Friday, April 30, 2010

Merah Jambu


Sedang aku melilau dalam dunia blog, aku adalah terjumpa artikel nie di blog Ben Ashaari..Entry pada petang nie berkaitan dengan perlaksanaan KTMB yang baru buat satu koc khas berwarna merah jambu untuk wanita sahaja.Bagi aku ini adalah satu pendekatan yang amat baik.

Kenapa? Semua yang duduk di Kuala Lumpur dan Selangor pasti amat maklum mengenai kesesakan di komuter setiap hari. Lebih-lebih lagi pada hujung minggu dan waktu balik kerja. Perkhidmatan komuter memang sangat menyedihkan dengan tren yang lambat, pengguna berasak-asak dan banyak kejadian seluk poket telah berlaku. Aku sendiri pernah mengalami situasi berkenaan malah beberapa bukan ramai kawan aku yang serik untuk menaiki komuter kerana terpaksa berasak dengan penumpang lain.Kalau penumpang Melayu saja tak mengapa, tapi ini ada sekali Cina, India. Bangla, Vietnam, Indon dan Negro. Lagak orang asing ini bukan boleh kita jangka.Kalu penumpang itu perempuan fikirkan macam mana nak berasak, berhimpit dengan penumpang lelaki yang lain. Duk gesel-gesel bahagian badan pastu dengan bau yang takleh nak cakap lagi.Tambah lagi bila penumpang kena angkat tangan berpaut maka pasti ada yang terpaksa menghirup bau ketiak tue.Ishhh.Takleh nak bayang lah aku.Jadi ada sesetengah kawan aku rela membayar duit lebih untuk naik LRT ataupun teksi ke destinasi pilihan. Aku sendiri sepanjang tahun ini belum naik lagi komuter. Aku rela bayar tol rm1.30 pergi ke stesen LRT sungai besi jika mahu ke KL.Tak sanggup aku nak tunggu komuter di hentian serdang tue. Lambat.Pernah sekali aku tunggu sampai 1 jam setengah. Ada sekali tue pulak aku nyaris-nyaris terlepas hendak pergi ke LCCT sebab tunggu komuter dari serdang hendak ke KL sentral.

ishh, aku dah keluar dari topik ini. Berbalik kepada koc untuk perempuan sahaja, bagi aku amat berpatutan. Ini akan menyenangkan kaum perempuan, kaum bapa, kaum suami dan juga ibu-ibu mengandung. Tidak perlu lagi mereka perlu berebut-rebut dengan lelaki. Aku akui kaum perempuan bila sesama mereka pasti akan lebih harmoni semasa menaiki komuter tue. Kaum bapa pula lega sebab akan dapat tahu anak perempuan mereka lebih terjaga bila naik koc merah jambu tue. Kaum Suami juga lebih tenang sebab tidak lagi perlu risau tentang isteri mereka yang naik komuter dan tak perlu lagi menghantar isteri mereka.

Aku cadangkan satu lagi koc diwujudkan iaitu koc hanya untuk golongan OKU.Golongan minoriti seperti ini perlu diambil berat oleh pihak KTM dalam memperbaiki perkhidmatan komuter yang telah tersedia.

Walau bagaimana pun ada juga pihak yang tidak setuju dengan perlaksaan koc merah jambu nie. Aku pun tak pasti apa motif sebenar golongan ini.Anda boleh baca disini. Bagi alasan yang diberikan adalah sangat tidak munasabah. Langkah terbaik adalah menjalankan kajian terhadap pengguna yang telah menggunakkan koc merah jambu ini. Pengguna sentiasa betul, kan?

Sekian dulu. Harapan agar KTM dapat menambahbaik perkhidmatan yang sedia ada agar sistem pengangkutan awam di ibu negara dapat mendatangkan kepuasan kepada rakyat jelata.
Goten Abends.

Thursday, April 29, 2010

Mana pergi?


kalau dulu orang Cina mati ramai je yang bersimpati?Pastue siap semua pihak hendak ambil tindakan.
Sekarang, budak 15 tahun mati, budak MELAYU lagi, mana pemimpin-pemimpin yang kononnya pejuang Melayu, sanggup angkat keris,.Nah, sekarang angkat lah keris tue ke arah polis. Aku bukan anti polis, aku tahu polis memikul tanggungjawab yang besar tapi kenapa sekarang nie banyak sangat kes polis tertembak dan kalau tertembak kenapa sampai boleh mati. Kalau nak lepaskan tembakan amaran kenapa tidak lepaskan tembakan kearah badan yang lain? Kaki ke? Tangan ke? Ini sampai kepala kena.

Ya, ada orang cakap tidak boleh salahkan polis semuanya.Kena lihat jugak arwah itu. Kita kena rasional kan. Ambil kenyataan kedua-dua belah pihak.Aku pun pelik bagaimana budak 15 tahun boleh pandu kereta jam 2 pagi. Biarlah, kita tunggu dan lihat sahajalah apa kenyataan-kenyataan yang akan dikeluarkan oleh pihak yang berwajib. Mana menteri-menteri yang dulunya kata penjuang hak rakyat? Kalau betul pejuang, maka turunlah, tunjukkan muka, rakyat perlu kebenaran. Kalau tidak lagi ramai mangsa akan terkorban selepas ini. Konsep satu Malaysia konon.Cehh.Ada Cina nak tolong kita. Ada India nak tolong kita. Mereka pun dah sarat dengan masalah masing-masing. Mana Pekida yang katanya akan berjuang darah pertahankan Melayu? Budak yang meninggal tue budak Melayu. Aku dengar Selangor ramai geng-geng pekida. Kejadian tue berlaku di Shah Alam. Ibu negeri Selangor lagi. Kenapa geng pekida tidak serang je balai polis. Biar rakyat gempur polis. Polis dah hilang kredibilitinya. Orang dah tak percaya kat polis lagi. Penuh rasuah.Korupsi. Dari setinggi-tinggi jawatan, kepada jawatan paling rendah. Silap siapa? Pemimpin lah.Memperalatkan pihak berkuasa.  Tak kiralah pakatan rakyat ataupun barisan nasional.Sama.


