Sunday, February 20, 2011

Pilihanraya kampus 2011

Bangun pagi dah ada flyer bawah pintu. Baru tekan remote kete dah ada flyer melekat kat wiper kete. Kat bus stand penuh poster digantung. Kat tiang-tiang, dinding-dinding cafe, penuh muka-muka orang pakai blazer tersenyum nampak gigi. Pergi amek air kat watercooler pun ada gak muka budak dengan slogan.

Penangan pilihanraya kampus minggu depan. Weekend nie memang meriah kat u nie. U lain pun lebih kurang sama juga aku rasa. Malam nie pun masa aku lalu kat cafe tadi, macam ada rapat umum. Tapi tak tau la seberapa mana umum kan. Yang jadi kelakar, tahun ini aku rasa HEP dah hadkan, sorang calon kena letak satu je manifesto. Jadi takleh la calon-calon nak berjanji sakan. Satu cukup. Yang satu tue pun tak tau dapat tunai kan ke tak. Lepas tue pulak, manifesto setiap calon memang taknak kalah. Pengantarabangsaan la, apa kejadah lagi lah.Pelajar universiti tak perlulah guna perkataan pelik-pelik. Baik cakap benda-benda yang mudah je. Alah, tak payah bagitau takpe manifesto masing-masing. Bukannya dapat buat pun. Last skali semua permintaan, perancangan terlekat kat HEP. Ini Malaysia laa.Bukan Papua New Guinea ataupun Sierra Leone.Amek contoh satu key, ada satu flyer satu nie kat bilik aku, manifesto dia," mencadangkan program mahasiswa bersama masyarakat/klinik pertanian".

Relevan ke? apa sebelum nie mahasiswa tak bersama masyarakat? Aku rasa setiap hari kot mahasiswa bersama masyarakat. Serdang nie, landmark dia adalah UPM.Stesen komuter pun ada orang panggil stesen UPM.Tol PLus tue, exit UPM lagi dia letak. Senang cerita, tiap-tiap hari mahasiswa memang dah bersama masyarakat. Secara informal atau formal je. tak payah la nak buat muka baik mahasiswa pergi berkampung dalam felda mana-mana jadi anak angkat. setakat pergi 2,3 hari tunjuk muka kat orang kampung pastue makan, balik KL balik pastu haram dah nak jejak kaki sana. Tak perlu.Tapi itu aku kan, aku nie siapa. Tak layak pun nak jadi calon. Aku rasa yang jadi calon nie kurang-kurang perlu cgpa atas 3.5. hebat tue.Tapi sayang, otak pandai, nak cari manifesto yang dekat dengan pelajar-pelajar biasa nie tak dapat. Apa maksud dengan klinik pertanian diatas? kalau orang lain yang tak terlibat dengan pertanian nie apa macam?

tapi seronok jugak baca slogan-slogan para calon nie. ada tue, ingat bihun ingat nama calon yang dekat-dekat dengan bunyi bihun. ada pulak, "ada sudip ada kuah, pradeep apa ntah kat belakang tue..Pro mahasiswa ke, pro aspirasi ke.aku tak tau sape yang betul dah sekarang nie. PMI ke ape ke. Ada pelajar yang tak nak undi pelajar cina. Pelajar cina ada gak tak nak undi pelajar melayu. Dari u lagi dah nak racist. Bila dah kuar esok, fikir sendiri la kan. Kalau tanya aku, siapa yang aku akan undi minggu depan , aku terus terang cakap, aku tak kisah, tak peduli, tak ambik tahu, dan akan klik je sekadar menunaikan kewajipan. tetap akan pergi mengundi. itu hak. Sudah pasti kan. Tapi siapa pun yang aku undi , dia tue pro mahasiswa ke, pro aspirasi ke, manifesto nak bagi yuran free ke, bukak starbuck dalam upm ke, aku tak peduli dan aku yakin berani kerat jari tangan keenam aku nie yang calon-calon yang naik jadi MPP atau menang pilihanraya nanti, akhirnya tidak akan memberikan apa-apapun kepada kita yang mengundi. Tak percaya? tengok lah.

Kalau sebelum ini aku baca dari satu blog yang mengatakan bahawa MPP lah bertanggungjawab terhadap beberapa perubahan dalam kampus, aku kata " boo..freaking..hoo". MPP yang bertanggungjawab jalan sekitar kampus diturap? MPP yang slow talk ngan PJSD dan sebabkan pelajar boleh menetap di kolej serumpun? MPP yang sebabkan tiang-tiang lampu dinaikkan disesetengah tempat? Nak cakap dengan pelajar kolej Timur Leste boleh la. Ini universiti kat Selangor. Student power? ingat nie zaman Malcolm X ataupun kisah Dataran Tiananmen? Apalah sangat yang nak dinaikkan dengan student power di Malaysia nie yang sejak dulu dibelenggu dengan AUKU dan ISA. Lagi kan Bersih dan GMPMSI pun polis dan FRU hentam.Setakat student power tue, jadi 'jatuh ke bodo' je.

Nak kata apa pun kata lah. Aku hentam semua. Pro mahasiswa ke, pro aspirasi ke. lantak lah. Banyak isu dalam kampus lain yang perlu lebih dititik beratkan. Tak usah lah bercakap mengenai demokrasi dalam universiti selagi demokrasi kat negara kita nie sendiri tak betul. Tak usah la nak bercakap mengenai demokrasi, kalau nak pilih jawatan kuasa kolej pun dah guna 'lick ass', 'guna kabel', bodek membodek.Daripada manifesto yang gempak yang membazir baik ketengahkan isu-isu yang lebih 'bermahasiswa'. Contohnya, harga makanan ke, kebersihan kafe ke, parking kereta, keselesaan kediaman, pergerakan bas, kemudahan internet, pusat sukan. Itu contoh aku je lah. Ini contoh daripada pelajar yang tak dapat cgpa 3.5 pun, calon-calon pilihan raya yang dapat cgpa 3.5 ke atas tue mesti boleh fikir lagi bijak dan pandai kan.

Sekian coretan pilihanraya kampus 2011. Sama-samalah kita mengundi minggu depan.

p/s..yang tahun lepas pun aku tak tau siapa yang menang.Calon-calon yang menang takde pulak datang berjumpa dengan pelajar di kolej ataupun di fakulti.Nanti aku nak calonkan rumate aku lah.sempat lagi tak? Rumate dah siap rehearsal speech tadi. Slogan agak power.hahahaha.Nantikan..

2 comments:

  1. time pilihan raya macam2 janji yg ditabur. tpi sekali dh menang, dah tak tahu dah janji tu pergi ke mana.. sama la jugak kt ums ni..

    baru: Hantu Kak Limah Balik Rumah & 127 Hour

    ReplyDelete
  2. kat UM nie pun mcm2 ragam..siap ada calon kene culik lg..pelajar2 skunk makin ganas..menakutkan yg amat.ish3.

    ReplyDelete

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share