Sunday, October 30, 2011

Saturday, October 29, 2011

Perlawanan akhir Piala Malaysia 2011

Malam ini, dua pasukan, satu berlambang penyu, satu berlambang rusa, akan masuk padang di shah alam, merebut piala berprestij di dalam bola sepak malaysia. Terengganu dan Negeri Sembilan akan turut malam ini dengan pelbagai agenda dan reputasi yang perlu dipertahankan. Di atas kertas dan rekod pertemuan, kedua-dua pasukan ada kelemahan dan kekuatan yang tersendiri. Terengganu dengan barisan penyerang yang sudah berjaya menewaskan gergasi Kelantan dan Selangor. Negeri Sembilan dengan barisan pertahanan yang berpengalaman dan konsisten. Dua jurulatih yang sudah tidak asing lagi dalam arena bola sepak negara. Irfan Bakti yang memang sangat luas pengalaman dan pasti tidak mahu kecundang lagi. Azraai Khor yang sebelum ini sudah mengecapi kejayaan piala malaysia bersama Kedah. Kedua-dua pasukan mempunyai pemain bintang bertaraf negara.. Abdul Hadi Yahya sebagai penjaring terbanyak liga super. Aidil Zaquan Adha sebagai kapten pertahanan negara. Marzuki Yusof yang memang setia bersama Terengganu sejak dulu. Hairrudin Omar yang memang terbukti berbisa dengan memasuki final piala Malaysia untuk kali ketiga berturut-turut..
Dan yang paling penting malam ini, adalah ribuan para penyokong kedua-dua pasukan. Ya, isu tiket belum lagi reda dan masih kedengaran. Dari kerusi atas sehingga kerusi paling bawah, semua orang sudah menyatakan pendapat masing-masing mengenai isu ini. Apa-apa pun, para penyokong dan peminat bola sepak kedua-dua pasukan ini harus diberi penghargaan yang sewajarnya. Malam ini tiada siapa yang akan kalah. Penyokong Terengganu sudah menang apabila melayakkan diri ke shah alam. Negeri Sembilan sudah menang apabila melayakkan diri sekali lagi ke pentas akhir.
Malam ini 22 pemain, 2 pasukan, 3 pengadil, 2 jurulatih, 60000++ penyokong, 1 bola, 1 FAM akan mencurahkan segala yang ada untuk satu malam yang penuh kegemilangan.

Tuesday, October 25, 2011

GKG!

Priceless..Gambar bersama 2 watak penting yang akan bawa Kelantan lebih berjaya untuk musim 2012 nanti. 2 watak penting tue bukan yang berbaju hitam di tengah tapi yang di kiri dan kanan. Untuk sesiapa yang tak mengetahui, yang sebelah kiri adalah Tan Sri Annuar Musa dan yang di kanan adalah coach baru Kelantan, Peter James Butler.
Credit to Amir for both pic.



Petang tadi ada satu perlawanan persahabatan skuad Piala Presiden dengan skuad Kuala Krai (amatur).  Disebabkan perlawanan persahabatan jadi fan pun tak ramai sebab ramai yang tak tahu kot. Game habis dengan team kelantan menang tapi aku sendiri tak tahu berapa. Mungkin 2-0 kot.Aku pun masuk lambat dalam stadium tadi.Tapi kalau dikira dari game petang tadi, persembahan pemain import kelantan tak menyerlah sangat. Dari segi speed memang ada. Semua kulit hitam kot.Badan tak yah cakap la kan.Dari segi teknik memang ada lah.Mungkin perlawanan ini sekadar untuk fitness diorang kot. Sorang-sorang striker import shooting kuat tapi tinggi ke langit.Habis kena khemah karnival jom heboh.Tapi masih terlalu awal untuk nilai sepenuhnya kot. Jocip tak kelihatan tadi.
credit to Megat Faris

Ok, habis game terus balik umah. Bila bukak FB, TSAM dah umum senarai pemain kelate untuk tahun depan. Keseluruhannya ramai yang kekal. Roya, Daniel Fadli keluar. Dan pemain baru hanya akan diumumkan TSAM selepas Piala Malaysia nanti bersama pemain import yang akan bersama Kelantan. Rumor kuat yang mengatakan 6 pemain local yang akan diambil oleh kelantan adalah;
4 SUDAH TANDATANGAN :
1) Norfarhan Muhammad
2) Azizi Mat Rose
3) Indra Putra Mahyudin
4) Amirulhadi Zainal

2 BELUM TANDATANGAN :
1) Safiq Rahim
2) Zairo Anuar Zailani

Kalau dari segi line up rumor nie.Memang mantap la barisan tengah kelantan. Tue belum campur dengan pemain import lagi. Tahun depan kalau memang betul rumor nie, Mat Yo memang akan mendapat supply yang banyak lah.

