Saturday, December 10, 2011

El Classico

Perlawanan klasik antara dua pasukan terkaya, terhandal, terbaik, penuh sejarah, di dunia. Nak aku explain banyak-banyak pun aku rasa semua peminat bola sepak sudah tahu apa ertinya derby El Classico nie kepada dunia bola sepak. Dan utk bagi analogi yang lagi mudah bagaimana El Classico nie boleh diterjemahkan dalam konteks kita kat Malaysia nie, aku bagi senario macam nie. Kelantan nie ibarat sebuah negeri dalam Malaysia.Ibu Negeri Malaysia pula tue kat Selangor. Kelantan ada team bola sendiri. Selangor ada team bola sendiri. Masing-masing kuat. Kelantan sejak dulu mahu keluar dari Malaysia, jadi rakyat Kelantan tak suka Malaysia yang selalu kutuk Kelantan. Selangor pula yang mewakili Malaysia tak suka kepada Kelantan sebab nak keluar. Jadi bila bertemu atas padang, budaya, bahasa, politik semua dicampur adukkan. Jadi pertemuan antara Kelantan dan Selangor akan jadi sangat-sangat penting sebabnya bukan maruah dipertaruhkan malah lebih jauh daripada itu. Lebih kurang begitu la serba sedikit macam mana analogi EL Classico nie dalam konteks Malaysia. Malam nie tak kisah lah kita peminat kelab mana sekali pun, tapi EL Classico wajib tengok.Perlukan alasan lain lagi utk tengok EL Classico?Aku bagi 3 yang tambahan;

  1. Mourinho bertemu Pep..sekali lagi.2 jurulatih yang hebat, penuh taktikal, penuh visi
  2. Messi bertemu Ronaldo..sekali lagi.2 pemain terbaik didunia sekarang ini. malang, masing-masing tak berjaya di peringkat antarabangsa.
  3. attacking vs attacking. Barca attacking tiki taka, possession ball. Madrid attacking counter attack, fast, direct..
nak lagi? tengok malam nie

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share