Apa nak jadi kepada negara kita. Orang luar tengok mesti tergelak je. Kes kapal selam tentera laa. Kes enjin hilang lah.Masih ingat kes al Maunah yang curi senjata dari kem tentera? Sekarang polis pula. tertembak sana, tertembak sini. Malu pihak berkuasa sebegini. Sepatutnya mereka professional.Penuh integriti.ya, tak nafikan ada yang memenuhi sikap tue. Aku tak nafikan ada polis yang baik. Ada tentera yang amanah. Tapi bila kejadian-kejadian sebegini berlaku, orang luar akan mencerminkan betapa rapuhnya struktur kawalan pihak yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga negera. Kalau polis dan tentera pun rasuah, kita, rakyat biasa hendak mengharapkan kepada siapa? Entahlah.Aku pun tidak tahu lagi bagaimana. Kenapa kita kena sibuk bicara hal ini? Hey, ini hak kita. Kita rakyat Malaysia dan aku bangsa Melayu.Pasti aku perlu tahu kebenaran bila ada orang Melayu sendiri terbunuh dan orang Melayu yang terlibat.

Aku menjadi polis?tentera? Maaf.Aku bukan tidak mahu tapi tidak layak sebab rabun warna.Lagipun aku tahu aku tidak kuat. Dan jika aku menjadi pegawai polis atau tentera sudah pasti aku tidak akan menulis disini. Mungkin aku sibuk menahan kereta di jalanraya sana. Sekian

Malam yang panjang..Biru dan Hitam


Akhirnya..berakhir jugak perjuangan Inter.Satu pencapaian yang menakjubkan.Awal pagi ini, satu pasukan menyerang dengan bertubi-tubi, satu pasukan kental menahan asakan demi asakan dan percaya atau tidak bermain dengan 10 pemain sejak minit ke 30 lagi.

Inter telah membuktikan bahawa, mereka layak berdiri setanding dengan kuasa besar Eropah yang lain. Pada awal pagi ini, meskipun kecundang 1 gol di Nou Camp tapi Inter berjaya menempah tiket ke perlawanan akhir Champions League di Madrid, 22 May nanti.

Satu kepuasan yang teramat indah dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.Setelah apa yang diperkatakan oleh pemain-pemain Barca sebelum perlawanan ini dan dengan reputasi Barcelona selaku Juara bertahan Sepanyol dan Eropah, pada awal pagi ini, mereka gagal untuk menembusi tembok pertahanan Inter. Pada satu ketika , dalam perlawanan, Victor Valdes naik ke atas menjadi pemain tengah, hampir semua pemain Inter berkampung di halaman sendiri dan berjaya menahan dan mematahkan semua serangan Barcelona. Messi, Xavi kelihatan buntu mencari ruang untuk mencipta gol dan Zlatan pula gagal membuktikan kepada kelab lamanya kebolehannya. Pujian kepada Barcelona kerana semua pemainnya membuktikan mereka masih lagi kelab terhebat di Eropah dengan serangan demi serangan.Tapi pada malam ini, skuad Inter dibawah bimbingan Mourinho berjaya memecahkan reputasi menggunung Barca itu dan mungkin juga Barca tenggelam bersama dengan segala harapan yang menggunung sebelum ini. Mourinho membuktikan kepada dunia bahawa dia adalah antara jurulatih terhebat di dunia dan kali ini dia akan membimbing Inter bertemu 'mentor' lamanya iaitu Van Gaal (bayern munich)

Aku? Perlawanan yang paling dramatik pernah aku saksikan. Aku tidak tidur dan walaupun masih tak cukup tidur sebab tengok perlawanan Lyon semalam tapi pada malam ini, mata aku tidak mengantuk. Jantung berdebar sepanjang 90 minit perlawanan.Paling mendebarkan apabila Pique berjaya menyumbat satu gol untuk Barca. Tidak senang duduk aku menonton perlawanan awal pagi ini. Jersey Inter yang aku pakai, pada minit ke 30 perlawanan aku buang kerana kecewa sebab ada seorang pemain inter dibuang padang kerana dikenakan kad merah.Ya, Inter bermain dengan 10 orang pemain untuk baki 60 minit.Aku rasakan kalau bagi pasukan lain sudah tentu banyak gol dibolosi kerana untuk berhadapan dengan Barca, anda perlukan kesemua 11 pemain.Dan kalau bermain dengan 11 pemain pun tidak pasti lagi dapat atau tidak mengekang serangan bertali arus Barcelona.Inter Milan telah melakukan sesuatu yang menakjubkan pada musim ini dan ini semua adalah datang daripada kegigihan dan semangat berpasukan yang ada pada setiap pemain Inter.Pada malam ini Inter berjaya memecah badi sebelum ini dan mampu menunjukkan kepada dunia, mereka adalah antara kelab terbaik di eropah.

Aku tidak dapat gambarkan perasaan aku sekarang. Sangat-sangat berpuas hati. Tidak sabar untuk menantikan perlawanan akhir nanti antara Inter Milan dan Bayern Munich, Mei nanti.Pagi ini, dapat tidur dengan sangat lena.

Forza Inter.
Inter
Inter
Inter
Inter

Wednesday, April 28, 2010

Malam ini..Pusingan Kedua Separuh Akhir

 Awal Pagi esok..Jam 245 pagi
Astro Saluran 812
Barcelona lawan Inter Milan
Stadium Nou Camp
Tak Tidur pulak aku malam ini
Perlawanan terpenting..siapkan jersey inter malam nanti.
kalah, menang, lain cerita..yang penting semangat ada
Predict aku..Barca menang malam ini sebab main tempat sendiri tapi Inter akan tetap melangkah ke Final

Yang Mana satu ?