Ini pula pemain yang kekal bersama TRW musim depan;
Shahrizan Ismail, Khairul Fahmi Che Mat, Daudsu, Farisham Ismail, Rizal Fahmi, Subramaniam, Mat Aziz, Zairol Fitree, Shakir Shaari, Badhri Radzi, Chanturu, Matyo, Ramzul, Nizad, Izuan Rosli, Nik Shahrul Azim dan Izuan Solahuddin.

Ya, mungkin ada peminat bola sepak negeri lain jelek dengan persiapan Kelantan yang dilihat awal berbanding negeri lain. Tapi inilah Kelantan. Ya, kami kalah piala malaysia dan ini adalah langkah untuk merampas kembali Piala tersebut musim depan.Nantikan..

p/s..gambar diatas pada akhir tahun depan akan jadi priceless.Kelantan akan melangkah jauh. AFC, Piala FA, Liga Super, Piala Malaysia.Kelantan akan berikan saingan terkuat.Kalo dua pemain berbaju hitam dalam gambar diatas masuk TRW, mungkin TRW bleh masuk World Club Championship.hahaha

Monday, October 24, 2011

Dan pemenang bagi bola sepak tempatan jatuh kepada...

Ok, final Piala Malaysia, penutup bagi kancah bola sepak Malaysia bagi tahun ini akan dilangsungkan pada hari sabtu ini di Shah Alam. Dan setiap final tak sah kalau tiada kontroversi. Kontroversi tahun ini sudah pasti datang dari FAM kan, dikatakan tiket akan berharga RM50.Agaknya FAM nie buat naik harga tiket sebab najib kot, yelah, hari tue kan najib buat kuar bajet Rakyat.Jadi untuk tahun ini aku rasa ramai yang akan sekadar tengok bola di stadium astro. Gila apa nak beli tiket rm 50, nak pergi shah alam lagi dah berapa . tapi tahun lepas dan 2 tahun lepas aku pun bayar harga tiket dengan rm50. tapi tue dikira ok sebab dibeli dari ulat. Kalau fam dah kuar Rm50, aku tak tau la geng ulat nie nak jual berapa ringgit.
Ok, cukup la pasal tiket tue. Terengganu akan menentang Negeri Sembilan bagi edisi final Piala Malaysia kali nie. Dan bagi aku kedua-dua pasukan sudah menunjukkan aksi yang mantap dan berhak untuk layak ke final tahun ini. Bagi geng pasukan lain, mesti kecewa tak dapat masuk final tapi sudah nasib.Lagi kan Man Utd bleh kalah besar dengan Man City kan? tersilap provoke.haha.Apa pun, tirai yang akan menutup bola sepak Malaysia tahun ini akan berlabuh dan sudah pasti ada pemenang dan yang kalah pada tahun ini. Jom kita tengok.

Pemenangnya...

  • Terengganu..
Sudah semestinya pasukan yang paling hepi pada tahun ini. pencapaian yang sangat membanggakan bagi geng Penyu nie. Juara Piala FA, naib juara liga super dan masuk perlawanan akhir. Menewaskan Red Giants dengan bergaya. Menewaskan Red Warrior dengan bantuan pengadil (huhuh).Apa pun Terengganu berhak masuk final dengan aksi yang ditunjukkan. Anak Buah Irfan Bakti memang nelang tahun ini. Pasukan Pilihan untuk menjulang Piala Malaysia sabtu ini
  • Negeri Sembilan
Masuk perlawanan akhir untuk 3 tahun berturut-turut bukan perkara yang senang.Negeri Sembilan berjaya membuktikan mereka adalah salah satu pasukan yang mantap. barisan pemain yang cukup ternama. Mungkin sedikit kecewa dengan kegagalan di Piala FA dan Liga super tapi apabila masuk saingan Piala Malaysia, pemain-pemain Negeri Sembilan menunjukkan watak sebenar mereka. Syabas bagi skuad Rusa.

