Monday, December 28, 2009

Bermula kembali..



Tahun 2009 semakin menghampiri penghujung..Tahun 2010 akan menjelma.Tahun depan menjanji kan bermacam lagi cabaran dan dugaan.
Tahun ini berakhir dengan pelbagai kisah dan tragedi serta teladan
Tahun depan diharap bermula dengan pelbagai kisah dan teladan yang dapat membantu memperbaiki apa yang kurang pada tahun ini.

Kehidupan sudah kembali di UPM.Suasana baru, subjek baru dan azam baru.Yang mana dapat dikekalkan ,sangat-sangat harap dapat kekalkan.Kekalkan yang baik dan berusaha kepada yang lebih baik.Buang yang buruk, ambil yang baru.

Gembira, boleh tapi biar berpada.
Sedih, boleh tapi kena redha.

Tahun 2010, selamat datang.
Tahun 2009, selamat tinggal.

p/s..Kembali ke UPM, kebolehupayaan untuk mengakses internet kembali terbatas disebabkan ketidakupayaan mengakses internet di kolej.Perlu ke cybercafe ataupun perpustakaan.Perlu bersabar.

Thursday, December 24, 2009

Sessi Jangan Tidur lagi (TV3)

Semalam sedang aku melangkah hendak masuk ke dalam bilik, aku terlintas depan tv, yang sedang ditonton oleh adik aku.Dia sedang melayan rancangan 'Jangan Tidur Lagi' di TV3 yang bermula jam 11 malam.Aku kebiasaannya tidak berminat sangat untuk layan tv3 tetapi tak tahu kenapa, semalam aku terduduk dan turut melayan sama.Seingat aku, hos rancangan tersebut adalah Adlin Ramli, tetapi semalam rupa-rupanya Saiful Apek.Yang menariknya, semalam tetamu undangan adalah Danny XFactor dan Marsha.Lama aku tak tengok Danny di kaca televisyen dan kali terakhir aku terjumpa dia di Secret Recipe KB Mall, awal tahun ini selepas keluarnya filem 'Budak Kelantan'.

Danny sekarang semakin gemuk.Memang kalau sesiapa tengok dia semalam akan terkejut.Aku sendiri terkejut.Memang semakin berisi.Marsha tak perlu la diulaskan, memang akan tetap "maintain" je badan dia, orang perempuan memang sentiasa jaga badan, aset katakan, lebih-lebih lagi dalam dunia hiburan.Baiklah berbalik kepada Danny tadi, memang aku tidak sangka Danny boleh berubah sedemikian, aku jangkakan orang industri, yang ada banyak wang  pasti akan pergi ke gimnasium mane-mane dan menjaga tubuh badan mereka namun sangkaan aku meleset bila tengok Danny semalam.Mungkin dia berbuat demikian untuk filem nya , aku sendiri tak pasti.Tapi semalam aku dapat tahu yang dia ada membintangi filem terbaru yang akan keluar April tahun depan, tajuk aku tak ingat.Yang mencuit hati semasa melayan rancangan itu semalam, Apek tanya soalan kepada Danny dan Danny jawab dalam bahasa 'Kelate' dan Marsha pula terpinga-pinga sambil ketawa gedik-gedik.Adik sendiri tak tahan gelak mendengar Danny menggunakan bahasa dialek semalam.Memang bahasa 'Kelate' amat unik.Aku bangga dengar Danny bercakap dalam bahasa 'kelate' semalam.

Aku tak layan sampai habis rancangan semalam.Aku sambung tengok CSI-NY yang lebih mencabar setiap episod dan episod semalam berkaitan dengan korupsi, penipuan orang-orang atasan dan penyembunyian bahan bukti.Aku malas nak ulas episod semalam di sini kerana lebih baik lihat sendiri nanti , lebih syok kan? Jangan risau, Astro banyak ulang episod CSI, tunggu hari Ahad , pasti ada ulangan CSI.

Yang mahu aku sentuh adalah berkaitan kes kecurian dua enjin jet pesawat milik TUDM yang heboh sekarang ini.Aku pun pelik kerana daripada apa yang aku faham dan baca, kes ini sebenarnya dah berlaku tahun lepas(kalau tidak salah) tetapi kenapa baru sekarang diheboh kan.Harga enjin itu dikhabarkan berjuta-juta ringgit.Memang tersangat mahal.Jadi macam mana dengan siasatan kes itu sekarang?itu yang rakyat hendak tahu.Semua itu adalah berkait dengan wang rakyat.Rakyat yang bayar cukai, ibu bapa aku berkerja penat-penat semata-mata nak tengok duit mereka hilang , dicuri oleh segolongan manusia yang tidak reti bahasa.Aku rasa perkara ini bukan seorang dua yang terlibat, pasti ramai yang bersekongkol.Lagipun, bukan senang hendak menghilangkan harta milik TUDM dan kalau senang, pasti aku dah ajak kawan-kawan aku pergi Sungai Besi .Bukan setakat enjin jet aku curi, dengan jet-jet aku curi.Senang nak balik KB.Laju.Siasatan dijalankan sekarang dan dengar khabar PDRM akan berkerjasama dengan Interpol mencari dalang-dalang.Aku rasakan, tidak perlulah PDRM lari jauh-jauh sampai luar negara, dalang-dalang kes ini masih ada dalam negara kita lagi.Aku yakin.

Entahlah, zaman sekarang ini susah hendak mempercayai orang.Kalau harta "Tentera Di Raja Malaysia" boleh dicuri siapa lagi yang rakyat dapat percayai kan?Aku berharap sangat-sangat kes ini dapat selesai dan jangan wang rakyat hilang begitu sahaja.Kalau begini, negara tidak perlulah beli lagi enjin dari luar, naikkan saja PTPTN agar ramai graduan belajar bersungguh-sungguh dan rakyat kita dapat cipta enjin jet sendiri nanti.Daripada wang rakyat dibazirkan begitu sahaja, amat besar faedahnya dapat membantu anak bangsa sendiri. 

Maklumlah, aku hanya peminjam PTPTN,orang lain bertuah sebab dapat biasiswa,dah terjamin kerjaya nanti.Aku hanya berterusan berhutang.Syukur sekurang-kurang dapat jugak kan.

Wednesday, December 23, 2009

TMnet - Telekom Malaysia Network


Aku baru dapat menggunakan internet kat umah nie.Sejak dari petang semalam, sambungan internet tak dapat digunakan.Bila aku telefon buat laporan kerosakan, boleh pulak pejabat TMnet cakap sambungan internet tengah 'update server'. Adoi laa.Jika selalu berlaku begini, mungkin aku akan pujuk orang rumah ini tukar kepada P1W1Max.Bayaran bulanan pun lebih kurang dan yang lagi istimewa, tiada wayar.Semuanya 'wayarless'.Bertambah-tambah senang.

Kadang-kadang aku hairan, kenapa perkhidmatan yang diberikan oleh TMnet kadang-kadang agak mengecewakan?Aku tidak berkata keseluruhannya, tetapi kadang-kadang.Berbanding perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat lain memang TMnet agak kebelakang sedikit.Walau apa pun aku bersyukur kerana kadang-kadang perkhidmatan internet TMnet ini lebih laju daripada perkhidmatan 'broadband celcom'.Aku pernah pakai benda itu sebelum ini dan memang perlahan.Mungkin broadband hanya sesuai dipakai di bandar-bandar besar.

Berbalik kepada W1Max, kawan aku di Kuala Lumpur ada menggunakannya dan bila aku tanyakan kepada dia, dia menjawab, sambungan nya agak laju dan bayaran bulanan hanya RM49 (yang paling asas..jika tidak salah).Namun, aku rasakan perkhidmatan ini mungkin tidak dapat dinikmati di sesetengah tempat lagi kerana masih agak baru.Aku masih ingat dalam bulan 9 dulu, aku bertanyakan kepada promoter W1Max tentang liputan di UPM, dia menjawab masih belum ada liputan perkhidmatan itu di sana.Mungkin sekarang dah ada, aku sendiri tidak pasti.

Jika kita lihat pada senario perkembangan liputan internet di Malaysia sekarang ini, satu senario yang amat menggalakkan.Tidak kira peringkat umur,dari budak sekolah rendah sehingga 50-an dan 60-an, semuanya sudah mengetahui dan menggunakan internet berbanding dekad yang lepas.Disebabkan inilah kita dapat lihat persaingan bermacam syarikat tempatan menawarkan perkhidmatan internet kepada pengguna.Pengguna sekarang mempunyai pelbagai pilihan , samada mencari yang laju, yang stabil, yang mudah alih mahupun yang asas.Pelbagai kadar disediakan dan aku tidak nafikan kadar yang ditawarkan amat berpatutan.Semua orang mampu menggunakan perkhidmatan internet sekarang ini dan aku jangkakan untuk tahun-tahun yang berikutnya, lebih banyak lagi penambahan kepada perkhidmatan internet dalam negara kita ini.

Monday, December 21, 2009

Berita sekitar Kelantan dan Filem

Gelombang ke empat banjir mula datang dan sudah kedengaran kebanyakkan penduduk di Kuala krai dan rantau ranjang yang berpindah setelah rumah masing-masing ditenggalami air.Aku amat bersimpati kepada mereka semua kerana terpaksa berpindah 4 kali dalam tahun ini sahaja.Semoga mereka semua tabah menghadapi musim hujan ini dan insyaAllah, keadaan akan pulih seperti sedia kala nanti.Aku harapkan gelombang ini akan berakhir dengan cepat dan semua orang akan ceria dalam menyambut kedatangan tahun baru.Aku juga berdoa agar tiada jalan yang ditutup disebabkan banjir kerana ingin ke Kuala Lumpur jumaat ini.


Aku terbaca dalam harian metro (kalau tak salah) dan boleh dibaca disini. Bunyinya agak ketat tapi jika diteliti sebenarnya langkah pihak berkuasa KB berbuat demikian adalah untuk kebaikan semua pihak.Jika undang-undang sebegini tidak dilaksanakan, dengan kadar jenayah yang setiap hari semakin meningkat ini, maka masyarakat kita akan sentiasa berada dalam ketakutan.Jenayah ragut, rogol dan mencuri serta merompak kini bukan sahaja boleh didengari di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Pulau Pinang, tetapi di Kota Bharu juga semakin hari semakin teruk kadar jenayah.Sekuran-kurangnya langkah PBT KB melaksanakan kompaun ini dapat mengajar dan menyedarkan kepada orang ramai betapa pentingnya hukum islam tersebut.Jangan pula kedengaran selepas ini ada NGO yang bukan Islam mempersoalkan motif hukuman ini dilaksanakan kerana bagi aku, langkah ini amat amat dituntut dalam Islam dalam menjaga kesucian agama Islam itu sendiri seterusnya umat Islam secara keseluruhannya.