Yup..diatas adalah beberapa jersey yang aku rasakan amat populor menjelang Piala Dunia nanti..Jadi yang mana yang paling cantik dan bergaya? Kalau nak ikutkan kepada sokongan, aku menyokong Itali tapi berdasarkan kepada pencapaian semasa, Sepanyol mempunyai kelebihan.Takpe, bab nie aku simpan dulu, sekarang kita bicara mengenai baju dulu. Warna merah cantik tapi logo sepanyol terlalu besar di dada tue. Biru ok jugak kan. Putih macam akan cepat kotor.Mengikut hati, aku berkenan kepada Argentina dan firasat aku mengatakan macam masuk je jersey tue dengan tubuh aku yang tidak berapa cantik ini. Fufufu.Walaubagaimanapun, akan membuat tinjauan nanti di Wakaf Che Yeh, takpun di Rantau Panjang. Itupun kena tunggu kawan balik bercuti dulu. Piala Dunia lambat lagi. masih sempat mencari duit nie.

Welches Welchen Welche

Tak tido..Olic meratah Lyon

Aku baru lepas tengok bola. Lyon lawan Bayern Munich.(Kalo orang Jerman, dorang panggil Munchen). Awalnya ramai yang mengatakan perlawanan malam ini akan sengit.Kenapa? Sebabnya, Bayern hanya bawa kelebihan satu gol sahaja bertandang ke Lyon. Dan Lyon pula terbukti bukan satu pasukan yang calang-calang. lyon adalah pemusnah Galacticos (Real Madrid) pada pusingan kedua Champion League baru-baru ini. Tambahan lagi, Ribery tidak dapat bermain dan dua tonggak pertahanan tengah Bayern diragui kecergasannya iaitu Demechelis dan Buyten.

Tetapi perlawanan awal pagi Rabu ini rupa-rupanya berat sebelah. Meskipun bermain di tempat sendiri, Lyon kurang menyengat di barisan penyerang.Gomis dan Lisandro Lopez seperti hilang punca dan kekurangan kreativiti di bahagian tengah. Bayern pula menggunakan sepenuhnya kelincahan Muller dan Robben yang bertindak menjadi sayap kiri dan kanan dengan Ivica Olic menjadi penyerang tengah. Ternyata percaturan Van Gaal (Pengurus Bayern) menjadi apabila barisan pertahanan Lyon tidak mampu mengekang Olic yang telah menyumbat 3 gol membantu Bayern melangkah ke perlawanan akhir pada bulan Mei nanti di Madrid. Bayern sekarang memburu 3 kejuaraan dengan Champions Leagues, liga Jerman dan Piala Liga Jerman. Bayern pastinya lega dapat melangkah ke perlawanan akhir dan menanti esok malam siapa lawannya nanti, adakah Inter ataupun Barca.

Aku tidak mahu mengulas lagi preview perlawanan Inter dan Barca.Aku simpan untuk esok hari. Sekarang mata dah mula mengantuk tapi alang-alang lewat baik tunggu sampai subuh terus. Jadi aku nak menonton Starworld sementara menunggu azan Subuh.

Goten Morgen..Ich keine schlafen..

Tuesday, April 27, 2010

Departure

It is time, i have to go now.

Really? But why? You are still needed here.Please, don't go. Don't abandon us. We all need you.

No. Someone else will take over me. Someone better. i will go to somewhere else.

No...noooooo.What about us? After all that we had been through together?

It's fate. Fate bring me here and now fate push me to other places.

Okay.How are we going to live without you?

Someone better will replace me. He will give you something that i could never give.The world..

But, you are so close to achieve that here.

Yes, but still, it does not enough. i will be better. You all will be better.

Okay..we are really sad with this

i know. Me too. So long and good bye

Good Bye, hope to see you again someday.



What's that all about anyway? well, it's just the dialogue between a manager and his football players.ahahhahahaa.Look so deep right? Well. Just trying to mess with the words anyway.Football is beyond the matter of life and death. It's something more than that. Bill Shankly said that, a famous successful Liverpool manager of all time.Yep.Football again, i can't help it.Just accept it.haahhhahha

Monday, April 26, 2010

Penterjemah

Dua hari ini, sejak aku balik hujan turun tanpa henti. Kadang-kadang lebat, kadang-kadang renyai-renyai je. Walau apa pun amat syukur sebab dengan hujan , suhu jadi sejuk dan memudahkan aku untuk berehat.Berehat dengan tidur.Hahaha.Biasa la bila dah balik ke rumah kan, padahal kat UPM pun tidur jugak.

Mula terasa kosong sebab tiada apa yang nak dibuat. Aku sedang menanti kerja sebenarnya.Apa-apa kerja pun jadilah asal dapat mengisi masa terluang. Sebenarnya kerja berlambak, aku je yang malas sebenarnya.Hahaha.Takpe, aku tengok balik kerja aku beberapa bulan kebelakangan ini, aku macam dah jadi penterjemah.Aku tak tau la andai aku nie penterjemah yang baik atau tidak tapi setakat ini rasanya tiada lagi aku dapat komen yang tidak baik. Maka dengan itu aku akan teruskan dengan kerja ini.

Dalam aku termenung melihat tv, boleh jugak aku menyiapkan novel atau cerpen dan hantar ke majalah-majalah seperti Prof Dr Lim Swee Tin cadangkan kepada pelajarnya. Mana tahu dapat jugak wang saguhati. Boleh la buat minum-minum kan? Hmmm.Bijak jugak cadangan tue. Tapi iyalah, aku akui aku nie bukannya penulis yang baik, banyak lagi perlu diperbaiki tapi kalau tak cuba maka tak tahu kan.Baiklah aku cuba jugak lah nanti buat yang mana boleh dan mampu.

