Thursday, July 10, 2014

Cerita Piala Dunia..Separuh Akhir

4 buah negara kuasa besar
Sejarah panjang berjela.
Nak cerita satu-satu sampai sahur jumaat belum habis rasanya.
2 perlawanan yang bagi sesetengah orang tak menepati citarasa
German 7 - Brazil 1
Menangis, Meraung, Kecewa, Sedih, Marah
Terkejut, gembira, bijak, kuat
Dua nasib yang berbeza
Dunia memerhati
Argentina 0 - Belanda 0
Perlawanan yang tak rancak bukan selalunya disebabkan oleh pasukan yang tak kuat. Kadang-kadang pasukan yang sama kuat menghasilkan perlawanan yang boring
Musuh tradisi Brazil. Jiran.
Gembira untuk berangan. Berangan menjulang piala yang paling terkenal di dunia dalam bola sepak di laman musuh tradisi

Hujung Minggu ini penentu. Hasil selepas 4 tahun
Cuti sudah diminta
Semoga dapat berjaga malam menanti sahur, menanti bola
Jangan dilupa kepada rakyat Gaza.
Doa diutuskan semoga sentiasa mendapat perlindungan
Jangan jadikan kebencian kepada zionis Israel satu benda bermusim


Monday, June 30, 2014

Piala Dunia 2030


20 tahun


Itu lah jangka masa yang diambil. Edisi kelima baru lah negara kita mampu menyakinkan FIFA untuk menganjurkan kejohanan bola sepak yang paling berprestij di dunia. 20 tahun bukan satu masa yang singkat.Segala-galanya bermula pada 2014.Tahun perancangan bermula.


Piala Dunia 2030. Piala dunia yang pertama dilangsungkan di Asia Tenggara. Kedua berlangsung di Asia. Malaysia menjadi tuan rumah sepenuhnya. Sebanyak 12 gelanggang disediakan. Pada peringkat awalnya, Malaysia dan Singapura akan menjadi tuan rumah bersama, tetapi setelah berlangsung beberapa siri pertemuan dan perbincangan, Singapura menarik diri. Kekangan utama Singapura adalah tiadanya stadium yang dapat menampung keperluan para peminat dan syarat ketat daripada FIFA.


10 gelanggang/stadium yang mana diperbaiki dan diberi nafas baru dan 2 stadium baru dibina. 12 Gelanggang tersebut adalah;


·         Stadium Shah Alam

·         Stadium Nasional Bukit Jalil

·         Stadium Negeri Batu Kawan

·         Stadium Alor Setar, Kedah

·         Stadium Negeri Ipoh

·         Stadium Negeri Paroi

·         Stadium JDT, Larkin

·         Stadium Kuantan

·         Stadium Negeri Sultan Mizan

·         Stadium Negeri Kota Bharu

·         Stadium Negeri Kuching

·         Stadium Negeri Kota Kinabalu


Selangor, Kuala Lumpur, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Johor, Pahang, Terengganu, Sabah, Sarawak, Kelantan adalah negeri-negeri yang terlibat dengan penganjuran piala dunia ini.

Semua kerajaan negeri memberikan kerjasama yang padu dan erat kepada penyediaan gelanggang, kemudahan-kemudahan lain. 


Perlawanan pembukaan berlangsung di Stadium Shah Alam yang melibatkan Malaysia selaku tuan rumah menentang Belgium, dalam pertemuan kumpulan A. Skuad Malaysia bukan lagi skuad belasahan. Skuad Malaysia standing dengan gergasi Asia yang lain. Perancangan yang dibuat selama 30 tahun membuahkan hasil. Tahun 2014 bermula segalanya. FAM merangka perancangan 30 tahun. Pemain-pemain negara diberi latihan diluar negara. Beberapa nama dipancing kelab liga 3 Portugal, kelab liga 5 England, kelab divisyen 4 liga jerman. Dari tahun 2014, nama Malaysia semakin meningkat tahun-tahun seterusnya. Pemain Malaysia mula dikenali ramai. Selepas JDT yang beraksi di Liga Juara-Juara Asia, Kelantan pula yang menongkah arus dalam AFC Cup standing dengan kelab tersohor Asia yang lain. Kelab-kelab Malaysia juga mula memenangi AFC Cup. Pemain Malaysia mula menembusi liga di Korea, Jepun, Qatar, Oman dan liga-liga lain. Tahun 2022, boleh dikatakan 11 pemain yang mewakili skuad Malaysia adalah mereka-mereka yang beraksi untuk liga negara luar.