Apa lagi yang berlaku sekitar negeri Cik Siti Wan Kembang ini dalam 2,3 hari ini? Oh yaa.KAFA (Kelantan Football Associations) akan memperkenalkan tiket elektronik yang mirip konsep Touch and Go. Pendapat aku, ini merupakan satu langkat merevolusikan sistem tiket di Malaysia dan seterusnya antara langkah yang dapat meningkatkan mutu bola sepak tempatan.Kita sering bercakap mengenai peningkatan mutu bola sepak tempatan dan penonton dan stadium merupakan satu elemen yang sangat penting dalam meningkatkan mutu bola sepak tempatan.Setelah skuad negara menang pingat emas di Sukan Sea Laos baru-baru ini, masanya sudah tiba untuk kita merevolusikan mutu sistem bola sepak tempatan.Keadaan padang, sistem tiket, tempat duduk dan keselesaan penonton dan peminat bola sepak tempatan dalam kancah liga bola sepak tempatan harus dipandang serius oleh semua pihak.Sekiranya keyakinan penonton dan peminat bola sepak tempatan naik dan amat menggalakkan tidak mustahil senario bola sepak kita akan dapat meningkat ke satu tahap yang lebih membanggakan. Semua pihak harus berkerjasama dalam hal ini dan tidak semata-mata terletak kepada pihak pengurusan negeri masing-masing.FAM, MSN dan PBT negeri masing-masing harus duduk semeja dan mengetepikan pandangan politk dan ego masing-masing demi bola sepak tempatan.


Bercakap seketika mengenai filem-filem yang ditayangkan di pawagam sekarang.Avatar, filem James Cameron dan ramai mengatakan filem ini patut ditonton.Aku menunggu filem Sherlock Holmes yang menampil kan Robert Downing Jr, dan amat sukakan filem yang penuh aksi dan skrip yang hebat. Assasins yang menampilkan Rain juga menampilkan aksi yang hebat berdasarkan cerita ninja dari Jepun namun ada sesetengah pengkritik mengatakan filem tersebut lebih tertumpu kepada populariti Rain semata-mata.Storm Warrior juga telah ditayangkan dan kawan aku yang telah menontonnya tidak mengalakkan aku untuk pergi menontonnya.Filem itu katanya kurang sengat berbanding filem pertama,Storm Raiders.

Sunday, December 20, 2009

Stranger Than Fiction - penuh maksud


 Berdasarkan nama tajuk filem ini, aku mula-mula ingatkan satu filem fiksyen seperti the land of the lost tapi rupa-rupanya bukan.Aku mula berkenan dengan filem ini setelah melihat Astro akan menayangkan filem ini pada 25 hb ini di AXN dan disebabkan mungkin aku tidak dapat menontonnya, maka aku terus mencari di google dan bernasib baik kerana terjumpa. Filem ini dibintangi oleh Will Ferrel yang sekarang merupakan salah seorang superstars Hollywood dalam genre Komedi dan tidak dinafikan melalui filem ini Will Ferrel membuktikan dia merupakan pelakon yang  serbaboleh dan mampu mengarap watak apa sekalipun.

Pada permulaan filem boleh dikatakan agak mendatar dan mungkin kepada yang tidak sabar akan kecewa dengan filem ini.Namun begitu apabila sudah sampai ke tengah filem, semua persoalan mula timbul dan seterusnya plot menjadi lebih laju tetapi kadang-kadang macam tergantung seketika. Kehadiran Dustin Hoffman yang menjadi pelakon pembantu dalam filem ini begitu memuaskan kerana beliau dapat menjalankan wataknya membantu Will Ferrel mencari apa yang berlaku dalam hidupnya.

Di akhir filem ini pasti penonton tidak sabar dan mengharapkan satu keajaiban berlaku dan sesungguhnya pengakhiran sebegini agak mendatar berbanding daripada pengakhiran yang awal-awal dicadangkan dalam filem berkenaan.

Bagi aku, filem ini bagus untuk ditonton kerana ia melibatkan kehidupan.Bagaimana seorang yang kuat berkerja sepanjang hidup nya mula mengerti apa kenikmatan hidup dan disaat beliau gembira ,beliau mendapat tahu beliau akan meninggal dan yang lebih mengecewakan, penulis novel yang akan mematikan hidup beliau dan abadikan dalam karyanya yang terhebat.Memang filem ini sesuai dengan tajuk yang telah diberikan, lebih ganjil dari fiksyen.Skrip dalam filem ini amat hebat, plot dan susunan juga memuaskan.Jadi, 25 hb ini sila lah menonton Stranger than Fiction di AXN jam 9 malam.


Friday, December 18, 2009

Hijrah

Hari ini seluruh umat Islam menyambut maal hijrah 1431.Apakah yang dimaksudkan dengan hijrah sebenarnya? Hijrah jika dikaji dari sudut bahasa bermaksud "meninggalkan satu tempat menuju ke tempat yang lain". Dari sudut konteks pula, konsep hijrah lebih terarah kepada "meninggalkan satu-satu sikap, kepercayaan, akidah, emosi dan tasawur serta menggantikannya dengan yang lain".

Daripada pengertian diatas apa yang dapat kita faham secara ringkas adalah hijrah bermaksud kita menjadi lebih baik daripada yang sebelum ini serta memperbaiki apa yang telah kita buat, percayai dan lalui.Bersempena dengan tahun hijrah yang baru melangkah ini, adalah elok kita berazam dan menguatkan semangat agar kita sebagai umat Islam bersama-sama berhijrah menjadi satu umat yang baik bukan sahaja dari segi fizikal, rohani serta emosi. Kita semua perlu berganding bahu menegakkan agama Allah ini agar kita sama-sama dapat memakmurkan bumi yang Allah telah kurniakan ini.

Bola sepak Malaysia juga nampaknya telah berhijrah seiring dengan tahun baru ini setelah semalam dapat menaikkan kembali nama Malaysia dalam kancah bola sepak Asia Tenggara setelah menumpaskan Vietnam dalam merebut pingat emas dalam Sukan Sea di Laos.Di harapkan semoga kejayaan ini dapat menjadi satu ransangan yang berguna dalam memacu peningkatan taraf mutu bola sepak negara di peringkat antarabangsa dan langkah itu bermula dengan arena Asia Tenggara.Skuad bola sepak ini kita harus lihat bukan sahaja melibatkan para pemain dan jurulatih, tetapi juga sebenarnya mewakili seluruh warga bola sepak tempatan yang begitu dahagakan kejayaan di arena antarabangsa.Kita tidak mahu menunggu 20 tahun dari sekarang lagi untuk mendapatkan pingat emas di sukan sea dan kita tidak mahu kejayaan semalam hanya tergantung di sukan sea (Asia Tenggara).Warga bola sepak tempatan mahukan skuad bola sepak pergi lebih jauh dan jika mampu melangkah gagah setanding negara lain di Piala Dunia.

Semoga lembaran baru yang dibuka oleh kejayaan bola sepak semalam akan membuka mata semua pihak untuk terus memberikan sokongan kepada kancah bola sepak tempatan dan langkah itu boleh lah dimulakan dengan memberi sokongan padu kepada pasukan bola sepak negeri yang akan mula beraksi januari depan dalam liga super mahupun liga perdana.

Dalam kita bercakap mengenai harapan dan impian peminat bola sepak tempatan, kita perlu sama-sama berhijrah memperbaiki segala kelemahan yang dilalui sepanjang tahun 2009 dan mengharapkan tahun depan menjanjikan lebihb banyak kejayaan kepada kancah bola sepak tempatan.

10 kenangan yang aku tidak dapat dilupakan bagi kancah bola sepak tempatan sepanjang 2009
  1. Pasukan Kelantan dapat masuk Liga Super melalui tiket Pasukan Polis yang menarik diri
  2. Kelantan bertemu Selangor dalam Perlawanan Akhir Piala FA
  3. Pasukan Kelantan dihukum membayar denda dan tidak dapat menggunakan Stadium Muhammad ke 4
  4. Rusuhan di luar stadium di Kota Bharu disebabkan kekalahan kepada pasukan Negeri Sembilan
  5. Stadium Nasional Bukit Jalil dijadikan stadium baru untuk Kelantan disebabkan pengharaman stadium di Kota Bharu
  6. Kelantan menewaskan Perlis untuk mara ke perlawanan Akhir Piala Malaysia
  7. Negeri Sembilan menewaskan Kelantan untuk menjulang Piala Malaysia
  8. Malaysia menewaskan Thailand bagi merebut tempat ke Separuh Akhir
  9. Malaysia menewaskan Laos (tuan rumah Sukan Sea ) dengan bergaya dan akan menentang Vietnam dalam merebut pingat emas
  10. Malaysia menang dengan gol sendiri oleh pemain Vietnam dan seterusnya mendapat pingat emas acara bola sepak bagi sukan sea di Laos.

p/s..Berhijrah agar dapat menjadi muslim yang lebih baik dimasa akan datang.

CF8GCTDZH6HA

Thursday, December 17, 2009

Kelibat zanetti_be sepanjang 2009


Entri terbaik setiap bulan sepanjang tahun 2009.(kriteria adalah berdasarkan perasaan, pendapat aku,senang cakap syok sendiri lah.hehe)


Januari - Yes For Good

Februari -Unpredictable

March -If and would

April -Aku yang terbaik

May -Another 3 word

June - Change is inevitable

July - The worst and best

August - The list of Holy Month

September - Superman Ego

October - Kewajaran

November -Sejarah

Disember - Lelaki dan Mabuk


5 entry terburuk ..merapu..huhuh

  1. Copy seratus peratus dari orang lain.
  2. Terlampau pendek.
  3. Merapu lagi dan pendek.
  4. Sama jugak.ciplak dari sumber orang lain.
  5. Pun merapu mengenai emosi, juga pendek.


p/s .jangan lupa tonton perlawanan bola sepak Sukan Sea di Laos,perlawanan akhir antara Malaysia menentang Vietnam jam 6 petang di TV2 dan TV3.

nak masuk tahun baru dah

Okies.sekarang dah 17 disember.lagi 16 hari maka masuk la kita ke tahun 2010 kan.bagi tahun hijrah pula, esok adalah tahun yang baru dalam kalendar islam.Selalunya apabila kita bercakap mengenai tahun baru, pasti semua akan berfikir apa yang telah dilalui sepanjang tahun ini dan apa azam baru yang akan dibuat untuk tahun depan.

