Sunday, October 31, 2010

Mcm aku kata sebelum ini

Malam tadi sejarah tercipta kata sesetengah orang. Mengapa? Sekarang semua orang akan ingat yang tahun 2010..Kelantan akhirnya menjadi juara Piala Malaysia. Kelantan kini bukan lagi pasukan yang selalu kalah. Penyokong Kelantan tidak lagi bawa 'muka kalah'
Malam tadi Hairuddin dan Piya membantu kemenangan Kelantan ke atas Negeri Sembilan. Lawan yang pada separuh masa pertama mendahului dengan 1 gol hasil jaringan penalti. Saat selepas penalti, stadium bukit jalil yang boleh dikatakan 4/5 dipenuhi dengan warna merah terkesima.Terkejut dan marah.Dalam pemikiran semua penyokong pasti teringat peristiwa tahun lepas dengan situasi yang sama dimana kelantan ketinggalan kepada Negeri Sembilan. Tetapi tahun ini seperti yang aku katakan sebelum ini, pisang, yang sememangnya berwarna kuning takkan berbuah 2 kali.Dan kali ini Kelantan datang dengan semangat dan pengalaman yang berbeza. Kali ini Kelantan tidak sanggup lagi membiarkan puluhan ribu penyokong setia Red Warriors kecewa. Dan pemain-pemain berjaya lakukannya malam tadi. Masuk separuh masa kedua, Kelantan menggandakan serangan. Akhirnya, Hairuddin Omar yang menariknya turut menjaringkan gol dalam final tahun lepas sekali lagi menjaringkan gol tahun ini. Gol tersebut pemangkin semangat semua penyokong. Aku dan rakan-rakan serta hampir satu stadium bersorak. Puas.Lega.Gembira. Tak tau lagi bagaimana nak gambarkan perasaan pada masa itu. Dahaga hilang. Letih tak terasa. Semangat terus membara. Semua penyokong berdiri bersama paluan gendang memberi semangat kepada pemain untuk mencari gol kedua.Pemain Kelantan seakan menyambut semangat sorakan padu puluhan ribu penyokong Red Warrior. Serangan terus diatur. Meskipun tanpa tonggak pertahanan iaitu Subramaniam dan Azizi Mat Rose, pertahanan Kelantan masih dapat mengekang serangan Negeri Sembilan yang kadang kala menggusarkan hati penyokong.Walaupun begitu, pertahanan Kelantan harus berterima kasih kepada Apek yang berjaya mengawal pintu gol dengan cemerlang.Akhirnya gol yang dinanti-nanti tiba apabila Piya berjaya menjaringkan gol hasil serangan balas yang cekap dan laju.Gol kedua Kelantan ini amat dinanti oleh semua orang.
Saat ini semua bagai nak gila. Melompat.Berteriak.Malah ada yang membuang baju.Aku tak terkecuali tapi baju masih dipegang ditangan.hahaha.tak sanggup nak lempar baju merah keramat tue.
Saat itu tidak akan dapat dilupakan.Tersangat seronok.Tersangat puas. Tersangat....Aku tidak tahu lagi nak gambarkan macam mana.Dan bermula saat gol kedua dijaringkan sehingga ke wisel penamat, stadium bukit jalil malam tadi bergema dengan sorakan dari penyokong Kelantan. 'balik jang balik'...sorakan untuk penyokong Negeri Sembilan kedengaran di penghujung perlawanan. Apabila wisel dibunyikan, aku mengangkat tangan ke atas. Mulut seolah-olah terkunci.'Speechless'..Kemenangan akhirnya. Kemenangan malam ini adalah untuk semua rakyat Kelantan. Untuk semua penyokong Kelantan.Aku tahu banyak penyokong Kelantan banyak berkorban untuk Kelantan sepanjang tahun ini. Dan pada malam kemuncak malam tadi ramai yang sanggup berkorban. Tapi malam tadi pengorbanan terbalas.Kawan aku, seorang doktor sanggup datang ke KL semata-mata untuk tengok bola. Sanggup berpisah dengan bini buat sementara tapi akhirnya berbaloi.Sanggup berhabis duit..Sekejap lagi aku akan hantar dia ke LCCT sebab mahu pulang ke KB awal pagi esok sebab Ahad sudah bekerja tapi sebabkan kemenangan semalam, Kelantan diumumkan akan cuti. Rakyat Kelantan tersangat gembira minggu depan. Ahad cuti. Khamis juga cuti. Kawan-kawan aku yang lain juga banyak berkorban.Tapi malam ini semuanya puas.Semuanya lega. Semuanya gembira.Yang asal dari Jeli gembira. Yang asal dari Pasir Putih seronok. Yang asal dari Pasir Mas bersorak ria. Yang asal dari Tumpat bertepuk tangan. Yang asal dari Kota Bharu, mengangkat tangan ke atas. Daerah mana sekali pun asal , yang penting semuanya rakyat Kelantan.Semuanya lega. Semuanya seperti yang aku katakan sebelum ini. Ingat tarikh ini yang akan diingati sampai bila-bila. Kelantan akhirnya membuktikan bahawa pasukan Red Warrior sebuah pasukan yang sudah berubah.Tiada lagi perkataan gagal. Kami menang semalam. Kami sudah menang. Kami akan pertahankan kemenangan. Kami akan mencari kemenangan lagi. Kami akan terus mencipta sejarah.


bermacam-macam ragam di dalam stadium.terlupa nak upload kan gambar persiapan di UPM. Gambar tersebut dengan seorang kawan aku. Apa-apa pun tersangat puas hati.
Kali ini kelate meme bergomo.Kelateeeeeeeeeeeeeeeeeeee
p/s-esok hari mahu rehat selama mungkin. 2 hari celebrate kemenangan kali ini. Tiada perasaan yang lebih best bagi seorang lelaki apabila pasukan kesayangannya mengecapi apa yang dicari selama ini. Mungkin perasaan dapat isteri dan dapat anak kot setanding dengan perasaan malam tadi. Perasaan berkaitan isteri dan anak tue aku belum rasai lagi mungkin lambat lagi, mungkin cepat, tapi buat masa ini akan menikmati kemenangan malam tadi.

Saturday, October 30, 2010

Malam ini jadi juara

Hujan seketika di kawasan Gombak ini..Tapi itu tidak mematahkan semangat untuk bertarung malam ini. Malam ini malam yang cukup penting bagi peminat Red Warriors. Malam ini pertarungan kali kedua bertemu musuh tahun lepas, Negeri Sembilan.Malam ini penyokong Red Warriors takkan berputih mata lagi. Pemain ke '12' bagi skuad Kelantan akan gembira malam ini. Kami yakin. Kami sanggup buat apa saja. Semata-mata demi Bola Sepak Kelantan yang dipuja. Kami tak kisah bayar tiket yang mahal angkara FAM mata duitan. Kami tak jadikan alasan jarak stadium Bukit Jalil yang jauh dari negeri Kelantan. Kami sanggup berhabis. Orang kata 'buat apa lagi? tahun lepas dah kalah'.Peminat setia Kelantan tak bimbang dengan semua itu. Biarpun tak pernah kalah. Biarpun dilabel ganah, tak bertamadun. Biar stadium Kelantan runtuh musnah sekali pun. Takkan pernah lupakan skuad Kelantan. Tetap setia menyokong si Kijang. Biar apa pun orang nak kata apa sekali pun. Biar pun kalah 100 kali sekalipun. Tetap setia menyokong. Itulah semangat sejati penyokong bola sepak. Tetap setia ada dibelakang. Kerana tanpa penyokong apa lah yang ada bagi sesebuah pasukan.
Malam ini Kelantan akan bertarung lagi merebut Piala yang dicari-cari selama-lama ini. Cukup lah sekadar mampu melihat pasukan lain mengecapinya sebelum ini. Kali ini tuah akan berpihak di sebelah Kelantan. Kali ini nasib akan menyebelahi Kelantan. Kali ini tuah, nasib akan dikuatkan dengan usaha. Ditambah lagi dengan semangat yang jitu. Malam ini sekali lagi Bukit Jalil dipenuhi penyokong Merah dan Kuning. Malam ini Kelantan mempertaruhkan nasib sekali lagi. Malam ini Negeri Sembilan sekali memperjudikan gelaran yang mereka menangi .
Malam ini semua akan bertumpu di Bukit Jalil.Tiket sudah tersedia. Biar pun mahal penangan 'ulat' yang mahal. Baju merah akan dipakai. Sekejap lagi akan bertolak ke bukit jalil. Akan dicari tempat yang sesuai.
Esok yang pasti suara akan hilang buat sementara. Esok penat pasti akan terasa. Esok duit pasti akan habis. Tapi yang paling penting, esok Kelantan akan jadi juara.
Gomo Kelate Gomo.
Skuad ini membawa seribu harapan seluruh rakyat Kelantan

Thursday, October 28, 2010

Hear this

Currently listening and liking this song.


