Thursday, June 30, 2011

Cleaning Yellow

Clean is root word. Cleaning is just another word. Cleaned is in past tense form. to clean mean to do something about it.Clean can be a verb, an adjective and even a noun.

Aku kena guna perkataan 'clean' sekarang. Sebabnya, kalau cakap apa-apa mengenai 'be####' nanti polis akan tangkap. Semalam Hishamuddin kata semua yang berkaitan dengan Be#$%^ adalah haram jadi kalau tulisan dalam blog mengenai Be@##@ juga akan jadi haram dan aku boleh ditangkap oleh polis dan ditahan dalam satu undang-undang negara yang paling 'bagus' di dalam dunia ini. Baju kuning B@#@#H pun dah haram dipakai. Sesiapa yang nak keluar lepas ini diharap berwaspada apabila pakai baju warna kuning ye.Tak kisah la, jersey malaysia ke, baju sponge bob ke, baju hujan ke, ataupun baju melayu warna kuning, kalau polis nampak, polis akan tahan.Sebabnya warna kuning dan pihak polis boleh guna ISA untuk tahan mana-mana individu berkaitan dengan baju kuning nie.Terutama sekali menjelang 9 Julai nanti.

Bercakap lagi mengenai 9 Julai nanti, nampaknya semua orang takut mengenai perhimpunan tue nanti. Kenapa ya? takut jadi macam Mesir? Syria? Maghribi? Kalau kat tv sekarang nie, asyik-asyik duk canang pasal benda nie je. Salah lah, yang tue cakap dah rugi,yang nie cakap akan rugi, yang tue buat laporan polis, yang nie cakap dah SPRM dah ok, yang tue 'meroyan' nak lawan semua, yang nie cakap nak pakai baju merah. Kalau cakap pasal rugi, rakyat negara nie dah rugi sejak dulu lagi.Mana tak ruginya, sebelum PRU janji macam-macam, pastu rakyat undi, hilang ntah ke mana janji-janji tue.
Siapa yang rugi? Rakyat jugak kan.Tapi tak mengapa. Dunia nie sementara sahaja.Di akhirat kelak, orang yang menindas tue akan rugi. Allah akan hakimi seadil-adilnya.Sesetengah orang nie tak sedar yang dunia nie adalah pinjaman. Sesetengah orang tak sedar, buat jahat akan dibalas dengan adil oleh Allah nanti.Semua orang tak akan terlepas. Malaikat akan catit semuanya. Mahkamah Akhirat tak ada cacat celanya. Tak boleh rasuah hakim dan peguam. Tak leh manipulasi media. Undang-undang Allah adalah yang terbaik dan tidak tertanding oleh sesiapa. Selemah-lemah iman sekarang adalah berdoa akan Tuhan akan tunjukkan balasan kepada yang zalim dan penipu.

Bercakap lagi mengenai 9 Julai nanti.Kalau aku kat KL pasti aku dah pergi.Tambahan lagi hari yang sama ada reunion sekolah lama aku.Malangnya aku ada kat KB sekarang.Dan tidak mendapat kesempatan untuk turun ke KL.Aku boleh saksikan perkembangan itu di internet nanti. Sama-sama 'cleaning' to make it more 'clean'.

Sunday, June 26, 2011

Rooting for Film

it's been a while since i watched new films.The last film i watch ( by downloading) was Limitless.From Astro First, i had watched kongsi ( really disappointed) and now waiting for KL Gangster to come out on Astro First. This year, i have been waiting for X Men First Class, Fast Five, Transformer 3, Green Latern. And none of them i watch. Really need to find some opportunity to watch them all. Transformer will be out next week.The others are all be showed in cinema.But , here in my beloved hometown, there are no cinemas so i got to be patient and wait until September to watch them all. Hopefully, some of my friends buy all those film or maybe downloading them from somewhere.People said, waiting is hurt and i found that so damn true. Waiting to see the film sometimes can create havoc. The expectation will be high and when we finally see the film and our expectations do not meet those expected satisfactions, we will be a little bit disappointed.But hopefully, all those film that i miss out will not be another flop.

p/s. Hoping to see Transformers 3 in Blu-Ray by September. It would be great. isn't it?