Untuk aku, aku sendiri tak ingat aku berazam atau tidak pada tahun lepas dan mungkin aku akan berazam pula untuk tahun depan.Namun yang pasti, selalunya aku berazam agar kehidupan aku sentiasa lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya dan Alhamdullilah,Allah mengurniakan dan mengabulkan azam aku itu.Walaupun demikian, aku sedar dan sentiasa akan ingat bahawa usaha yang berterusan adalah satu-satunya jalan untuk membuahkan satu kejayaan dan aku sentiasa akan berusaha untuk menjadi lebih baik.

Baiklah, bercakap pula mengenai blog ini.Aku dapat rasanya ini merupakan tahun yang penuh emosi, pengalaman dan teladan.Ini merupakan satu tahun penuh blog ini beroperasi dan pelbagai cabaran serta ilmu baru mengenai dunia blogger aku selami.Terima Kasih kepada semua pembaca yang sudi menulis komen dan memberi input berguna kepada aku.Aku sangat-sangat hargai jasa baik kamu semua.

Jadi dalam kita menyambut tahun baru Masihi dan Hijrah ini, aku terfikir,entry ataupun hasil nukilan yang manakah dalam blog aku ini yang aku rasakan paling mendapat perhatian?paling sedap dibaca?paling puas hati aku menulis dan paling buruk?Untuk menjawab semua itu aku semestinya perlu melihat balik semua hasil nukilan yang lepas-lepas dan jika ada para pembaca yang ingin menambah serta memberikan kepada aku pendapat kamu sekalian, aku amat lah berbesar hati.

Sekian..Jumpa lagi di nukilan akan datang dan aku janji aku akan ulas mengenai entri-entri terbaik, terburuk aku pernah tulis.Wassalam.

Tuesday, December 15, 2009

Craving for these..only these



Yes..i am really in the mood for those two things up there.Don't know why and don't want to know why.But really hope can get it.That's it.

Monday, December 14, 2009

Movies for the holiday

Chrismas is upon us but we are not going to celebrate that right? What the hell, my english is so bad that i don't know how to write a nice opening for the entry.i try to give a shot anyway.

First and foremost, congratulations to Raja Nabilah who successfully married to Mat Kairo last Saturday and hopefully they will happy ever after and next stop to Nabil will be getting the first child.I and some of my friend went to her wedding and thank you once again for invinting us.Some of my friends still shocked learning to know that Nabil getting married but who hasn't right?i guess she got married quite early but hey, if you got someone you love, some money, why just postponed it?Another friend got married already, and now everyone of ex-Dip TESL must be counting when they will get married and don't forget to invite me.

I will not going to mumbling about football this time around although there are many matches this last weekend.i guess i will talk about that in the later post.This time around i 'm going to deliver my personal comment on some movies i'd watched at home along this semester break.

  • bedtime storiesThis movies was Adam Sandler another masterpiece and we al have to admit that Adam Sandler is one of the kind comedian in Hollywood.I'm not going to reveal the sinopsis of the movie here but let's just say you will never get disappointed with this one.It has humor, family values and more humor with a lot of fantasy. i laughed and laughed watching this one.My verdict for this one - have to watch.
  • He just not that into youi had been searching for quite sometime for this movies as the casting of actor for this movie are one of the kind.Let me list to you the cast actor - Jennifer Anistor, jennifer Connely, Ben Affleck, Drew Barrymore and Scarlett Johansson.See, what a line up you have there.this movie is a romantic love story with friendship values and the lesson in life.Quite unhappy with the plot actually as it's a little bit slow but the script was superb.To those love romantic story, this one is almost perfect but for me Serendipity is still the best romantic movie of all. My prediction - you can watch if you got nothing to do.
  • Law abiding citizenThis one is action movie.Jamie Fox and Gerald Butler (the star of 300).To those love adrenalline rush movie and love of killing and non-stop searching and arguing, this movie is perfect.Jamie Fox again show why he is one of the top actor in Hollywood and Gerald Butler this time around played as a villain and he deliver quite a good one.My prediction - almost have to watch
  • Citizen KaneWhat more i have to say about this movie.This movie is old school one.If you google the citizen kane anywhere, you will see that many website and film critic rate this one as the best film of all time.this movie is made in 1941.Yes, you heard me and don't ask me where do i get this.i had been searching for this one almost 6 to 7 years already.i watched and trully believe that why people said this movie is the best of all. The plot, the script, the background is almost flawless.But maybe some of you disagree with me after watch this one.The best movie is not movie filled with a lot of woman, a lot of explosive and a lot of sex scene or humor, but the best movie is an art which reflected in its plot, dialogue and camera shot. My prediction - have to watch if you called yourself a movie maniac.
  • SurrogatesI love this movie simply because Bruce Willis is the star.This one is based on sci-fi and quite like the movie i, robot. There are some actions and the twist is almost almost perfect.Well, i'm tired of writing already so let's just cut to the chase right?My prediction - you watch if you feel bored.
  • papadomOne Malay movie that i had been dying to see for the past 2 month.Afdlin Shauki deliver another piece that surely make him as one of Malaysia's brightest film director and actor.i found that some element of the film is like Bollywood movie and maybe some element (the university lifestyle) too similiar with Hollywood movie.however, the movie is full of value and soft humor.Good to watch with family and it's show that Malaysia film industry isn't that bad at all.My prediction - if you a Malaysian, find, download, copy and watch this movie.
  • The Ugly TruthOne masterpiece of Katherine Heigl and Gerald Butler.i like this one.Gerald Butler who we know from 300, played in a romantic movie. This movie however contain some nasty word but hey that's is why the movie is called ugly truth. To those love romantic, comedy film, this one is for you.My prediction -almost have to watch.
Next movie in my mind?Sherlock homes.I have been meaning to see 2012 but then some of my friends rates this movie is useless and too much hype.Well, Happy watching and downloading.

p/s ..some of the film above i downloaded from this website.i got it link on the left sied of this blog.I had been searching for this movie..Chal mere bhai..yes indian movie.But hey, there are some hindustan movies that are good and almost at par with Hollywood right?

Thursday, December 10, 2009

Merah untuk UPM dan Kelantan, Biru dan Hitam untuk Inter Milan.

Yang pertamanya, aku minta maaf kerana tiada idea untuk mencari tajuk yang sesuai untuk nukilan kali ini.Namun begitu, aku hendak menunaikan janji aku sebelum ini iaitu bercakap mengenai pasukan Kelantan di persada bola sepak tempatan dan secara khususnya persiapan 'The Red Warriors' menghadapi tahun 2010 dengan misi menjulang Piala FA, Piala Malaysia dan Liga Super.

Yang pertama ingin aku mengucapkan syukur kepada Allah kerana akhirnya secara rasmi telah keluar keputusan peperiksaan aku di UPM.Keputusan aku? Senang kata, aku berpuas hati dan syukur kerana aku dapat apa yang setimpal dengan apa yang aku usahakan dan mungkin ada sedikit 'bernasib baik'.Tetapi walau apa pun, sangat bersyukur dan akan menggunakan keputusan awal ini sebagai platform untuk yang seterusnya yang menjanjikan lebih banyak cabaran.

Baiklah, yang keduanya, maaf kan aku kerana aku terpaksa juga membicarakan mengenai pasukan Inter Milan (kipas susah mati nie..hehe). Pada minggu lepas, menentang Juventus, Inter Milan kalah dan kelebihan mata kini hanya 4 mata dengan tempat kedua iaitu AC Milan dan aku sangat sangat tidak berpuas hati mengenai perlawanan tersebut.Tapi jika dikaji dengan lebih mendalam, Juventus sangat memerlukan kemenangan pada masa itu dan mereka mempunyai motivasi tambahan selain bermain di tempat sendiri.Walaubagaimanapun, Inter berjaya menebus kekalahan minggu lepas dengan menang menentang Rubin Kazan awal pagi semalam untuk melangkah ke pusingan kedua (Kalah Mati) Liga Juara-Juara Eropah.Perlawanan semalam amat menghiburkan.Kedua-dua pasukan menyerang dan ternyata Inter lebih menyengat dengan gol daripada Eto dan Balotelli.Tahniah kepada Jose Mourinho dan Forza Inter...

Yang ketiga sudah pastinya mengenai Kelantan.Pasukan Kelantan dalam persiapan menghadapi musim hadapan dilihat antara pasukan yang paling banyak membuat perubahan .Perubahan ini mungkin disebabkan prestasi yang membanggakan musim ini walaupun Kelantan kalah dalam dua perlawanan akhir (Piala FA dan Piala Malaysia).Beberapa nama besar pemain bola sepak tanah air telah menandatangani kontrak bersama Kelantan dan jika di atas kertas memang terbukti pasukan Kelantan mempunyai segala ramuan untuk menguasai liga bola sepak tanah air tahun depan.Meskipun terdapat khabar buruk selepas perlawanan akhir Piala Malaysia tempoh hari yang mengatakan terdapat beberapa pemain Kelantan menerima rasuah bagi memberi kemenangan kepada Negeri Sembilan dalam perlawanan malam itu.Mungkin ada hikmah di sebalik kekalahan itu dimana pasukan ini dapat membuat rombakan yang menyeluruh dan menyiapkan pasukan dengan pemain terbaik tanah air.

Dengan pengurusan yang diterajui oleh Anuar Musa, pasukan Kelantan dilimpahi oleh pelbagai penaja.Dan terdapat khabar angin yang boleh dipercayai, jersey pasukan Kelantan tahun depan akan ditaja oleh Umbro selain daripada AirAsia yang akan menaja pengangkutan pasukan ini bermain di luar Kota Bharu.Jurulatih B.Sathianathan yang sebelum ini merupakan bekas jurulatih negara, peminat Kelantan berharap beliau dapat mencari taktikal yang sesuai dan dapat memotivasikan pemain untuk bermain yang sebaik mungkin.

Terdapat banyak muka baru yang dibeli Kelantan untuk musim hadapan iaitu
  1. Akmal Rizal (bekas penjaring utama Kedah, Selangor dan Malaysia)
  2. S Chanturu (dari Pulau Pinang, penyerang lincah)
  3. S Subramanian (pertahanan tengah dari Perak)
  4. Shahrul Idlan (penyerang bawah 21 tahun Malaysia)
  5. Syed Adney (penjaga gol negara bawah 21 tahun namun digugurkan untuk sukan sea laos)
  6. Syakir (pemain tengah dari UPB My team)
  7. Hairrudin Omar (terbaru)(dari T Team)
  8. Azizi Mat Rose (pertahanan dari perlis)
Dalam membuat perubahan ini , beberapa pemain terpaksa ditamatkan kontrak dan antara pemain terkenal yang ditamatkan kontrak oleh Kelantan adalah Khalid Jamlus (akan menyertai tentera) dan Halim Napi (menjadi jurulatih penjaga gol Kelantan).

