Monday, January 17, 2011

Kalau bab agama, jangan cuba main-main.

Islam agama aku. Malah aku bersyukur sangat-sangat dilahirkan dalam agama Islam. Kat Malaysia nie, perlembagaan dah termaktub bahawa agama Islam adalah agama rasmi bagi negara ini. Agama Islam, bukannya agama kristian, bukannya Buddha atau Hindu. Jadi semua orang kena faham dan patuh. Ingat ye, faham dan patuh. Kepada penganut agama-agama lain tue, kalau tak suka kepada agama Islam, boleh angkat kaki pergi negara lain.

Tulisan aku kali ini bukan nak maki hamun atau kutuk agama atau penganut agama lain. Aku akui negara kita ada berbilang bangsa dan agama. Agama aku sendiri suruh semua penganutnya hormati agama dan bangsa orang lain. Bangsa lain aku hormat. Aku hormati kaum cina, india, iban atau sebagainya selagi diorang semua hormat dengan bangsa Melayu. Dalam bab agama juga sama. Selagi agama lain tidak menghuru harakan agama aku, aku akan hormati agama lain. Aku takkan kata bahawa agama sekian-kian adalah salah. Aku juga takkan kutuk bahawa agama sekian-kian adalah buruk atau sebagainya. Islam adalah agama suci. Islam tak suruh penganutnya menghina agama lain.

Tapi yang menjadi topik perbualan sejak kebelakangan ini adalah berkaitan ada seorang peguam Cina yang merungut sebab bunyi azan dekat kawasan perumahan dia. Untuk dapat berita lebih lanjut, kita boleh la cari dalam dunia blog nie. Samada kisah ini salah atau sekadar manipulasi sesetengah pihak , aku sendiri tak pasti. Sebabnya sekarang nie sibuk dengan kempen undi di PRK Tenang. Kawasan Tenang nie pula ada pengundi Cina. Jadi mungkin berita pasal azan tue dimanipulasi oleh sesetengah pihak untuk mengucar kacirkan menggunakan sentimen perkauman dan agama.

Walaubagaimanapun, sekiranya benar kisah azan tersebut. Adalah amat tidak elok (aku cuba gunakan ayat sehabis baik mungkin) peguam Cina mempersoalkan mengenai azan. Azan dalam agama Islam memang seharusnya dilaungkan sekuat mungkin. Kenapa? Sebabnya nak memperingati kepada semua orang Islam bahawasanya sudah masuk waktu untuk solat. Jadi bila bab berkaitan dengan agama Islam, penganut lain tidak boleh masuk campur. Penganut Islam tak buat bising pun bila geng Hindu duk berarak kat Batu Caves padahal sampai jalan jadi sesak setiap tahun. Penganut Islam tak bising pun orang Cina duk pasang mercun setiap kali tiba Hari Raya Cina. Penganut Islam tak bising pun kuil-kuil Hindu atau Buddha duk pasang lagu kuat-kuat. Tapi kenapa pasal azan, penganut agama lain nak bising? Bagitau aku.

Yang lebih sedihnya, ada pula pihak yang seperti mempertahankan peguam Cina tadi. Ada pula pihak yang cakap laungan azan patut diperlahankan lagi. Malah ada juga yang cakap bacaan Al Quran dekat nak maghrib atau subuh dipendekkan. Aku tak nak cakap siapa atau pihak mana. Kalau nak tau, baca sendiri dalam dunia web nie. Dah banyak orang duk citer. Dan yang duk cakap diatas tue adalah penganut Islam sendiri. Kononnya ingin menjaga keharmonian kaum dan agama. Apa bangangnya buat macam tue. Azan hak milik orang Islam. Suka hati la masjid tue nak kuat ke, nak panjangkan bacaan Al Quran ke.Orang Islam takde pula nak kata apa bila agama lain duk buat aktiviti keagamaan masing-masing.

Itu lah negara kita. Terlampau berlembut. Perkasa ke Pekida ke Pewaris ke, semua sama je. Kalau cakap pasal bangsa Melayu cepat je melatah. Tapi bila bab agama, semua senyap je. Bodoh. Nama saja pemimpin. Kepada sesiapa yang tak tau, kat negara kita nie dah banyak surau, madrasah dirobohkan. Alasan, untuk pembangunan. Tapi bila ada je kes kuil atau gereja , semua nak jadi hero. Pernah dengar kuil kena roboh? pernah dengar tokong kena roboh? Takde kan. Kalau surau, madrasah banyak je. Kat Selangor nie pun banyak dah kena roboh. Yang lagi sedih, yang robohkan atau yang luluskan tue, adalah orang Islam sendiri. Islam pada nama saja. Sudah lah orang Islam kat negara kita dah semakin kurang sebab ramai jadi murtad tiru Lina Joy, pastu dirobohkan pula surau-surau dan madrasah. Kerajaan pula bukannya nak bagi dana besarkan surau-surau atau madrasah. Kalau bab kuil atau tokong, boleh pula diorang bina bersepah kat mane-mane. Tengok Batu Caves sudah la. Ala tak payah pergi jauh. Kalau kat aku nie tengok kubur Cina sudah kat UPM nie. Satu bukit untuk kubur Cina saja. Tapi kubur Melayu? Sempit gila.

Ok.dah lah.Setakat itu dulu. Sekarang nie aku tak tau apa tindakan susulan atau perkembangan berkaitan dengan kes azan tue. Sesiapa ada info bagitau la kat aku ek. Bila bab agama, kita tak boleh main-main.

1 comment:

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share