  • TTeam
Pasukan kelab yang menunjukkan prestasi yang membanggakan sepanjang musim ini.Dengan kehadiran tiga pemain(Azizi, Farhan dan Indra) mereka berjaya mengalahkan pasukan-pasukan besar seperti Selangor dan Kelantan. Satu kelab bola sepak yang boleh dibanggakan bagi tahun ini. Sedikit malang apabila kalah pada pusingan awal piala FA kepada Kelantan dan kalah saingan separuh akhir kepada negeri sembilan. Tapi keseluruhannya, Yunus Alif mengemudi Tteam dengan hebat

  • Kelantan
mungkin ada yang akan mengatakan Kelantan adalah pasukan yang kalah bagi tahun ini tapi sebenarnya Kelantan adalah pasukan yang 'menang'. Ok, senario satu, Jurulatih baru 'bidan terjun' terpaksa dipanggil- Datuk M Karathu. Senario dua, ramai pemain utama berhijrah dan sukar diganti. Barisan penyerang yang hebat pada 2010 hanya tinggal mat Yo seorang saja. Yang lain semua berpindah. Jadi dengan kekurangan ini Kelantan masih lagi mampu mendakap 2 piala, Piala Sumbangsih menewaskan Selangor di laman Shah Alam dan menjuarai Liga Super dengan mengenepikan saingan hebat Terengganu dan Selangor. Ya, kalah pada perlawanan akhir Piala FA dan suku akhir kepada Terengganu tetapi dengan barisan pemain yang kelantan ada pada tahun 2011, Kelantan masih lagi pemenang

  • Irfan Bakti
Jurulatih yang semakin mendapat tempat dengan mengemudi Terengganu. Corak yang diterapkan menghiburkan dan beliau pandai mengatur strategi melawan pasukan-pasukan besar. Beliau juga bijak menggunakan pemain-pemain beliau. Lihat saja aksi Ashaari Samsudin dalam Piala Malaysia, Manaf semasa perlawanan di Shah Alam, Abdul Hadi, penjaring terbanyak liga super, Marzuki di barisan pertahanan. Irfan bakti membuktikan beliau adalah jurulatih yang berkaliber setaraf dengan nama-nama besar lain di negara kita


Yang kurang berjaya....

  • Selangor
Kehilangan tonggak utama penyerang, Safee Sali..gagal misi 33. Hilang k Devan. gagal rangkul satu piala tahun ini bagi pasukan berstatus seperti selangor boleh dianggap sebagai malapetaka. Dan untuk menambahkan lagi derita, ramai pemain utama mereka dikatakan akan berhijrah musim depan

  • Pulau Pinang
Aksi teruk dalam Liga Perdana. Musim depan akan bermain dalam Liga FAM. Pengurusan pasukan negeri yang bercelaru, bercampur aduk dengan politik.

  • Datuk RajaGopal
Bila Malaysia menang dalam tahun ini selain dibelasah teruk kepada Kelab EPL, Singapura dan Australia. Tapi datuk Raja masih lagi dibuai mimpi Suzuki Cup. Masih lagi menurunkan pemain-pemain emas nya. Masih lagi degil dengan taktik nya. Sampai bila Raja?

  • FAM
Harga tiket macam celaka. Padang bukit jalil dan perubahan venue di Shah Alam macam celaka. Persembahan pengadil macam celaka. Pengurusan jadual liga macam celaka. Apa lagi yang tak tersebut disini. Pendek kata, FAM semakin hari semakin ramai yang benci. 

Sekian dulu. kalau nukilan aku nie ada berbaur politik ke sentimen bangsa atau kenegerian ke, aku harap semua harap faham ye. Bak kata pepatah, jangan hakimi buku daripada kulitnya, tengok harga dulu, kalau mahal tak yah beli. Macam bola jugak.

