Monday, February 28, 2011

Butt hurt

Dalam bahasa baku selalu orang cakap sakit punggung. Tue kalau diterjemahkan secara terus lah. Selalunya banyak benda yang leh buat orang sakit punggung nie. Dalam dunia blog nie pun banyak. Kalau kita fikirkan, takkan la dalam dunia maya blog nie pun nak sakit punggung kan atau panas punggung. Tapi jangan tak tau, ramai yang sakit punggung dalam dunia blog. Selalunya yang sakit punggung dalam dunia blog nie apabila seseorang tue tak puas hati dengan tulisan dalam sesuatu blog. Blog aku nie pun pernah ada gak orang yang panas punggung disebabkan tulisan aku. Aku tak amek peduli pun. Malah berterima kasih sebabnya, sekurang-kurangnya aku tahu ada jugak orang yang baca tulisan aku dan ambik serius tulisan aku.

Kenapa aku berceritakan pasal 'butthurt' (mengikut Manglish). Sebenarnya aku pun butthurt jugak sejak dua menjak nie. Puncanya sebab sebelum ini malas. Dan butt hurt aku nie lebih kepada aspek fisiologi. Walaupun aku tak sepower orang yang belajar medicine tetapi aku tahu jugak la serba sedikit mengenai kesihatan nie.Aku butthurt sebab kerusi yang disediakan oleh UPM untuk mentelaah atau menaip kat laptop nie sangat-sangat tak ergonomik. Kerusi besi pastu aku duk perhatikan, kerusi aku nie kalau orang yang beratnya tinggi sket 85 kg, pasti kerusi ini akan patah dan akan mengalami kecederaan. Jadi bayangkan la, hendak membuat kerja duduk atas kerusi besi nie selama beberapa jam.jangankan sejam, setengah jam pun dah terasa kat punggung dan pinggang nie.Jadi mungkin bukan satu alasan jika aku katakan kepada pensyarah aku punca aku lambat siapkan kerja adalah disebabkan kerusi. Bila punggung dan pinggang sakit, seseorang manusia tersebut tidak dapat menumpukan perhatian dalam membuat kerja. Bila tidak dapat tumpukan perhatian maka kualiti kerja yang hendak disiapkan itu menurun. Adalah lebih baik sebelum kualiti membuat kerja itu menurun, seseorang manusia itu berhenti dari membuat kerja. Betul tak?

Apa yang dapat aku katakan pada tengah malam ini, bila manusia malas, dia akan mencari pelbagai alasan untuk terus menjadi malas. Sekian.

p/s jangan cepat butthurt.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share