Lisztomania by Phoniex

So sentimental, not sentimental no
Romantic not disgusting yet
Darling, I'm down and lonely when with the fortunate only
I've been looking for something else
Do let, do let, do let, jugulate, do let, do let, do

Let's go slowly discouraged
Distant from other interests on your favorite weekend ending
This love's for gentlemen only that's with the fortunate only
No, I gotta be someone else
These days it comes, it comes, it comes, it comes, it comes and goes

Lisztomania
Think less but see it grow like a riot, like a riot, oh
I'm not easily offended
It's not hard to let it go from a mess to the masses

Lisztomania
Think less but see it grow like a riot, like a riot, oh
I'm not easily offended
It's not hard to let it go from a mess to the masses

Follow, misguide, stand still
Disgust, discourage on this precious weekend ending
This love's for gentlemen only, wealthiest gentlemen only
And now that you're lonely
Do let, do let, do let, jugulate, do let, do let, do

Let's go slowly discouraged, we'll burn the pictures instead
When it's all over we can barely discuss
For one minute only, not with the fortunate only
Thought it could have been something else
These days it comes, it comes, it comes, it comes, it comes and goes

Lisztomania
Think less but see it grow like a riot, like a riot, oh
I'm not easily offended
It's not hard to let it go from a mess to the masses

Lisztomania
Think less but see it grow like a riot, like a riot, oh
I'm not easily offended
It's not hard to let it go from a mess to the masses

This is show time, this is show time, this is show time
This is show time, this is show time, this is show time
Time, time is your love, time is your love, yes time is your
Time, time is your love, time is your love, yes time is your

From the mess to the masses

Lisztomania
Think less but see it grow like a ride, like a ride, oh
Discuss, discuss, discuss
Discuss, discuss, discouraged

or can watch here http://www.youtube.com/watch?v=4BJDNw7o6so

Wednesday, October 27, 2010

Misi di kubu Rusa gagal

pagi tadi beberapa pengikut setia Kijang menyelinap ke kubu sang rusa. Dengan harapan bukan untuk mencuri maklumat atau mengintai persiapan mahupun memprovokasikan sang rusa yang tengah mencatur arah melawan si kijang sabtu ini tapi hanya sekadar mahu mencari tiket untuk ke gelanggang.
Sampai di medan kegemaran sang rusa, ingatkan hujan hanya ditengah highway tetapi rupa-rupanya sehingga ke kesana dengan setibanya disana 2 perkataan yang paling dibenci pencinta benda bulat " Tiket Habis". Pelik. Tak sampai pukul 12 tetapi tiket yang dikhabarkan dalam media dan FAM berjumlah 30,000 mampu habis dijual dalam masa dua hari. Ada sumber di sana memberitahu tiket mungkin masih ada jika pergi ke kubu kuat Sang Rusa di tengah bandar Seremban. Maka, sekumpulan anak muda bertawakal menongkah arus, bertanya tanpa segan silu, berani meskipun masing-masing tahu padah sekiranya sang rusa dapat menghidu kehadiran mereka. Anak muda ini kemudiannya sampai juga ke kubu kuat Sang Rusa, pejabat PBNS dan sekali lagi amat malang apabila tiket juga sudah habis. Sekali lagi perkataan pelik terhambur tetapi kali ini disertakan dengan perkataan amarah.Amarah kerana jika difikirkan dengan akal yang waras amat mustahil untuk pengikut Sang Rusa mampu membeli 30000 tiket.Jika Si Kijang tidak mustahil. Ini tidak lain tidak bukan satu komplot dengan sang ulat. Sang Ulat yang nampak kepada keuntungan dan mahu menangguk di air keruh.Bukan ayer keroh melaka tetapi air keruh yang akan tercipta akibat daripada pertarungan kali kedua Sang Rusa dan Si Kijang sabtu ini di Bukit Jalil. sang Ulat sudah memasang strategi. Pukat sudah mengena. Mahu tidak mahu itu saja jalan yang tinggal bagi pengikut kedua-dua belah. Baik si kijang mahupun sang rusa. Siapa tidak marah. Anak-anak muda tadi juga sangat marah. sehingga anak-anak muda Jengking dan Penyu juga marah.Siapa sebenarnya dajal disebalik semua ini? Di sebalik kekalutan semua ini? pastilah dajal bermata satu bertopengkan harimau iaitu FAM. FAM patut dipersalahkan kerana FAM pencetus semua ini. Perkara utama yang dajal ini lakukan adalah menaikkan harga menjadikan tiket lebih mahal daripada satu set Carl Juniors di The Mines.Kedua, dajal ini tidak menjual awal tiket tetapi hanya akan menjual pada hari pertarungan yang mana akan mendatangkan huru hara kerana kedua-dua pengikut akan berpusu di tempat yang sama dan tidak mustahil pertarungan yang tidak sah akan berlaku lebih awal nanti. Ada ura-ura beberapa pengikut si kijang mahu memboikot. dajal FAM tidak berselindung dengan tujuannya menkayakan yang kaya dan memiskin kan yang telah miskin.Mungkin si kijang patut meminta pertolongan dengan si dajal yang lebih besar iaitu DAJAL BN. Mungkin ini semua adalah permainan DAJAL BN semata-mata. Dajal besar arahkan dajal kecil supaya mengaut banyak-banyak untuk di galas bawa ke Galas nanti. Almaklum, Dajal BN akan bertarung juga disana nanti dengan Parti Bulan yang disukai ramai di negeri si kijang. Apa-apa pun berbalik kepada kisah anak-anak muda tadi. mereka akhirnya pulang dengan hampa. harapan terakhir untuk bersolat subuh di perkarangan medan pertarungan sabtu ini. Selain dari itu sudah tiada jalan lain. Wang sudah habis. PTPTipu sudah lama habis. Meal Plan dah tak tau kat mana. Yang tinggal hanya kecewa, putus asa dan marah. Mungkin jodoh untuk tengok si kijang tidak kesampaian tahun ini, Tapi jika ada pasti akan pergi juga. Duit boleh dipinjam. Makan boleh diminta. Minum boleh dikongsi. Bola tetap sokong.
Sekian sahaja kisah anak-anak muda bertarung di perantauan demi sebiji bola tetapi dinoda hasrat oleh si dajal bertakhtakan Ringgit.
Jumpa sabtu ini di stadium Astro.

Tuesday, October 26, 2010

Esok misi penting

Memetik kata-kata JFK, Presiden Amerika yang ditembak dulu.
"Don't ask what your country can do to you but what you can do to your country"
Jadi dalam misi esok aku berkisarkan pada negeri aku. Jangan dipersoalkan apa yang negeri kita lakukan kepada kita tapi apa yang kita boleh lakukan untuk negeri kita.