Monday, October 17, 2011

One Hell of expression

i think i am a damn good friend. i think i'm right.
i seldom said no
i always fulfill what i promised
ask around
i'm not good at lying
or maybe i just suck at lying
or maybe I was buried in my lies
but one thing for sure, i won't be over lying on something
i often speak what's on my mind
i might hurt someone
worse, i might hurting myself
but the fact is i'm one good friends
my method might be different
my ways might be cruel
my action might be foolish
but in the end
the result is all that matter
life taught me 
we'll never satisfy others
even worst
ourself
the expectation is great
but none is greater that our own expectation
Hell, I know for sure I’m not that great
I’m not that perfect
But for a friends
I surely can give the best
I’m not asking much
Nor money
Nor fame
Just a little gratitude might be help
Or simpy I’m just asking too much
Or maybe Friendship need no reason
Or maybe, just go to hell with everything
Hate is just a term

Saturday, October 15, 2011

Kenangan terindah

Kenangan terindah bersama Kelantan bagi tahun 2011.


.net
selama mata terbuka
sampai jantung tak berdetak
selama itu pun
aku mampu tuk menyokongmu
darimu
kutemukan hidupku
bagiku
kau lah kelab bola sejati
bila yang tertulis kekalahan 
adalah yang terbaik untuk kita
kan kujadikan tahun ini kenangan
yang terindah dalam hidupku
namun takkan mudah bagiku
meninggalkan kekecewaan ini
yang tlah terukir abadi
sebagai kenangan yang terindah



Friday, October 14, 2011

Episode 5 - Revenge of Mat Yo


Best football game will happen tonite.After one hell of a match last monday in which Kelantan lost by a virtual 3-1 to Nemesis, Terengganu. A match where the focus is not on the best Malaysian player on the field, or the best die hard fan in the country, but the match was marred with the insanity of a referee. Why insanity? it's just like a movie. In the right corner we have Kelantan, last year defending Malaysian Cup  and this year Super League Champion, and in the left we have Terengganu, this year FA Cup champion battling each other that promise all football fan, a mouthful of entertainment where almost more than half of the player in that match are national players. But stand in the middle is one crazy referee who might be lost his judgement over the hype of a derby match or might not able to handle the pressure of this kind of match. Surely, FAM might argue that players and fans are responsible for the referee actions where he put out 5 red cards. But sadly, the consequences of that incident lies beyond the result. Yes, tonite, Kelantan might win or lost by some causes or maybe just not enough potent strikers. Terengganu might win or lost tonight by mere luck or superior quality but overall, the impact of last Monday match goes beyond the match between these two football club. The football fans whether supporting RED or WHITE or simply neutral can see the incompetence of referee. No wonder our referee does not get the right recognition in the world stage. just ask subkhidin, the retired officials. FAM once again pile up the hate that all football fan in this country carries and the burden is not on how to make Malaysia repair the ranking but on how to make the fans felt something toward FAM rather than hate.
Ok, stop talking about FAM now focusing on tonight match. Why i called it Episode 4? lets rewind a little bit. Just something to ponder before the big game. Because when the referee start the match tonight, nothing else matters. Nothing, not even rain.

Episode 1 - Stalemate menace
Kelantan 1 -  Terengganu 1
Match being played in Kota Bharu where Kelantan still lingering on the prize of conquering Super League. Terengganu still building up the potent strikes in Abdul Hadi, Kallang Tie and Ashaari. The match mostly involve in the middle and in the end , the visitors would be the one that smile as they manage to steal one point from the fortress of KB. Kelantan, despite moaning about the missing chances, would be glad not to lose and might argue that this team would be their nemesis, not Selangor that had been provoked by the media all year long.

Episode 2 - Rise of Mat Yo
Terengganu 0 - Kelantan 3
One week before the final FA cup in Bukit Jalil. This match in fact can be called a warm up match. But as both team locked at the top of the table, one can't simply overlook this match. As both team prepared for the Final FA cup match, both managers tries not to burden their players with too much expectations. As for the fans, both want the win as it might give extra spirit to bring to Bukit Jalil. In this match, Mat Yo validate his status as national striker as he score 2 goals that bring Kelantan the edge in conquering the Super League title. This match was a meaningful one as all fans might think that Kelantan is just one step closer in a year of conquest of domestic football. But it was a mistake..

