Sunday, January 23, 2011

Aku nak jadi macam Rashid Sidek, macam mana ek


Kegilaan terbaru aku, badminton. Semalam baru lepas main di BSC Seri Kembangan. Habis sakit tulang selangka dengan lutut tapi berbaloi. Main takde la power pun tapi nak sakit macam-macam. Sebab orang amatur macam aku la bila main sakit habis badan. Tapi sakit semalam nie aku salahkan kepada bola badminton yang keras gila.Biasa la, bola murah kan. Student lagi, mane mampu nak beli bola badminton jenama otai-otai macam Yonex atau RSL yang melebihi RM50. Asal ada bola sudah. Raket pun pakai yang cincai-cincai je. Yang penting semangat tue. Aku rasa zaman Misbun atau Rashid Sidek dulu main pakai raket bodo-bodo je. Kalau dah power, no hal je.Betul tak?

Banyak lagi kena improve dalam main badminton aku nie. Paling atas stamina. Semalam main baper set pun dah teguk air habis sebotol besar.hahaha. Teknik takyah cakap la. Bila orang dah smash confirm tak terangkat la raket aku.Amatur lagi kan. Ok la. Aku tengok flyer dekat BSC tue ada kelas teknik badminton. Sape nak join dgn aku? Sehari dua je aku tengok dalam kelas badminton tue. Mana tau kelas tue ada coach otai Malaysia tolong ajar teknik-teknik main badminton. Lama-lama setakat nak wakil kolej boleh la nanti.

Kawan aku pun ada ajar macam mana nak improve skill badminton nie. Senang je. Cari dalam Youtube.hahaha. Tak caya taip la sendiri kat Youtube tue.Banyak teknik-teknik asas dan yang pelik-pelik orang ajar. Lepas nie aku rasa kalau aku bertapa depan youtube, setakat nak buat backhand smash atau jump smash memang tak de hal lah.

Tapi sedap sebenarnya main badminton nie. Satu badan punya senaman. Dari kaki sampai kepala kot. Badan aku yang besar nie pun rasa nak turun sket berat badan. Tapi tak banyak sangat la kurang berat badan kalau dah lepas main terus bantai nasi dan tido tak ingat dunia. Tapi at least bersenam juga kan.Dapat la juga bakar lemak-lemak yang bermastautin dalam badan nie.

Lepas nie mau improve lagi permainan. Tukar tali raket kasi lebih power. Sekarang nie asik bola keluar gelanggang je bila smash. Mana tau kalau rajin main badminton boleh mintak ngan Misbun jadi anak didik dia. Misbun kan dah letak jawatan sekarang nie. Ada duit mau saja aku apply masuk Nusa Mahsuri. Kalau apply rasa layak ke sparing dengan Lee Chong Wei? Mana tau nanti leh lawan Taufik atau Lin Dan. Kalau dalam mimpi tue memang selalu dah lawan dengan diorang. Tapi yang jahatnye, dalam mimpi pun boleh kalah lagi lawan diorang.hahaha.

Jom layan final Malaysian Open petang nie. Lee Chong Wei lawan Taufik Hidayat petang ni.Sama-sama kita tengok backhand Taufik yang memang superb. Ramalan aku Lee Chong Wei menang petang nie.21-15, 16-21 , 21-13. Tak caya? Jom bet.

2 comments:

  1. saya pun suka main badminton,,berangan nak jadi wakil malaysia pulak tu..haha..yg pnting smangat kena ada kan?

    ReplyDelete
  2. hahaha.... apa.. apa... hang ingat hang jer..?? hehe.. aq juga nak sangat jadi pemain no 1 paling manang.. hehe..

    ReplyDelete

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share