Monday, October 25, 2010

Kawe bango dengan Kelate

Ada seorang kawan aku pernah berkata minggu lepas,(aku cuba ringkaskan apa yang sebetulnya dia cakap), "aku semacam dah takde perasaan sekarang bila Man Utd menang, kalah atau seri atau Rooney nak keluar sebab Kelantan lebih utama sekarang". Untuk pengetahuan, kawan aku yang sorang ini adalah peminat die hard Man Utd tetapi dia juga antara penyokong setia the Red Warriors.
Ya, aku turut mengakui kebenaran apa yang dinyatakan tadi. Aku juga die hard fan Inter dan selalu mengikuti perkembangan Inter Milan tapi sekarang, lebih menumpukan masa kepada Red Warrior yang telah berjaya melangkahkan kaki ke Perlawanan Akhir Piala Malaysia sabtu ini. Prestasi Inter pada masa sekarang boleh dikatakan masih berbisa meskipun menang dan seri pada dua perlawanan baru-baru ini iaitu menang menentang Spurs dan seri menentang Sampdoria semalam. Tak mengapa, musim bola sepak Eropah masih panjang. Sekarang musim bola sepak tempatan dah sampai kemuncaknya pada hari Sabtu ini dan tiada yang lebih penting daripada menyokong pasukan negeri kelahiran kita sendiri.
Ramai orang menjangkakan Kelantan akan menang pada sabtu ini dan sekiranya kemenangan berjaya dicapai dan aku yakin kemenangan mampu dicapai oleh pasukan Kelantan ke atas Negeri Sembilan, maka kemenangan ini memberikan satu hadiah yang besar kepada 3 benda. Pertamanya kepada Baginda Sultan Faris yang ditabalkan menjadi Sultan Kelantan pada tahun ini. Semua sedia maklum, pada tahun 2010 ini bermacam-macam cerita yang kurang enak didengari daripada pihak istana Kelantan. Dan cerita-cerita sebegini sedikit sebanyak memberi impak yang kurang baik kepada imej negeri Kelantan secara keseluruhannya. Tapi alhamdulillah, dengan pertabalan Sultan Muhammad ke 5, Sultan Faris, imej Kelantan akan pulih dan diharapkan dibawah pimpinan baginda, Kelantan akan terus makmur dan maju. Keduanya, kemenangan pada hari Sabtu ini adalah hadiah kepada penyokong Kelantan. 2 penyokong Kelantan pada tahun ini kehilangan nyawa dan semoga kegigihan arwah menyokong pasukan Kelantan dapat terbalas dengan mencapai kemenangan pada perlawanan akhir nanti. Bak kata Bill Shankly, lagenda bola sepak Liverpool pada masa dulu, football is not a matter of life or death.it's more than that.
Yang ketiganya, kemenangan itu nanti adalah hadiah buat jurulatih Sathia yang sekarang ini menanggung hukuman digantung 6 bulan. tindakan FAM dilihat seperti seolah-olah benar-benar mahu menghukum Kelantan dan tidak mahu Kelantan mengecapi kejayaan. Sebenarnya banyak pihak yang cemburukan dengan kejayaan pasukan Kelantan. Kelantan pada 3 tahun kebelakangan ini dilihat meningkat naik dan memberikan wajah baru kepada liga bola sepak tempatan. stadium sentiasa penuh setiap kali pasukan kelantan bermain tidak kisah samada di KB ataupun di lain-lain tempat. KAFA juga telah menjenamakan bola sepak sebagai satu perniagaan dengan meniru"approach" yang diambil di eropah. KAFA mewujudkan cafe Red Warriors, mempelbagaikan cenderamata dan menarik minat banyak penaja. Sekiranya persatuan-persatuan negeri lain mengambil langkah yang sama dengan KAFA, liga bola sepak kita pasti akan lebih meriah. Lihat saja di KB, jika dulu anak-anak muda memakai jersey pasukan luar negara tetapi sekarang jersey Kelantan dilihat dipakai oleh ramai orang malah aku berani katakan bahawa lagi ramai orang yang pakai jersey kelantan berbanding jersey negara kita. Cenderamata-cenderamata yang dijual di cafe red warrior juga sentiasa mendapat sambutan dan ini merupakan satu langkah jangka panjang yang dapat menguntungkan semua pihak. Bukan sahaja KAFA dapat mengisi kantung tanpa mengharapkan sumbangan kerajaan semata-mata tapi ianya dapat memberi kepuasan kepada peminat serta penyokong setia Red Warriors.
Jadi sabtu ini, stadium bukit jalil akan sekali lagi dipenuhi penyokong red warrior dan misi membalas dendam terhadap negeri sembilan yang telah menewaskan kelantan pada tahun lepas di tempat yang sama akan dapat dicapai.Kali ini Red Warrior tidak akan kecundang lagi. Dengan adanya Idlan yang memang layak menjadi pengempur utama Kelantan dan Malaysia, Kelantan pasti mencapai kemenangan yang telah lama diidam-idamkan. Selangor boleh berbangga dengan sejarahnya sebagai pasukan yang paling berjaya di Malaysia. Kedah boleh berbangga dengan kejayaan 'treble'nya. Pahang boleh berbangga dengan Sultannya yang sentiasa mengemudi FAM. Negeri-negeri lain boleh mendabik dada bahawa mereka pernah memenangi Piala Malaysia tetapi Kelantan, kami, berbangga dengan penyokong dan sambutan kami. Kami berbangga untuk setia bersama Kelantan tidak kira apa jua yang terjadi.

Red Warrior for life

Sunday, October 24, 2010

Satu nama sahaja sempena semalam - Idlan


Gol pemusnah Kenari .Gol berkualiti tinggi dari pemain yang cukup hebat dan untuk pasukan yang cukup berhak untuk ke Perlawanan akhir
Minggu depan ke bukit jalil lagi.misi balas dendam.Tahun ini pasti berjaya. Minggu depan FAM sila buka mata seluas-luasnya dan Sultan Bola sila tengok dan hadir perlawanan minggu depan.

Saturday, October 23, 2010

Terima Kasih FAM

Sekalung jutaan terima kasih kepada pengurusan FAM yang diketuai oleh Sultan Bola dan anak beranaknya kerana sekali lagi membuktikan liga bola sepak Malaysia satu liga yang tak lekang daripada kontroversi. Kali ini FAM menggantung Sathia kerana komen beliau pada perlawanan liga super yang lepas berkenaan stadium antara perlawanan Perlis dan Terengganu. Sathia akan digantung selama 6 bulan.Selepas ini Hashim Mustapha yang selaku penolong jurulatih akan memangku tugas Sathia.
Terima Kasih FAM
Kenapa tindakan baru diambil pada masa sekarang? Liga super dah tamat sejak sebulan yang lepas.Kenapa baru sekarang dikenakan tindakan? Kenapa lambat jawatankuasa hendak ambil tindakan? Hukuman kali ini sama macam yang Arwah Dato Basri terima dulu. Nampaknya liga bola sepak kita tak boleh dibincangkan langsung.Tak boleh komen langsung mengenai perlawanan yang lain selain dari perlawanan negeri sendiri. Selepas ini semua jurulatih perlu menjadi bisu bila disoal oleh media.6 bulan bukan satu masa yang singkat.Lama.Mungkin ini satu perancangan FAM yang tidak mahu atau tidak rela tengok sebuah pasukan yang sedang meningkat naik dalam liga bola sepak Malaysia.Sudah lah sebelum ini KAFA didenda kerana penyokong semasa perlawanan di Shah Alam sedangkan Selangor tidak dikenakan apa-apa tindakan. Tahun lepas beribu-ribu KAFA didenda. Bermain di stadium berkecuali.Senang cerita kalau FAM tak suka atau langsung benci kepada KAFA, gantung sahaja Kelantan daripada memasuki mana-mana liga dalam Malaysia.FAM jangan lupa, disebabkan Kelantan lah stadium di mana-mana negeri di Malaysia penuh. Lihat sahaja perlawanan membabitkan di lembah klang. KL Plus, PKNS sebagai contohnya, stadium mereka dipenuhi oleh penyokong Kelantan dan ini memberikan pulangan kepada FAM juga.Nak harapkan penyokong mereka? Berapa kerat yang mahu menyokong kelab-kelab sedemikian? Mungkin penjaga tol Plus yang dipaksa pergi ke stadium.
Kelantan sentiasa ditimpa malang. Tapi kami tidak akan berputus asa. Sentiasa menyokong Kelantan tak kira apa jua yang akan terjadi.Biasa lah FAM kuasa tertinggi dalam Malaysia. Lihat sahaja kejadian di Perlis baru-baru dimana ada bata yang dibaling kedalam padang tapi tiada tindakan yang diambil. Selagi Sultan Bola berkuasa, selagi orang politik memegang kerusi bola sepak selagi itu lah bola sepak Malaysia tidak akan maju. Lihat lah pasukan negara. Sudah berapa ramai jurulatih bertukar ganti. Azrai Khor yang sebelum ini antara jurulatih yang meningkat diberikan tugas sebagai jurualatih skuad bawah 21 tahun tetapi sebenarnya ditipu untuk bermain di liga Slovenia. Padahal sebelum itu, harimau muda sedang mengaum hebat di liga perdana tetapi untuk menyelamatkan sesetengah pasukan maka harimau muda terpaksa terbang ke liga yang entah apa-apa entah. kalau betul nak naik kan mutu bola negara, tak perlu pergi jauh, masukkan harimau muda ke liga Indon , Singapura atau Thailand je. Membazir je hantar jauh-jauh.Bukan menang jugak,Pastu tengok sahaja polisi pemain import.Sekejap ada, sekejap takde.Thailand, Indon malah Vietnam ada je pemain import dan pasukan negara mereka tetap kuat. Tetapi negara kita sentiasa berubah polisi.Sekejap ada, sekejap takde. Tahun 2012 pemain import boleh masuk pulak.Lepas ini jatuh pula la pemain-pemain tempatan, takde tempat sebab semua pasukan dapat cari pemain luar. Pasukan yang miskin tak dapat lah bersaing dengan pasukan yang jauh lebih kaya. Kemudian banyak lah hutang yang terpaksa ditanggung pasukan kerana masing-masing terlalu ghairah mencari pemain import. Ingat lagi MPPJ, kelab pertama menjulang Piala Malaysia dengan pemain import Argentina mereka tetapi kemudiannya terkubur sebab menanggung hutang yang banyak,.
Walau apa pun yang diluahkan, FAM tetap degil. Tiada apa yang boleh diubah. Selagi sukan dipolitikkan selagi itulah sukan tidak akan maju. Lihat saja hoki yang satu masa dulu pasukan negara antara pasukan yang ditakuti di dunia tapi sekarang dah jatuh. Swastakan sahaja bola sepak. Lihat diluar negara. Semua sudah dijadikan satu perniagaan. Bagikan sahaja kerusi pengurusan bola sepak kepada orang yang betul-betul berhak, arif dan mempunyai perancangan yang baik demi kebaikan bola sepak tempatan dan masa depan.Tetapi persoalannya adakah sultan bola dan anakanda baginda sanggup berbuat demikian?Adakah FAM sanggup berubah? jawapannya hanya FAM sendiri ada.
Kemeriahan separuh akhir malam ini sedikit tercemar dengan berita Sathia digantung ini tetapi ini tidak akan mematahkan semangat seluruh rakyat Kelantan yang sentiasa menyokong penuh skuad Kijang dan Red Warrior akan berjuang berhabis-habisan malam ini dan akan memastikan Stadium Bukit Jalil minggu depan dipenuhi Red Warrior. Semoga Kelantan memperoleh kemenangan malam ini. Kalah Menang adat pertandingan. Gomo Kelate Gomo.
untuk berita lebih lanjut mengenai Sathia boleh rujuk disini

