Tuesday, August 16, 2011

One Rosmah's ring to rule them all

One for the Dark Lord (Rosmah?)on his (her?) dark throne
In the Land of Mordor(Putrajaya, kediamana PM?) where the Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,

One Ring to bring them all and in the darkness bind them
(PRU?)
In the Land of Mordor where the Shadows lie.



Petikan kat atas tue adalah daripada novel dan trilogi filem terkenal, The Lord of The Ring.Siapa yang tak kenal dan tak pernah tengok filem nie boleh ambik bantal dan hempuk diri sendiri. Memang tersangat rugi siapa yang tak pernah tengok antara filem dan novel terhebat nie.Filem nie bukan sahaja sarat dengan aksi, grafik yang menakjubkan malah filem nie turut memaparkan berbagai nilai-nilai yang sangat berguna. Antaranya adalah bagaimana kisah anak raja yang terbuang (Aragorn) yang akhirnya kembali menaiki takhta, bagaimana semangat kental manusia melawan kejahatan, bagaimana sifat dengki manusia dan tamak yang memusnahkan diri sendiri, bagaimana kejahatan yang berpaksikan kepada sebentuk cincin yang dapat merasuk semua pemakainya.Filem memang berdasarkan sebentuk cincin dan apabila cincin tersebut berjaya dimusnahkan maka tamatlah riwayat raja segala kejahatan di Middle Earth.

Baiklah, apa kaitannya aku tulis mengenai filem nie sekarang? Sebenarnya aku ingin kaitkan dengan isu yang masih lagi panas di Malaysia, iaitu mengenai cincin yang dikatakan berharga 24 juta milik Rosmah Mansor. Satu Malaysia heboh mengenai cincin tersebut baru-baru ini. Dan sekarang, ada beberapa laman web mengatakan Jacob and Co. dah membawa keluar balik cincin tersebut dan ada orang mengatakan bahawa memang dari mula cincin tersebut bukan milik Rosmah hanya sekadar menggunakan namanya saja untuk dibawa masuk ke Kuala Lumpur.Hmmm.pelik tue. Sebelum ini Rosmah menjawab bahawa dia membeli cincin yang dilaporkan berharga 24 juta daripada hasil dia menabung sejak dari kecil. Ok, sebelum kita ulas lebih lanjut, kita guna matematik dulu disini ya.
Cincin 24, 000, 000.00.Umur Rosmah? Siapa tahu? aku agak dalam 50 lebih lah, takkan Rosmah 40-an pulak kan.So dia akan mula menabung mungkin dari umur 5 tahun sebab tue yang terawal lah bagi seorang manusia atau budak boleh berfikir secara normal.Kalau lebih awal daripada itu aku tak pasti lah kan. Jadi, secara anggarannya, kita campur tolak, 50 tahun Rosmah akan ambil masa untuk menabung, itu pun sekiranya dia konsisten menabung dan tidak pernah menggunakan duit tabungannya itu, kita kira macam fixed value lah.

24000000/50 = 480,000 setahun.

Disini Rosmah kena menabung lebih kurang 500, 000 dalam masa setahun. Kita pecahkan lagi.

480,000/12 = 40,000 sebulan.dan 40,000/30 = 1333.333 sehari.

Secara anggarannya Rosmah perlu menyimpan duit sebanyak 1500 sehari sejak dia kecil sehingga besar untuk membolehkan dia membeli cincin berharga 24 juta tersebut.
So beginilah secara matematiknya. tapi apa yang aku buat ini adalah sekadar matematik ringkas. Orang lain mungkin boleh pertikaikan yang mungkin sejak kecik memang tak mampu la dia nak kumpul 1000 sehari tanpa henti selama sebulan tanpa henti dan bertahun-tahun kan. Mungkin juga dia simpan sikit-sikit masa kecil dan bila Najib dah jadi PM baru dia dapat simpan banyak-banyak. Mana tahu sejak kecil dia dapat kumpul 5,000 je sampai dewasa jadi 25,000 pastu bila dah kawin dengan Najib, simpanan dia melambung jadi 24 juta. Manalah tahukan.Hakikatnya jawapan yang Rosmah bagi duit simpanan dia sejak dari kecik. Aku agak anak raja pun tak mampu nak kumpul 1500 sehari sejak dari kecil. Ya lah, masa UPSR mesti akan keluarkan duit jugak nak beli apa-apa. Dah masuk sek Men lagi lah.Dah habis SPM lagi besar mahu guna duit. Agaknya Rosmah nie datang daripada kaum kerabat Brunei kot.Siapa tahu kan?

Ok, cukup kisah kira-kira cincin Rosmah. Kaitannya dengan One Ring dalam LOTR? Sama. Dalam LOTR, Lord Sauron tergila-gilakan cincin dia balik dan semua manusia pun mahukan cincin tersebut.Rosmah pun mesti dah lama tergila-gilakan cincin nie sebab tue dia sanggup kumpul duit dari kecil untuk beli cincin tersebut. Sebenarnya nilai baik Rosmah tunjuk tue. Para Ibu Bapa patut ajar anak-anak menabung sejak dari kecil baru besar dan tua dapat beli cincin macam dia.Berbalik kepada LOTR tadi.Semua orang mahu musnahkan one ring tapi tak semua sanggup bawaknya ke Mount Doom. Hanya Frodo dan Hobbits je sanggup redah pegi sana. Sama jugak dengan Rosmah. Semua duk kutuk cincin dia tapi hanya dia dan suami tercinta dia sahaja yang sanggup tahan isu nie.Mungkin Ananda Krishan je sanggup bagi support tukang jamin cincin tue dibawa masuk ke Malaysia. Siapa tahu kan?Maklumlah, Ananda tue antara orang paling kaya kat Malaysia kita nie.

Oklah,sekian dulu nukilan untuk malam nie.Sekadar coretan kosong mengisi masa sebelum tidur.Kalau ada sesiapa terjumpa mana-mana cincin diatas tue, kongsi lah dengan aku ye. Dapat suku pun jadi dah.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share