Monday, October 24, 2011

Dan pemenang bagi bola sepak tempatan jatuh kepada...

Ok, final Piala Malaysia, penutup bagi kancah bola sepak Malaysia bagi tahun ini akan dilangsungkan pada hari sabtu ini di Shah Alam. Dan setiap final tak sah kalau tiada kontroversi. Kontroversi tahun ini sudah pasti datang dari FAM kan, dikatakan tiket akan berharga RM50.Agaknya FAM nie buat naik harga tiket sebab najib kot, yelah, hari tue kan najib buat kuar bajet Rakyat.Jadi untuk tahun ini aku rasa ramai yang akan sekadar tengok bola di stadium astro. Gila apa nak beli tiket rm 50, nak pergi shah alam lagi dah berapa . tapi tahun lepas dan 2 tahun lepas aku pun bayar harga tiket dengan rm50. tapi tue dikira ok sebab dibeli dari ulat. Kalau fam dah kuar Rm50, aku tak tau la geng ulat nie nak jual berapa ringgit.
Ok, cukup la pasal tiket tue. Terengganu akan menentang Negeri Sembilan bagi edisi final Piala Malaysia kali nie. Dan bagi aku kedua-dua pasukan sudah menunjukkan aksi yang mantap dan berhak untuk layak ke final tahun ini. Bagi geng pasukan lain, mesti kecewa tak dapat masuk final tapi sudah nasib.Lagi kan Man Utd bleh kalah besar dengan Man City kan? tersilap provoke.haha.Apa pun, tirai yang akan menutup bola sepak Malaysia tahun ini akan berlabuh dan sudah pasti ada pemenang dan yang kalah pada tahun ini. Jom kita tengok.

Pemenangnya...

  • Terengganu..
Sudah semestinya pasukan yang paling hepi pada tahun ini. pencapaian yang sangat membanggakan bagi geng Penyu nie. Juara Piala FA, naib juara liga super dan masuk perlawanan akhir. Menewaskan Red Giants dengan bergaya. Menewaskan Red Warrior dengan bantuan pengadil (huhuh).Apa pun Terengganu berhak masuk final dengan aksi yang ditunjukkan. Anak Buah Irfan Bakti memang nelang tahun ini. Pasukan Pilihan untuk menjulang Piala Malaysia sabtu ini
  • Negeri Sembilan
Masuk perlawanan akhir untuk 3 tahun berturut-turut bukan perkara yang senang.Negeri Sembilan berjaya membuktikan mereka adalah salah satu pasukan yang mantap. barisan pemain yang cukup ternama. Mungkin sedikit kecewa dengan kegagalan di Piala FA dan Liga super tapi apabila masuk saingan Piala Malaysia, pemain-pemain Negeri Sembilan menunjukkan watak sebenar mereka. Syabas bagi skuad Rusa.

  • TTeam
Pasukan kelab yang menunjukkan prestasi yang membanggakan sepanjang musim ini.Dengan kehadiran tiga pemain(Azizi, Farhan dan Indra) mereka berjaya mengalahkan pasukan-pasukan besar seperti Selangor dan Kelantan. Satu kelab bola sepak yang boleh dibanggakan bagi tahun ini. Sedikit malang apabila kalah pada pusingan awal piala FA kepada Kelantan dan kalah saingan separuh akhir kepada negeri sembilan. Tapi keseluruhannya, Yunus Alif mengemudi Tteam dengan hebat

  • Kelantan
mungkin ada yang akan mengatakan Kelantan adalah pasukan yang kalah bagi tahun ini tapi sebenarnya Kelantan adalah pasukan yang 'menang'. Ok, senario satu, Jurulatih baru 'bidan terjun' terpaksa dipanggil- Datuk M Karathu. Senario dua, ramai pemain utama berhijrah dan sukar diganti. Barisan penyerang yang hebat pada 2010 hanya tinggal mat Yo seorang saja. Yang lain semua berpindah. Jadi dengan kekurangan ini Kelantan masih lagi mampu mendakap 2 piala, Piala Sumbangsih menewaskan Selangor di laman Shah Alam dan menjuarai Liga Super dengan mengenepikan saingan hebat Terengganu dan Selangor. Ya, kalah pada perlawanan akhir Piala FA dan suku akhir kepada Terengganu tetapi dengan barisan pemain yang kelantan ada pada tahun 2011, Kelantan masih lagi pemenang

  • Irfan Bakti
Jurulatih yang semakin mendapat tempat dengan mengemudi Terengganu. Corak yang diterapkan menghiburkan dan beliau pandai mengatur strategi melawan pasukan-pasukan besar. Beliau juga bijak menggunakan pemain-pemain beliau. Lihat saja aksi Ashaari Samsudin dalam Piala Malaysia, Manaf semasa perlawanan di Shah Alam, Abdul Hadi, penjaring terbanyak liga super, Marzuki di barisan pertahanan. Irfan bakti membuktikan beliau adalah jurulatih yang berkaliber setaraf dengan nama-nama besar lain di negara kita


Yang kurang berjaya....

  • Selangor
Kehilangan tonggak utama penyerang, Safee Sali..gagal misi 33. Hilang k Devan. gagal rangkul satu piala tahun ini bagi pasukan berstatus seperti selangor boleh dianggap sebagai malapetaka. Dan untuk menambahkan lagi derita, ramai pemain utama mereka dikatakan akan berhijrah musim depan

  • Pulau Pinang
Aksi teruk dalam Liga Perdana. Musim depan akan bermain dalam Liga FAM. Pengurusan pasukan negeri yang bercelaru, bercampur aduk dengan politik.

  • Datuk RajaGopal
Bila Malaysia menang dalam tahun ini selain dibelasah teruk kepada Kelab EPL, Singapura dan Australia. Tapi datuk Raja masih lagi dibuai mimpi Suzuki Cup. Masih lagi menurunkan pemain-pemain emas nya. Masih lagi degil dengan taktik nya. Sampai bila Raja?

  • FAM
Harga tiket macam celaka. Padang bukit jalil dan perubahan venue di Shah Alam macam celaka. Persembahan pengadil macam celaka. Pengurusan jadual liga macam celaka. Apa lagi yang tak tersebut disini. Pendek kata, FAM semakin hari semakin ramai yang benci. 

Sekian dulu. kalau nukilan aku nie ada berbaur politik ke sentimen bangsa atau kenegerian ke, aku harap semua harap faham ye. Bak kata pepatah, jangan hakimi buku daripada kulitnya, tengok harga dulu, kalau mahal tak yah beli. Macam bola jugak.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share