Sekarang ini kerja aku sudah semacam pengulas bola di astro. Liga Jepun, Perancis semua aku layan. Sekarang nie pulak banyak je perlawanan yang dah lepas mengenai piala dunia disiarkan di saluran 804, jadi aku tumpang sekaki lah. Dalam tulisan yang lepas aku cakap aku nak men FM kan, tengok-tengok bila dah main separuh game terus tutup laptop keluar dan bukak TV.

Dah la..Puas dah melalut. Satu lagi. Macam pelik je aku rasa, bila aku tulis dalam BI, tak ramai sambutan blog aku, tapi bila aku tulis dalam BM, ada jugak yang sudi respon. Tak mengapalah, BI ke BM ke, aku tetap tulis. Ada respon ke takde respon ke, aku tetap tulis. Aku kena tulis jugak dalam BI agar BI aku tak hilang dan perlu tulis dalam BM sebab bahasa kebangsaan aku. Dua-dua aku tulis.

Goten Abends..

Football Manager 2010


Walaupun agak lambat tapi akhirnya aku berjaya jugak sentuh game nih.Kepada sesiapa yang kenal aku, aku tak nafikan yang aku hanya addict kepada game ini sahaja( dan mungkin juga stronghold crusader). Aku mula main game FM nie sejak dari sekolah menengah lagi, waktu itu dengan nama CM.Tiap-tiap tahun pasti aku akan tunggu game ini keluar dipasaran(beli cetak rompak je ataupun download je.hehe).Kemudian setelah menginstallnya, menghabiskan masa berjam-jam menghadap skrin pc ataupun laptop.

Ada sesetengah orang tanya aku, best macam mana game FM tue?

Bagi peminat bola sepak, game ini memang best. Mungkin tak sebest PES ataupun FIFA tapi utk bermain PES atau FIFA dengan kenikmatan yang paling tinggi anda perlukan Xbox ataupun PS3, aku tak mampu nak miliki konsol berkenaan jadi FM adalah game yang paling dekat kepada peminat bola sepak. Kenapa? Kerana game ini memerlukan anda mengetahui serba sedikit dan membawa anda ke dalam dunia sebenar menguruskan sebuah kelab bola sepak.

Untuk versi terbaru ini, aku akui banyak sangat penambahbaikkan yang dilakukan. Tapi yang aku suka, gameplay dia tidaklah begitu lambat berbanding FM2009. Lebih banyak perincian ditambah menjadi lebih kompleks tapi masih mengekalkan naluri ataupun tujuan asal game ini dibuat iaitu menguruskan sebuah kelab bola sepak.

Sekarang ini aku mula menguruskan Bayern Munich. Aku sudah berjaya menguruskan Inter Milan dan Manchester City. Aku sudah cuba untuk menguruskan pasukan Kelantan tapi semacam ada bug (bukan serangga ye tapi sedikit kesilapan teknikal dalam dvd game tersebut yang membuatkan aku tidak dapat bermain atau menguruskan Kelantan). Aku sedang mencari patch yang dapat mengatasi masalah ini.Ya, mungkin setengah orang cakap senang la main kelab besar, cuba la main kelab kecil. Aku pun sedang cuba jugak main kelab kecil tapi anda tahu tak semakin besar kelab tersebut, semakin besar tanggungjawab dan target yang anda perlu capai maka bertambah besar lah beban anda. Dan disebabkan beban itu lah, aku kadang-kadang memaki hamun laptop sendiri (tak caya tanya Roomate aku).Kenapa? sebab pemain kelab aku dibuang padang pada minit 8. Ye.Minit 8 dah kena kad merah.Minit 8? 8? Aku pening, naik angin fikir dia tue main kotor macam mana sampai sangat awal kena buang padang.Geram sungguh.

Pengakhirannya..aku mohon diri.Sudah puas menjelajah internet (sebenarnya cuba muat turun filem tapi agak lambat malam ini) Jadi aku mahu masuk bilik, bukak laptop dan bertemu dengan pemain-pemain aku dan memikirkan taktik menewaskan kelab lain. Kepada yang minat dengan bola sepak, anda harus main FM.Bukan sunat dah, memang harus, baru anda dapat menguji tahap pengetahuan anda dalam bola sepak.

Selamat Malam..

Sunday, April 25, 2010

Confession of Interisti

Black and Blue. The color that being associated with the great club in the north of Italy and a person millions mile away in peninsular of Malaysia. Yes, for those who did not know what I am talking about, I am referring to Inter Milan and me. I guess everyone know that I fall in love with Inter Milan since I myself did not even remember. Why I love this club?

Well, some man support the club because of its player, its locations, its manager, its successful history. For me? I am really sorry because I guess it’s just like destiny. The moment I set my eyes on Inter Milan, that moment I know I had become the diehard fan of Nerazzuri aka Inter Milan. Many people asked and even mocking me,” Why do you support Inter?” There are so many others successful club out there in the world. Many people support Manchester United, put their lives for Liverpool, stand side by side with Arsenal, and sacrifice their sleeps for Chelsea, having joy cheering for Barcelona or proud to be the fan of the most successful club in the world, Real Madrid. Me? Well, I just happen to like Inter Milan.

So how we are going to recognize the diehard fan of some football clubs. Some people said buying the jersey. I already bought that. Hell, even every year I bought Inter Milan’s jersey. Original? I have one. Others? I am not that rich you know. Watching on tv.Check that. Although Inter lost or draw. I watched all of them (when I had time obviously). Merchandise? I had a few. So I guess that makes me a diehard fan of Inter.

