Tuesday, December 21, 2010

Bege Nuklear

Musim hujan macam nie kalau dapat makan bege yang panas dpn tv memang sangat syok. Dan akhir-akhir ini aku dah tengok iklan burger Prosperity dah kembali di Mcd.Tapi setakat yang aku tahu hari ini baru ada bege daging.Maybe lepas-lepas ini baru ada bege ayam. Aku ingat lagi dulu, tak silap aku 2 tahun lepas bila aku pergi Mcd di tengah-tengah Kota Bharu, bila ditanya bege Prosperity ada lagi tak? boleh pulak orang tue cakap dah habis. Padahal masa tue baru pukul 830 malam kot. Begitu sekali penangan Prosperity nie. Kira bijak lah marketing Mcd. Diorang buat bege Prosperity nie satu benda yang ekslusif. Orang semua tertunggu je.Apa yang special ngan Prosperity tue? Maybe daging panjang dia n sos dia. Bagi aku dua benda tue yang membezakan Properity dengan bege jenis lain yang terkenal yang ada kat Malaysia nie. Macam Zinger (KFC) pun sedap tapi bila dah boleh dapat tiap-tiap hari tak jadi ekslusif la kan. Sama macam Whopper ( Burger King) atau Super Star (Carl Junior). Tapi sekarang dah ada saingan untuk Prosperity.Nama dia bege Mat Salai. daging panjang dan lebar macam Prosperity gak. Mak aku pun ada beli daging dia baru-baru nie. Siap yang dah frozen pun ada rasa black pepper.Jadi maybe lepas ini tak ekslusif mane la Prosperity kan. Ye lah, buat ape beli bege yang hampir harga RM10 kalau boleh dapat bege yang lebih kurang sama dengan harga yang jauh lebih murah.Tapi semua nya bergantung pada kehendak individu la kan.


Ok sebelum aku mengundur diri, baru-baru ini aku terbaca mengenai kerajaan kita nak buat satu loji Nuklear.Sumber daripada Utusan kat sini.. Loji nuklear nie memang bagus.Aku tak nafikan mengenai tue.Masa sekolah dulu walaupun fizik aku tak power tapi tau la serba sedikit pasal nuklear nie. sumber tenaga nuklear memang takleh lawan tapi yang menjadi masalah adalah penjagaannya itu. Tragedi Chernobyl mesti semua orang tau kan. Itu terjadi sebab seorang je buat salah. Itu pun dekat negara yang memang dah kuat masa tue. Memang la lambat lagi tapi siapa yang akan jaga semua yang berkaitan dengan loji nuklear tue nanti bila dah siap kat Malaysia nie. Dan adakah lokasi dia betul-betul selamat, tidak membahayakan kawasan dan rakyat sekitar. Banyak faktor yang perlu dikira sebelum nak bina loji nuklear nie.Menteri cakap Malaysia banyak bergantung pada gas dan arang batu untuk bahan elektrik. Aku pelik gak kat sini, Habis empangan-empangan yang ada kat Malaysia nie gunanya sebagai apa? Sebagai perhiasan kot. Empangan bakun yang sebelum nie mega projek takkan tak berfungsi kot. Aku risau juga bila loji nuklear dah siap nanti. Bukan apa, sejarah negara kita nie , banyak masalah mengenai pembinaan. Aku tak tau asal usul masalah pembinaan nie dari mana. Dari kontraktor kah, JKR kah, menteri kah, perunding kah. Banyak contoh-contoh projek yang ada masalah berkaitan dengan pembinaan nie. Highland Towers, Bukit antarabangsa, MRR2, Stadium Sultan Mizan pun tak siap bersih lagi, siling mahkamah bocor, siling sekolah runtuh dan macam-macam lagi yang tersurat atau tersirat dalam negara kita nie.Cuba bayangkan kalau dinding yang sepatutnya melindungi radioaktif nuklear kat loji tersebut tertiba ada keretakan dan berlaku letupan ke atau kebocoran ke,siapa yang susah? Kat Chernobyl tue pun tak ok-ok lagi kawasan sekitar meskipun tragedi tersebut berlaku tahun 80-an. Kot-kot kalau ada kebocoran nanti timbul pulak raksasa macam Godzilla tue takpun manusia mutant macam X-men.Entahlah.nie hanyalah pandangan rakyat biasa yang takut negara tercinta nie dilanda bencana. itu sahaja. Aku tau, loji ini bertujuan untuk membangunkan negara. untuk menjadikan negara sebuah negara maju. tapi pembangunan material semata-mata tak menjaminkan negara maju. pembangunan insaniah itu lebih penting.Sama-sama lah kita fikir ye.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share