Berdasarkan senarai pemain-pemain Kelantan untuk musim hadapan, terdapat sinar harapan yang mungkin tahun 2010 akan menjadi tahun Kelantan merebut semua piala yang dipertandingkan dalam Malaysia ini.Namun begitu, persembahan yang terbaik perlulah sentiasa dipamerkan oleh pemain-pemain selain mengharapkan sokongan padu daripada penyokong Kelantan yang terkenal dengan sikap fanatik, tidak mustahil Kelantan akan mengecapi kejayaan pada tahun hadapan.

p/s.. Sungguh tidak sabar hendak menanti tirai bola sepak Malaysia dibuka awal tahun depan dan melihat Kelantan beraksi.Sangat berharap dapat menonton Kelantan bermain di Lembah Klang mahupun di Kota Bharu.Sedikit sedih kerana cuti semakin menghampiri kepada penghujungnya.

Monday, December 7, 2009

Bola oh Bola..Harimau Kuning dah jadi jinak

Tahu tentang Sukan Sea di Laos? Aku sejujurnya tidak mengikuti sangat sukan ini tapi yang setakat yang aku tahu, sukan sea tahun ini akan berlangsung di Laos dan aku membuka tirai dalam masa 2 hari lagi.Sukan yang sentiasa menjadi tumpuan ramai sudah pastilah sukan bola sepak.

Malaysia ambil keputusan menghantar dua pasukan bola sepak ke sana.Pasukan bola sepak lelaki bawah 23 tahun dan pasukan bola sepak wanita.Diharapkan kedua-dua pasukan ini dapat sekurang-kurangnya mengembalikan harapan untuk melihat nama Malaysia gah di Asia Tenggara ini.Namun yang terjadi adalah perkara yang sebaliknya.

Kita pergi kepada pasukan bola sepak lelaki.Perlawanan pertama, Malaysia 'berjaya' membelasah Timor Leste dengan jaringan 11 gol berbalas kosong.Yup, 11 gol.Satu jumlah yang agak banyak.Kemudian, ramai pihak media mula mengatakan mungkin skuad bimbingan Rajagopal ini dapat mengembalikan kembali taring skuad Harimau Malaysia ini.Tetapi pada perlawanan kedua melawan Vietnam, Malaysia kalah 3-1. Vietnam bukanlah sebuah pasukan yang dilihat begitu gah di persada antarabangsa berbanding Indonesia, Thailand dan Singapura namun pasukan ini dilihat antara pasukan yang paling cepat meningkat sejak beberapa tahun ini.Nampaknya skuad Malaysia kita masih jauh ketinggalan berbanding negara lain.Untuk memburukkan lagi keadaan, pemain negara kita beremosi selepas perlawanan menentang Vietnam dengan menyerang pengadil perlawanan yang berasal dari Korea.Mungkin kalau pemain negara kita mengambil kursus bahasa korea pada waktu sekolah dulu, senang hendak berbicara dengan pengadil tersebut.Malangnya pemain negara kita hanya pandai bahasa Melayu dan bahasa Inggeris pun tidak pandai sangat.Kenapa perlu emosi sedemikian?Sekarang kejadian itu menjadi buah mulut semua orang dan menjatuhkan integriti seluruh nama Malaysia.Kalau kalah, maka terima la kekalahan tersebut.Jangan hendak menyalahkan orang lain.

Aku sendiri pun buntu memikirkan macam mana cara hendak lihat persembahan skuad bola sepak Malaysia di persada antarabangsa berkesan dan mengerunkan pihak lawan.Patutla Peter Butler (bekas jurulatih Kelantan) lari untuk menjadi jurulatih pasukan Vietnam.Beliau lebih arif mengenai kelemahan bola sepak Malaysia gamaknya.

Baiklah, untuk pasukan bola sepak wanita pula.Lihat dan baca di bawah.

Malaysia 0 - 14 Thailand
Malaysia 0 - 8 Vietnam

Keputusan bola sepak tetapi seperti keputusan perlawanan badminton.Dan baru sekejap tadi aku menonton buletin utama, 'FAM akan melarang skuad bola sepak wanita daripada menyertai sebarang pertandingan antarabangsa termasuk skuad futsal kecuali perlawanan persahabatan'.Mungkin ini satu-satu cara terbaik agar nama Malaysia tidak bertambah-tambah malu lagi.Sudah la skuad lagi diperbudak-budakkan, ditambah pula skuad wanita pula.

Apa hendak jadi dengan senario bola sepak kita.

Yang menjadi ironi nya, kita sering mendabik dada mengatakan kita mempunyai liga bola sepak yang mantap di Asia Tenggara.Namun begitu, persembahan skuad negara tidak melambangkan kemantapan liga tempatan.

Bersama-sama lah kita berdoa agar satu keajaiban berlaku dan nama negara harum di persada antarabangsa kembali.

p/s - i had been meaning to write about Kelantan team after the Malaysia Cup Final.I'm talking about the rumor surrounding this beloved team of mine and the steps in rebuilding for the better team to conquer Super League, FA cup and Malaysia Cup next year.I promise you this, i will write all this down before i have to go to KL, how about that? Please wait for this.

Friday, December 4, 2009

Lelaki dan Mabuk

Lelaki.

Kaum Adam.

Kaum Jantan (bagi sesetengah orang panggil).

Kaum lelaki sememangnya telah dikurniakan oleh Allah, akal fikiran yang sepatutnya digunakan untuk menjadi wakil khalifah di bumi Allah ini.Namun banyak kita dengar kes-kes yang melibatkan kaum lelaki yang tidak mengambarkan sifat sebenar kaum lelaki.Ada sesetengah kes yang terlalu menakutkan sehingga buat kita terfikir, kadangkala kaum lelaki dapat bertindak lebih jahat daripada syaitan sendiri. Kaum lelaki dikurniakan kekuatan, kebijaksaan dan akal fikiran yang matang untuk memimpin diri sendiri, kaum wanita serta dunia.Namun begitu, kaum lelaki seringkali menyalah guna kelebihan yang ada dan hanyut dalam permainan syaitan dan duniawi.Sejak dulu lagi, kaum lelaki tidak dapat dipisahkan dengan keegoan.Keegoan lelaki melambangkan kemegahan dan maruah dan seringkali dunia hancur disebabkan hanya keegoan lelaki.Tidak percaya?Selidiki sejarah peperangan dunia, peperangan teluk, perang Vietnam dan Amerika, Falkland War dan sebagainya.

Satu benda lain yang sering menjadi kelemahan bagi kaum lelaki dan membezakan antara lelaki baik dan lelaki jahat adalah tahap mabuk seseorang lelaki tersebut.Lelaki dan mabuk tidak dapat dipisahkan dan banyak sebenarnya yang lelaki mabuk terhadap benda dalam dunia ini.Ada mabuk yang dapat digunakan kearah kebenaran dan selebihnya lebih terarah kepada kemungkaran.Disini aku senaraikan 10 benda yang seringkali lelaki mabuk.Mungkin ada lagi perkara yang tidak aku sebutkan disini dan aku akan tambah dimasa akan datang (mabuk laut dan udara tidak diambil kira untuk senarai ini)

Mabuk perempuan – Yang ini memang sudah sedia maklum. Banyak kes lelaki tumbang di pangkuan wanita.Lelaki memang lemah dengan wanita kerana Allah telah mencipta lelaki dan wanita berpasang-pasangan dan saling melengkapi.Namun begitu, ada lelaki yang bertindak mencari yang haram.Keseronokan dunia.Lihatlah di Golok, berapa ramai kaum lelaki pergi ke sana saban minggu.Lihatlah di Bukit Bintang, berapa ramai lelaki yang mabuk dengan sentuhan manja pelayan-pelayan mahupun pelacur-pelacur dalam dan luar negara sehingga mereka mengabaikan anak, bini dan kawan-kawan serta teman wanita.Ada pula lelaki yang bila dah berkahwin atau bercinta langsung tidak ingat dunia.Sanggup tinggalkan kawan-kawan dan lebih teruk lagi sanggup tinggalkan keluarga.Nak salahkan perempuan?Lelaki yang salah.Mungkin dua-dua yang salah.

Mabuk arak – Arak memang dah diketahui air kencing syaitan.Bila dah berkeadaan mabuk, macam-macam perkara boleh berlaku. Kalau sesiapa ada kawan dari kaum cina atau india, Tanya lah kepada mereka bagaimana penangan arak ini.Ada satu kes di Ipoh baru-baru ini disebabkan mabuk ada seorang lelaki mengoyak dan merosakkan gambar sultan perak.Kadang-kadang disebabkan mabuk arak, lelaki sanggup bergolok gadai, sanggup jual harta benda, lebih teruk lagi jual anak bini dan yang lebih bersifat binatang sanggup merogol anak sendiri semuanya disebabkan mabuk arak.Gambar orang mabuk.

Mabuk duit – Duit yang menggerakkan dunia ini.Tanpa duit dunia ini lumpuh.Benarkah penyataan ini?Mungkin ada juga kebenaran disebaliknya. Lelaki yang mabuk duit ini sanggup melakukan apa saja asalkan mereka dapat duit tersebut dan semua jalan mereka redah tidak kira halal atau haram.banyak kes rasuah berlaku disebabkan lelaki yang mabuk duit.Lagi banyak duit yang ditawarkan lagi besar kes rasuah itu. Ada lelaki yang mabuk duit sanggup menipu, membunuh (ala-ala Altantuya) semata-mata agar kehendak mereka tercapai.Anak bini tidak dihiraukan, kawan baik tidak dipedulikan, keluarga dibuang jauh-jauh semata-mata menghambakan diri kepada duit.Duit tidak dapat membeli kebahagiaan, itu yang pasti.