Finally, can't wait to this wednesday where Barcelona will entertain Inter in the second leg of the Champions League Semi Final in Nou Camp. What ever happen that night, it does not matter anymore.Surely Barca will play like out of this world and maybe just maybe Inter will triumph again and with that Inter will be going to Madrid for the final this May.Lost or Draw, i just don't care, people this time around had to admit that Inter had showed their potential in Europe stage.Forza Inter

Versi Kelate

Kelate mene lagi male nie. Kawe sero nak tulih blog dale bahaso kelate male nie.Ikut lah ore nok kato gapo pung tapi kawe meme raso suko do'oh male nie.Kawe suko kelih game male nih bilo kelate timbuk KL 3 kosong.Doh la sek2 kelate men kat stadium cheras. Rugi kawe kelik awa KB, kalu dok bulih doh gi kelih sek2 Kijang main male nih. Saing2 kawe pakat gi tengok belako kat stadium tuh. Takpo kawe tunggu kelate lawe pahang pahtu kelate lawan ganu pulok.Tok sabar nok gi gegar stadium kelate.Gomo kelate gomo.

Kawe tamboh suko jugok sebab lonie Inter tengoh leading.Meme Inter akan mene lah male nie pahtu siap2 nak gi Nou Camp lawe Barcelona pulok Rabu nie. Minggu nie meme akan tido lewat sokmo la kawe duk tengok bola jah male-male. Lagipun meme tengoh sedap belako liga England, Spain, Italy dan Jerman. Seme kawe tengok. Hok mano sedap laa.

Kawe tok lupo jugok ko liga Malaysia. Kawe tengok jugok gitu-gitu kat astro arena tuh. Mano bulih lupo liga negara kito dok? Sokong Inter. Sokong Kelate jugok. Tengoh nok cari duit nih. Nok beli Jersey Kelate hok ori. Muroh jah tapi tu lah lonie takdop duit.Sapo-sapo raso kayo tuh hulur lah ko kawe sikit-sikit. Semangat skit gi stadium nanti paka baju tuh. Biar merah seme. Kete merah doh cuma nombor plet jah tok tukar. Takpo2. Seme ore tahu doh tue keto kawe. Kawe banggo jadi ore kelate.

Ore len oyat, Ore kelate nih unik sbb;

Ore pompuan = comel
Kalu kijo = rajin
Kalu belajar = pandai
Kalu bab makan = meme sedap sangat
kalu kuih kelate = manis seghoti
tapi kalu cari gaduh = meme nahas laa
tok cayo? = tengok di bukit jalil tahun lepas lah
ore kelate tok puah hati = bakar seme

Ambo Soho Jadi Ore Kelate

Saturday, April 24, 2010

Waiting for film

Really upset as for not getting the chance to watch the most anticipated movie this year, Iron Man 2 that will be out on 30th April. Why do my papers finish early this semester?

I guess i just have to download it somewhere in the web. Tony Stark...Fight well.

Another film everyone had being waiting is,Avatar..Nope..This is not the sequel to the avatar movie which tell the story of some planet alien but Avatar, the last air bender.

Yup. the cartoon turn into movie and guess who the director, M Night Shyamalan..Already finished watching all the cartoon series and it was worth it..every second of the story is pulsating. Really hoping this movie going to be hit and in my mind, it's been a while since we all enjoy a blockbuster Shyamalan film , right? Do you all still remember The Village? Unbreakable? and surely the masterpiece of all, Sixth Sense.

Home at last

It's been a while since i was in KB so when the time had come to return home, i was really glad and relief. it's been one hell of a journey yesterday but luckily i am safely at home now.

Now, will get rest for 2 month, waiting for the biggest event in sports this upcoming june and enjoying the MLB and NBA playoffs. The Red Warrior also had started to show its real potential and can't wait to see the East Derby between Kelantan and Terengganu this May at Sultan Muhammad ke IV stadium.

For now, watching closely what happening in FB and blogging. For tomorrow ? Who knows, right? Secretly waiting for some jobs to be done and searching for things to fill in.

Sunday, April 18, 2010

Goten Abends

Bermaksud selamat petang.Semalam aku menduduki kertas peperiksaan Jerman 2.Bermula pukul 5 sampai 7 petang. 2 jam.Aku sebenarnya agak takut dengan kertas jerman sebab subjek ini bagi aku memang susah bagi orang macam aku.Yelah, mengikut critical period hypothesis(yang aku belajar dulu berserta dengan teori Noam Chomsky) umur yang paling ideal untuk seseorang belajar bahasa adalah daripada 13/14 tahun ke bawah.Sekarang nie, umur dah meningkat dewasa, memang susah la hendak mengingat dan memahami bahasa dan perkataan jerman.Secara kesimpulannya, bagi aku, subjek jerman antara yang tersusah.Mungkin lagi susah daripada bahasa arab dulu.Tapi itu semua bagi aku sahaja la kan.
Walau bagaimanapun, petang semalam aku menjawab kertas peperiksaan jerman dengan tenang dan cepat. Sangat-sangat berpuas hati. Keluar dewan peperiksaan dengan hati yang lega.Mungkin peperiksaan kali ini tidak begitu susah bagi aku.Sekarang sudah memandang ke semester depan untuk berdepan dengan jerman lagi.
Bitterschon!

Semalam aku mendapat dua berita.Satu, Kelantan menang dengan Negeri Sembilan di stadium Paroi.Sangat berpuas hati kerana Negeri Sembilan baru sahaja dinobatkan Juara Piala FA dan siapa yang boleh lupa yang Negeri Sembilan menewaskan Kelantan tahun lepas dalam Final Piala Malaysia. Sepatutnya Kelantan yang bertemu dengan Negeri Sembilan pada perlawanan akhir Piala FA minggu lepas dan bukannya Kedah.Kedah hanya layak ke pusingan seterusnya hanya disebabkan jaringan gol di tempat lawan sahaja.