Jom Bergomo

Malam ini penentuan di Stadium Keramat, Stadium Sultan Muhammad ke 4. Kelantan menentang Kedah. Pasukan yang menang akan melangkah ke Bukit Jalil untuk perlawanan akhir Piala Malaysia. Aku rasa team yang boleh dianggap layak ke Perlawanan akhir Johor FC. Sebab? kelebihan gol di tempat lawan. Tapi kalau Negeri Sembilan yang layak dan Kelantan menang malam ini, lagi best sebab boleh balas dendam kalah pada tahun lepas. Satu benda yang pelik kenapa FAM boleh pula tukar venue untuk perlawanan akhir. Sebelum ini FAM dah tetap nak guna Shah Alam sebab Stesen Bas PUDU diletakkan di Bukit Jalil tapi tengok-tengok tukar pula main kat Bukit Jalil. Apa ke bangang FAM nie.Ada la tue pengaruh dari Selangor yang tak rela tengok Kelantan main tempat diorang.
Berbalik pada perlawanan malam ini, kalau dilihat pada perlawanan separuh akhir pertama, kedua-dua pasukan ada peluang yang cerah. Tapi kalau tengok prestasi semasa Kelantan bermain di tempat sendiri, memang Kelantan ada peluang cerah melangkah ke perlawanan akhir. Meskipun dikhabarkan ketiadaan 2 tonggak pertahanan iaitu Subramaniam dan Azizi yang cedera baru-baru ini, tapi dengan kehadiran kembali NorShahrul yang telah mendapat rehat yang secukupnya, pasti jentera serangan Kelantan mampu menghadiahkan kemenangan kepada penyokong setia Ultra Kelantan.
Walaubagaimanapun, tidak mahu merendahkan kemampuan pasukan Kedah, dengan pemain utama mereka seperti Khyril dan Badhrol Bakhtiar, mereka juga mampu mengecewakan Kelantan di gelanggang sendiri. Kedah adalah salah sebuah pasukan yang mampu menewaskan Kelantan dalam arena liga Super sebelum ini. Tapi satu kelemahan ketara Kedah jika dilihat pada perlawanan pertama adalah di bahagian pertahanan. Pada malam ini jika Kelantan mampu memberikan aksi yang cemerlang seperti menentang Selangor, perlawanan akhir sudah pasti dalam genggaman. Indra, Farhan dan Piya perlu sentiasa merencana bahagian tengah dan Akmal serta Idlan perlu mencari dan menggunakan setiap peluang yang terhidang dalam kawasan Kedah malam ini.

Malam ini penentuan. Gomo Kelate Gomo. Pasukan Kelantan malam ini bermain dengan sokong pemain yang ke 12 iaitu peminat dan penyokong Ultra setia Red Warriors yang sentiasa memenuhi stadium setiap kali perlawanan. Stadium Keramat Sultan Muhammad Ke 4 sebelum ini telah membantu membenam Selangor yang dianggap pilihan dan malam ini stadium itu akan sekali lagi menolong memberikan semangat kepada Kelantan.Diharapkan juga agak Sultan Muhammad Ke 5, Sultan Faris Petra dapat mencemar duli menonton perlawanan malam ini dan dengan kehadiran baginda sultan pastinya memberikan motivasi yang lebih kepada seluruh pemain dan peminat Kelantan.
Semoga Berjaya kepada Kelantan malam ini. Bukit Jalil menanti sekali lagi kehadiran Red Warriors

Friday, October 22, 2010

Ciplak

Dalam kesibukan pelajar menyiapkan tugasan dalam minggu-minggu menghampiri kepada peperiksaan akhir ini, tidak dapat tidak satu perkara yang sangat dititikberatkan pensyarah adalah plagarism. Rasanya semua dah tahu mengenai plagarism ini dan tipu kalau pelajar zaman sekarang beritahu bahawa semua kerja yang dia buat tidak tiru dari mana-mana sumber. Dalam dunia IT sekarang sumber maklumat lebih senang didapati tetapi senang juga untuk diciplak. Sebagai contoh yang paling mudah adalah wikipedia. Ada pensyarah aku dulu tidak begitu menggemari sumber dari Wikipedia ini kerana jika diteliti, sesiapa sahaja boleh menghasilkan artikel dalam wikipedia tetapi setelah lama semua orang tidak dapat tidak perlu menerima wikipedia sebagai satu sumber maklumat. Dan daripada wikipedia ini amat senang untuk mengambil bulat-bulat maklumat didalamnya dan menjadikan hasil itu sebagai hasil kerja kita. Sebenarnya banyak cara yang perlu dilakukan untuk mengelak daripada plagarism ini. Seorang pensyarah aku sendiri mencadangkan kepada pelajarnya supaya menggunakan internet dengan bijak iaitu bukan sahaja untuk mencari maklumat tetapi juga mencari dan menilai sendiri hasil kerja yang telah dilakukan agar betul dari segi quotation dan citing hasil kerja orang lain. Aku sendiri pun bila dah malas akan copy paste je daripada sumber-sumber yang ada. Paraphrase? Kebanyakkan pelajar hanya melakukkan sedikit parapharase dan cara paraphrase yang paling senang adalah dengan hanya menukar word atau perkataan tetapi paraphrase sebenarnya lebih daripada itu. Plagarism sebenarnya satu perbuatan yang tak beretika dan perlu diambil serius kerana perbuatan ini sama seperti mencuri tetapi matlamat tidak menghalalkan caranya.
Sekian untuk coretan ringkas petang ini. Baru menikmati hujan di sini dan berkira-kira mahu melihat kerja yang ada.Tinggal lagi seminggu sebelum semuanya selesai dan hati sudah berkira-kira mahu menikmati cuti.Malam esok perlawanan penting antara KELantan dan Kedah.

Selalu macam ini

Kecamuk?
Keliru?
Memetik phrase dari Smallville, the greatest darkness you had is within you.never ever forgiving yourself and the past.
selalu macam ini?
Entah.
Cuma rasa lain.
Atau sekadar mainan minda yang jahat.
Atau aku sendiri yang jahat?
Mungkin aku

Tuesday, October 19, 2010

Sekarang sudah tak guna WDJ owner..dah jadi ex

Minggu lepas aku ada cakapkan aku ke PP.So, bila dah balik semula ke KL/Sel nie dah berubah la hidup aku. Berubah macam mana? Berubah sebabnya WDJ sudah tiada lagi. WDJ sudah kembali ke KB. Sekarang aku akan mula menggunakan DAS. Warna merah juga sudah digantikan dengan biru. Jadi nick WDJ owner mungkin tidak boleh digunakan dah lagi.selepas ini sedang memikirkan nick baru. DAS owner? Nak kata Das Auto tak salah tapi semacam meniru iklan Wolkswagen pulak kan tapi Das Auto sebenarnya bermaksud 'The Car'.Das itu berfungsi sebagai article atau determiner atau specifier. Sedikit ilmu german dan syntax disitu. Apa-apa pun, sangat berterima kasih kepada WDJ yang telah banyak berjasa sepanjang 3 tahun di UDM, setahun lebih di UPM ini.Aku tahu WDJ tidak secantik kereta lain, tidak sepower kereta lain tapi ianya masih banyak berjasa. Meskipun banyak perkara tak manis berlaku tapi itu semua ditutup dengan perkara manis yang aku dan WDJ lalui bersama. Terima Kasih WDJ. Sekarang DAS pula akan menabur bakti di sini. Dan dengan DAS, membuktikan lagi bahawa aku bangga jadi anak Kelantan.huhu
WDJ menjadi kenangan sudah kembali ke KB.