Liga tempatan tidak kurang juga hebatnya. Daripada liga super, FAM berjaya mengolah format. Liga Malaysia bermual 2018 mempunyai 20 pasukan.Liga berlangsung sepanjang tahun. Kawalan kepada pemain import sudah dikurangkan. Sekarang ini sekurang-kurangnya setiap pasukan yang bertanding dalam liga tempatan mempunyai 4/5 orang pemain import yang datangnya dari segenap pelusuk dunia.


Piala Dunia 2030. 
Malaysia sudah bersedia. Stadium –stadium yang tidak menepati syarat FIFA diberi nafas baru. Stadium-stadium ini ditingkatkan. Kawalan keselamatan diperkasakan. Tempat duduk ditambah. Setiap kerajaan negeri yang diberi mandat menjadi tuan rumah juga perlu menyediakan kawasan penyokong dengan skrin gergasi dan kemudahan-kemudahan lain. Sektor ekonomi bagi Bandar-bandar di Semenanjung Malaysia melonjak naik. Batu Kawan menjadi pusat sukan yang canggih. Alor Setar diperbesarkan lagi. Hotel-hotel muncul. Kawasan Bandar diperbaiki untuk mencerminkan Malaysia kepada mata dunia. Pihak keselamatan juga dipertingkatkan. Pihak polis dan tentera sudah bersiap sedia mengawal ribuaan pelancong dan para peminat bola yang akan memenuhi setiap stadium nanti.


Kerajaan sangat serius dengan penganjuran piala dunia kerana kerajaan tahu pulangan yang akan diperolehi nanti. Jalinan kemudahan pengangkutan telah dipertingkatkan. Setiap negeri mempunyai lapangan terbang yang sangat mesra, canggih dan memenuhi keperluan. Kota Bharu mendapat lapangan terbang baru. Seremban mendapat highway baru. LPT dipertingkatkan dengan ditambah sehingga ke Kota Bharu. Sistem terminal bas di setiap negeri bertanding juga diperbaharui. Kuala Terengganu mendapat terminal baru,s ama seperti Kota Bharu, Johor, Alor Setar dan Butterworth. Kuching dan Kota Kinabalu mendapat penambahan kadar penerbangan. Sekarang ini penerbangan ke Kuching dan Kota Kinabalu boleh didapati bukan sahaja daripada KLIA2 dan Kota Bharu tetapi juga daripada Pulau Pinang, Kuala Terengganu dan Johor. Jalan raya persekutuan semuanya diperbaiki. 


Aspek yang paling penting adalah keselamatan. Untuk itu, kerajaan Malaysia bermula tahun 2026 telah mengambil langkah proaktif, ops membanteras PATI ditingkatkan. PATI dari Asia Tenggara mahupun Negro dibanteras sepenuhnya. 3 tahun usaha yang dilakukan bukan sahaja di ibu negara tetapi di Negeri Sembilan, Selangor, Pulau Pinang mendatangkan hasil. Bilangan PATI mula menurun. PATI mula takut untuk memasuki Malaysia. Tentera Laut menjaga selat Melaka dengan penuh dedikasi. Imigresen dan Kastam menjaga sempadan negara dengan penuh etika.


Piala Dunia 2030 akan bermula. Aku sudah bersedia. Sangat bersemangat. Stadium Baru Kota Bharu yang dibina di Tunjung sudah sedia. Stadium ini akan digunakan oleh Pasukan Kelantan selepas Piala Dunia. Sebelum ini untuk menguji stadium, Kelantan telah bertemu dengan pasukan Real Madrid.Stadium yang mampu memuatkan 55,000 orang penonton itu antara stadium yang tercantik di negara dengan kelengkapan yang canggih dan berteraskan konsep Wau Bulan. Tiket piala dunia bagi pertemuan Jerman menentang Australia telah aku beli. Sekarang ini senang untuk ke stadium. Sistem MRT telah diwujudkan di kota bharu. Aku tersenyum. Tersenyum mengenangkan penangan piala dunia kepada keseluruhan ekonomi, social, pembangunan di Malaysia. Satu lonjakan yang benar-benar menguntungkan rakyat.


Piala Dunia 2030..Tersenyum sendirian aku.