Mabuk kuasa – yang ini dapat kita lihat dalam dunia politik.Bukan sahaja dalam negara kita malah di serata pelosok dunia.George Bush yang mabuk kuasa sanggup menyerang Afghanistan dan Iraq dan dia juga mabuk duit kerana dua negara ini mempunyai bekalan minyak yang banyak.Ada lelaki yang mabuk kuasa sanggup menindas kaum yang lemah , merasa ego terhadap kuasa yang dimilikinya dan sehinggakan sanggup menggunakan saluran haram agar kuasa yang mereka ada sentiasa terjamin

Mabuk pangkat – lebih kurang diatas tapi mungkin dalam konteks yang lebih kecil.Lelaki , jika kita lihat memonopoli pangkat-pangkat tertinggi dalam pentadbiran kerajaan, syarikat-syarikat di negara kita.Ada sesetengah lelaki yang berpangkat tinggi ini mabuk dan mengamalkan rasuah, kronisme, nepotisme dan ada juga lelaki yang mabuk pangkat ini menggunakan ilmu hitam semata-mata untuk mengekalkan pangkat yang mereka sandang.Mereka sanggup berhabis wang ringgit dalam mengejar pangkat dimata masyarakat.

Mabuk bola – Yang ini mungkin boleh dimaafkan kerana rata-rata lelaki memang mabuk bola sepak.Sanggup bersekang mata menonton pasukan kegemaran beraksi.Namun ada lelaki yang terlampau mabuk bola sanggup bertindak liar seperti melakukan keganasan kerana tidak dapat mengawal emosi semasa perlawanan bola sepak. Dan tahun depan pada bulan Jun, seluruh peminat bola sepak akan mabuk dan demam Piala Dunia yang akan berlangsung di Afrika Selatan

Mabuk judi - Judi merupakan satu benda yang haram dan amat ketagih.Jika tidak ketagih masakan tauke Genting Highlands tercatat sebagai salah seorang individu terkaya di Asia Tenggara.Ada lelaki yang mabuk judi sehingga berhutang dengan ceti haram dan ada yang lebih teruk sanggup menggadai anak bini semata-mata untuk berjudi.

Mabuk kereta – Lelaki yang mabuk kereta adalah lelaki yang sentiasa tidak puas dengan kereta yang dimilikinya. Mereka sentiasa hendak kereta mereka lebih cantik, lebih laju, lebih kuat daripada kereta orang lain.Mereka ini sanggup mengikat perut semata-mata membeli aksesori kereta masing-masing.Malahan ada lelaki yang terlampau mabuk kereta sanggup mencuri.Lihat lah di jalan-jalan raya, ada sesetengah kereta itu kelihatan seperti jet pejuang yang menunggu masa untuk terbang.

Mabuk rokok – tidak dinafikan banyak kaum lelaki yang terjebak dalam rokok.Sanggup lagi menghisap rokok walaupun sedia maklum rokok dapat membunuh.Sanggup lagi membeli rokok walaupun sedia maklum harga rokok sudah mencecah RM10 (pek 20)..tidak mampu berkata-kata lagi (hehe)

Mabuk dadah – Dadah merupakan musuh utama negara.dadah dapat merosakkan anak bangsa.Apa lagi yang mahu dikatakan mengenai dadah, semua sedia maklum mengenai dadah kerana dadah bukan satu isu baru.Isu lapuk yang tidak ada kesudahannya.

Jadi diharapkan kepada semua kaum lelaki agar sentiasa berwaspada dan tidak mudah mabuk dengan dunia ini.Aku sampai ini semua sebagai teladan dan sama-sama memperingatkan diri aku sendiri juga.Sekian...

p/s – Aku nak selitkan jugak mengenai bola sepak.

Perlawanan yang akan menentukan hala tuju Serie A (Liga bola sepak Itali) Juventus lawan Inter Milan, Sabtu, jam 3.45 pagi waktu tempatan di saluran Astro Sport , 811/816. Perlawanan ini penting kerana Inter selaku pendahulu Liga dapat menambah mata dan meninggalkan Juventus dan AC Milan di tangga ketiga dan kedua sekiranya menang di Turin esok. Juventus pula ingin mengurangkan jurang mata antara pasukan mereka dan Inter.Kedua-dua pasukan pasti ingin mencari kemenangan dan pasukan bimbingan Mourinho (Inter Milan) dilihat mempunyai sedikit kelebihan dari segi kekuatan mental dan pemain. Inter Milan mungkin tidak dapat bermain seperti Barcelona namun mereka terkenal kepada kekuatan pertahanan. Inter Milan yang akan bertandang ke Turin esok hari dilihat tidak berada dalam keadaan tertekan berbanding Juventus yang telah mengalami dua kekalahan berturut-turut sebelum ini iaitu kepada Bordeux dan Cagliari.Sama-sama saksikan perlawanan ini.

Jangkaan aku perlawanan ini akan berkesudahan seri yang dilihat menguntungkan kedua-dua pihak.Namun sebagai peminat Inter Milan aku pastinya mengharapkan kemenangan kepada skuad Mourinho dan berharap Samuel Eto dapat menjaringkan gol.Baca di sini dan sini.

Thursday, December 3, 2009

Hujan lagi..Dah cukup semua episod (how I met your mother)

Balik je dari Lumut terus hujan.Dan skang, hujan tak berhent-henti.Nak tgk astro pun tka lepas skang nie.Astro pun tak nak upgrade kelemahan disebabkan hujan nie.

Kebosanan pun melanda disebabkan tidak dapat menonton TV dan akhirnya aku pun menonton How I met Your Mother season 1 hingga season 5.Season 5 nie adalah yang paling terbaru dan setakat ini aku masih mengumpul lagi.Bersekang mata sebelum ini memuat turun semua episod.Bagi sesiapa yang meminati Sex and the city, Friends , boleh la turut sama mengikuti series ini kerana series ini mengandungi humor, romantik, persahabatan, kehidupan dan banyak lagi.

Dalam aku menghabiskan cuti dalam musim hujan sekarang ini, aku tidak dapat tidak mengambil tahu perkembangan politik dalam negara kita.Terlalu banyak permainan politik berlaku sejak kebelakangan ini.Antara yang menjadi tajuk utama akhbar media perdana dan dalam blog-blog adalah isu Biro tata negara, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, Lim Guan Eng, Menteri Besar Negeri Sembilan.

Ada yang mengatakan "aku tok minat lah nak amek tahu pasal politik nih""Politik ni kotor"

Bagi aku, semua rakyat Malaysia yang sudah berumur 21 tahun yang wajib mengundi berhak mengambil tahu pasal politik kerana politik merupakan satu komponen penting dalam kehidupan seharian kita.Sebagai contoh, isu BTN, semua kakitangan kerajaan dan mahasiswa IPTA akan menghadiri BTN dan langkah kerajaan Pulau Pinang dan Selangor mengharamkan BTN adalah satu langkah bijak.Ini kerana modul yang ada dalam program tersebut sudah tidak relevan dan kadang-kadang melampau.Ramai kawan-kawan aku yang mengikuti kursus BTN menyuarakan benda yang sama.Modul yang sudah ketinggalan zaman dan lebih fokus kepada mengagung-agungkan kerajaan sekarang.Dan kesudahan kepada isu ini adalah, kerajaan akan menggubal balik modul BTN agar berkesesuaian dengan perkembangan masa sekarang.

Isu doa Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat?Aku malas nak ulas cuma yang aku boleh sampai kan, jangan percayai satu persatu apa yang disiarkan dalam TV ataupun Utusan Malaysia.Tak percaya, NST telah diarahkan membayar sejumlah wang kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim kerana memfitnah beliau.Dan sebelum kita membuat apa-apa spekulasi atau menyokong mana-mana pihak silalah baca dan kaji dulu dari semua segi.Baca la blog-blog yang ada kerana kadang-kadang informasi yang terdapat dalam blog-blog lebih telus daripada akhbar perdana.Kita semua diberikan minda dan pemikiran untuk menganalisis sesuatu perkara jadi jangan cepat menyokong atau menafikan sesuatu perkara.

Setakat ini sahaja lah bagi kali ini kerana aku baru siap memuat turun one piece dan bleach yang terbaru (manga sahaja ..anime kemudian hari sebab besar sangat).Sebagai pengakhirannya, dalam dunia ini ada banyak lagi benda penting yang dapat kita buat dan fikir.Jadi sama-samalah fikir.

p/s - baru-baru ini ada kawan aku cakap keputusan UPM dah keluar tapi bila aku lihat, tak kelihatan pulak.Entah lah.Tak tau yang dah rasmi ke belum.Baik tunggu yang betul-betul rasmi dulu.Aku dah buat semampu yang aku boleh dan berserah je dapat berapa sekali pun.

Tuesday, December 1, 2009

Tuesday is the third day



Still stuck in Lumut.Bored although there is PS3 here.Maybe i am just not the kind of person who like console box gamers but still i have to admit, xbox and ps3 are out of this world.Maybe some alien or Autobots (surely not decepticons).The picture is near pitch perfect (but of course you need some plasma TV or LCD ones). The game on the other hand is spectacular and trust me, if you one of the gamers that had fell in love with PS2 or PS, you have to buy this PS3.And as bonus, if you bought HDMI cable, and have blu ray dvd, the quality is like watching Megan Fox just few feet from you (i watched Transformers - Blu Ray DVD).

Well enough said about this, just mumbling about staying alone here in Lumut Valley resort and Apartment.My bad luck today, wanted to swim but then rain come down.

p/s - Metal gear Solid was superb.Snake was very real man
Modern Warfare is the game to play.
Really hope can get back to KB tonight.

Monday, November 30, 2009

Sekitar hujung minggu..Bola lagi

Sekarang berada di Lumut, mengikut member sekolah dulu yang bekerja di sini.Bertolak dari Kb maghrib semalam dan selamat sampai sebelum perlawanan bola sepak 'El Classico'.Memecut dengan agak laju (bukan kereta aku la) di jalan kuala kangsar ke ayer tawar.Alhamdullillah tiada apa-apa yang tidak diingini berlaku.



Aku tak sempat tengok perlawanan Arsenal dan Chelsea semalam, hanya sempat melihat goal ketiga Chelseas, sepakan percuma yang cantik dari Drogba menerjah gawang Almunia hanya sambil melayangkan badan sempat terkebil-kebil melihat bola melepasi tanganya. Aku sempat juga menonton kembali gol-gol Chelsea yang lain (Drogba dan gol sendiri oleh Vermaelen - pertahanan Arsenal). Banyak sumber mengatakan perlawanan semalam macam perlawanan antara budak tingkatan 2 melawan budak tahun ketiga IPTA. Memang nampak sangat perbezaannya dan pastinya kemenangan ini meletakkan Chelsea dilandasan yang selesa untuk merampas tahkta EPL daripada Manchester United.