2 Minggu lagi

Sekarang ini dah minggu ke 13.Minggu dpn minggu last untuk semester ini. 2,3 minggu nie memang teramat sibuk tapi masih lagi boleh main game, layan muvie.Walhal tugasan, presentation beratur tunggu  tapi apakan daya, memang lumrah pelajar yang malas iaitu membuat kerja last-last minit.Mula la terasa tertekan tapi apa-apa pun buat rilek sudah.
Malam esok separuh akhir pertama Piala Malaysia dan Kelantan akan bertandang ke Alor Setar.Kalau tengok pada persembahan kebelakangan ini, Kelantan dan Kedah dilihat mempunyai kekuatan yang seimbang. Kelantan menumpaskan Selangor yang dilihat sebagai pasukan besar di negara ini sementara Kedah menumpaskan Terengganu, pasukan tangga ke 3 dalam liga super. Agak kecewa kerana jika Terengganu menang tempoh hari boleh la lihat derby pantai timur. Kedah tidak kurang juga impak nya pada sejarah bola sepak Kelantan. Hashim Mustapha dalam zaman kegemilangannya dulu masih menyimpan dendam pada tahun 94 apabila Kelantan disingkirkan Kedah dalam saingan Piala Malaysia. Waktu itu aku masih kecil, dalam darjah 4 tapi masih berbekas memori apabila ayah aku membawa aku pusing-pusing stadium waktu petang sebelum bermula perlawanan. Malangnya Kelantan kalah pada perlawanan itu disebabkan kesilapan pengadil.Yang lepas itu dibiarkan sahaja.Malam esok penentu sebelum perlawanan timbal balik sabtu ini di Kota Bharu.Sudah merancang-rancang mahu beli tiket final di Shah Alam menentang Negeri Sembilan. Pasti seluruh Kelantan mahu melunaskan pembalasan tahun lepas kecundang kepada Negeri Sembilan dalam final Piala Malaysia tahun lepas. Tahun ini mahu buktikan Kelantan memang wajar digelar Red Warriors

p/s..berkira-kira mahu extend sem tapi berbaloi kah? hahaha.tak berbaloi langsung.layan je

Saturday, October 16, 2010

Tunggu di Final sekali lagi

Letih...tapi berbaloi.5 jam memandu dari Kotaraya semalam.Petang ini mahu pulang sudah.
semalam memang sangat terbaik..Red Giants jatuh di stadium keramat. Akmal Rizal membuktikan dia masih berbisa.Semalam aku rasakan penyokong di stadium mengalami kegembiraan yang teramat sangat.
Perlawanan memang rancak.memang patut pun sebelum ini orang cakap Kelantan patut jumpa Selangor kat Final.First half semalam memang milik Kelantan.GOL bak kata pengulas, yang datang dari Selangor pastue ulas macam budak tadika, gol Akmal dan Farhan memang bertaraf 'world class'. Second half memang milik Selangor, 'counter attack' bertali arus tetapi 'Apek' membuktikan bahawa ajaran Halim Napi bukan sekadar ilmu terajang menumbuk semata-mata tetapi juga ilmu menjaga gol dengan baik.Piya membuktikan dia boleh menjaringkan gol dan menutup mulut orang lain bahawa dia adalah sebaris dengan nama-nama pemain tengah terbaik di Malaysia.Kalau rajagopal nak Malaysia lagi kuat, dia kena la tengok perlawanan semalam,sekurang-kurangnya 3,4 pemain Kelantan yang layak bermain dengan Malaysia.Apa-apa pun tunggu perlawanan malam ini untuk tentukan siapa lawan Kelantan pula di Separuh akhir.

p/s sudah terbayang jersi dan tiket perlawanan akhir yang akan berlangsung di stadium shah alam pada hujung bulan oktober..Kelantan melawan siapa? Tunggu dan lihat. Lawan Negeri Sembilan sekali lagi pun orait jugak.Misi membalas dendam. Negeri Sultan Bola? no hal..Terengganu? lagi best, derby Pantai Timur. Kedah? misi balas dendam juga. Perlis? bawa saja ke shah alam. Dan Johor FC? skuad jengking lawan kijang? macam takde saingan.Apa pun terbayang lautan merah di shah alam, ubati kekecewaan tahun lepas dan kejadian baru-baru ini.

Wednesday, October 13, 2010

Negeri lain dalam Malaysia tersangat lah baik, negeri Kelantan sahaja yang bermasalah

Betul tak header aku? betul lah kot bagi sesiapa yang selalu ikut media tempatan. Post kali ini adalah berkaitan kejadian yang berlaku semalam dan sebelum-sebelum ini. Semalam kejadian yang tak diingini berlaku apabila seorang peminat bola sepak Kelantan disahkan meninggal dunia. Ya, mungkin betul ada sesetengah laporan katakan kejadian berlaku di luar stadium jadi ianya adalah diluar kawalan. betul jugak orang kata ajal tak mengira masa dan tempat serta orang. Apa pun takziah kepada keluarga arwah. Kita sesama hadiahkan al fatihah kepada roh arwah.
Semalam aku memang bercadang mahu pergi ke Shah Alam tetapi atas sebab yang tak dapat dielakkan maka aku hanya menunggu keputusan perlawanan dari internet yang slow tahap siput kat UPM nie. Apa pun perlawanan-perlawanan sebelum ini aku sentiasa ikuti jika ada kesempatan. Mengenai stadium shah alam, mengikut peminat yang pergi, satu masalah besar adalah pengurusan stadium itu sendiri. Semua maklum peminat dan penyokong kelantan adalah ramai jadi kenapa la pengurusan stadium bangang bukak tempat yang sedikit untuk penyokong kelantan. Walhal tempat kosong lagi untuk Selangor. Selangor nie negeri je besar, stadium besar tapi bukan penuh dengan orang pun. Selangor penuh dengan cina dan india je. Cina bukan mahu tengok bola sepak malaysia nie. Sebilangan kecil je tengok, tue pun maybe sebab berjudi atas perlawanan tue. Dah la tak tengok liga malaysia pastue kata nak jadi warga Malaysia. India pula? maybe diorang lebih suka senyap sekarang sebab baru je kena kes bakar bunuh sebelum ini.Jadi kenapa tak sediakan tempat yang lebih banyak untuk penyokong kelantan? Bila dah sempit mula lah ramai nak marah. Pastu pula daripada gambar-gambar yang diambil semalam, pihak keselamatan tak buat apa-apa pulak? Kalau main kat kelantan bukan main ramai lagi FRU datang. Bukan setakat satu trak malah sampai 3,4 buah trak duk angkut FRU.Ingat penyokong Kelantan nie gila sangat nak merusuh setiap kali tengok bola. Lumrah manusia tak berpuas hati bila ada sesuatu yang tak puas hati berlaku. Bak kata pepatah la, takkan pokok nak bergoyang kalau takde angin nak tiup atau gempa bumi kan.
Ok, mengenai media pula. Kalau apa-apa yang terjadi memang diorang akan cuba jugak pusing cerita untuk salahkan pihak kelantan.Macam semalam, kalau RTM tue bijak , siarkan sahaja kat TV, mungkin ramai yang akan tengok kat tv dan tak perlu pergi ke stadium tapi semalam mana ada kat TV. Semua sudah maklum perlawanan semalam memang sangat sensasi dan best. Walaupun seri tapi daripada yang dilaporkan perlawanan semalam memang sengit. Dan jumaat ini, perlawanan di KB akan disiarkan kat TV jadi ini la peluang untuk media menghukum penyokong di KB. Mengenai pergaduhan pula, semua negeri penyokong nya sama sahaja. Tetapi penyokong Kelantan bila ada laporan pergaduhan akan dituduh memulakan pergaduhan tersebut pastu digembar gembur kat surat khabar. tapi kalau penyokong negeri lain, buat tak tahu je. Kejadian di Perlis awal tahun ini dimana ramai penyokong perlis serang penyokong Kelantan, takde pula disiarkan. Macam semalam juga, ramai juga penyokong Selangor yang bertindak liar tapi disembunyikan juga. Aku nak tengok apa tindakan FAM, Polis, KAFA dan tan sri mengenai kejadian semalam. Takkan nak biarkan begitu sahaja.
Hendak buat macam mana kan, Kelantan nie selalu dianggap negeri Miskin walhal kat Sabah tue berlambak orang miskin. Sejarah bola sepak kelantan tak sehebat Selangor atau Perak ke.Perak tue sampai sekarang tak bayar lagi gaji steve darby, bekas jurulatih Perak sebelum ini. Kelantan tak macam Pahang yang ada Sultan Bola. Pahang memang hebat sebab selalu dapat layanan 'istimewa' dari FAM. Sultan diorang kan bijak dalam pengurusan bola sepak ini.Kemudian langkah FAM benarkan import kembali tahun 2012 pun macam ada agenda tertentu.Tentu diorang meluat kot tengok Kelantan, Selangor dan beberapa team lain naik walaupun tiada import. Ingat kes Kedah? Kedah menang treble 2 tahun berturut-turut kemudian diharamkan import terus merudum kedah.Dan selepas ini bila import boleh guna balik mesti naik kembali pasukan-pasukan kesayangan FAM.

