striker import yang baru.defend import yang baru. Itu je.oktober november dan disember..tiga bulan utk merisik aku rasa dah cukup lama.study betul2.jangan bila datang hujung bulan 12 baru nak sibuk cari pemain import.paling tidak pergi saja scout guna fm.ada nasib akan jumpa wonderkid.soal utama gaji mampu bayar atau tidak.
Sekian.

Jom Share