Bercakap mengenai The Red Devils (Man Utd la nie), aku sempat menonton jugak perlawanan ini.Agak seimbang pada babak pertama dengan kedua-dua pasukan berbalas serangan namun bila masuk babak kedua, Portsmouth hilang akal setelah gol kedua Rooney yang mendapat hantaran cantik dari Ryan Giggs.Ryan Giggs berjaya juga menghasilkan gol dan beliau membuktikan walaupun sudah berusia (36 tahun dah nie), beliau masih berbisa dan mendapat kepercayaan daripada orang tua nya di Old Trafford (Ferguson).


Perlawanan yang ditunggu-tunggu semalam, 'El Classico' memang tidak membuah kan hasil seperti yang diperkatakan sebelum ini.Firasat aku juga hampir tepat semalam dimana aku mengatakan perlawanan yang berlangsung di Nou Camp (penuh dengan hampir 100 ribu penyokong Barcelona) akan berkesudahan seri.Perlawanan itu tamat dengan keputusan kemenangan 1 gol dijaringkan Ibrahimovic (bekas pemain Inter Milan) pada babak kedua perlawanan.Perlawanan ini agak seimbang dengan Barca bermain seperti biasa, mengawal bahagian midfield dan Real Madrid kadang-kadang melakukan serangan balas yang laju ditunjangi Ronaldo (Baru sembuh tapi tidak dapat bermain penuh 90 minit semalam), Kaka dan Higuain.Pemain terbaik perlawanan semalam sudah pastinya carles Puyol yang berjaya melakukan asakan dalam kotak penalti Barca menahan sepakan higuain dan Ronaldo daripada membolosi gawang Valdes (penjaga gol Barca). Apa pun perlawanan semalam agak terhibur dan aku tengok member aku yang merupakan penyokong kuat (Die hard Fan) barcelona gembira dan hari ini dia pergi kerja dengan tersenyum lebar.

Aku pula turut gembira kerana dapat tahu Inter Milan menang semalam di San Siro dan Juventus (yang berada di tempat kedua Serie A ) kalah.Meskipun aku tidak dapat tengok perlawanan itu namun kemenangan ini sedikit sebanyak dapat mengubati kekalahan dalam Champions League minggu lepas.Perlawanan penting seterusnya bagi Inter Milan adalah bertemu Juventus.Forza Inter.

p/s..keseorangan dalam apartmen di Lumut Valley berteman kan laptop, PS3 dan Astro.layan sudah.Esok atau malam ini akan bertolak balik ke rumah.

Saturday, November 28, 2009

Bored..sleepy..full

A lot of meat got into my body this past 2 days and really need to get back into exercise mdoe so that my body won't go any bigger than it already is.Really looking forward to go back to UPM to play futsal next semester every weekend.

While i was watching Astro Starworld on channel 711, i came across the lastest comercial by Astro.What i like about it was the background song which occur to me sound very catcy and seem spot on with the message that Astro want to deliver with this channel.I googling and found out what the song really is and i guess girls do know about this band.However enjoy it.

p/s enjoy the holiday while u can.I will be back with more football coverage in the next post as tommorow there will be a lot of football .Stay tune for football galore on Channel 811, 812, 813 and 816 on Astro Sports Package.

Download the song..here.

You make me feel funny
When you come around
Yeah that's what I found out honey
What am i doing without you
You make me feel happy
When I leave you behind
It plays on my mind now honey
What am i doing without you

Took for granted everything we had
As if I'd find someone
Who's just like you

We got a little world of our own
I'll tell you things that no one else knows
I let you in where no-one else goes
What am i doing without you
And all of the things I've been looking for
Have always been here outside of my door
And all of the time I'm looking for something new
What am i doing without you

Well I guess I'm ready
For settling down
My fooling around is over
And I swear it's true
No buts or maybes
(Buts or maybes)
When I'm falling down
There's always someone who saves me
(someone who)
And girl it's you

Funny how life can be so surprising
I'm just realising what you do

We got a little world of our own
I'll tell you things that no one else knows
I let you in where no-one else goes
What am i doing without you
And all of the things I've been looking for
Have always been here outside of my door
And all of the time I'm looking for something new
What am i doing without you

Well it's feeling right now
So let's do it right now
Praying that some how
You will understand the way
It's feeling right now baby somehow
I won't let this slip away

We got a little world of our own
I'll tell you things that no one else knows
I let you in where no-one else goes
What am i doing without you

We got a little world of our own
(We got a little ,world of our own)
I'll tell you things that no one else knows
(ill tell you things that no one knows)
I let you in where no-one else goes
What am i doing without you
And all of the things I've been looking for
(all of the things, ive been looking for)
Have always been here outside of my door
And all of the time I'm looking for something new
What am i doing without you

Thursday, November 26, 2009

Aidiladha disambut..Bola jangan dilupa.


Esok pagi umat islam akan menunaikan ibadah solat sunat AidilAdha dan diharapkan dapat bangun awal dan tidak terlewat untuk ke masjid kalau tidak kena sembahyang kat bawah nanti.

Lepas sembahyang, melapah daging dan syukur cuaca dah cerah dan pasti seronok esok dapat melapah daging tapi pasti memenatkan.

malam esok jika tiada aral melintang akan bermain futsal bersama teman-teman sekolah yang balik bercuti semua.Agak lama tidak bersenam.dapat lah mengeluarkan peluh nanti.

Hari ahad ini ada 2 perlawanan bola sepak yang pasti ditunggu-tunggu peminat.El Classico sudah aku nyatakan pada entry yang lepas dan kali ini perlawanan yang boleh dikatakan 'Derby London' Arsenal vs Chelsea di emirates stadium.Chelsea kelihatan kuat kebelakangan ini dengan mencatatkan kemenangan di EPL dan eropah.Arsenal pula mengalami sedikit kemerosotan minggu lepas setelah kekalahan kepada Sunderland dan pasti ingin memungut mata penuh untuk menghambat Chelsea di tangga teratas.Jangan lupa saksikan perlawanan ini di ESPN hari ahad nanti.

Tengok bola sambil makan daging.Kadar darah mungkin akan naik beberapa hari ini disebabkan makan banyak daging.

Selamat menyambut Hari Raya AidilAdha kepada seluruh umat Islam dan sama-sama menghayati ibadah korban dan haji di Mekah.

Wednesday, November 25, 2009

Kadang-kadang ada sesetengah daripada kita hanya lihat dalam hitam dan biru sahaja


Aku berjaga
Aku tak tido

Aku penat
Aku pokai


tapi apa yang dapat

Marah
Kecewa

Sakit Hati

Putus Asa

Geram

kadang-kadang terpikir nak bakar je baju

sabar? dah banyak tahun bersabar
sabar lagi?
orang duk kutuk aku sabar je
lantak la nak kata apa

perasaan aku, hati aku, mulut aku, amarah aku
Selama nie pekakkan telinga je

adui la inter. kenapa la seksa macam nie. Susah sangat ke?
Hmm.Biarlah..terus setia menyokong.

Biar mati semua pemain dengan jurulatih,
Biar runtuh stadium di Itali ,
Biar bankrap kewangan,
Biar kena denda jutaan ringgit,
Biar terkeluar liga,
Walau apa-apa pun
Aku tetap setia sokong
Mungkin ini la yang dimaksudkan Forza Inter (Inter Forever).

Tuesday, November 24, 2009

3 perlawanan..3 mlm..

Hujan masih jugak turun dan sudah kedengaran banyak jalan raya ditutup terutamanya di Kelantan dan Terengganu.Ada beberapa tempat di Kota Bharu juga yang sudah dinaiki air sungai yang melimpah dari Sungai Kelantan.Semoga kepada penduduk yang ditimpa bencana diharap bersabar dan mengikuti segala arahan pihak berkuasa untuk berpindah dengan penuh berhemah.

Bagi peminat sukan dan pelanggan astro (termasuk aku) amat gembira kerana Astro telah menambah satu lagi siaran terbaru iaitu Astro Supersport 2 yang menjanjikan pelbagai sukan menarik.Yang paling aku suka ialah dengan adanya siaran baru ini iaitu di 816, bilangan perlawanan untuk liga Itali , Serie A turut bertambah dan aku dapat lihat perlawanan membabitkan Inter Milan dengan lebih kerap.Jika dahulu di 811, perlawanan Serie A terpaksa berkongsi dengan La Liga (Liga Sepanyol) tapi kini Serie A dapat ditonton dengan lebih kerap.Siaran 811 juga turut membawakan NHL (hoki ais Amerika), NFL yang lebih banyak ( Rugbi Amerika) dan liga bola sepak Perancis.
Baiklah sepanjang minggu nie, bagi aku ada 3 perlawanan bola sepak yang betul-betul akan 'mengunci' peminat bola sepak dikaca televisyen masing-masing (Astro sudah semestinya).
Perlawanan pertama yang telah berlangsung baru-baru ini iaitu antara Tottenham Hotspurs lawan Wigan yang berkesudahan 9 gol berbalas 1.Perlawanan ini berlangsung di White Hart Lane (Stadium Spurs ).Ya, ada 10 gol dalam perlawanan ini dan aku hanya terdiam seketika melihat perlawanan ini tempoh hari.Jermaine Defoe yang menyumbat 5 gol pada malam itu memang sangat berbisa dibantu dengan Kranjar, Lennon.Pemain-pemain Wigan memang kelihatan seakan tidak bermaya dan hanya berserah.Untuk bacaan lebih banyak mengenai perlawanan ini boleh la berkunjung di sini, sini dan juga sini.Bagi peminat Spurs pastinya sangat sangat gembira.
Perlawanan kedua pula adalah perlawanan Champions League yang akan berlangsung pada awal pagi Rabu (hari ini) iaitu perlawanan yang membabitkan Inter Milan dan Barcelona.Barcelona sangat memerlukan kemenangan untuk melayakkan mereka ke pusingan seterusnya dalam Champion League manakala Inter Milan pula ingin mengukuhkan penguasaan mereka dalam kumpulan yang turut dibarisi Rubin Kazan dan Dynamo Kiev.Terdapat berita buruk kepada peminat Barcelona iaitu Lionel Messi dan Ibrahimovic masih sangsi untuk bermain pada malam ini disebabkan kecedaraan dan Eric Abidal dan Yaya Toure diserang Swine Flu.Pastinya Barcelona mengharapkan kelebihan bermain di tempat sendiri (Nou Camp) untuk mengalahkan Inter Milan tetapi Inter Milan bukanlah satu pasukan belasahan.Tekanan pastinya lebih kuat kepada Barcelona untuk bermain mencari kemenangan.Aku sebagai penyokong Inter Milan menjangkakan perlawanan ini akan berakhir dengan seri.Tontonilah perlawanan ini di saluran 812 pada jam 330 pagi ini.Untuk bacaan lebih lanjut mengenai perlawanan ini boleh baca disini, sini, sini, dan juga sini.
Perlawanan ketiga ialah perlawanan setempat atau dipanggil Derby ataupun El Classico yang membabitkan Real Madrid dan Barcelona yang akan berlangsung pada awal pagi Ahad(tidak berapa pasti).Perlukah aku menghuraikan dengan lebih lanjut mengenai kepentingan perlawanan ini.Semua sedia maklum Real Madrid telah membeli banyak pemain bertaraf bintang (kaka, ronaldo,benzema, Alonso) untuk mengejar kejuaraan yang dimenangi oleh Barcelona di La Liga dan Champions League.Perlawanan ini boleh dikatakan perlawanan ulangan untuk mencari siapa pemain terbaik dunia antara Ronaldo dan Messi.Pastikan anda (peminat bola sepak )tidak terlepas peluang menonton 'El Classico' ini pada hujung minggu nanti.Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai 'El Classico' boleh la berkunjung di sini, sini, dan juga sini.