Berita kedua, Achik Spin dilaporkan meninggal dunia dalam satu kemalangan ngeri. Aku baru tahu semalam juga.Pada mulanya ingatkan satu khabar angin tapi setelah beberapa lama, terbukti benar berita tersebut.Al Fatihah kepada nya. Takziah kepada keluarga arwah.

Lupa, berita yang mengembirakan aku adalah Inter menang 2 gol berbalas kosong dengan  Juventus pada hari Jumaat. Aku langsung tidak ingat dan tidak tahu yang Inter main pada hari Jumaat. Aku sangka kan Inter main pada malam semalam.Apa pun, Inter sedang bersiap sedia menanti kunjungan Barcelona pada awal pagi Rabu ini untuk perlawanan Separuh Akhir Champions League.

Khamis kertas terakhir untuk semester dua 2009/2010 ini. Jumaat dalam perancangan untuk pulang ke kota bharu. Bulan Jun bersiap menghadapi demam bola sepak di Afrika Selatan.

Tiga kali sejuk

Hujan lagi malam nie.Petang tadi pun hujan dengan lebatnya disertai kilat.Sangat puas hati menjawab kertas Jerman tadi walaupun basah kuyup kena hujan.
Malam ini keluar dengan rakan. Bersama rakan-rakan di Tronoh dulu.
Esok sudah mahu pulang ke kolej.Menghadap buku kembali. Isnin, peperiksaan kembali menghantui. Hanya mampu berserah.Sastera Inggeris memang sangat banyak perlu dibaca.

Manusia...
pelbagai ragam.Tapi begitu lah dalam kehidupan dunia ini.Ada baik, ada buruk. Tak semua orang akan berada di atas..Tak semua akan ada di bawah. Hanya buat apa yang termampu. Ikhlas atau tidak, bukan kita yang tentukan. Hati cakap lain. mulut cakap lain. Kesudahan, Tuhan tentukan. Yang baik dibalas baik, yang buruk dibalas setimpalnya.

Aku hendak kata dah matang, bukan tempat aku yang tentukan. Tapi cukuplah yang aku dah banyak kenal tempat.
3 buah negeri dah jelajah.3 buah universiti dah kenal.
Kenapa 3?Apa yang istimewa sangat dengan nombor ini? Ingat lagi tak nombor prime? nombor 3 adalah nombor prime.Nombor yang hanya boleh dibahagi dengan 1 dan nombor itu sendiri tanpa ada baki.Nak yang lagi menarik tentang nombor 3?

You can make a heart with it <3 or an ice cream cone <3 or a broken heart or a (special) smiley face 3=

Jadi memang nombor 3 sangat menarik.Kalau tidak percaya, renung dan cuba kaitkan nombor 3 dengan kehidupan sejarah anda.Pasti ada tersangkut kisah-kisah menarik dengan nombor 3.

Wednesday, April 14, 2010

Sekali lagi

Tiga Universiti
Tiga jenis peperiksaan
Tiga pelbagai emosi
Tiga Kali World Cup

Cuti pelbagai
Ragam orang pelbagai

Musim bola sepak eropah menghampiri kemuncak
Musim MLB bermula di Amerika
Musim NBA memasuki kemuncak
Musim peperiksaan mula menghantui pelajar

Aku?
Mula membaca Jerman dengan harapan yang menggunung

Saturday, April 10, 2010

Apa yang membuatkan kita kuat?