Update ringkas

Seminggu tak menulis di sini.Sekarang sempena berehat di rumah, aku berjaya menulis ringkas di sini.Sedar tak sedar , bulan Jun dah nak habis.Maknanya dah sebulan lebih aku berkerja dan bermaksud, lagi 2 bulan cuti ada sebelum kembali ke kampus.Kalau nak ikutkan sekarang ini, dalam otak memang tak ada apa-apa pengetahuan mengenai apa yang dipelajari sem depan.Selepas ini kena ambik masa 'polish' balik mana-mana yang perlu, kalau tak nak terkial-kial awal sem nanti.
Bercakap mengenai bulan juga, lagi sebulan, maka Ramadhan akan menjelma.Kepada sesiapa yang tak ganti lagi puasa, harapnya ganti cepat-cepat sebelum masuk Ramadhan.Tahun ini memang bertuah sebabnya dapat berpuasa sebulan penuh di rumah.Tak perlu lagi nak mengidam makan kuih-kuih yang murah dan sedap serta lauk pauk yang mengikut selera orang Timur.Sebelum nie terpaksa hadap juadah berbuka secara 'ekspress' dan 'mahal' je.
Dalam seminggu dua nie ada 2 perkara yang sering diperkatakan oleh orang.Satu sudah pasti mengenai perhimpunan Bersih 2.0. Bersih 2.0 akan diadakan pada 9 Julai nanti di KL.Sesiapa yang nak pergi sana, boleh la mula cari baju kuning.Tapi dikhabarkan ada pemuda yang pakai baju bersih warna kuning dah kena tangkap polis di Shah Alam tapi dilepaskan balik. Sekarang nie pakai baju pun salah ek.Penjual Digi yang selalu pakai baju kuning tue kena berhati-hati la ye 9 Julai nanti.Mungkin selepas ini jersey Malaysia pun tak dibenarkan berwarna kuning, kena warna merah atau biru saja gamaknya.Aku? Aku tak dapat nak pergi Bersih tue.
Perkara kedua adalah mengenai percutian ke Pulau Perhentian. Sebelum ini ada kawan-kawan aku di terengganu yang ajak pergi bercuti di sana awal bulan Julai nanti. Aku terpaksa menolaknya kerana terpaksa berkerja.Minta maaf sangat-sangat ye.2 hari baru ini pula kawan sekolah lama aku mengajak pergi pulau tersebut semalam.Diorang dah pergi pagi semalam. Sekali lagi aku terpaksa menolak kerana kerja.Aku memang nak pergi sana. Sebelum ini tak pernah pergi pun sana. Kalau orang German, Belanda sanggup datang jauh-jauh untuk ke pulau tersebut, memang rugi la aku, orang tempatan nie tak pernah jejak kaki ke pulau tersebut. Agak ramai jugak tetamu kat hotel aku yang memuji pulau perhentian tue.Nanti aku nak cari masa bercuti disana jugaklah.
Sekian dulu nukilan ringkas tengah hari ini.Sekarang agak bosan sebab bola sepak dah tamat.Bulan depan mungkin rancak balik dengan Copa Amerika akan bermula. Siapa yang akan jadi juara? Argentina atau Brazil.