Entah lah, rakyat biasa macam kita semua ini hanya boleh luahkan sahaja. Semua keputusan diambil nanti tak kira kat orang bawahan dah. Penyokong juga yang terpaksa merana nanti, bayar tiket, bayar minyak tapi bila masuk stadium pengurusan tak seperti yang dikehendaki. Jadi selepas ini jangan salahkan kelantan kalau terjadi apa-apa. Jumaat nie aku rasa tak akan ada kot penyokong Selangor yang datang. ingat 94? bas penyokong Kedah kena kepung? Aku nasihatkan kepada pengadil jumaat ini agar bertindak dengan professional. . Bagi aku, kalah menang adalah adat perlawanan. Tak perlu sentiasa menang kerana kita semua manusia..semua ada kesilapan.tapi yang mana kesilapan yang boleh dielakkan tapi masih dibuat itu dinamakan sebagai bodoh.
Akhir sekali, semoga perlawanan Jumaat ini dapat membuka mata orang luar. Kelantan hanya budak kampung, tak macam negeri lain, budak bandar katakan.Tapi walaupun budak kampung, Kelantan takde pula kena diperbodohkan oleh Cina dan India dalam negeri sendiri.Lebih malang lagi kena tindas oleh PATI kat kawasan kediaman sendiri.Mungkin nasib kelantan yang selalu dilabel buruk, jahat, gedebe nie akan berubah selepas najib, Rosmah  serta BN dapat tawan Kelantan.Atau mungkin ini semua agenda Freemason yang tak senang dengan Kelantan yang dipimpin oleh Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.hahahah.tak tau la kan.Sekarang inie semua nak freemason, illuminati aje.





 untuk bacaan lebih lanjut sila ke sini

Tuesday, October 12, 2010

Unfinished

More works unfinished
More books need to be read
more assignments to be sent
Kelantan still have a road to conquer
Sang Merah still have 3 days in KL
More money to be save
More money to be spend
More time to sleep
more time to wake up
more places to go
more clothes to be washed
more food to be eaten
more things unfinished
let it be that way
cause i just want to live at the moment
want to smile and laugh and listen
and hold to things that care about me

p/s not so complicated thing made me stuck in UPM and can not attend tonight match at shah alam. Frustrated but nothing can do. Just hoping for the best.

Sunday, October 10, 2010

tarikh comel jah..10/10/10

tarikh yang sangat bermakna bagi sesetengah orang.bagi aku perihal tarikh nie takde lah membawa apa-apa sangat pun. Siapa yang mendirikan rumah tangga hari ini memang akan terkenang sepanjang hidup lah. So apa yang nak dibuat untuk tarikh yang keramat nie?
kalau sekarang nie kat UPM, pesta konvo dan majlis konvo yang ke 34 berlangsung.Mesti orang pelik apasal la UPM buat konvo lambat dari orang lain.Aku sendiri pun tak tahu nak jawab apa .Kena tanya TNC la kot.Sekarang nie dalam UPM memang penuh la orang. Pesta konvo pun boleh tahan meriah.Macam-macam permainan ada. Siap aku main golf putting lagi. Nie je la masa nak pegang menatang tue kalo tak memang tak merasa la nak p golf resort mana-mana.UPM juga ramai sebab UPM memang dah selalu jadi tempat persinggahan universiti lain kalau ada apa-apa pertandingan. Dan sekarang ada varsity boat race kat Putrajaya jadi banyak la bas-bas universiti lain duk melepak dalam UPM tue. Setakat yang aku nampak, USM, UDM, UMT, Unimas. Kira banyak jugak la tue bas.
Semalam memang penuh hari. Rela nie bangun pagi nak main paintball padahal selalu kalau kelas kul 10 tue pun boleh lagi fikir 10 kali dalam selimut. Tapi semalam paintball punya pasal sanggup bangun. Sebelah malamnya pula p kelana jaya tengok kelate main dan seperti yang telah dijangka dan diharapkan, Kelantan menang besar semalam, 4-0.Kelantan berjaya meneruskan saingan Piala Malaysia peringkat Suku Akhir dan akan bertemu Selangor di Stadium Shah Alam Selasa nie. Patutnya Kelantan bertemu Selangor pada perlawanan akhir Piala Malaysia tapi takpelah.Kelantan pasti leh mara jauh lagi kalau berjaya tumpaskan Selangor Selasa dan Sabtu nie.
Hari ini? Hari ini bercadang mahu berehat, tengok-tengok apa yang patut. sekarang pun duk merehat depan tv layan baseball yang tengah rancak kat America sana. Tapi sebenarnya mata masih lagi tak nak buka nie.jadi maybe akan terlelap depan tv nie nanti.

p/s Sang Merah hanya ada beberapa hari sahaja lagi untuk berada bersama aku. Selepas ini Merah akan pergi, Biru akan datang. Terkenang segala kenangan bersama Merah tapi berharap kenangan yang lebih indah bersama Biru nanti.

Wednesday, October 6, 2010

Bagaimana cara kita pilih untuk lihat sesuatu

ada pepatah orang Inggeris cakap, " i don't see a glass half empty but i see a glass half full." lebih kurang macam tue la bunyinya aku pun tak ingat sangat dah. Apa yang pepatah nie nak cakapkan adalah kita semua manusia ini unik. Minda kita lain-lain dan setiap minda dan mata melihat sesuatu perkara itu berlainan. Ada lihat malam sebagai penghujung siang. Ada lihat malam sebagai permulaan sebelum masuk siang. Ada lihat sampah benda tak berguna, ada lihat sampah tempat rezeki. Ada yang tengok peperangan tempat perkuburan ramai-ramai, ada lihat peperangan tempat buat duit. Ada yang tengok bekas lombong sebagai sekadar bekas lombong, ada yang lihat bekas lombong sebagai tasik rekreasi. ada yang lihat sakit sebagai batasan untuk bekerja, ada yang tengok sakit sebagai rehat sebelum bekerja.Semuanya bergantung pada pandangan masing-masing. Positif atau negatif. Baik atau buruk. Penuh atau kosong. Sama macam konsep yin dan yang lah. Ada cerah ada gelap.kalau dulu konsep lelaki dan perempuan sahaja yang ada. Kalau dia bukan lelaki maknanya dia adalah perempuan tapi sekarang nie banyak dah puak-puak yang ambil keputusan nak duduk kat tengah-tengah. Ada yang bukan lelaki bukan juga perempuan. Ada yang bukan perempuan bukan juga lelaki. Spesies manusia baru nie aku sendiri pun tak paham yang bermain di minda mereka.
Ok, cukup untuk bahan buat kita berfikir petang ini. Mahu balik menghadap laptop. Minggu-minggu sebelum peperiksaan akhir nie banyak tugasan-tugasan yang ditangguhkan sebelum ini perlu dihantar jadi terpaksa berkerja keras menyiapkan semua yang ada dan aku rasakan masa buat tugasan ini lah juga waktu yang terbaik untuk mengulangkaji semua yang tertinggal. kalau nak harapkan hadap nota atau buku memang sangat susah lah. tapi disebabkan perlu siapkan tugasan maka terpaksa lah buka nota dan buku-buku balik.Minggu ini juga UPM sangat sibuk. Pesta Konvo hujung minggu ini. Sekarang ini pula berlangsung pertandingan interkolej. Bola sepak, basketball, hoki, nasyid , teater dan macam-macam lagi berlangsung. Pastu UPM pula jadi tempat penginapan universiti lain sempena boat race kat Putrajaya. Memang jalan penuh dengan bas-bas, kereta graduan dan pelajar sendiri. Jadi apa yang boleh dibuat dalam kesemua kesibukan ini? Beli burger King yang berharga RM1 untuk hari ini dan makan di bilik. meskipun terpaksa beratur panjang sebab semua nak rasa burger harga RM1 tetapi boleh dikatakan berbaloi jugak lah.Lepas makan, mata pun lali dan terlelap. Bangun pun dah nak dekat waktu kuliah. pergi masuk kelas pun mata bengkak lagi, otak kosong lagi.
Cukuplah merapu di waktu petang. Mengharap agar tidak hujan petang ini.

Ada seorang awek berbogel menahan sebuah beca lantas menaiki beca tersebut.

Sepanjang perjalanan, si tukang beca langsung tidak mengalihkan pandangannya dari menatap gadis tersebut.




Merasakan dirinya diperhatikan oleh tukang beca tersebut, gadis itu berkata “kenapa, tak pernah tengok perempuan bogel ke?”

“Bukan begitu, cik adik. Pakcik cuma tertanya tanya, dari mana wang tambang beca ni adik nak keluarkan” jawab tukang beca tu.
 dipetik dari blog http://ammboi.blogspot.com/2010/10/senyum-pagi-awek-bogel-naik-beca.html

Tuesday, October 5, 2010

Siapa jawab semua betul aku belanja makan nasi kukus SS

1. Siapakah yang menukar wang Royalti kepada wang Ehsan pada tahun 2000 apabila PAS berjaya merampas negeri dari tangan BN dalam PRU 1999?

