Wednesday, January 12, 2011

Surah pertama dalam Al Quran berkisar mengenai membaca

Membaca. Banyak definisi orang boleh bagi kalau berkaitan dengan perkataan ini kan. Tak kisah la apa orang nak definisikan macam mana sekalipun mengenai membaca , yang penting, membaca memang sangat penting. Tak kira kepada semua peringkat umur sekalipun. Bagi orang Islam, surah pertama yang turun dalam Al Quran, Allah suruh kita semua membaca. Kenapa? Sebab memang membaca itu penting.


Kali ini aku bukannya nak tulis pasal membaca. Semua orang dah tahu pun pasal membaca nie kan. Aku sendiri sebenarnya dah kurang membaca. Kalau membaca pun, sekarang nie sekadar membaca blog-blog. Novel pula agak lama aku tinggal. Sekarang ini aku teruja kembali untuk membaca novel sebabnya kawan aku tengah mengumpul novel karya James Patterson. Semalam aku telah ikut dia ke Amcorp Mall. Bukan main banyak dia borong novel James Patterson. Sebelum ini, dan kalau tak silap aku pada sem lepas aku teringin nak beli dan baca karya terbaru Dan Brown, The Lost Symbol. Hanya novel yang terbaru je aku belum baca, karya-karya Dan Brown sebelum ini semua aku dah habis baca.




Kat Amcorp Mall rupa-rupanya ada sebuah kedai buku yang jual buku dengan harga yang cukup berpatutan dan sangat murah. Kiranya kedai nie akan tawarkan harga yang orang kata boleh beli lah.Semalam pun aku beli dua buah buku dengan harga bawah RM10. Tak murah lagi? Buku-buku yang aku beli pulak tue bukannya buku lama pun, masih agak baru. Cuba gak cari The Lost Symbol tapi takde lagi kat kedai tue.Tapi apa pun kena slow-slow lah didik balik hobi membaca nie. Takkan nak borong banyak-banyak buku tapi tak terbaca jugak nanti kan. At least mula dengan sebuah dua dulu la kan.

Kedai buku yang aku pergi semalam adalah seperti dibawah. Sesiapa yang belum tahu mengenai kedai buku nie, aku cadangkan sangat-sangat berkunjung lah ke kedai nie. Kenapa? Sebabnya, harga dan koleksi buku yang kedai ini ada memang akan menarik minat kita untuk membaca.
http://www.bookxcess.com/
Sesiapa yang nak tau lebih lanjut mengenai kedai buku yang aku maksudkan boleh la layari laman web diatas. Dan kepada sesiapa yang tahu kat mana lagi ada kedai buku yang lebih kurang macam kedai diatas, maksud aku tawarkan harga buku murah, boleh la beritahu aku. Aku nak masuk MPH atau kedai buku lain yang jual buku mahal-mahal memang berfikir 2,3 kali la kan. Sekarang nie beli buku akademik pun sebab kena paksa dek pensyarah je. Kalau tak memang fotostat sudah walaupun tau fotostat buku nie adalah satu tindakan ceroboh hakmilik cipta.
Dan satu lagi..sesiapa yang minat jugak membaca, boleh tak bagi cadangan buku atau novel apa yang memang best untuk dibaca lagi. Aku suka yang berkaitan dengan sejarah.Ini buku yang aku beli semalam.

6 comments:

  1. sejarah? Mukadimah by Ibn Khaldun..
    Memang tebal tp ko akan paham banyak benda lepas tuh..

    ReplyDelete
  2. yg penting baca blog agak penting skang
    kdg2 brita tak kua paper lg, tp kat blog dh kecoh

    ReplyDelete
  3. fiq pn samer dh kurang membaca. huhu..

    ReplyDelete

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share