Saturday, February 5, 2011

Ahad malam atau malam Ahad

Semalam ada member aku tanye, balik malam esok ke? Aku cakap Ahad. Ahad malam. Tapi ada juga kawan aku yang confused, Ahad malam tue kiranya sampai pagi Isnin la kan. Tak pun malam Ahad tue bermakna hari Sabtu la kan. Yang mana betul? Rasanya ramai orang yang confused dengan perkara macam nie.

Dulu aku ingat aku pernah tertukar tiket bas nak pergi Ipoh disebabkan benda macam nie. Tak pasal-pasal kerani bas tue kena marah sebab nak cover malu tertukar masa perjalanan tapi nasib baik dia boleh cari tiket yang lain pulak kalau tidak malu saja la dapat.Kalau aku untuk tidak meragukan orang lain, aku akan cakap sampai bila-bila. Contohnya kalau balik Sabtu malam, maknanya akan sampai pada pagi Ahad dan bukannya malam Sabtu dimana akan sampai pada pagi Sabtu tue.

Jadi Ahad malam iaitu pada malam besok aku akan bertolak pulang ke kampus.3,4 hari ini banyak pergi rumah kenduri kawan-kawan yang selamat diijabkabulkan. Tahniah kepada semua. Jalan pun sesak je di jalan-jalan utama sekitar Kelantan. Aku tengok semalam Pasar Wakaf Che Yeh pun dipenuhi pengunjung-pengunjung. 3,4 hari nie pun aku selalu kuar petang balik malam, kuar petang balik malam. Kuar awal malam balik tengah malam.hahah.Biasa lah, geng 'hok buje' je lah duk tunggu lepak kedai makan. Geng 'tok buje' mano doh tue kena luang masa ngan isteri dan sanak keluarga kan.Aku yang 'hok buje' lagi nie kena cari geng ' hok buje ' jugok lah.

Apa-apa pun, berhati-hati di jalan raya.

3 comments:

  1. ha , betul tu . kadang2 confuse . tp selalunya , malam tu untuk hari keesokannya . :)

    ReplyDelete
  2. Ahad malam = hari ahad dan malam itu
    malam Ahad = hari sabtu dan malam itu..
    erkk, betul ko?

    ReplyDelete
  3. ika - tue la pasal.selalu ramai yang confuse benda nie

    wan - rasenye betul doh tue.huhuh

    ReplyDelete

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share