Friday, December 24, 2010

Kitaran tahun 2010

Hari ini dah 24. Esok pulak cuti Krismas.Lagi 6 hari maka kita semua akan masuk tahun baru, 2011. Bila difikirkan balik, sebenarnya kita bukan sahaja akan masuk tahun baru , tetapi juga akan masuk dekad baru nanti. Sudah satu dekad atau 10 tahun berlalu semenjak daripada tahun 2000, atau tahun yang lebih dikenali ramai sebagai Y2K.
Dan dalam masa satu dekad ini bermacam-macam perkara dah terjadi kepada kita semua. Nak review sket apa yang dah aku rasa, alami satu dekad yang lepas. Tahun 2000 bermula, masa tue aku F4, orang kata honeymoon year bagi sekolah menengah. Sebab lepas PMR kan so semua nak bergalak sakan la kat sekolah.
Tahun 2001, SPM. Salah satu titik perubahan bagi setiap pelajar di dalam Malaysia nie. Tahun ini juga boleh dikatakan sebagai antara tahun yang akan sentiasa dikenang seumur hidup. Siapa la yang tak kenang tahun f5 kan? Paling penting sekali SPM. Sijil SPM nie memang akan sentiasa digunakan sampai bila-bila.
Dan bermula tahun 2002 sampai la tahun lepas, aku dah rasa kalau tak silap aku, aku dah menetap, merantau, merasa 3 buah negeri.Perak (UTP), Terengganu (UDM) dan Selangor (UPM). Bila ditengok kebelakang balik, dalam masa satu dekad nie memang sangat-sangat banyak berubah. Aku, diri aku la kan yang pertama. Dari awal remaja, remaja, penghujung remaja dan memasuki awal dewasa. Kawan-kawan pun banyak mengalami perubahan. Dari remaja, masuk u, keluar u, berkerjaya, dan berkahwin malah ada yang dah menjadi ibu bapa pun.
Dalam dekad yang lepas, apa yang boleh aku katakan, aku jumpa macam-macam orang. Dari pengalaman sendiri, pengalaman kawan-kawan, daripada orang lain tolong cerita, dan setiap orang kita jumpa dalam hidup kita sangat unik dan berbeza. Betul lah pepatah Omputih kata, don't judge a book by its cover.  Orang macam-macam ragam, kadang-kadang kita dapat seperti yang kita harapkan, kadang-kadang tidak kan. Lumrah hidup.
Dalam dekad yang lepas juga aku fikirkan satu pengalaman yang unik sebagai peminat bola sepak. 3 Piala Dunia dah berlangsung. 3 Juara yang berbeza. 3 negara yang berbeza. Bab Inter pula, tahun ini memang paling terbaik.Menang treble. Kelantan pula? jika dilihat dalam dekad yang lepas memang sangat pelik. Kenapa? Sebab Kelantan pernah dalam dekad yang lepas terpaksa main dalam Liga FAM.Liga yang paling rendah dalam Malaysia tapi tahun ini dah menang Piala Malaysia. Boleh dikatakan aku sokong pasukan Kelantan nie sejak dulu lagi.Mestilah sokong sebab dah negeri sendiri. Maksud aku, time Kelantan main liga FAM pun aku ada masa aku pergi tengok tengok kat stadium. Time stadium lenggang ke penuh ke, kalau aku ada kat KB, ada masa, ada wang, memang aku pergi.
Jadi dalam kita mula memasang azam untuk tahun yang baru dan dekad yang baru, baik juga jika kita imbau balik dekad yang lepas dan perbaiki apa yang silap. Kadang-kadang bila difikirkan balik, kesilapan tahun yang lepas adalah kelebihan buat kita untuk tahun depan.Dengan kesilapan barulah manusia dapat menjadi lebih baik. Mana ada manusia sempurna kat bumi nie kan.
Sekian dulu. Merry Krismas buat penganut Kristian. Yang bukan Kristian jangan nak memandai-mandai pulak nak jadi santa claus. Sekarang nie tak boleh biar sangat kat negara kita, 1Malaysia katakan. Sampaikan bab agama pun mahu dicampur cantumkan

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share