Friday, June 17, 2011

Malaysia vs Myanmar

Malam besok Malaysia akan menentang Myanmar di Kota Bharu.Atas usaha  TSAM, Kafa diberi penghormatan untuk mengemudi satu perlawanan persahabatan antarabangsa di KB.Sememangnya ini merupakan satu peluang kepada KAFA untuk menaikkan lagi nama Kelantan.Didalam Malaysia rasanya semua orang sudah tahu mengenai 'kekebalan' stadium KB dan diharapkan esok, peminat TRW akan memenuhi stadium keramat dalam usaha memberi sokongan kepada skuad kebangsaan pula.Sebenarnya, satu persepktif yang lebih besar terbuka dengan peluang yang diberi FAM kepada KAFA ini.Dari satu segi, FAM dapat menjimatkan duit daripada menggunakan stadium nasional bukit jalil.Memang stadium nasional bertaraf antarabangsa dengan kapasiti yang besar tapi untuk perlawanan persahabatan seperti malam besok, adalah satu pembaziran dan pasti stadium akan kosong.Tidak ramai peminat akan pergi melihat melainkan perlawanan yang betul-betul penting untuk skuad Malaysia.Dan aku rasa, semua negara juga menghadapi situasi yang sama. England tidak selalunya menggunakan Wembley untuk perlawanan skuad kebangsaan mereka, lebih-lebih lagi perlawanan persahabatan.Selalunya, stadium Aston Villa yang menjadi tempat kerana stadium tersebut lebih kecil.Itali juga sama.Selalunya perlawanan antarabangsa akan diadakan di Florence ataupun Napoli.Jarang sekali Itali akan menggunakan San Siro mahupun Stadium Olimpik Rome yang jauh lebih besar kapasitinya.Jadi, FAM patut memberi peluang kepada stadium-stadium negeri yang lain yang ada di Semenanjung untuk perlawanan persahabatan selepas ini.Dari segi yang lain pula, dengan peluang yang FAM bagi kepada persatuan-persatuan bola sepak negeri untuk menjadi tuan rumah bagi perlawanan antarabangsa melibatkan pasukan negara, ianya akan membantu dari segi pelancongan bagi negeri tersebut dan juga memberi peluang kepada rakyat untuk mengenal pemain-pemain kebangsaan dengan lebih dekat.Sebagai contoh, peminat Kelantan , bukan tidak menyokong pasukan negara tetapi disebabkan kurang pendedahan, maka mereka lebih mengenali pemain-pemain pasukan Kelantan berbanding dengan pemain dalam pasukan kebangsaan.Tambahan lagi, jika skuad olimpik negara yang dibarisi pemain-pemain muda negara yang tidak terbabit dalam liga tempatan, lagi kurang sokongan peminat tempatan terhadap mereka.Aku rasa, fenomena ini adalah sama di semua negeri.Peminat negeri hanya akan menyokong pemain yang bermain untuk pasukan negeri masing-masing sahaja.
Setakat ini dahulu nukilan malam ini.Malam esok sesiapa yang berkesempatan, jom ramai-ramai memberi sokongan kepada skuad kebangsaan kita menentang Myanmar.Aku? sudah pasti akan berkunjung.Esok harapnya tidak hujan.

p/s..harga jersey Malaysia berapa ?

