Friday, February 18, 2011

Skim MLM saman Malaysia

Berita terbaru..Kerajaan Malaysia memang prihatin dengan rakyat. Baca petikan kat bawah.(dipetik dari TV3)


Lebih lama bertangguh, lebih banyak yang perlu di bayar. Kompaun berganda pula kepada pemandu yang lakukan kesalahan berulang. Manakala saman yang tidak diselesaikan  selepas hari ke 60, akan didaftarkan sebagai kes di mahkamah.

Itu antara peraturan baru,  yang menunggu pesalah lalu lintas bermula 1 Mac depan.

Peraturan itu hasil penyusunan semula kategori kesalahan lalulintas daripada  3 kategori kepada 4 kategori.

Selain dua asas yang disebutkan tadi, kadar kompoun akan ditetapkan berdasarkan jenis kenderaan dan tahap keseriusan serta jenis kesalahan.

Jenis kenderaan di bahagikan kepada dua kategori iaitu motosikal 250cc ke bawah dan semua jenis kenderaan yang lain.

Kompaun berganda pula bagi kesalahan berulang membabitkan kesalahan kategori pertama. Kedua dan ketiga atau kombinasi kesalahan sebanyak 3 kali atau lebih dalam tempoh 2 bulan tarikh kesalahan pertama.

Kadar kompaun kategori pertama- ditetapkan maksimum 300 ringgit.

Ia membabitkan kesalahan menyumbang kemalangan, kesesakan lalulintas dan kesalahan berkaitan perkhidmatan teksi.

Bagi kategori lain, kadar kompaun berdasarkan tempoh pembayaran dan tahap keseriusan kesalahan.

Penunggang motosikal di bawah 250 cc pula di beri kadar kompaun lebih rendah 

berbanding kenderaan lain bagi kategori pertama




Kan prihatin tue...Kerajaan kita tak nak rakyat selalu buat masalah kat jalanraya. Sebab tue kerajaan buat macam nie. Lagi lama tak bayar, lagi tinggi kompaun saman tue jadi. Kire macam konsep bank la kan. Interest kena kira. JPJ dan Polis bukannya free tau. Diorang pun nak makan jugak. Jd betul la kompaun kena naik bila lagi lama.Duit pentadbiran tue. Saman kita yang bertangguh tue merugikan pihak mereka tau.


Bila buat begini, berebut la orang nak bayar awal lepas nie. Silap-silap bayar kat polis dan JPJ semasa mereka menyaman (rasuah). Alaa, kerajaan kan pandai. Setakat rasuah sedikit-sedikit nie tak hal mane pun. JPJ dan Polis nak makan jugak kan. Diorang kena isi minyak jugak  kan. Nak harapkan gaji? Pehh..Kerja bagai nak gila..Berdiri atas jalan. Sepak mat rempit. Tembak "penyeludup"..Belasah "samseng".Angkat tilam. Escort orang besar. Bukan senang tue buat keje mereka semua. Tapi akhir bulan dapat gaji, gaji mamak lagi besar rasanya. Jadi biarlah kita derma kat mereka nanti kan. Daripada saman ratus-ratus baik bagi "derma" seratus dua. Lagi pun kalau kita kena saman, susah dah nak gi bayar kat balai.


Kira macam MLM kerajaan sekarang nie. Mula-mula kerajaan naikkan harga minyak. Pastu bawah harga minyak, rakyat kena bayar yang lain-lain pulak. Sayur naik, gula takde, minyak masak naik, tepung naik. Sekarang saman pulak naik. MLM kan berkonsepkan piramid (yang orang selalu duk uar-uarkan la..aku tak pernah masuk pun MLM..biar la papa kedana daripada duk cari kaki-kaki la apa la).. Yang diatas sekali, dalam MLM syarikat Malaysia , para menteri, kabinet, Raja-raja akan sentiasa kaya..Diorang duk perah duit dari kaki-kaki yang kat bawah nie. Yang kat bawah nie, rakyat biasa macam kita semua. Minyak tiap-tiap hari kena isi. Makanan tiap-tiap hari kena beli. Bukan semua ada tanah nak tanam brocolli ataupun kobis kan mcm saranan 
Ismail Sabri..


MLM nie aku tak tau la sampai bila piramid nak bertahan. Piramid kat Mesir dah roboh pun. Firaun Mubarak dah takut sebab piramid kat bawah dah runtuh. Syria, Jordan, Bahrain pun dah menampakkan tanda-tanda mahu meniru Mesir. MLM kat negara kita yang paling aman. Revolusi di sekitar Asia tenggara sentiasa ada. Indonesia, Thailand, Filipina. Semua kuasa tertinggi yang tak disukai rakyat akan rebah oleh rakyat jugak. Rakyat kita bagus. Baik. Kita kan bersifat pemaaf. Kita tak kisah pun orang atasan nak buat apa. Manusia kan. Tak baik kita nak bermusuh-musuhan. Betul tak. Kalau diorang nak guna duit duduk hotel 100k semalaman pun tak mengapalah.Nanti diorang bayar balik lah kan.


Sekian dulu lah merapu diwaktu petang nie. Sedang mendengar dj Fonesta. Malangnya aku tak bernafsu nak membeli belah di Fonesta. Pokai sudah.huhu.lagi pun baju dah banyak. Beli makanan boleh lah kot kat Fonesta. Malam ini jom cari tv, layan TTeam lawan Kelantan. Awok-awok Kelate meme duk tunggu lamo doh nok lawe TTeam nih. Jom male nie, cari keda siam.

1 comment:

  1. MLM tak salah..yg salah orang yg menganggap mlm tu salah..sabo jelah haha

    bukan senang nak senang, bukan susah nak susah tu jah hahaha...

    kite bakor! MLM kite bakor..dari akar umbi haha

    ReplyDelete

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share