Saturday, August 20, 2011

Kau kaya? tak kaya kalau takde benda nie

Lamborghini Sesto Elemento
Harga dia dalam usd 2.9 juta..kalau kita convert ke dalam RM , mungkin lebih kurang 8 juta lah macam tue kan. Pastue campur tolak dengan cukai yang mahal kat negara kita nie nak bawak masuk kereta nie, mungkin satu atau dua kali ganda nilai tadi.Kita ambil satu kali ganda jadi dalam lebih kurang 16 juta.Tambahan 1 juta lagi untuk proses dokumentasi dan sebagainya.Secara keseluruhannya, untuk bawak masuk kereta nie dan pakai kat negara kita, seseorang kena ada lebih kurang RM 20 juta.
Kenapa kereta nie mahal tahap tinggi? sebabnya, hanya 20 unit dikeluarkan dalam dunia nie.Jadi sesiapa yang berjaya beli memang dia adalah 20 terunik dan teristimewa di dunia lah. Satu lagi ciri yang buatkan kereta nie sangat susah didapati dan terlalu mahal, spefikasi kereta nie gagal memenuhi kehendak keselamatan yang diperlukan di US.JPJ kita aku tak tau la kalau test body kereta nie macam mana.

Kereta nie diperbuat hampir sepenuhnya daripada carbon fibre.Memang tersangat ringan. Lagi satu, Ia boleh cecah 62 mph dalam 2.5 saat sahaja atau 100 kph dalam masa 3 saat sahaja. Bayangkan, kita bawak kereta nie, lepas tol UPM, Serdang hendak ke Seremban yang jaraknya dalam lebih kurang 53 km, anda hanya perlukan masa bawah setengah jam. Itupun kalau takde kucing lintas atau ada pemandu yang tak reti bahasa bawak kereta halaju 20kph di lane kanan.Kereta nie juga kat bahagian exhost belakang dia diperbuat daripada glass dan komposite seramit Pyrosic yang boleh tahan kepanasan lebih 1,600 degree Fahrenheit atau dalam 872 celcius. Bayangkan sendiri betapa tahannya bahagian belakang kereta nie. Kat negara kita nie, kalau panas dalam 35 darjah Celcius pun kita kira amat panas la tue kan, kalau 800 darjah aku pun tak tau la.Ini nak tunjukkan bahawa enjin yang kuat daripada kereta nie memang panas kalau kita tekan kuat.






p/s..kalau aku menabung dari kecil, rasa2 umur dalam nak masuk 50-an, dah boleh beli kereta nie.

1 comment:

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share