Tuesday, June 14, 2011

Kelantan lawan Perak - Penentu Juara Liga Super 2011

Tepat am 8.45 malam ini, Kelantan akan menentang Perak dalam saingan liga super.Semua sedia maklum yang Kelantan masih lagi berduka kerana terlepas untuk menjulang Piala FA Sabtu lepas. Aku sendiri masih lagi terasa sakit bila tengok Terengganu yang pulang dengan Piala FA.Sudah 2 kali Kelantan kecewa dalam saingan Piala FA.Dan aku rasa, ramai penyokong Kelantan yang pergi ke Bukit Jalil tempoh hari turut kecewa + marah + sedih dengan kekalahan tersebut.Tak kurang juga ramai yang sudah putus asa untuk menyokong Kelantan selepas ini. Ada juga cakap-cakap yang Liga Super pun mungkin Kelantan akan jual kepada pasukan lain. Bukti yang peminat Kelantan sudah kecewa? Aku baru balik dari stadium jam 5 petang tadi.Suasananya tak semeriah sebelum ini. Kalau sebelum ini pukul 5 pun dah sesak kawasan stadium nie.Petang ini? Aku boleh masuk parking dekat dengan tempat orang jual tiket lagi.Malah aku boleh beli tiket untuk perlawanan malam ini tak perlu beratur pun.Dan aku tengok dekat kaunter tiket, berlambak lagi tiket.Satu faktor yang aku rasa malam nie stadium tak akan penuh adalah peminat dah fed up.Satu lagi sebab malam nie Astro akan siarkan siaran langsung.Dalam hal nie, aku rasa peminat tak salah kalau tak pergi stadium malam nie.Peminat Kelantan meskipun tak pergi stadium malam nie tak bermaksud mereka dah benci dengan pasukan Kelantan.Mereka mungkin kecewa buat sementara waktu sahaja.Tambahan lagi, mereka dah banyak habiskan duit untuk ke bukit jalil tempoh hari jadi malam ini mereka dah tak mahu habiskan duit.Almaklumlah, sekarang ini semua benda dah naik.
Peminat Kelantan , dan aku salah seorang daripadanya amat setia dengan Kelantan.Ya, aku tak berkesempatan tempoh hari untuk ke Bukit Jalil tapi itu tidak menjadikan aku tidak setia dalam sokongan kepada Kelantan. Peminat Kelantan setia pada pasukan. Adalah menjadi kebiasaan jika peminat marah dan kecewa dengan persembahan pasukan.Marah kerana mereka fanatik terhadap pasukan mereka. Peminat Liverpool pernah membakar Jersey Gerard kerana dia mahu keluar dari Liverpool. Peminat Celtic dan Rangers bertempur disebabkan mereka fanatik dengan kelab masing-masing.Ya, memang bola sepak adalah sekadar satu permainan.tapi permainan bola sepak adalah permainan hidup bagi sesetengah peminat.
Berbalik kepada perlawanan malam ini.Aku rasa Kelantan akan menang malam ini dan perlu menang untuk mendapatkan kembali kepercayaan peminat seterusnya mengukuhkan lagi peluang untuk menjulang trofi Liga Super.Aku rasa pemain-pemain Kelantan semuanya professional dan mereka dapat mengatasi memori kekalahan tempoh hari untuk mengejar kemenangan malam ini.Jadi kepada seluruh peminat Kelantan,sama-sama menyaksikan Kelantan lawan Perak malam ini.

p/s..Kalau stadium Kelantan runtuh, pasukan Kelantan semuanya patah kaki, kalah setiap perlawanan, tak menang trofi untuk berabad lama sekalipun, aku tetap sokong Kelantan.Negeri tanah tumpah darah.Dan jika berkesempatan, aku akan ke stadium untuk tengok Kelantan main walaupun hujan datang, angin kuat, tiket mahal, seluruh pasukan Kelantan kena Ban FAM.

Sunday, June 12, 2011

Kasihani Daudsu

Aku rasa setiap peminat TRM tengah marah gila ngan Daudsu.Janganlah hentam dia.Dia tak bersalah.Bola yang bersalah.Malah setiap pemain Kelantan semalam yang bersalah.Kalau NorShahrul sumbat gol kedua semalam dah menang.Kalau Izuan score bila ada peluang tentu dah menang. Kalau Piya tak kaku semalam tentu dah menang. Kalau Datuk karathu tukar corak kelantan semalam selepas gol pertama Roya tentu dah menang.Kalau Syakir dan Subra tak injured semalam tentu dah menang. Jadi bukannya semua kesalahan Daudsu. Dia hanya bermain. Dah betul tindakan dia.Cuma nasib tak baik tertanduk gol sendiri.Itu aje.Sebelum nie permainan Daudsu sudah baik. Ingat Roypy? masa final 2009 pun dia buat salah jugak.Tak mengapa Daudsu.Terus professional dalam bola sepak.Sekarang kuatkan semangat.Buat yang terbaik untuk kejuaraan Liga Super pulak. Apa-apapun tahniah buat Terengganu. Kelantan juga patut dipuji.Kerana mampu masuk Final Piala FA.

p/s Kalau B Sathia ada semalam tentu dah menang. Tapi kalau guna 'kalau' sentiasa tentu dah jadi macam-macam.

