Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah

Alhamdulillah.Seluruh dunia Islam menyambut tahun baru hijrah dengan penuh kesyukuran dan penuh harapan. Melangkah ke tahun baru ini menandakan bermulanya pengembaraan yang baru bagi semua Muslim di seluruh dunia. Dan pengembaraan ini berpaksi kepada keredhaan kepada Allah swt.
Dalam kita melangkah ke tahun baru ini, pastinya kita tak lupakan peristiwa-peristiwa yang lepas yang berlaku pada tahun sebelum ini. Dunia arab ataupun timur tengah secara amnya diharapkan dapat mencari satu penyelesaian yang dapat mengembalikan keharmonian, keamanan yang seterusnya diharapkan dapat mengembalikan kuasa dunia arab. Libya masih bergolak..Syria, Jordan, Mesir masih lagi tidak stabil. Kuasa Iraq masih lagi terumbang ambing. Di Palestin nasib belum berubah. Iran masih lagi dicemburui kuasa-kuasa dunia. Arab Saudi dan jiran-jirannya masih lagi dilihat terlalu mengikut telunjuk Barat. Di sebelah Asia pula, Pakistan masih lagi dibawah pengaruh Amerika Syarikat. Afghanistan masih lagi memerlukan masa untuk membina identiti. Indonesia masih dibelenggu kekangan ekonomi. Malaysia walaupun stabil tapi Islam masih lagi dihentam dari kiri dan kanan. Secara keseluruhannya dunia Islam masih lagi tidak stabil. Meskipun kebanyakkan negara-negara Islam dalam dunia ini mempunyai sumber yang boleh dikatakan banyak dan kaya namun disebabkan kekangan teknologi dan pendidikan, kebanyakan negara Islam masih ketinggalan jauh. Pergolakan politik yang hebat pada tahun lepas di Mesir dan Libya telah membuka banyak mata. Semua negara kini semakin berhati-hati dengan pergerakan orang muda. Dalam dunia serba canggih sekarang, internet adalah medium terbaik untuk menyampaikan apa jua ketidak puas hati dan menjadi tempat untuk mencetuskan revolusi untuk kepentingan masing-masing.
Bagi kita, umat Islam di Malaysia ini, kita boleh katakan kita bersyukur kita masih lagi bebas untuk melakukan suruhan Allah tetapi masih banyak lagi ruang-ruang yang perlu diperbaiki bersama. Kita tidak seharusnya lalai dan leka dengan nikmat yang dikurnia kan Allah dan bersama-sama berusaha untuk meningkatkan lagi martabat agama Islam yang kita semua cintai ini. Semoga tahun baru hijrah yang datang ini akan dapat menlonjakkan pemikiran kita semua sebagai umat Islam untuk melangkah lebih jauh dan lebih efisyen menempuh dunia yang semakin bergerak pantas tanpa meninggalkan ajaran Al Quran.

Salam Maal Hijrah kepada semua.

Friday, November 25, 2011

Lagi Penangan FM2012



Skuad Malaysia jatuh acuan mana ye? Mungkin satu cabang lagi, bawah naungan Sultan Bola..

Wednesday, November 23, 2011

Wordless Wednesday - Teeth and water


????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
For the sake of your kids, never stay in Kelantan. Utusan said it bad....ptuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Tuesday, November 22, 2011

Tahniah Harimau Malaya


Tahniah kepada skuad Bola Sepak Malaysia yang berjaya merebut dan mempertahan kan pingat emas di Sukan Sea semalam. Yang lebih manis apabila seluruh negara menyaksikan skuad muda negara menyerang segala asakan Skuad Garuda di laman mereka sendiri. Meskipun ada pihak yang mengatakan Malaysia hanya menang nasib dengan penalti tapi dengan penalti lah kekecewaan yang paling susah hendak diterima. Tak percaya tanya Roberto Baggio di Perlawanan Akhir Piala Dunia 1994. 
Apa-apaun perlawanan semalam memang sangat mendebarkan dan seluruh peminat harimau malaya terpaksa menunggu sehingga sepakan penalti terakhir yang diambil oleh Baddrol Bakhtiar untuk membuktikan bahawa Malaysia masih lagi digeruni di rantau asean ini. Kejayaan bola sepak Malaysia semalam diharapkan dapat mengukuhkan lagi semangat bola sepak peminat-peminat tempatan kepada bola sepak Malaysia seterusnya mengorak langkah yang lebih jauh untuk setanding dengan kuasa-kuasa bola sepak yang lain. Target seterusnya sudah pasti mempertahankan apa jua gelaran yang sudah dimenangi, terus mengolah langkah di rantau yang lebih besar di Asia dan meningkatkan mutu persembahan liga tempatan.
Dan kepada Indonesia, terimalah kekalahan dengan sebaiknya. Aku tengok banyak je orang indon duk bakar bendera malaysia, macam kesian pulak sebab membazir. Apa-apa pun tahniah kepada semua yang terlibat dalam skuad Harimau Malaya semalam. Semoga kejayaan semalam membawa langkah yang lebih besar di masa depan nanti. Selamanya harimau Malaya.

p/s...angkat tangan Ong Kim Swee ganti Rajagopal...Fakri Saarani boleh tidur lena la kot walaupun semalam main tak berapa nak elok lagi. Apek sekali membuktikan dia penjaga gol nombor satu di Malaysia dan harapan Apek terus kekalkan persembahan cemerlang untuk Kelantan pula lepas ini.