Satu soalan yang menarik bukan?
Sepanjang zaman manusia sentiasa mencari apa yang boleh membuatkan mereka menjadi kuat. Kuat bukan sahaja dari segi badan tapi juga mental. Ada pelbagai versi bagi mencari kekuatan ini. Ada sesetengah orang menjadi kuat bila minum tongkat ali.( Kalau anda faham apa yang saya katakan) Ada yang menjadi kuat setelah berlatih bertahun-tahun lamanya. Ada menjadi kuat setelah lama dibelasah ataupun dibuli. Ada menjadi kuat bila sudah terlalu lama sakit. Seperti kita sakit demam, mula-mula kita sakit, tapi setelah beberapa lama, antibodi badan kita akan menjadi kuat. Ada menjadi kuat bila tengok kesedihan dan kesengsaraan orang lain. Ada menjadi kuat bila disimbah api benci dan dendam. Ada manusia menjadi kuat bila bersama orang yang kuat-kuat. Saya rasakan ada pelbagai jenis lagi cara untuk kita menjadi kuat. Tapi yang pastinya, masa selalu menjadi factor terpenting dalam usaha kita untuk menjadi kuat. Betul, masa. Tapi malangnya tiada sesiapa yang mampu membeli masa. Masa mampu membuatkan seseorang itu kuat. Masa lalu, masa sekarang dan masa hadapan. Pengalaman juga dapat membuatkan seseorang itu kuat.
Apa yang membuatkan anda semua kuat?
Saya rasa sudah agak lama untuk tidak membuat senarai dalam blog ini. Saya mencari-cari apa tajuk yang dapat dibuat senarai. Pastinya banyak benda yang mampu dibuat senarai kan. Dunia ini terlalu besar tapi masih kecil. Ironi bukan. Baiklah.Setelah mencari-cari idea, saya terdengar lagu ‘Aku bukanlah Superman ‘ dari Lucky Laki. Air mata.Yup.Pasti setiap orang menitiskan air mata. Disini disenaraikan 10 jenis air mata yang menyentuh hati, selalu kita jumpa dan pasti pernah kita alami. Air mata adalah senjata kaum wanita, betul kah?
1.       Air mata ibu dan ayah
Bagi saya, air mata ibu adalah yang teratas.Kenapa? Ringkasnya, syurga adalah dibawah tapak kaki ibu. Jangan lah sesekali membuat sesuatu yang mengecewakan ibu anda sehingga beliau mengalir air mata. Doa ibu adalah yang paling mustajab.Sama juga seperti seorang ayah.Pasti kita amat susah ataupun tidak pernah melihat ayah kita menangis. Dan bila ayah kita menangis, pasti ada sesuatu yang betul-betul menyentuh hatinya. Jadi sama-samalah kita menjaga kedua-dua ibubapa kita.
2.       Air mata gembira
Pastinya semua pernah mengalaminya kan? SPM, PMR, UPSR (ada ke? Mungkin ada.)Bila kita terlalu gembira dengan keputusan atau sesuatu yang diluar jangka sedar tidak sedar, kita pasti akan mengalirkan air mata.
3.       Air mata sedih
Yang ini rasanya tidak perlu dihuraikan dengan panjang lebar.Bila sedih secara automatiknya kita akan mengalirkan air mata.
4.       Air mata dendam
Tak percaya kepada ini? Ada sesetengah orang bila dipenuhi benci dan dendam dia pasti mengalirkan air mata. Air mata ini menjadi saksi dan berwaspadalah kerana manusia menjadi buta bila dendam dan benci merasuk jiwa
5.       Air mata lelaki
Air mata ini yang paling mahal.Kenapa? Sebab lelaki dipenuhi ego. Ego dan maruah membuatkan kaum lelaki spesies yang unik dan hebat. Tapi pastinya setiap lelaki pasti menangis dalam hatinya. Tapi dia akan cuba mengawal untuk tidak jatuh egonya. Amat sangat susah untuk membuat seorang lelaki itu menangis melainkan lelaki itu adalah jenis lelaki lembut. Jadi sesiapa yang pernah melihat lelaki menangis, dia amat bertuah sekali.
6.       Air mata perempuan
Apa lagi yang perlu diperkatakan disini. Senjata bagi kaum perempuan bukan? Kadang-kadang air mata perempuan adalah sesuatu yang berharga.
7.       Air mata alim ulamak
Air mata yang pasti didengari para malaikat di langit sana. Sebagai contoh, Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz pernah menangis semasa menjadi imam solat hajat memohon hujan di kota bharu.Keesokan harinya hujan turun di kota bharu. Jadi jangan cuba mempersendakan golongan alim ulamak yang doanya amat mustajab
8.       Air mata orang dizalimi
Seperti yang diatas. Golongan yang dizalimi seperti anak yatim piatu jika berdoa dan menangis pasti Allah akan makbulnya dengan cepat.
9.       Air mata duyung
Yang ini saya kurang pasti wujud atau tidak.Tapi lagenda mengatakan sesiapa yang berjaya mendapatkan air mata duyung, dia akan memperoleh kesenangan dan amat bertuah. Yang saya ragui adakah duyung itu wujud?
10.   Air mata kanak-kanak
Yang ini pastinya semua pernah lihat. Kanak-kanak dan air mata adalah sinonim. Kadang-kadang kanak-kanak akan menangis tanpa sebab yang kukuh. Contohnya , bayi kecil.Dia lapar dia menangis. Dia kurang tidur dia menangis. Dia sakit dia menangis. Budak 7 tahun, bila dimarahi olehnya pasti menangis. Bila cubit telinga, dia menangis.

Tuesday, April 6, 2010

Inter all around

Second leg of the quarterfinal Champion league will resume this week. All football fans must be very anxious to wait for the kick off. I can’t wait for this Tuesday. Inter will travel to Moscow bringing the one goal lead advantage. Surely Inter will have chance if they perform like they always do. I trust Mourinho have something for the team.Diego Milito and Samuel Eto will surely prove that they are one of the most fearsome strikers in Europe. Inter will take this chance to show Europe that they can compete with other big clubs. The story in this Serie A season is another thing and I surely believe Inter have the right motivation to succeed in Europe and Italy. Another big clash is Barcelona and Arsenal. Both team tie at two goal each. But both team have several key players unavailable for this coming second leg. Arsenal, will be without Fabregas, Arshavin and Gallas. Surely their fans hoping for some miracle as their main playmaker, fabregas will be out for a long time now. Some report even said that maybe he will miss the World Cup. But in Spain, Fabregas just another player. The player that surely will be the mastermind for Spain in this coming World Cup will be Xavi and Iniesta. Both players are reported to be fit for the clash and Barcelona fans will crowd the Nou Camp to give their support for the team. The most in form player right now without a doubt will be Lionel Messi. Week in and Week out he had shown why he is the best player in the world right now and even some people claim he is better than Maradona himself. But that can only be true if Messi can push Argentina to be Champion of the World Football. Right now, he is the king of Europe and if Arsene Wenger did not make something about stopping him (like they can by the way) Messi and his friends will tormenting the Arsenal this Tuesday.


Another two big clashes will be between Bayern vs Man Utd and Lyon vs Bordeaux. Lyon will be the most comfortable one coming to this clash as they already have 3 goals advantage. Bordeaux have to give their fullest and some luck to turn this around. French clubs have something to prove to the eyes of the world in this coveted championship. They already showed this season that their league is not that far behind from entire glamorous league in Spain, England, Italy and German. Man Utd still mourning the absent of Rooney who pick up injury last week. His absent was surely missed as he had been the goal scoring machine for them in Europe and England. Without Rooney,Man Utd campaign in Champion League and EPL taken a hard knock. They just lose to Chelsea in the weekend and lost to Bayern with 2 goal to 1. One relief for the Red Devil fans is that they will be playing in their home turf, Old Trafford. Ferguson has to create something to control the partnership of Robben and Ribery in the Bayern midfield in order to stop the Bavarian from advancing to Semi Finals. Van Gaal must be waiting to throw all the spanners at Man Utd and will again trust the agility of Ollic and Gomez to burn the Man Utd flag. Berbatov and Macheda have the chance to show to Ferguson in filling the front role with the absent of Rooney but both of they yet to prove the critics wrong this term. Well, we’ll see who will come on top this week.