Perlawanan Akhir Piala FA 2011

Selamat Pagi kepada semua.Kepada rakyat dan penyokong Terengganu, pasti tidur dengan lena semalam. Kepada penyokong lebih-lebih lagi pemain Kelantan, pasti tidak lena tidur. Walau apa pun, aku ucapkan tahniah kepada Terengganu kerana memenangi Piala FA semalam di hadapan YDMM Sultan Mizan di Bukit Jalil.Kepada Kelantan, meskipun dengan kehadiran YDMM Sultan Muhammad ke 5 serta Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, Kelantan tidak berjaya memenangi Piala FA semalam.
1 saat sahaja sebenarnya yang memisahkan Kelantan dan trofi Piala FA. Pujian harus diberikan kepada kedua-dua pasukan kerana menunjukkan persembahan yang menarik. Terengganu memang handal dari segi serangan.Semalam ada beberapa pemain Kelantan yang mungkin gementar dalam perlawanan akhir. Terengganu pula menunjukkan prestasi yang sangat baik kerana ingin membalas kekalahan di Kuala Terengganu tempoh hari.
Walaupun perit kekalahan ini, Kelantan menerimanya dengan professional.Aku rasa semua pemain dah bermain bermati-matian semalam.Sudah menjadi satu perkara biasa dalam bola sepak.Faktor dan elemen nasib itu sebenarnya sangat besar.
Agak keterlaluan jika kita mahu melabel perlawanan semalam sebenarnya sudah dijual.Ada pihak mengatakan Kelantan akan memberikan trofi semalam kepada Terengganu sebagai hadiah kepada YDMM Sultan Mizan. Manakala Kelantan akan menjulang kejuaraan Liga Super.Malah ada yang mendakwa Kelantan dan Terengganu dah berpakat.Tuduhan-tuduhan sebegini sebenarnya sangat berbahaya.Tuduhan sebegini sekadar melabelkan kepada orang ramai bahawa liga bola sepak kita tidak betul-betul bersih dan professional sepenuhnya.Kalah menang adat permainan. Semua harus menerimanya dengan terbuka dan matang.Kelantan kalah dan perlu memperbaiki permainan untuk masa depan. Itu adalah hakikat.Aku tahu perit untuk menelan kekalahan. Banyak dah berhabis untuk ke Bukit Jalil.Tapi untuk mengecapi kejayaan, perlu menerima kekalahan. Kelantan perlu bangkit, seterusnya memenangi dua perlawanan liga ini seterusnya menjadi juara liga super.Dan selepas raya nanti, Kelantan perlu mempersiapkan skuad untuk misi mempertahankan Piala Malaysia yang lebih berprestij.

GOMO KELATE GOMO

Tuesday, June 7, 2011

Kito anok Kelate, bako ore berani

Gomo Kelate Gomo.Semalam memang malam yang cukup gembira buat peminat serta penyokong Red Warriors.Namun begitu aku je yang terpaksa ikuti perlawanan semalam antara Terengganu dengan Kelantan melalui internet disebabkan hotel tempat aku kerja takde astro arena.Sudah lah bekerja seorang diri di kaunter semalam kemudian terlepas pula tengok game ' top of the table clash' semalam. Walau apa pun, Kelantan mengejutkan seluruh peminat dengan mengalahkan Terengganu dengan jaringan 3-0. Secara jujurnya, aku sendiri tidak percaya dengan keputusan tersebut.Dua faktor kenapa aku cakap sebegitu.Sebelum perlawanan, Terengganu dilihat mempunyai lebih motivasi berbanding Kelantan.Bermain di tempat sendiri dan momentum daripada perlawanan sebelum ini.Walaupun Terengganu kalah kepada Kedah baru-baru ini, mereka masih lagi antara pasukan yang sangat kebal di gelanggang sendiri.Jadi sebelum perlawanan, aku hanya mengharapkan keputusan seri untuk Kelantan.Tambahan lagi, 'Apek' sekarang ini mewakili negara dan semalam Shahrizan yang menjadi penjaga gol disamping 2 tonggak pertahanan digantung. NorShahrul dan Chanturu pula baru balik dari mewakili Malaysia.Ya, semalam Terengganu juga sebelum perlawanan menghadapi 'sitback'. tonggak tengah mereka, ashaari juga digantung.Secara keseluruhanya, sebelum perlawanan bermula, kedua-dua pasukan diramal akan berhati-hati kerana mereka akan bertembung kembali dalam perlawanan akhir Piala FA sabtu nanti di bukit jalil.