“Abang..abang..bangun..sahur.” Kedengaran isteri aku mengoncangkan badan aku. Aku buka mata. Tengok jam.Jam 5 pagi..Hari pertama Ramadhan untuk tahun ini. Aku gosok mata. Cis..mimpi rupanya. Memang betul penangan Piala Dunia nie. Aku bangun.Isteri aku dah ke dapur. Aku buka facebook. Brazil menang lawan Chile. Columbia pula menang lawan Uruguay. Malaysia? FAM baru nak ambil Dollah Salleh jadi jurulatih baru.



Monday, June 16, 2014

Cerita Piala Dunia



Bermula Minggu lepas, Piala Dunia 2014 yang berlangsung di Brazil bermula.Semua para peminat bola sepak mula bersengkang mata menyaksikan perlawanan-perlawanan pasukan kegemaran masing-masing dalam temasya bola sepak terhebat 4 tahun sekali ini.Setiap edisi piala dunia menjanjikan pelbagai cerita dan pelbagai kenangan yang tidak dapat dilupakan.Edisi kali ini di Brazil juga tidak kurang dengan pelbagai cerita(kontroversi, politik, kelakar dan sebagainya).

Bagi aku setiap edisi piala dunia membawa bersama sejarah yang tersendiri dan amat bersangkut paut dengan kejadian-kejadian penting dalam sejarah hidup aku.Semuanya kebetulan tetapi Piala dunia benar-benar membawa erti. Tidak kira pasukan mana yang kalah atau menang, yang penting, yang paling diingat adalah memori yang dibawa.

Piala Dunia 1994
Masa ini aku masih kecil. Baru darjah 4. Memori terawal yang aku ingat adalah tengok bola pada waktu pagi. Masa ini piala dunia berlangsung di Amerika Syarikat. Di zaman Romario, Roberto Baggio, Jerman, Brazil, Denmark. Aku paling ingat pada perlawanan akhir di mana Itali bertemu Brazil pada penentuan penalty. Roberto Baggio mengambil sepakan paling akhir dan gagal menjaringkan gol apabila sepakan melencong ke atas. Brazil bersorak, mereka ditabalkan juara dunia untuk kali ke 4. Itali berduka.Ini antara memori terawal dan mungkin disini aku mula minat pada bola sepak itali.

Piala Dunia 1998.
4 tahun berselang.dah melangkah masuk tingkatan 2. Antara memori alam persekolahan yang paling tak dapat dilupakan. Kenangan bersekolah di sekolah asrama memang sangat best.Tahun ini Piala Dunia berlangsung di Perancis. Di zaman sekolah ini, nak tengok bola pun susah. Bilik tv kalau nak tengok bola lewat-lewat malam memang tak boleh. Bilik TV dijaga oleh tingkatan 4, 5. Budak tingkatan 3 ke bawah nie ibarat kasta rendah. Jadi segala keputusan yang dapat melalui surat khabar ataupun masa balik ke rumah. Aku lagi tahun ini aku masuk peraduan coke yang kumpul penutup botol atau pembalut botol minuman. 1000 penyertaan terawal akan dapat hadiah. Aku dapat tshirt dan beg coke edisi Piala dunia. Masa perlawanan suku akhir, Perancis dan Itali, ramai pelajar tengok di bilik sebelah kantin sekolah. Sekali lagi masuk penentuan penalty. Roberto Baggio main lagi tahun ini. Tapi edisi kali ini perancis hebat.Zidane, Thuram, Blanc, Lizarazu, barthez. Perancis Menang penalty lawan Itali seterus masuk final jumpa Brazil. Ronaldo, Leonardo, Roberto Carlos, Taffarel, antara lagenda Brazil. Orang ramai cakap brazil akan menang. Tapi ramai juga yang sokong perancis (selalunya geng Arsenal). Perancis menang dengan Zidane jaringkan 2 gol.