Episode 3 - Peteh strikes back
Kelantan 1 - Terengganu 2 (extra time)
FA Cup final. Bukit Jalil. Thousands of spectators. Thousands of fans. Millions watching. 11 players.1 ball. one split second. A match that people being waiting. Red vs White. It started slowly. Ball mainly played in the middle of the field. Both set of players still anxious not to do something stupid. But then came a boomer. A masterclass pass, and a world class lob from Roya to give Kelantan the lead. Kelantan then sit back.A mistake from Karathu. Irfan urge his players to move forward. They got nothing to lose. Then, out of nowhere, in a matter of second, a mistake by Kelantan defenders broke all Red Warriors heart. Daudsu misjudge the ball and headed into his own goal. Terengganu equalize. Hell broke open. Terengganu gained momentum. Kelantan lose faith. Into extra time. It seems Kelantan players just demoralized. Terengganu took their chance. Nordin Alias finally ended the match with a winning goal that beat Apek. Terengganu won FA Cup. Another bitter lost to Kelantan who yet to win FA Cup.

Episode 4 - A Red Hope
Terengganu 3 - Kelantan 1
Malaysian Cup quarter final. First leg. Kuala Terengganu . A match that supposedly give the football culture it's fullest color. But in the end. RED is only the color it shown. A derby match between clubs that not only connected through geographic but also everything else, social, culture, language, history and political ideology. A match that should give rajagopal , national managers, something to think about. But it seem another figures like to be the center of attention. 5 red card was shown that night. 2 to terengganu and another 3 to Kelantan. 2 red card even being shown before half time. Kelantan lost. Terribly but still manage to plant some HOPE seed in scoring one away goal. Terengganu gained edge. But in the end both lost to referee. Both preparations crushed as both key players will be missing

Episode 5 - Revenge of Mat Yo..
Tonight..KB..Fortress of Red Warrior. Where the fans had been the number 12 players. Where winning is only matter. Where playing defensive is a crime here. Where the culture being labeled hooliganism by others.Tonight the match will be remembered. Win or lost. It does not matter anymore. Pride.

GOMO Kelate GOMO\

Thursday, October 13, 2011

Baju dan basuh


Dah dekat seminggu mesin pengering kat blok aku nie buat hal.Ada orang cakap, plug kat mesin tue rosak, kalau pasang, satu blok nie akan blackout. Ada pulak orang cakap, duit syiling kat mesin tue dah tersumbat jadi memang tak bleh nak sumbat dah . Yang mana satu betul aku pun tak tau. Sekarang nie menjadi dilema lah bagi aku. Nak basuh baju tapi takde mesin pengering tue satu masalah jugak. Sebabnya, UPM nie universiti yang terbaik.UPM mana nak sediakan ampaian untuk semua pelajar. Ampaian yang ada pun sekadar cukup untuk keringkan boxer-boxer je. Yang pihak pengurusan pun aku tak paham jugak. Boleh dikatakan banyak gila masalah semester nie. Padahal baru sebulan lebih tapi banyak gila sungutan daripada para pelajar merangkap penginap kolej nie. Bab makanan, cafe, harga makanan, bas, elektrik, air lagi. Air semua tahu kan keperluan asas manusia tapi boleh pulak bekalan air kat selalu tersangkut. Agaknya UPM tak bayar bil air kot. Bab elektrik tok sah cakap la kan. Tiap-tiap malam black out. Orang pasang heater, blackout. Orang pasang peti ais, black out. Ya, memang la salah bawak peralatan elektrik yang disebut tadi tue tapi kalau tak bawak, nak harapkan watercooler? ntah bila la dia tukar tapisan watercooler tue.
Ok, berbalik kepada baju aku tadi. Sekarang nie tengah fikirkan lagi macam mana. Basuh sendiri adalah pilihan yang baik jugak tapi masalahnya nak sidai di mana. takkan nak buat ampaian dalam bilik nie. Macam rumah setinggan la pulak kan jadinya. Nak dobi? aku sebenarnya ada sejarah hitam dengan dobi nie. Dulu pernah aku hantar dobi tapi bila ambil pakaian balik, ada sehelai baju aku hilang. Baju inter pulak tue.Memang la tak mahal mana tapi tetap jugak baju kan. Pergi la report tapi boleh pulak kedai dobi tue cakap diorang tak tau pergi mana, dan diorang tak nak bertanggungjawap. Macam bodoh gila perkhidmatan kedai macam tue. Lepas tue memang aku dah tak mahu dobi. Kat kawasan kolej aku nie ada dobi baru bukak, tapi tak pasti lah macam mana service yang dia bagi. Aku bukannya jenis cerewet mana tapi ya lah kan, alang-alang guna perkhidmatan dobi, kita mahulah yang setimpal dengan apa yang kita bayar. Dilema baju dan basuh nie nampak gaya akan berterusan sampai malam nie. Last choice? tunggu minggu depan balik KB.haha

p/s..mahu basuh jersey Kelate.Malam esok mau pakai tengok perlawanan kedua Kelantan vs Terengganu