Selamat menonton kepada semua peminat bola sepak dan bagi penduduk pantai timur , selamat menghadapi musim tengkujuh.

p/s mlm nie tido lwt pulak la aku.Tengok bola sambil mendengar hujan diluar.Diselangi bunyi katak.

Sunday, November 22, 2009

Can't sleep even it was raining cat and dog outside

Yup.That's right.i can't sleep last night while i was writing this post, i still awake from yesterday morning.Believe it and i, myself wondered why can't i slept last night.i didn't drink coffee last time around and i still can't figure it out what in the world that make me this sober.My eyes was like it was going to be an exam tomorrow.Hopefully i can get some sleep this morning.
By the way, the rain had stopped, temporarily and it had been raining cat and dog for almost 3 days now.i didn't go out much lately because of the rain but this coming week really need to get fresh air outside.Hopefully the sun will come out more often.The monsun season is upon us and got to thrive with it like usual.i'm just like the cat above, just sitting by the door hoping for the rain to stop and played outside.yeah, yeah the red car was there to be drive but it 's a little bit dangerous to drive in this raining condition and besides no one want to catch cold right.

Last night, at 1 am, as usual i watched my favourite team played and gladly they won.And they do it in style.They won by 3 goals and last night match was seen as a preparations for upcoming Champions League match with defending Champion, Barcelona (this wednesday morning).For full match detail about Inter game last night with Bologna, you can read here and here or just go here.

Last night also there were many football matches played around Europe and i can get happier as Astro Sports package now offer new channel (Astro Supersports 2) which give more football coverage beside adding to NHL, NFL and a whole lot other sports.Well this will keep me occupy all this semester break.

Just hoping the rain would stop but then i can heard outside that the rain started again and it's going to be cold morning like yesterday and day before that and the day before that.Well, what can you do right, just live with it.

Happy Sleeping and beware of the flood.

Thursday, November 19, 2009

SPM - Sijil Pelajaran Malaysia


SPM telah pun bermula semalam dan diharapkan kepada semua calon-calon SPM pada tahun ini dapat menjawab soalan dengan tenang.Bila bercakap tentang SPM, aku teringat kepada zaman aku mengambil SPM beberapa tahun yang lepas.Dah lama meninggalkan sekolah dan mula teringat kenangan manis dan pahit sewaktu berada di sekolah dulu.Kenangan SPM di sekolah berasrama di Kota Bharu ini merupakan antara kenangan indah yang tidak dapat dilupakan.Baiklah bercakap mengenai SPM, apa sebenarnya yang dapat dimaksudkan dengan perkataan SPM itu?Yang pastinya SPM membawa maksud Sijil Pelajaran Malaysia.Namun begitu, SPM bukan sahaja membawa kepada maksud Sijil tetapi lebih daripada itu.yang dibawah merupakan hasil perahan otak aku dan apa yang aku rasakan mengenai maksud perkataan 'SPM' itu.

Saat penentu masa depan
Kita terpaksa akui, zaman SPM adalah satu zaman yang amat penting dalam kehidupan sebagai seorang rakyat Malaysia.SPM menentukan kemana arah tuju kita di masa hadapan nanti.Namun tidak bermakna orang yang gagal dalam SPM akan menghadapi kegagalan dalam hidupnya.Tetapi jika SPM kita mendapat sesuatu yang boleh dibanggakan, itu merupakan satu tapak untuk menikmati kehidupan dan kerjaya yang selesa nanti.

Satu perjalanan mencabar
Alam persekolahan menengah merupakan satu alam yang mencabar.Disamping masing-masing mengejar ilmu mempersiapkan diri menghadapi SPM, saat ini juga merupakan perjalanan mengenal dunia.Alam persekolahan kita lebih banyak luahkan masa dengan kawan-kawan dan pilihan kita di masa ini amat lah penting.Saat di universiti tidak akan sama dengan apa yang kita alami di alam persekolahan

Skil pensel menanda
Kebanyakan kertas peperiksaan SPM memerlukan pelajar menanda boring OMR dan boleh dikatakan setiap pelajar ada skil tersendiri dalam menghadapi situasi ini.Di universiti, kebanyakkan peperiksaan lebih banyak terarah kepada subjektif.Pada masa SPM dulu, aku lebih suka menanda di kertas soalan sebelum tanda kertas jawapan.Ini kerana aku ingin memastikan jawapan yang aku pilih adalah betul dan aku malas untuk memadamkan kertas OMR yang kecil itu.

Saat pandang memandang
Masa yang diperuntukkan dalam SPM bagi satu-satu kertas adalah lama.Sebagai contoh, kertas 1 sejarah, 2 jam setengah bagi 60 soalan. Bagi pelajar yang agak cemerlang pastinya sejam sudah mencukupi untuk menjawab kesemua soalan dan masa yang selebihnya adalah untuk memandang kawan-kawan disebelah kiri, kanan, depan dan memandang siling, lantai serta pengawas peperiksaan.

Satu pengolahan minda
SPM merupakan satu platform bagi pelajar yang rata-ratanya adalah remaja untuk mendalami kemampuan minda masing-masing.Pelajar perlu mengambil sekurang-kurangnya 9 mata pelajaran wajib untuk SPM (zaman aku dulu kala).Dan di dalam minda pelajar pasti berkecamuk semua ilmu sejarah, matematik, sains, bahasa dan sebagainya.Bagaimana kepandaian pelajar mengolah ilmu yang ada dalam minda mereka merupakan kunci kepada kejayaan dalam SPM.

Satu persinggahan masa
SPM sebetulnya adalah satu persinggahan sementara sebelum menghadapi realiti kehidupan yang sebenarnya.Banyak berlaku kejutan budaya kepada mahasiswa yang mula belajar di IPTA dan IPTS dan jika diselidiki mereka dahulunya merupakan antara pelajar cemerlang di sekolah.Jika pelajar tidak menggunakan masa SPM dengan penuh hikmah pasti mereka akan kecundang.Namun tidak semua akan menjadi sedemikian.

Sains perlu matematik
Memang benarpun penyataan diatas.Jika salah tolong betul kan aku. Amat jarang pelajar yang mendapat A dalam Fizik tetapi mendapat C dalam matematik Tambahan. Matapelajaran Sains tulen dan matematik selalunya berjalan seiringan dan dua mata pelajaran ini merupakan satu benda yang amat penting.

Saat pentingkan masa
Masa memang sangat-sangat penting bagi pelajar menghadapi SPM.Sebagai contoh, peperiksaan Matematik Tambahan, masa 2 jam setengah yang diberikan terasa tidak cukup untuk menjawab pengamiran, punca kuasa dua, logaritma, statistic dan sebagainya yang aku sendiri tidak berapa ingat.
x(1+x)^n=1+nx/1!+(n(n-1) x^2)/2!+⋯

Satu proses menghafal
Sejarah, geografi, Biologi, Kimia.Antara subjek yang sangat-sangat memerlukan daya ingatan yang kuat.Pelajar SPM perlu menghafal bukan sahaja buku teks tingkatan 5 tetapi juga buku teks Tingkatan 4.Memang suatu yang menyeksakan tetapi terpaksa jua dilakukan.Sejarah dunia, tamadun islam, sejarah Malaysia, Perlembagaan Malaysia.Jika diingat balik, TITAS lebih senang berbanding sejarah SPM.Tak percaya tengok balik kertas SPM.

Satu pelaburan menarik
Pernyataan ini lebih menyokong kepada penyataan yang diatas sekali.Seperti yang telah dinyatakan, aku percaya jika pelajar yang mendapat keputusan SPM yang cemerlang, pastinya mereka akan pergi lebih jauh, mendapat tempat di university terkemuka (APEX Universiti sebagai contoh, hehehe), mendapat kursus yang digilai ramai (Perubatan dan kejuruteraan mekanikal, Kimia,)seterusnya berjaya mendapat perkerjaan professional yang menawarkan gaji yang tinggi dan mendapat taraf hidup yang dicemburui ramai.Memang SPM merupakan satu pelaburan jangka panjang yang menarik.

Tuesday, November 17, 2009

Sejarah - inipati masa lalu, sekarang dan masa hadapan



Apa yang boleh kita definisikan dengan sejarah?

Saya maksudkan disini bukan definisi sejarah yang dipetik daripada mana-mana buku mahupun sumber internet tetapi definisi sejarah berdasarkan pemahaman kita serta pengetahuan kita.Definisi sejarah yang kita belajar sejak dari bangku sekolah sehingga peringkat tertinggi semuanya tepat dan benar tetapi sejarah yang sebetulnya dapat didefinisikan berdasarkan pemerhatian dan pemahaman kita.Para sarjana telah mengaitkan konsep sejarah tersebut dengan definisi perkataan sejarah “History”.Saya tidak akan mengulas panjang definisi dan konsep asas sejarah disini kerana sejak dari bangku sekolah rendah sehinggalah ke university kita semua telah didedahkan dengan sejarah secara tidak langsung dan langsung.Mengapa sejarah ini begitu penting tetapi sesetengah orang memandang rendah terhadap sejarah ini?