Piala Dunia 2002.
Edisi piala dunia yang pertama berlangsung di Asia. Tuan rumah bersama Korea dan Jepun. Masa nie dah bebas dari sekolah. Baru masuk  U. Masa tengah gila sebab jauh dari family, berdikari, dapat duit lagi. Sebulan sebelum piala dunia, masa duit dah masuk, ramai-ramai pergi Ipoh parade (Kalau tak salah), masing-masing ambil tshirt adidas edisi piala dunia mengikut negara kegemaran masing-masing. Disebabkan Italy bukan adidas, aku rasa tahun tue aku ambil Argentina. Tahun nie memang special sebab Jepun dan Korea sangat power. Brazil dan Jerman yang masuk final. Fesyen rambut Ronaldo yang memang tak akan dilupakan. Sebab duduk di U, jadi nak tengok bola tue takde masalah, asal jumpa kereta member terus keluar pergi tengok kat mamak. Masa final aku ingat tengok di Rumah sebab masa cuti. Brazil menang, Ronaldo pemain terbaik. Aku paling ingat edisi piala dunia nie sebab tak boleh lupa masa Ahn Jung Hwan sumbat golden goal masa lawan Itali.

Piala Dunia 2006
Tahun yang menjadi titik permulaan bagi yang baru. Aku ingat lagi masa sebelum nak mula world cup aku dan kawan aku pergi KBMC untuk buat medical check up bagi masuk u di Terengganu. Doktor siap cakap darah tinggi , aku jawab sebab tak tidur malam berjaga tengok bola. Tahun nie Piala Dunia di Jerman. Member aku ada belajar di Jerman siap pesan suruh beli mafla sempena piala dunia. Awalnya aku memang kurang berminat untuk masuk u di Terengganu, tetapi siapa sangka bermula di sana la, corak kehidupan sekarang ada.  Antara ayat aku akan sentiasa ingat adalah apabila aku tanya kawan aku macam mana brazil lawan perancis sebab aku tak dapat tengok match tue (orientasi). Kawan aku cakap dia tak nak cakap mengenai brazil. Perancis menang lawan brazil. Masa final, perancis sekali lagi lawan Itali. Masa nie baru je habis orientasi. Pukul 11 lebih kawan aku dah datang ambik keluar pergi bandar cari kedai lawan bola. Bayangkan dari pukul 12 sampai pukul 3 lebih tunggu nak tengok bola. Tetapi berbaloi. Perlawanan yang hebat. Zidane tanduk materazzi.Itali balas dendam sebab kalah penalty sebelum ini. Aku ingat lagi Cannavaro julang piala dunia.Subuh masuk asrama balik

Piala Dunia 2010
Selang lagi 4 tahun. Kali nie Piala Dunia di Afrika. Bermula dengan kontroversi vuvuzela. Tengok bola pun tak boleh nak fokus sebab bunyi terlampau kuat. Penangan vuvuzela nie, ramai orang bawak masuk ke dalam Malaysia.Kali nie itali memang tak nasib baik. Banyak pasukan yang kalah awal. Sepanyol yang menang kali ini dengan brand tiki taka. Tahun ini dah berhijrah ke Selangor, Lembah Klang. Disebabkan u aku nie jenis tak bagi masuk selepas pukul 12, selalunya tengok bola kat rumah member di Pantai Dalam takpun tengok skrin besar di dewan kolej. Masa final tengok ramai di skrin kolej. Sepanyol menang lawan Belanda. Nak cerita panjang masa nie pun macam tak ada cerita sangat. Tetapi masa piala dunia nie baru masuk semester kedua ( tak salah) kat u jadi baru lepas adapt dengan hidup mahasiswa di lembah klang. Banyak kali sesat cari rumah member Pantai Dalam. Banyak kali sesat cari tempat tengok filem jerman di  Damansara.

Piala Dunia 2014
Dah masuk alam pekerjaan. Temasya piala dunia yang kurang sedikit meriah. Satunya sebab MH370, politik FIFA, politik tempatan. Tapi piala dunia kali ini paling diingati kerana aku telah berjaya menamatkan zaman bujang. Dah bergelar suami. Pikul tanggungjawab.Alhamdullilah semuanya berjalan lancar. Sekarang meneruskan perjalanan berdua. Semoga sentiasa diberkati Allah




Selesai edisi-edisi piala dunia. Sekarang mahu tidur dan tunggu ambil bini balik sekolah. Baru lepas tengok siaran ulangan Argentina lawan Bosnia.

Wednesday, May 28, 2014

Wordful Wednesday - All of Quotes

40 Great Quotes about Friendship, Life, Love and Success
by stedas.
Explore more visuals like this one on the web's largest information design community - Visually.

Wednesday, May 21, 2014

Wordless Wednesday - What's For Breakfast

by BuzzFeed.
Explore more visuals like this one on the web's largest information design community - Visually.

Jom Share