Tuesday, October 11, 2011

Perlawanan terbaik saingan Piala Malaysia 2011

Perlawanan terbaik selalunya akan sentiasa orang kenang sampai bila-bila. Perlawanan terbaik menghimpunkan pemain bola yang terbaik bersaing di antara sama lain, mengejar kemenangan dengan disokong oleh para penyokong yang terbaik. Jadi macam mana kita nak kelaskan perlawanan terbaik diantara perlawanan terbaik yang ada di Malaysia ini?
 Semalam boleh dikatakan antara perlawanan terbaik dalam saingan piala Malaysia. Kenapa boleh jadi perlawanan terbaik ? Aku sebagai penyokong Kelantan berhak katakan perlawanan semalam antara Terengganu dan Kelantan adalah perlawanan terbaik. Sebab pertamanya, pengadil semalam adalah pengadil yang sama yang mengadili perlawanan akhir Piala FA sebelum ini. Dan jika pengadil semalam sekali lagi diberi mandat oleh FAM untuk mengadili perlawanan derby semalam sudah pasti pengadil tersebut layak dipanggil pengadil terbaik. Masakan pengadil semalam tidak dianggap terbaik? FAM merupakan badan bola sepak yang terbaik dalam dunia ini. FAM juga dinaungi oleh Presiden yang berkelayakan Sultan. Sultan yang terbaik sudah pastinya sultan yang berjiwa rakyat kan. Sultan Pahang yang sekarang ini menjadi ketua dalam FAM adalah ketua yang terbaik sebabnya bola sepak Malaysia semakin maju sekarang. Kita bandingkan dengan organisasi bola sepak negara kita dan negara lain. Ya, memang ranking negara kita sangat rendah tapi itu bukannya kayu pengukur dalam menentukan siapa yang terbaik kan. FAM adalah yang terbaik sebabnya setiap tahun bola sepak di negara kita semakin maju dan semakin ramai peminat menyokong pasukan tempatan.
Berbalik kepada perlawanan semalam. Pengadil semalam adalah yang terbaik kerana berjaya mengawal perlawanan dengan baik. Buktinya? 5 kad merah dikeluarkan semalam. Pengadil yang terbaik adalah pengadil yang berjaya menghukum pemain ke atas kesalahan-kesalahan yang pemain itu buat. Hukuman yang terbaik dalam padang adalah kad merah. Jadi , pengadil semalam memang layak dinobatkan sebagai pengadil terbaik. Dia sudah mengeluarkan 2 kad merah sebelum rehat separuh masa pertama lagi. Sesungguhnya pengadil semalam adalah yang terbaik kerana dia tahu sekirannya pemain-pemain tidak diberikan kad merah, perlawanan semalam akan menjadi buruk.
Ok, sebagai pengakhirannya, perlawanan semalam adalah terbaik dalam kareer pengadil. Meskipun ramai akan menganggap keputusan semalam bukannya yang terbaik tapi bagi sesetengah orang, pasti akan menganggap ianya tetap adalah yang terbaik. Perlawanan timbal balik di KB pada hari jumaat ini pasti bukan satu perlawanan yang terbaik meskipun dua pasukan penyokong terbaik yang akan datang, meskipun dijalankan di stadium yang boleh dianggap terbaik dari segi atmosferanya, dan dijalankan di bandar yang terbaik di Malaysia, tetapi dengan ketiadaan beberapa pemain terbaik kedua-dua pasukan , dan ditambah dengan tiadanya pengadil terbaik maka perlawanan jumaat ini tidak akan menjadi perlawanan yang terbaik.