Tapi, malam semalam, nampaknya kedua-dua pasukan memberikan permainan yang cukup menghiburkan. Aku sekadar tengok highlight semalam tapi aku boleh baca yang perlawanan semalam kedua-dua pasukan saling serang menyerang. Kelantan memperoleh gol awal melalui Izuan.Aku perhatikan, Izuan semakin mendapat tempat dalam kesebelasan utama Datuk M Karathu.Sebelum ini, K Soley yang banyak bermain di posisi berkenaan tapi Izuan berjaya membuktikan meskipun dia masih muda, dia mampu mengekang tekanan perlawanan besar. Norshahrul menambah 2 gol semalam seterusnya mengukuhkan lagi status sebagai penjaring terbanyak dalam liga super.Terbukti, NorShahrul adalah penyerang sensasi nombor satu negara.

Dan sekarang, persaingan liga yang hanya tinggal 2 perlawanan akan semakin sengit.Kelantan memerlukan satu kemenangan dan satu keputusan seri untuk menjulang trofi liga.Selangor semalam membelasah Perlis dengan jaringan 7-1 seterusnya membuka kembali peluang mencabar Kelantan di tangga teratas. Terengganu pula jatuh ke tangga ketiga. Selepas ini Kelantan akan menanti Perak di KB sebelum perlawanan terakhir yang menentang Sabah di Likas.Agak malang perlawanan terakhir Kelantan adalah 'away'.Pasti pemain serta peminat Kelantan mendapat momentum untuk meneruskan rentak kemenangan dalam liga dengan menumpaskan Perak yang sebelum ini mengejutkan Kelantan 4-0 di Ipoh.Sabah juga yang sekarang ini berada di tangga bawah liga akan memberikan tentangan sengit kepada Kelantan.

Kelantan dan Terengganu akan berehat seketika daripada saingan liga super untuk menumpukan tumpuan kepada perlawanan sabtu ini nanti.Ada cakap-cakap yang mengatakan sudah ada perjanjian bahawa Kelantan akan diberikan liga super manakala Terengganu akan diberikan Piala FA sebagai 'hadiah' kepada YDP Agong Sultan Mizan.Cakap-cakap sebegini adalah sebenarnya racun dalam bola sepak.Kalah Menang adalah adat dalam bola sepak.Setiap peminat mengharapkan setiap pemain serta pengurusan pasukan memberikan komitmen yang professional dalam setiap perlawanan.Aku sebagai peminat Red Warrior pasti mengharapkan kemenangan pada sabtu ini dan jika kalah sekalipun, aku tetap menghormati Terengganu dan tidak akan mencerca Kelantan sekiranya semua bermain dengan professional dan tidak ada unsur 'mengatur perlawanan'

Sabtu ini satu perlawanan akhir yang sangat menarik antara Kelantan dan Terengganu di Bukit Jalil.Malangnya, sekali lagi aku terpaksa melupakan hasrat untuk menjejakkan kaki ke Bkt Jalil.Jika telahan aku tepat, sekiranya aku tidak pergi, Kelantan akan bermain dengan baik.Disebabkan kerja yang tidak seberapa tapi beban macam kerja gaji ribu-ribu, aku hanya boleh sokong Kelantan main di TV sahaja.Gomo Kelate Gomo

p/s.Pukul 1.15 nanti ada siaran Ulangan perlawanan semalam di Astro Arena. kat mana boleh aku beli T-Shirt perlawanan akhir Piala FA Kelantan Terengganu nanti?

Sunday, June 5, 2011

Naik darah bila elektrik naik dan semua benda lain naik

Minggu lepas, kerajaan dengan kerjasama TNB menaikkan tarif elektrik di Malaysia.Dalam satu kenyataan yang sama, mereka cakap, 75 peratus rakyat takkan merasakan kenaikan tarif baru ini. AKu sendiri tak faham dengan apa yang diorang merapukan ini.Tapi yang pasti, orang ramai, serta aku, yang selalu ditipu oleh kerajaan dan GLC, akan terasa kenaikan tarif ini nanti.