2. Siapakah yang menghalang kerajaan kedua2 negeri bermajoriti 95%Melayu menikmati hasil royalti Petronas, sedang negeri2 seperti Sabah dan Sarawak tidak dikenakan tindakan sama?

3. Siapakah yang menghalau peneroka bandar Melayu di Kg Berembang, Kg Plentong, Kg Chubadak, Kg Malaysia Tambahan?

4. Siapakah yang menghalau Melayu Pulau Pinang dengan helah pembangunan hingga mereka merempat ke Seberang Jaya dan Kedah Selatan?

5. Siapakah yang menggadai Tanah Rezab Melayu hampir 50% dari 3 juta hektar pada 1948 kepada 1.6 juta hektar pada 1997?

6. Siapakah yang membunuh orang Melayu kerana perbezaan fahaman politik di Kg Memali, Lubuk Merbau dan Hutan Aji?

7. Siapakah yang membolot saham AP untuk menantu dan kroni, sedang ia adalah hak setiap rakyat dibawah dasar DEB?

8. Siapa yang melingkupkan dasar DEB hingga milikan ekuiti Melayu tersekat kepada 18% pada 2000.

9. Siapakah pula yang memansuhkan DEB, dan diganti dengan dasar Liberisasi dan Model Ekonomi Baru yang mesra kapitalis dan anti subsidi?

10. Siapa yang menyelewengkan dana untuk orang2 Melayu yang miskin dalam program PPRT?

11. Siapa yang mengkhianat wasiat Raja2 Melayu menjelang kemerdekaan supaya tidak diserah bukit, gunung dan pulau kepada bukan Melayu?

12. Siapa yang mencipta krisis perlembagaan 1982 yang menyebabkan kuasa Yang DiPertuan Agung terhakis dan hanya sekadar menjadi rubber stamp Parlimen?

13. Siapa pula yang melucutkan kekebalan raja2 Melayu pada awal 1990-an?

14. Siapa yang menggelarkan rajanya 'MENATANG' bila namanya ditolak sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU12 yang lalu?

15. Siapakah yang mengubah sempasan kawasan undi majoroti Melayu bila Melayu sendiri menolak Umno dalam PRU 1999?

16. Siapa yang melanggar peruntukan Perlembagaan mengenai hak2 istimewa Melayu untuk mendapat biasiswa?

17. Siapa yang menukar biasiswa kepada pinjaman dengan kadar 4%?

18. Siapa yang mencemar bahasa Melayu dengan istilah-istilah "infotainment", "boulevard", "presint", "bajet" dan lain2?

19..Siapa yang menukar bahasa pengantar dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris dalam pembelajaran Sains dan Matematik pada ketika jurang pendapatan bandar-luar bandar semakin melebar?

20. Siapa yang mencadangkan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk SPM dan bahasa pengantar Inggeris di universiti2?

21. Siapa yang jual air kepada negara jiran dengan harga 3 sen 1000 liter, dan jual balik kepada rakyatnya sendiri dengan harga 80 sen 1000 liter?

22. Siapa yang serah blok minyak kepada negara Brunei tanpa persetujuan DUN, Parlimen atau YDPA?

23. Siapa yang cuai menjaga tanahair sendiri hingga Pulau Batu Putih dan Singapura terlepas ke negara orang?

24. Siapa yang menghapuskan tulisan jawi dari diajar di sekolah2?

25. Siapa yang kata Sekolah Agama Rakyat (SAR) tempat melahir militan dan ekstrimist?

26. Atas alasan itu, siapa yang menghentikan geran perkapita kepada SAR hingga menyebabkan sebahagian institusi pendidikan agama hidup segan, mati tak mahu?

27. Siapa yang mencadangkan pelan pembangunan Kg Baru Kuala Lumpur hingga membuka milikan kepada 40% bukan Melayu?

28. Siapa yang kekang akta2 maklumat, Auku dan pandangan2 kedua orang Melayu supaya orang Melayu senang diperbodohkan?

29. Siapa yang naikkan harga petrol,diesel dan barangan asas kepada ketika Melayu adalah golongan majoriti yang miskin di negara ini?

30. Siapakah pula yang memperbodohkan dirinya konon mengaku Melayu sedang nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) dibuang dan diguna bahasa penjajah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION (UMNO)?



p/s.cepat-cepat siapa leh tolong jawab semua soalan nie maka aku sendiri akan beli nasi kukus ayam goreng panas tengah hari esok.akhir sekali aku sertakan sekali petikan kata orang yang paling aku hormat kat Malaysia selepas Ayah dan Ibu aku.

Dari Sudut Perspektif
Yang Di Hormati.

Petikan Ucapan Tuan Guru Nik Aziz.

Sudah berkali-kali saya sebutkan kepada pemimpin Umno agar tinggalkan perjuangan kebangsaan dan terimalah perjuangan Islam. Kalau hari ini Umno berbuat demikian, maka hari ini juga saya sanggup bubar PAS untuk sama-sama berjuang Islam dengan Umno.

"Namun sampai sekarang mereka tidak sanggup mengubah dasar parti Umno itu kepada dasar Islam! Di manakah duduknya roh Islam dalam Umno? Saya tanyakan persoalan ini untuk dijawab oleh seluruh umat Malaysia,"

Kalau mamak nak cakap pasal haram, tengok kaum sendiri dulu lah

Mesti sesetengah orang dah tau pasal nie.Ada ketua penerangan di Penang yang kalau kita tengok muka dia pun kita tau dia nie bukannya Melayu tulen tapi duk kecoh-kecoh pasal wang pemberian Kerajaan PP yang dikatakan datang dari duit haram, duit judi bagi kat warga emas.Pastu dia duk kecoh pulak kalau orang bukan Melayu jangan cakap pasal halal haram nie. Yang aku peliknya, semua dah tau Lim Guan Eng tue bukan Melayu dan bukan Islam pastu yang nak kecoh, nak serang orang tue.Sudah semestinya lah dia tak tau apa sangat.kalau nak serang, serang la exco yang lain.Tapi diorang nie saja je cari pasal untuk cari publisiti murahan je.Kalau betul la nak cakap pasal halal haram bukannya diorang tahu sangat pun. Takut pulak nak berdebat dengan orang yang betul-betul faham agama.
Ok, jom kita tengok kalau betul la pemimpin tue prihatin dengan duit haram nie.Cuba bagi tau pergi mana duit yang Genting bagi kat kerajaan tiap-tiap tahun? Duit Genting tue duit halal ke? Bukan ke kat Genting tue banyak tempat judi.Tanya budak sekolah pun diorang tahu duit Genting tue haram.Bukan ke cukai yang Genting bagi tue masuk dalam belanjawan negara tiap-tiap tahun? Patut la negara kita susah nak maju sekarang nie sebab duit Genting tue la buat bayar subsidi gula yang kita duk makan minum tiap-tiap hari. Kenapa takde pulak pemimpin persoalkan pasal tue? Gaji sektor awam pun maybe termasuk sekali dalam duit Genting nie.halal ke haram tue? Parent aku pun sektor awam juga.Patut la budak-budak u kurang pandai sekarang sebab kena pakai duit PTPTN.Duit PTPTN tue datang dari mana ek.Nak kata duit orang bayar tak logik sebab duk heboh dalam media orang ramai tak bayar.
Kalau cukai dari Sports Toto pulak p mane? Aku rasa bukan sikit. Magnum lagi.Tiap-tiap minggu nampak ramai je duk beli nombor ekor kat kedai Serdang tue. Sampaikan orang Myanmar pun beli jugak nombor ekor. Pergi mana duit cukai judi ekor tue?Mesti masuk dalam belanjawan jugak kan.Pastue tak nak heboh pasal tue? Review balik la semua.Kutip balik semua gaji sebelum nie. Ada pemimpin pembangkang bagitau kalau betul UMNO concern pasal duit haram nie, suruh la semua surat khabar berhenti amek duit iklan nombor ekor. Cuba tengok dalam Metro, Utusan, malah kosmo pun ada rasanya iklan 4D, Magnum. Dah bercampur tue hasil pendapatan dengan duit  judi. Tak yah bayar gaji media semua.Sanggup ke? Mesti diorang tak sanggup.
Nak cerita lagi pasal duit haram? Cukai arak pergi mana? Cukai arak dan rokok tiap-tiap tahun naik.Rokok pun dah naik harga sekarang. bagitau rakyat pergi mana cukai arak tue.Aku rasa cukai arak bagi peratus yang agak besar juga pada pendapatan negara. Pastu negara buat apa dengan duit tue. tak lain tak bukan masuk poket sendiri jugak akhirnya. halal ke haram tue?
Ala, kalau perkara senang sekali nak cakap pasal halal haram nie, makan nasi tak bayar kat kafe pun dah kira haram. Makan gaji tapi tak buat kerja pun dah kira duit yang haram kan.Tengok lah pemimpin semua, betul ke diorang buat kerja setimpal dengan gaji yang diorang terima.Last sekali rakyat juga jadi mangsa. barang semua naik. gaji tak naik-naik. Orang atas sedap la kata berjimat-jimat. Padahal diorang naik kereta besar jugak. Nak elaun banyak-banyak. kalau betul-betul kesian kat rakyat, potong elaun. guna duit sendiri la isi minyak. Ada berani? tak beraninya. rumah wakil rakyat mana ada kecik2.Semua banglo juta-jutanya.Pernah tengok rumah Tok Guru Nik Aziz? kalau tak pernah tengok jom pergi KB.Menangis la tengok rumah dia.Rumah kayu je pun.Tue baru berjiwa rakyat dan mengikut Islam. ini tidak, pemimpin mamak yang koya melayu nak cakap pasal hukum halal haram. Cermin diri dulu la mamak ooi.Aku tak bermaksud nak bersifat perkauman kat sini. Aku tak cakap juga aku nie prejudis pada kaum lain.Aku pun tak cakap juga aku nie benci kat kaum mana-mana.
Akhir sekali, kalau betul nak cakap pasal Islam, hukum halal haram nie tiru je Brunei. Brunei tak jual pun arak walaupun dengan kawasan bebas cukai sebab alasan mereka arak memang haram jadi diorang tak mahu terlibat langsung walaupun kat Brunei tue ada orang tak agama Islam.Orang bukan Islam nak minum arak kena pandai-pandai cari sendiri. Pemerintah Brunei tak mahu terlibat sebab diorang cakap diorang takut kena soal akhirat nanti.

