Tuesday, August 23, 2011

L untuk raya

Petang nie sementara menanti waktu berbuka, terlintas nak citer pasal 3 L yang selalu orang buat dalam bulan puasa nie, lebih-lebih lagi nak dekat raya nie.

L yang pertama -

Lemang. Kalau kat KB nie jarang orang buat lemang, maklum orang Kelantan lebih suka makan ketupat.Tapi ada juga lemang dijual terutama di kawasan tepi highway kat Gua Musang dan Jeli. Kalau negeri lain tue aku rasa memang selalu dah kot makan lemang. Lemang kat cecah dengan rendang memang boleh habis satu batang tue kan.Yang nak makan lemang nie memang best dan ramai tapi tang nak membuat nie memang sikit je yang sudi. Buluh bukan sebarangan buluh boleh diambil untuk buat lemang nie tau.Kemudian kena pandai juga sukat santan yang nak disumbat dalam buluh tue, kalau terkurang maka keras la lemang, terlebih, lembik la lemang tue. Aku tak reti sangat bab membuat nie, bab memakan memang reti sangat.

L yang kedua -

Lopeh. Sebenarnya kuih nie nak kata terkenal tue takde la sangat kan. Nak kata kuih nie wajib ada masa raya pun, tak jugak. Aku saja selitkan juga sebabnya petang nie terasa kecur je air liur nak makan kuih lopeh dengan gula melaka. Siapa yang tak minat kuih lopeh nie memang tersangat rugi. Siapa boleh katakan tidak kepada gula melaka yang manis pastu dimakan sekali dengan kuih lopeh yang enak dengan dibalut kelapa? Memang mantap la kalau kuih nie ada waktu berbuka, waktu lepas terawih takpun waktu sahur.Esok kena cari dengan bazaar nie.

L yang ketiga -

Lorenzo..Aku saja je ambik nama Lorenzo sebab nama tue merupakan antara jenama perabot yang agak terkenal dan mahal. Aku rasa Lorenzo nie memang sebaris dengan Ikea dan macam-macam lagi. Aku tak expert sangat pun bab perabot nie maklum lah takde rumah sendiri lagi.Menyewa dengan mak bapak je lagi nie. Lepas nie menyewa dengan Kolej pula. Nak pakai perabot apa la sangat kan. Berbalik kepada Lorenzo nie. Ada satu kedai Lorenzo berdekatan rumah aku di KB nie dan nak raya nie memang gila-gila lah sale die. Ada sekali tue aku tengok flyer dia, diskaun sampai 70 %. Memang gila. Ibu-ibu pasti nak tukar perabot dekat-dekat nak raya nie kan jadi kepada mana-mana yang mampu tue boleh la singgah di Lorenzo.Rumah aku? tak perlu Lorenzo pun. Cukup yang mana ada.

Sampai situ je lah L untuk hari ini. Jangan lupa tak lama dah kita nak beraya. Mana-mana yang ada duit lebih tue, kena start lah beli sampul duit raya dan tukar duit di bank. Kalau yang mana rasa baik hati, boleh la hulur duit raya kat blog nie.huhuh.Sekian.Selamat berbuka.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share