Yang lagi naik darah, apabila sesuatu barang atau senang cerita, apabila kerajaan beri alasan untuk mengurangkan subsidi kerajaan dengan mengambil duit rakyat dan cakap ini semuanya untuk negara.Negara kita ini untuk siapa sebenarnya? Bukankah untuk rakyat jugak.Tarif elektrik yang naik bukan saja beri kesan kepada seluruh rakyat malaysia tetapi kepada semua barang lain.Sama macam sebelum ini apabila gula naik.Semua harga barang makanan dan keperluan naik.Dan sekarang apabila tarif elektrik naik, pasti semua barang akan naik.Pasti penjual bagi alasan elektrik mahal padahal tak beri kesan langsung tarif kepada harga elektrik.Sama macam kenaikan gula baru ini.Contohnya, kalau gula naik, milo ais naik dari 1.50 kepada 1.80.Bila tarif elektrik naik, tak mustahil 1.80 naik jadi 2.00.Alasan, elektrik digunakan untuk masak air, lampu dalam kedai dan macam-macam lagi.
Yang tambah naik darah apabila para menteri duk canangkan supaya semua berjimat.Rakyat berjimat.Rakyat tanam pokok untuk kurangkan penggunaan kipas.Perlu jimatkan elektrik.Para menteri yang cerdik akal sekalian.Para menteri sedar tak yang bagi gaji kat para menteri sekalian ini semuanya dari duit rakyat juga.Sepatutnya para menteri dulu yang berjimat.Tak payah melancong ke luar negara.Kurangkan guna aircond kat Putrajaya tue.Tutup lampu bila dah takde orang kat pejabat.Aku tengok kat Putrajaya tue, bukan main banyak lampu dibuka padahal bukan ada orang yang kerja pun malam-malam.Penjimatan? Sepatutnya pihak atasan yang dulu buat penjimatan.Potong elaun menteri. Potong gaji wakil rakyat. Kenapa tak sanggup? Kalau rakyat boleh berkorban untuk negara tapi kenapa menteri dan timbalan tak boleh? Kat eropah , menteri diorang dulu yang amalkan penjimatan.Tapi kat negara kita nie rakyat terlalu baik. Maklumlah, rela korban duit negara demi untuk dapatkan seratus dua masa pilihanraya nanti.Nanti bila nak pilihanraya lagi banyak benda yang dibazirkan.Semua orang dah masak tapi aku tak faham kenapa semua masih tak faham nak undi benda lain.Aku tak katakan kat sini undi satu pihak dan tolak satu pihak yang lain.Kalau kerajaan Kelantan yang membazir, aku sendiri akan undi kerajaan lain.
Dah la sekarang ini musim panas, boleh pulak nak jimatkan elektrik.Bila minyak naik suruh kurangkan naik kereta.Bila elektrik naik kurangkan guna elektrik.Gula naik kurangkan makan benda manis.Kalau ayam naik, makan ikan saja kot.Menteri ini ingat negara kita nie macam kat Amazon kot bila tanam pokok jadi sejuk.Kalau dah rumah flet nak tanam pokok apa? Ganja, kanabis.Baik tanam pokok tue baru boleh jadi kaya.Pastu pulak, menteri ingat pokok ini macam kacang ajaib ke.Tanam hari ini esok dah besar.
Satu lagi benda yang selalu menteri uar-uarkan bila ada kenaikan barang adalah sumber alternatif.macam yang tarif elektrik nie, baru lah kerajaan terhegeh-hegeh nak cari tenaga alternatif ganti bahan bakar untuk jana elektrik.Aku pelik lah, bukan kah sebelum ini kerajaan kata empangan Bakun tue boleh bagi elektrik sampai ke Kepulauan Sulu?kita kan banyak sungai yang deras-deras.Ya, aku tak sokong sangat Bakun sebab merosakkan tanah warisan pihak pribumi tapi kalau betul dah siap kenapa masih gunakan bahan bakar?kenapa tarif elektrik perlu naik?
Entahlah, semua barang dan benda nak naik.Aku tak pelik kalau lepas nie, rakyat yang naik Putrajaya tue tendang mana-mana yang tak reti berkerja.