Aku tak halalkan satu sen pun duit cukai ke, zakat ke, yang aku bayar kat kerajaan kalau kerajaan salah guna untuk kepentingan individu ataupun parti mana-mana. Berjawablah sesiapa yang berkenaan kat padang Masyar nanti.

Monday, October 4, 2010

Jawab weh UPM

UPM.nama besar.kawasan pun besar.tapi nak buat parking punya la susah. Macam malam nie, kenapa la malaun pak guard boleh letak kon tak nak bagi student park kete kat tempat yang selalu student park.aku pun tak paham upm nie. kawasan untuk lembu berak luas la pulak.kawasan untuk tanam cina dalam kubur satu bukit pulak tapi nak buat kawasan parking untuk staff dan student tak cukup.tak pasal kena park jauh-jauh.kalau park tepi jalan pagi esok kena saman.bukannya murah plak tue, melayang jugak rm50.kena clamp lagi.dah la kalau nak bukak clamp tue byk pejabat kena pergi.bendahari la, pejabat keselamatan la.memang UPM takkan maju la kalau pengurusan macam nie. Tambahan lagi seminggu dua nie minggu konvo kat UPM, kat pintu Utama tue selalu traffic jam.apa salahnya kalau pihak pengurusan UPM turun ke kolej2 tgk kereta-kereta yang student pakai nie berapa banyak yang ada dan bukak satu parking yang luas sket.Terutama sekali dekat kolej serumpun nie.Ini tak? majlis pelajar pun sama gak.Time nak undi baru la terhegeh tunjuk muka kat kafe tapi buat kejenya tak.Buat program apa pun aku tak tau. Program syok sendiri gamaknya. Mentaliti budak-budak semua.takkan nak harapkan semua pelajar naik bas.kalau tak nak bagi student pakai kereta , takyah keluarkan sticker.ini tak.Parking salah sket nak saman.semua nak saman.ingat student banyak duit sangat ke.PTPTN je pun.Yuran asrama dah la mahal nak mampus.kemudahan kat asrama bukannya elok sangat pun.Internet? huh.boleh semalaman takleh 4 hari.nak buat internet tanpa wayar konon.tapi bila selidiki balik salah aku jugak kan masuk UPM pastu nak membebel pada UPM pulak.kalau tak suka kat UPM keluar je UPM,senang cerita.Salah aku kah?

Cerita Lanun

Lanun..kalau dalam bahasa inggeris orang panggil pirate.Kenapa kita suka dengan pirate? padahal lanun nie sebenarnya jahat, pencuri dan kejam? Hollywood buat 3 filem blockbuster pasal lanun dalam trilogy Pirate of The Carribean.The curse of the black pearl yang mula-mula diikuti dengan Dead Man Chest dan terakhir At World's End.Bagi aku, filem yang mula-mula adalah yang paling best. Tapi berbalik kepada persoalan yang asal tadi.Kenapa ramai orang suka pada lanun?

Kalau bagi aku, mungkin kerana lanun ini asalnya daripada orang bawahan.kalau kat Malaysia ini ibarat orang kampung-kampung la. Diorang jadi lanun pun sebab terpaksa. Dah penat cari kerja kat pelabuhan takde maka nak senang maka merompak lah kapal-kapal.Bila lama-lama maka makin ramai lah yang jadi lanun sebab memang fitrah manusia mahu kaya dan senang dengan cepat. Perihal lanun nie sebenarnya bukan terjadi kat laut zaman dulu-dulu je.Sekarang pun masih banyak lanun-lanun kat atas darat nie. Lanun cetak rompak yang dahulu bermaharajalela kat Malaysia, lanun PATI, lanun Ah Long, lanun geng2 korporat pun ade jugak. Asal nama lanun mestilah diorang jahat, mencuri dan kejam. geng skim cepat kaya pun boleh kita panggil sebagai lanun sebab diorang nie suka cari mangsa-mangsa pastu pergi tipu dan kebas duit mangsa.

Tapi, dalam banyak-banyak perihal lanun, aku paling suka pasal one piece. One piece ni citer kartun jepun. Kira macam komik la. Sampai ke hari ini, manga One Piece adalah 600 terbitan.Jadi anda kira lah sendiri sudah berapa lama kartun nie disiarkan kat dunia ini. Seingat aku, aku mula-mula kenal dengan komik One Piece nie zaman sekolah menengah.Masa tue komik dia dalam bahasa Melayu dan dipanggil budak getah.dari sekolah menengah, masuk UTP, masuk UDM dan sekarang masuk UPM , one piece tetap ada dan aku tetap akan download dari internet tiap-tiap hujung minggu jika berpeluang.Kenapa komik nie best? sebab dalam komik ini, pencipta dia mengangkat taraf lanun sebab hero di lautan. Pencipta dia buat jalan cerita yang cukup mencabar dengan pelbagai ragam watak serta diselangi dengan elemen kehidupan dan komedi.Aku syorkan sesiapa yang minat dengan komik, baca la One Piece, malah aku berani katakan, One Piece nie lagi best dari Bleach yang sekarang ini semacam dah sampai ke penghujung dalam pertarungan yang tak pernah nak kalah.

Sekian dulu buat masa sekarang, mahu kembali ke katil.hehe.

Saturday, October 2, 2010

If love is the answer, can you please repeat the question?

People said that love is blind. Maybe in some way love is actually blind. In case of university students where on the average age are around 19- 23 years old, love come fast. And at this fast pace, sometimes they themselves does not realize and can become confused with this love feeling. Falling in love in university’s time can be good if lovers can manage and control their feeling accordingly. There are some cases where the love that people perceive is actually just a random confused feeling toward friends and sometimes on behalf of the sex hormones. Love can be a good motivator. For let say, if a boy fall in love with a girl in his class, the boy might want to come to that particular class everyday and might even want to study real hard to impress the one he loves. But there are always two sides of the coin. Just like the saying above, love is blind and sometimes people get blind with love. When couples get separated or break up, they tend to hurt themselves and this is the main cause that affects students’ academic progress. For me, I think student should be professionalism toward education. We cannot stop ourselves from loving someone but we can control the damage we done when we break up. We can control our own life and we can’t let other people manage our own life. However, in term of love in university, there are some cases where some nasty people take advantage of this feeling. For example, because they fall in love deeply, they tend to forget their friends and waste money, thus creating a difficult future for themselves. To conclude, I still think that when comes to love and educations, people should be professional.

Kisah beruk


Ada 2 ekor beruk

Sekor beruk suka pakai baju pink.beruk nie jadi bapuk tapi muka tak lawa.kalau nak jadi bapuk jadi la bapuk betul-betul. tapi aku rasa kalau beruk nie jadi bapuk sekalipun takde orang yang berkenan jugak.hahaha

Beruk satu lagi suka main dengan beruk kaum lain.beruk nie selalu duk dengan beruk kaum lain sampai lupa kaum sendiri.agaknya beruk nie nak tukar kaum kot.takpelah..lepas nie kalau beruk nie nak mintak apa-apa ngan aku memang tak akan layanlah.daripada bagi pisang kat beruk nie baik aku buang je pisang tue.

itu lah serba sedikit cerita dua ekor beruk yang berlagak pandai cakap bahasa inggeris padahal dua ekor beruk nie kalau jumpa sambal belacan dengan mangkuk sambal tue terus 2 ekor beruk nie jilat.

Jom Share