I really missed writing about football. For the couple past entries, I just keep playing with prose. Now, with all the work had already submitted, just waiting for the final to come. The Major League Baseball season is just start this month and cannot wait to watch New York Yankees defending their title at home accompanied with Astro. Next month, the holiday will approach; I have to plan what to fill in this holiday. Some rough ideas have already being considered. Till next time, Assalamualaikum.


Everyone is anxiously waiting for the final exam. My final exam will be started on 17 th April and luckily, this semester i only have 3 papers to sit on. Hope can do better in all those papers.

Friday, April 2, 2010

Peer Review by blog


Hollywood is well known for its film industry. For many decades, producers and film directors had been racing with each other to make the film that will attract many audiences. They had tried many genres of films in hope to be the best in the most demanding industry. One genre that always intrigue people is the science fiction, especially involving the alien and extraterrestrial life. Close Encounters of the Third Kind (CE3) and Independence Day (ID) were both made reflecting the new idea of life off of the earth. Even though both films contain the same idea of the existence of life in outer space, they have large differences on themes, films’ style and the aliens’ appearances.
            The first most noticeable similarity was that in both movies, there was some form of government cover-up. In CE3, when the government pinpointed the location of the aliens in Idaho, they had to scare away the citizens in the area. In that plot, the government had let out some news that a train carrying canisters of anthrax crashed, releasing nerve gas on the countryside. This had forced almost all the residents away, except a few people that made cross-country treks to the location. These driven individuals couldn't stop thinking about the area since they had their encounters with the alien. The government tried to discourage them by using the same sleeping gas on them that they had used on the cattle in the area to simulate the spread of Anthrax. In ID, there was another cover-up, but of a different form. This time, the general populace wasn't the only victim of a black project. In this one, even the president didn't even know the existence of the 40-year old alien ship in Area 51. The government in some secret science department had been researching the alien since the 50’s and only when the alien attacked earth, they were being revealed to the public.
            Another similarity was the order of contact with the aliens. The aliens allegedly initiate the first contact in both movies. The reaction to this contact besides initial cover-ups was also similar. In both CE3 and ID, humankind tried flashing lights and playing music, with quite varied results. In CE3, the aliens responded with more lights and tones leading to a successful first contact, while in ID the aliens responded to the lights as well, by blasting humankind with a large beam weapon. In ID, after humankind learned about the reaction of these aliens, they tried to blast the alien’s space ship but then failed. In CE3, the human respond well after the alien’s contact. Both of these films stressed on the human reaction after receiving the alien contacts. Some human react well when the alien respond well but some human react badly although the alien respond well.
            The differences between these two movies are very easy to see. The most obvious of which would have to be the overall theme in the plots. While CE3 proposes that we keep an open mind about friendly alien contact, ID shows us that the most likely technologically superior aliens might not have peace in mind, and that such an assumption could lead to disastrous results. Eventually, in the film, most of the big cities in the world were blown away by the alien space ship.
            The style of both movies is also different. ID is more action based with lots of scenes that have things being shot down and blown-up; while CE3 is more of a drama with people having strange hopes and dreams. The main characters in these films reflect on the films genre. In the Independence Day, the main characters are the genius analysts who discover the secret code in the signal and the US pilot who killed the alien ship. However,  in Close Encounter with the Third Kind, there is a man stuck in a dead end job with a family that makes his life harder than it has to be, a woman who loses her child to the aliens, and a kindly group of men who track the aliens. From the beginning until the end, Independence Day entertain audience with some computer graphic effect about the bombing by the alien and the counter attack by the human. In the Close Encounter of the Third Kind, the audiences see the relationship between all those characters deal with their rational and moral dealing with the aliens arrival.
            Another clear difference from both movies is the aliens’ physical characteristics. The ID aliens were small, creatures with triangular shaped heads, and blue jelly-like skin. They also had large skin suits that they would wear when they were outside their ships. These suits enable them to breathe the earth atmosphere. The ID aliens also have some tentacles on them and react aggressively onto humankind. On the other hand, the CE3 aliens were small, gray creatures with big round heads and big black eyes, the familiar alien look. The alien in this film has friendlier look than the other one in ID film. The aliens in CE3 film do not have some weird tentacles and seems to react normal when they encounter human kind.
            Close Encounter of the Third Kind was the top movie in the 70’s while Independence Day was the main action movie in the 90’s. All the differences found in both movies can be reflected on the different community values at that time, the time when the movies were made. However, the differences on the films make them more exciting to watch. Although both movies are different on some aspect, the movies serve the same purpose; giving the audience the glimpse of what would happen when the outer space life come down to earth. Both movies showed us the possibilities that may happen when the human and alien make interaction with each other on this earth.

----my essay for one of the subjects.nothing to write so just paste it.feel free to review and proofread..

Thursday, April 1, 2010

Genug

Inter Menang
Literature dah submit
MGM dah dipersembahkan
Novel dah cetak
Karangan dah ditengok kawan-kawan
PRT dah bagi

Apa lagi nak ?
Tetiba rasa kosong bila dah siap
Ironi kan
Lega tapi sakit
Jerman punya penangan
Jagalah kau, BBD 2402
bukan no kereta
juga bukan no bilik
no subjek Jerman
sehr Ruhig

Misi baru?
Mencari plot baru
bagi novel berlatar kehidupan
berciri realiti
Watak baru mungkin
atau biarkan saja watak lama

Jom Share