Friday, October 7, 2011

Bajet 2012


Seperti yang semua sedia maklum.Petang ini PM kita sudah mengumumkan pembentangan bajet 2012. Ada banyak berita baik dan tak kurang juga ada yang mengatakan bajet kali nie mungkin sekadar bersifat sementara, 'one off'. Antara berita baik yang boleh diambil daripada bajet 2012 ini adalah pemberian bonus separuh bulan kepada kakitangan awam yang akan diberikan pada bulan 12 ini. sektor pendidikan juga mendapat banyak manfaat kerana yuran persekolahan dimansuhkan sepenuhnya mulai tahun depan. Kemudian pemberian 100 kepada semua pelajar tahun 1 sehingga tingkatan 5. Bagi pelajar IPTA dan IPTS pula, hanya yang berwarganegara Malaysia pemberian baucar 200 akan diberikan untuk pembelian buku teks. Kepada para pendidik pula, skim baru akan dilancarkan untuk membolehkan para guru menikmati kenaikan gaji yang lebih fleksibel serta kemudahan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Dalam satu sudut, kita dapat lihat kerajaan prihatin kepada rakyat dalam pembentangan bajet kali nie. tapi jangan kita lupa, disebalik berita baik ini, golongan penjual pasti akan mengambil kesempatan. Aku yakin, tak lama lagi harga barangan akan naik.Alasan yang akan diberikan oleh penjual pastikan disebabkan bajet.Dan jika bajet ini betul-betul berjaya seperti yang dirancangkan, pasti ramai graduan akan memilih kerjaya sebagai pendidik selepas ini.Tapi yang kurang enak didengar adalah kerajaan akan melanjutkan had umur persaraan daripada 58 ke 60 tahun.. Memang kerajaan mengatakan rancangan ini tidak akan memberi kesan kepada graduan baru tetapi sebenarnya, langkah tersebut tersangat-sangat memberi kesan kepada graduan baru untuk memasuki bidang perkhidmatan awam. Bayangkan dengan lanjutan 2 tahun kepada tempoh persaraan tersebut akan memberi impak yang besar kepada lambakan graduan yang baru tamat pengajian.Dengan lambakan tersebut, pastinya saingan yang sangat kuat di kalangan para graduan seterusnya akan memberikan kesan kepada kadar pengangguran dalam negara kita.

Ok, aku bukanlah seorang pakar ekonomi untuk membincangkan secara mendalam mengenai bajet 2012 ini tetapi aku sekadar memberi pandangan ke atas apa yang telah dibentangkan oleh PM dan apa yang akan memberi kesan secara langsung kepada diri aku. Tapi alangkah baik kalau bajet 2012 mengandungi hal-hal yang berkaitan biasiswa ataupun pengurangan pembayaran balik PTPTN kepada pelajar IPTA atau IPTS. Sama-sama kita nantikan analisis bajet 2012 esok hari daripada kaca mata media dan pakar-pakar ekonomi yang lebih arif dan tidak bersikap berat sebelah kepada mana-mana pihak politik.

p/s.Oh yee..Skuad Malaysia kalah teruk kepada Australian petang tadi dengan jaringan 5-0. Daripada perlawanan yang aku saksikan, Australia berpeluang menjaringkan lebih banyak gol.Memang taraf skuad bola sepak negara kita dengan finalist Piala Asia nie sangat jauh.Mahu dengar apa komen Datuk Rajagopal mengenai persembahan anak-anak buahnya nanti.

Wednesday, October 5, 2011

Tuesday, October 4, 2011

Art of Lying

We can't be too honest in this corrupted world, right?

Monday, October 3, 2011

Aku nak duit bas

Sekarang nie UPM mengalami perubahan. Kalau dulu bas Suasana Edaran yang penuh dekat stesen bas kolej serumpun tapi sekarang semua dah berubah. Sekarang nie bas-bas UPM yang penuh dekat kolej serumpun. Dan dengan perubahan pasti ada kesannya kan. Kesannya, pelajar semakin tidak berpuas hati.Ok, aku nie bukannya jenis yang suka naik bas. Seingat aku la, last time aku naik bas dari bandar KB untuk balik rumah adalah pada tahun 2001. Zaman aku tingkatan 5. Bas ekspress aku slalu naik.Yang tue memang takleh nak nafikan la kan. Bas yang aku nak maksudkan disini adalah bas yang berhenti-henti atau bahasa 'urban nye' shuttle bas. Kat UTP memang takde bas la nak naik. Kat UTP memang aku menapak la kebanyakkannya. Lagipun kelas dan hostel tak jauh mana. Kalau jauh pun aku pinjam kereta dan moto member. Kat UDM pulak, seingat aku, aku hanya naik bas seminggu je. Itu pun seminggu selepas orientasi sebelum aku dapat WDJ. Selepas dapat WDJ memang tak naik-naik bas. Sebab 2 tahun aku kat UDM aku duk kat Tok Jembal. Nak pergi kelas dekat Gong Badak, memang la jauh kan. Tahun terakhir tue dah masuk duk dalam , jadi pergi kelas jalan kaki je.

