Friday, December 9, 2011

Tak adil atau kemaruk ?


Dunia nie tak adil..betul kan? Aku pasti semua orang pun akan cakap begitu.Yang kaya akan terus kaya.Yang miskin walaupun berusaha kuat mana pun, kalau tak berani buat perkara yang tak beretika memang susah nak jadi kaya. Yang kaya akan berterusan mempertahankan kekayaan mereka. Kalau kita ditempat mereka pun pasti kita akan melakukan perkara yang sama juga.
Ketidak adillan kalau dilihat di Negara kita nie bukan sahaja berlaku di dalam dunia politik malah berlaku dalam semua aspek kehidupan. Pendidikan? Pekerjaan? Secara umumnya boleh dikatakan sudah menjadi budaya. Puncanya? Semua mahu yang terbaik. Semua mahu jadi yang terbaik. Semua mahu senang. Semua mahu menjaga muka. Ya, ada orang akan kata perlu bersyukur dengan apa yang ada. Tapi syukur saja tanpa berbuat apa-apa tak ada gunanya jugak. Semua dah tahu budaya kipas mengipas.Guru di sekolah rendah lagi dah beritahu murid-murid “ kena ada kabel, sebab nanti senang nak dapat kerja. Kena kipas baru dapat pangkat tinggi. Kena kipas baru dapat markah tinggi.”
Pensyarah kat university pun cakap macam tue jugak. Orang dah kerja pun cakap jugak. Orang Negara kita memang dah sebati dengan ayat-ayat macam nie, “ dia tue dapat PTD sebab ada kabel” ‘ Dia tue masuk U tue sebab ada orang kat dalam” “ die tue sedap lah sebab ayah/pak sedara/kaum kerabat kerja kat situ”..Jarang sekali kita dengar, alhamdullillah, rezeki dia.
Yang buruk sangka satu hal, yang tak puas hati atau senang cerita dengki satu hal lain pula.Dari sekolah rendah lagi kita sering dengar macam nie, “cikgu, saya nak buat balik ujian” “mana aci kau dapat tinggi dalam BM” “cikgu, dia tue tiru orang lain” “cikgu saya buat balik” “jom kita conteng buku dia”. Kita selalu je tak senang dengan kejayaan orang lain. Kalau boleh dalam fikiran kita, kalau dia dapat, kita perlu dapat jugak, kalau kita tak dapat, dia pun tak dapat jugak. Mak bapak kita pun selalu cakap, “ anak dia tue masuk u sana, kau kena masuk u sini” “anak dia tue masuk situ sebab kabel, kita kena guna kabel jugak”. Bila dah besar, maka ramai la budak-budak yang u terutamanya yang melayu, (aku tak nak sentuh yang berkaitan agama sebabnya semua dah pandai agama, dah belajar agama dari kecik lagi, dan kalau orang yang tahu pasal agama, dia dah tahu pasal syukur, redha dan juga ikhlas), akan mula menampakkan cirri-ciri dengki dan tak puas hati. “kenapa markah aku rendah? Dia tue bukan pandai sangat pun” “dr, saya nak markah tinggi selepas saya buat yang ini”, “eh, kau tiru dia kan ujian baru-baru nie”.
Ketidak adillan. Bila tidak adil banyak, maka benda lain banyak datang. Kemaruk dan gila kuasa datang. Masa kecik gila markah, masa u gila markah, masuk kerja kemaruk pangkat, kemewahan dan kuasa. Bila dah semua kemaruk, rosak lah masyarakat. Yang atas selamanya kemaruk kuasa, yang dibawah sentiasa dengki dengan kemewahan.Yang tinggal?

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share