Saturday, June 4, 2011

Legacy ended - Smallville

Nie kalau diikutkan, boleh dikatakan sebagai satu post yang tertunggak.Sebabnya, dari minggu lepas lagi aku nak tulis pasal benda nie tapi selalu hilang idea bila dah tatap monitor nie padahal ada hati selalu nak bagitau pasal smallville nie.Hari nie, syukurlah, ada kelapangan sedikit, idea pun ada maka aku pun berjaya jugak siapkan tulisan yang tak seberapa nie.


Baiklah, kepada peminat Smallville, pasti sudah tahu yang Smallville dah menamatkan sirinya pada musim ke 10 dalam dua minggu lepas.Kepada yang tak tahu lagi, maka dengan ini aku ingin beritahu bahawa Smallville dah tamat.Daripada sumber yang boleh dipercayai(internet), penerbit serta pencipta siri Smallville nie tak akan menyambung lagi siri smallville. Dan aku pun sokong mereka.Pengakhiran Smallville musim 10 bagi aku dah cukup menerangkan dan memberi kesan kepada semua peminat Smallville.
Aku tak nafikan, aku antara peminat Smallville yang setia dan sangat 'addict'.Aku dah ikuti Smallville dari tahun 2002 lagi.Dan sekarang dah masuk 2011.Dah 10 tahun smallville ke udara.  Dari musim 1 sampai musim 10 nie, kepada peminat Smallville pasti akan tertanya, bila lah si Clark tue nak terbang.Dan Smallville akhiri legasinya dengan jawapan yang semua orang cari, Clark akhirnya terbang dan memakai mantel The Man of Steel, Superman. Smallville memang merupakan kisah Superman tapi lebih kepada bagaimana Clark menyiapkan dirinya untuk menjadi superhero yang paling diminati di bumi.Secara ringkasnya, kita boleh katakan Smallville adalah prequel kepada Superman.
Dalam 10 musim smallville, banyak episod-episod yang benar-benar mengamit tarikan peminat.Tak kiralah peminat setia ataupun tidak.Dan disini aku rasa amat berpatutan jika aku katakan Smallville boleh dianggap antara rancangan televisyen yang paling aku minati disamping Friends dan How i Met Your Mother.
Di bawah ini aku cuba senaraikan ringkasan episod-episod smallville yang betul-betul aku minat ( dan yang aku ingatlah).
 
  • kemunculan Green Arrow
  • Clark jatuh cinta pada Lana Lang
  • Lana Lang meninggalkan Clark Kent
  • Clark jatuh hati kepada Chloe
  • Clark berjumpa Lois Lane(kekasih sebenar Superman)
  • Clark terpaksa bersaing dengan the Flash(yang masih budak)
  • Clark dan Green Arrow  wujudkan satu pakatan semacam justice league
  • Clark dan Lex Luthor mula menjadi musuh ketat
 Begitulah sedikit sebanyak ringkasan yang betul-betul ringkas, dalam episod-episod Smallville yang aku ingat.Kepada sesiapa yang belum pernah menonton Smallville, aku cadangkan tengok satu musim saja dan pasti , you will ask for more from Clark Kent.

Pengakhiranya, Smallville menutup satu legasi yang akan sentiasa diingati oleh ramai peminat setianya. Sekarang sudah kehilangan satu lagi siri tv untuk ditonton semasa waktu lapang.Nasib baik Burn Notice akan mula kepada dengan musim kelima hujung bulan Jun nanti.

it's a bird, no, its a plane..no...it's Superman
p/s..malangnya aku tak simpan semua koleksi smallville, mungkin selepas ini aku akan cari balik semuanya.

Jom Share