Seingat aku lagi, bas yang selalu amek pelajar dari Tok Jembal ke Gong Badak memang sakit. Dah la ada satu bas je, pastu kadang-kadang bas kecik je yang datang, time dia pulak bukannya tepat.kadang-kadang tak tentu sejam sekali bas ada. Tak ke sakit macam tue? Berbeza dengan UPM nie. Nak kata aku tak naik bas langsung tue menipu la kan. Naik jugak bas. Masa tahun pertama memang acap kali jugak la naik bas. Sebab dalam sebulan pertama datang UPM mana bawak kereta lagi. Tapi lepas tue dah ada kereta macam liat sket nak naik bas. Oke, kenapa orang laki nie tak suka nak naik bas?
Pertamanya- bas penuh dengan pelajar perempuan je..setengah orang akan kata, eh best la bila bas penuh dengan orang perempuan. Mana tau tersangkut satu dua awek dalam bas. Masalahnya, ada ke pasangan yang jatuh cinta sebab selalu naik bas? kebarangkalian untuk jatuh cinta tue aku rasa tersangat rendah, aku rasa kebarangkalian untuk seseorang langgar lembu lebih tinggi daripada jatuh cinta dengan awek dalam bas nie.
Keduanya - pelajar lelaki nie selalunya bangun lewat. Yang nie memang lumrah la kan.Kalau kelas kul 8, kul 740 tue baru nak gi mandi . Kalau nak tunggu bas, bas pukul 750 tue dah gerak jadi memang selalu tak sempat la.
Ketiganya- bas selalu penuh.mana taknya, untuk 4 kolej yang ada kat kolej serumpun nie ditambah lagi dengan pelajar asing memang selalu penuh sesak la bas. Pulak tue kekerapan bas yang ada bukannya banyak. kadang-kadang untuk pukul 9 pagi ada satu atau dua bas je. Kadang-kadang nak naik bas tue macam bertarung nyawa. Pastu kena berdiri pulak, berhimpit-himpit dengan orang lain.Kalau orang yang kita berhimpit tue ala-ala maya karin atau lisa surihani , 'selesa' la jugak mata dan badan kan tapi kalau yang kita himpit tue lelaki hitam, gemuk, pastu time tengah hari , berpeluh-peluh boleh pulak dia pikul beg macam nak pergi daki gunung kat belakang, dengan bau yang kalah stokin aku main badminton, mau tak mati duk dalam bas tue?

Ok, selesai bab tue. Berbalik kepada yang asal tadi. Perubahan bas kat kolej serumpun nie memang menyeksakan. Aku tengok tiap-tiap hari memang berebut orang nak naik bas. Bas UPM nie kebanyakanya buruk berbanding bas suasana edaran tue. Pastue kapasiti dia memang la lagi rendah berbanding bas lama.Memang lewat aje aku tengok pelajar perempuan masuk kelas.Aku yang dah bangun lewat nie boleh dikategorikan sebagai awal masuk kelas.Semester nie aku tak naik lagi bas ke kelas. Kadang-kadang aku terpikir aku patut pergi mintak yuran bas yang aku bayar tiap-tiap sem kat UPM. Dah jadi macam sedekah je kat UPM. Kalau ikhlas tak mengapa kan, tapi masalahnya aku sendiri memang tak ikhlas nak bagi kat UPM, UPM nie dah banyak kaut duit aku, kemudahan yang dibagi tak setimpal seperti yang diharapkan. Siapa tau nama VC baru UPM? esok aku nak gi mintak duit bas.

Sunday, October 2, 2011

Entering October

Yankees begin playoff.
Kelantan face old nemesis in quarter final .
Inter still recovering from bad start
The best weekend to start the month of October.
Get to know almost half the state in just 2 days.
Spending quality time.
Thanks so much.Really grateful and really appreciate the sacrifice made.
Begin to work on sweating and keeping the body fit

Jom Share