Friday, December 3, 2010

Jom pakat pangkah Dacing ramai-ramai


Sekarang nie dah ramai duk cakap-cakap pasal tahun depan. Dalam budget baru-baru nie pun dah ada ura-ura pasal tahun depan. Pasal apa? Pasal Pilihanraya la kan. Jadi kenapa kena bising-bising pasal benda yang lambat lagi nak jadi? Sebab, bagi aku, walaupun kita tak masuk politik tapi politik nie melibatkan semua aspek kehidupan rakyat Malaysia sekarang.Politik dalam bangsa.Ketuanan Melayu lah. Nak masuk universiti guna wakil rakyat. Nak kerja guna surat wakil rakyat. Nak dapat tender letak muka depan wakil rakyat. Nak makan pun guna ihsan wakil rakyat. Tak caya? tengok je bersama mu. Kalau time-time ada pilihanraya, cepat je wakil rakyat turun bagi bantuan kat orang miskin. Sebelum nie memang haram nak tengok. Jadi silap besar lah bagi orang yang berpendapat politik tue tak penting.Sangat penting walaupun kita tak masuk bidang politik. Contoh paling jelas berkenaan barang-barang keperluan sekarang. Kita ambik benda paling penting , minyak. Sebelum nie ron 97 naik. Tak kisah lagi sebab bukan ramai pun pakai kan.Pastu bermula esok ron 95 pula naik. Yang ini memang celaka. Sebelum sedap je orang atas cakap minyak tak naik, last-last naik jugak. Kalau dah dasar penipu. Tapi kenapa nak melenting kan? Baik apa harga minyak naik nie. Bertambah kaya tauke minyak. Kalau tauke Melayu, alhamdulillah, ketuanan Melayu terjaga. Bila minyak naik maka lepas nie kurang la orang nak naik kereta. Najib pun bijak. Dia tak nak umum sendiri harga nie, dia bagi orang lain umum. Tapi kalau Najib nak nampak lagi bijak patutnya naikkan lagi harga minyak. Jangan naik 5 sen je. Sikit tue. Cukup ke nak beli barang mekap kat Rosmah Mansor tue dengan 5 sen? naik kan terus jadi RM 5seliter ke, RM10 ke.Kan bagus.bila dah harga mahal, lepas nie tak ramai la nak naik kenderaan bermotor. Kurang la orang beli kenderaan bermotor kan.Bila dah kurang kenderaan bermotor maka takde dah la kesesakan lalu lintas.Kan dah menyelamat bumi dah tue. Kurangnya pelepasan karbon. Satu lagi bila minyak naik, harga makanan lain pun naik. Jadi orang pun dah tak beli la telur, tepung, gula, malah akan fikir 10 kali nak makan kat luar sebab minyak mahal dan harga akan mahal jugak.Disitu akan menjimatkan kebergantungan negara kepada import bahan makanan. Lepas nie ramai akan tanam sendiri sayur kat belakang umah. Yang takde tanah tue boleh guna akuakultur. Kan jimat tue. Boleh kurangkan subsidi kerajaan kan.
Jadi jangan hanya naikkan harga minyak, naikkan semua sekali. Gula, tepung, harga siling beras ke, harga bawang ke, sampai ke harga budu pun naik kan je terus. Negara pengeluar minyak tapi yang kaya adalah orang yang dapat elaun minyak tiap-tiap bulan daripada kerajaan. Adil ke tue? Esok-esok kat padang masyar aku heret satu-satu makhluk yang bertanggungjawab ke atas setiap sen duit ayah, mak dan aku bagi kat kerajaan. Biar semua yang bertanggunjawab tue kena bakar dalam neraka. Biar padan. Kat dunia nie memang aku tak berkuasa. Tulisan aku nie pun tak sampai kat mana pun. Tapi akhirat tetap ada. Tiada siapa yang boleh lepas.
Sebagai pengakhiranya, tahun depan aku nak pangkah biru pulak.Sebabnya lepas pangkah biru, aku dah tak perlu pakai kereta sebab minyak akan naik lagi. Jimat dah kat situ. Bila pangkah biru juga aku terpaksa kerja sendiri nanti sebab nak masuk bidang kerajaan kena ada kabel dasar laut.Terima kasih Dacing.

Rakyat sentiasa diutamakan, pemimpin dikayakan.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share