Jika kita susur galuri isi kandungan Al-Quran, kita akan dapati terdapat banyak unsure-unsur sejarah yang dijadikan satu teladan ataupun cerita yang berkisar nabi-nabi terdahulu, para wali serta sahabat Rasulullah SAW.Sejak dari kecil, kita belajar sejarah kehidupan Nabi Muhammad SAW.Di bangku sekolah menengah pula kita belajar Malaysia, Asia Tenggara, Dunia.Kita dibuka minda untuk belajar dan memahami sejarah Agama-agama besar dunia, tokoh sejarahwan, falsafah, tokoh politik dunia dan tempat-tempat tamadun awal dunia. Di peringkat university juga para mahasiswa diwajibkan untuk mengambil mata pelajaran yang amat berkait rapat dengan sejarah seperti Malaysian Studies, Kenegaran, TITAS dan Hubungan Etnik.

Kenapa sejarah ini penting?

Kenapa kita perlu belajar semua ini?

Persoalan ini bukanlah soalan yang hanya akan dijawab didalam PMR atau SPM tetapi satu persoalan yang berkait rapat dengan bagaimana kita menilai kehidupan kita.Sejarah kehidupan merupakan satu perkara subjektif yang amat unik dan mempunyai pelbagai persepsi untuk dibongkar.

Jadi kita perlu lihat apa yang sejarah bawa kepada kita semua.Apa yang dapat kita lihat dari sudut positif dan negatif daripada sejarah?Kebenaran yang pastinya.Namun disebabkan kebenaran yang dibawa oleh sejarah maka ramai pihak yang bertindak memanipulasikan sejarah untuk kepentingan sendiri.banyak fakta dan peristiwa sejarah yang telah dimanipulasi dalam era masa kini.Sebagai contoh, sejarah penindasan Kaum yahudi pada era pentadbiran Nazi telah dijadikan satu tapak bagi kaum Yahudi untuk meraih simpati masyarakat dunia seterusnya mendirikan sebuah negara haram, Israel dalam negara Palestin dan sehingga ke hari ini saya pasti bilangan rakyat Palestin yang ditindas zionis Yahudi adalah melebihi rakyat yahudi yang ditindas dalam era Nazi.Contoh terdekat adalah bagaimana British memanipulasikan istilah pejuang-pejuang tempatan dan mengelarkan mereka pengganas dan pemberontak.Tok Janggut, Dato Bahaman, Mat Kilau, Haji Abd Rahman Limbong, sekadar menyebut beberapa tokoh terkenal yang sebetulnya berjuang untuk kedaulatan tanah Melayu namun dilabelkan oleh British sebagai pemberontak.

Sejarah sebenarnya sesuatu yang indah jika kita selami dan disebabkan kepincangan sistem pendidikan masa kini , ramai pihak tidak begitu mengendahkan serta bersikap acuh tidak acuh berkaitan aspek sejarah.Sejarah dapat mengajar manusia agar berwaspada dan merupakan satu platform untuk kita mengkaji peristiwa lampau agar di masa hadapan kita dapat memperbaiki dan menjadi yang lebih baik.

Sejarah tidak perlu dijadikan satu subjek untuk mendapatkan “A” dalam peperiksaan namun lebih daripada itu.Sejarah dapat disampaikan dalam pelbagai medium.Dalam bahasa Melayu, Inggeris dan malahan dalam komponen sastera juga sejarah dapat diluahkan dan diterjemahkan.Hikayat Panji Semirang, salah satu karya sastera Melayu Lama yang penuh unsur-unsur klasik bahasa Melayu banyak menceritakan sejarah peperangan dan kerabat diraja. Lord of the Rings jika dikaji secara mendalam merupakan satu komponen sastera Bahasa Inggeris yang menceritakan keadaan di Eropah pada peperangan dunia pertama.

Sebagai kesimpulannya, kita tidak patut menyembunyikan fakta sejarah daripada kaca mata umum jika hasrat kita adalah untuk kepentingan diri sendiri.Biarkan masyarakat umum mentafsir sendiri sejarah kerana konsep sejarah itu berbeza mengikut pandangan individu.Namun jangan pula ada sesetengah pihak bertindak kurang rasional dan tidak matang mengaitkan sejarah untuk mendapatkan sesuatu.Dalam negara kita, banyak peristiwa yang boleh dijadikan sejarah yang ditutup oleh pihak atasan dengan alasan akan menganggu gugat kestabilan kaum.Sebagai contoh, peristiwa memali, kejadian Kampung Medan, Al Maunah, 13 Mei dan sebagainya.Peristiwa sebegini dianggap ‘taboo’ dan dilarang untuk kita membicarakannya.

Sama-samalah kita merenung dan berfikir.Sejarah itu satu kehidupan.

p/s.ini adalah hak cipta terpelihara.Tidak menciplak mana-mana karya.seratus peratus adalah hasil nukilan sendiri.Berdasarkan idea daripada filem "the history boys".sila tonton filem ini untuk mendalami bahasa Inggeris.(filem yang agak bosan tetapi menarik skrip)

Monday, November 16, 2009

Hubungan Etnik Dalam Sektor Kerajaan - Keselamatan Awam - Tugasan SKP2204 kumpulan aku


Malaysia mempunyai 3 kaum yang utama iaitu Melayu,Cina dan India. Kaum Melayu dilihat sebagai kaum yang utama dan teramai di Malaysia. Namun begitu bilangan penduduk dari kaum Cina dan India semakin meningkat dan jika digabungkan jumlah kedua-dua kaum tersebut, bilangan mereka dilihat dapat menandingi bilangan kaum Melayu. Bagaimanapun keadaan ini haruslah dilihat dari sudut positif kerana dapat memberi persaingan yang sihat dalam segala bidang yang melibatkan kepentingan ketiga-tiga kaum utama ini. Antara bidang yang menjadi rebutan serta timbulnya persaingan yang kuat tentulah di bidang pekerjaan.

Seperti yang kita semua maklum, bidang pekerjaan menjadi rebutan setiap kaum dan individu agar dapat menempatkan diri sesuai dengan kehendak dan keperluan diri, keluarga dan masyarakat. Dalam sektor kerajaan, bidang pekerjaan yang ditawarkan sentiasa menjadi rebutan setiap individu. Ini mungkin disebabkan oleh rasa yakin dan percaya kedudukan mereka terjamin di sektor kerajaan berbanding sektor-sektor lain. Tetapi, fenomena ini dilihat tidak berlaku dalam sektor kerajaan di bidang keselamatan seperti polis, tentera dan sebagainya. Jika bidang pekerjaan di sektor pentadbiran dan pengurusan dilihat menjadi tumpuan rakyat Malaysia dari pelbagai latar belakang bangsa, hal yang sebaliknya pula berlaku pada sektor keselamatan. Bilangan kaum Melayu yang menyertai sektor ini dilihat jauh mengatasi kaum lain sama ada kaum Cina dan India.

Meskipun bilangan kaum Cina dan India ramai di Malaysia, penyertaan mereka dalam sektor keselamatan awam seperti Polis Diraja Malaysia,Angkatan Tentera dan Pasukan Gerakan Am amatlah sedikit. Tidak banyak permohonan daripada bukan Melayu adalah antara faktor utama wujud jurang besar, berbanding pegawai Melayu dalam sektor perkhidmatan awam. Statistik Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) katanya, menunjukkan hanya 1.78 peratus kaum Cina dan 2.5 peratus kaum India daripada 486,802 individu yang memohon untuk menyertai sektor awam tahun lalu. Aspek yang diambil kira dalam pengambilan adalah merit dan kelayakan akademik bukannya kaum. (Dr. Mohd Ridhuan Tee, Utusan Online,23 Julai 2009). Tidak timbul sebarang masalah bagi kaum lain untuk menyertai sektor keselamatan di bidang kerajaan kerana peluang sentiasa terbuka dan pastinya tiada diskrimanasi yang berlaku malah dialu-alukan oleh pihak kerajaan bagi kaum lain untuk menyertainya

Dalam mencapai konsep satu Malaysia yang dilancarkan oleh Perdana Menteri kita iaitu Dato Seri Najib Tun Razak, kekurangan kaum Cina dan India dalam sektor keselamatan awam akan menjejaskan usaha murni kerajaan ini. Jika keadaan ini berterusan pasti, persepsi dan prejudis akan muncul dan sekiranya tidak dibasmi dengan segera akan menganggu gugatkan keharmonian dan perpaduan kaum di Malaysia ini.

Dalam satu kajian yang dijalankan oleh Rosli b. Ab. Razak, Perkhidmatan Awam dalam negara berbilang kaum,beliau mengatakan “Perkhidmatan kerajaan yang lain seperti polis dan tentera tidak mendapat sambutan yang menggalakkan daripada kaum bukan bumiputera”. Ini telah mengukuhkan lagi pendapat yang sektor keselamatan awam memang kekurangan kaum bukan Melayu. Sektor ini lebih banyak dipelopori oleh kaum Melayu dari bawah hingga kepada pihak atasan dan disebabkan monopoli kaum Melayu ini, kaum bukan Melayu yang lain khususnya kaum Cina dan India kurang berminat kerana mereka beranggapan sektor keselamatan awam ini amat susah untuk mendapat kenaikan pangkat sekiranya mereka sertai seperti yang diutarakan oleh Dr. Ridhuan Tee Abdullah dalam rencana beliau , Bukan Melayu dipinggirkan?.Beliau berpendapat antara punca yang menyebabkan kurangnya kaum Cina menyertai sektor perkhidmatan awam adalah kerana “awal-awal lagi orang Cina berpersepsi adalah sukar untuk mendapat jawatan dalam perkhidmatan awam kerana sektor ini dibolot oleh orang Melayu atau persekitaran Melayu. Jika berjaya pun mendapatkan sesuatu jawatan itu, terlalu sukar untuk mendapat kenaikan pangkat;

Senario kekurangan kaum bukan Melayu dalam bidang perkhidmatan awam khususnya sektor keselamatan awam ini merupakan isu yang serius dan perlu dikaji serta dihalusi bersama.Semua pihak harus memainkan peranan dalam usaha merapatkan kembali jurang perbezaan kaum ini.Ini akan membantu meningkatkan kerharmonian negara kita yang dihuni oleh berbilang kaum.

Oleh itu, satu penyelesaian yang konstruktif haruslah dicari agar masalah kekurangan kaum lain dalam bidang ini dapat diselesaikan. Punca utama haruslah dikenalpasti supaya masalah ini tidak berpanjangan dan perpaduan tidak terencat. Pelbagai rancangan yang telah dirangka oleh pihak kerajaan memerlukan kerjasama semua kaum supaya nikmat dan manfaat dapat dirasai secara bersama dan tidak timbul perasaan hasad serta tidak puas hati.

Jom Share