Sunday, November 20, 2011

Perlawanan akhir Sukan Sea 2011

Malam esok, tuan rumah, Indonesia akan bertemu dengan jiran tetangga, musuh tradisi, Malaysia. Pastinya malam esok akan menjadi satu acara sukan yang paling mendapat liputan meluas dikalangan media Malaysia dan Indonesia. Malam esok, ribuan penyokong Indon akan bertumpu ke stadium dan mengharapkan pemain-pemain mereka dapat menembus luka kekalahan baru-baru ini dalam peringkat kumpulan.
Banyak benda yang membuatkan perlawanan malam esok akan menjadi satu perlawanan tumpuan.Satunya sebab perlawanan akhir bola sepak. Kalau pasukan yang menang sukan sea, selalunya pasukan tersebut akan menempa kejayaan yang lebih di masa akan datang. Macam Malaysia yang menang sukan sea pada 2009 seterusnya menang Suzuki Cup pada tahun lepas. Ya, rantau Asean kita nie bukan ada satu pasukan yang betul-betul kuat. Tetapi semua mengakui Sukan Sea adalah medan untuk mengukuhkan nama negara masing-masing. tambahan lagi, pemain-pemain yang bermain dalam sukan sea ini adalah pemain yang berumur bawah 23 tahun jadi mereka lah yang akan menjadi tonggak pasukan bola sepak negara pada masa akan datang.
Berbalik kepada pertemuan Indonesia dan Malaysia. Selain sejarah, seperti Melaka melawan Majapahit atau Tunku Abdul Rahman lawan Sukarno, banyak faktor lain yang menyebabkan setiap kali perlawanan antara Malaysia melawan Indon, pasti ramai yang akan mengambil tahu. Lihat saja berapa ramai amah-amah Indon Malaysia yang gajikan.Berapa ramai anak gadis Malaysia yang lari ke Lombok.Berapa ramai budak Malaysia yang belajar perubatan terutamanya di Indonesia. Pendek kata, pasti ada saje perkaitan yang membuatkan masing-masing negara mahu membuktikan bahawa negara masing-masing adalah terbaik.
Bagi aku, Malaysia tetap tempat tanah darah tumpah. Kalau aku kutuk sekalipun semua itu untuk kebaikan negara sendiri. Bagi Indonesia pula, aku langsung tiada kaitan malah nak kata tak suka tak jugak, nak kata suka mungkin ada beberapa aspek yang aku suka pasal Indon. Selain cewek-cewek Indon yang lawa-lawa,bagaimana Indonesia mendapatkan kemerdekaan mereka dan revolusi-revolusi yang telah terjadi disana amat menarik perhatian aku.Tetapi kadang-kadang aku pelik jugak, kenapa setiap kali Malaysia bertemu Indonesia, orang-orang di seberang sana yang lebih emosi melihatkan seolah-olah mereka teramat dengki dengan apa yang Malaysia ada. Orang Malaysia tidak pula berkelakuan sedemikian. Contoh terbaik kalau bas pemain malaysia nak masuk stadium, dikatakan setiap kali bas nak masuk mesti bas tersebut akan dirosakkan menyebabkan pemain-pemain Malaysia kena bawa masuk menggunakan kereta perisai. Ada perkara sedemikian berlaku di Kuala Lumpur? Nehi...Kalau betul Indonesia tue benci, dengki sangat-sangat dengan Malaysia, kenapa ambil Safee Sali? Kenapa hantar jugak amah-amah ke Malaysia? jawab-jawab. Aku memang tak paham. Mungkin sentimen bangsa tue sangat kuat dalam diri mereka. Apa yang terjadi antara Malaysia dan Indonesia tidak pula terjadi dengan negara-negara lain seperti Indonesia dengan Singapura contohnya, Malaysia dengan Singapura atau Thailand. Kalau diikutkan Malaysia dengan Singapura lebih kuat pertalian sejarah. Mungkin juga seteruan Malaysia vs Indonesia nie disebabkan 'ganyang Malaysia ' dulu.
Berbalik kita kepada bola sepak. Kalau dikaji dari segi permainan, Malaysia masih belum menyakinkan. Berbanding dengan Indonesia yang dilihat lebih pantas dari segi serangan. Jika tidak keterlaluan aku mengatakan bahawa kebanyakan kemenangan yang malaysia raih adalah disebabkan faktor 'luck'.tetapi faktor itu adalah yang terpenting dalam bola sepak. Buat apa main cantik, shot on target 30, kena palang gol, kena tiang gol tapi takde nasib bola tak masuk? baik main tak cantik, shot 1 tetapi satu shot tersebut terus masuk gol dan dapat kemenangan. Jadi, malam esok aku yakin dan percaya, Ong Kim Swee sudah ada percaturan taktikal yang tersendiri untuk misi mendapatkan pingat emas seterusnya meleburkan ego Indonesia dalam laman mereka sendiri. Semoga skuad Negara akan berjaya pada malam esok. Kita rakyat Malaysia sesama-sama lah memenuhkan kedai mamak menonton perlawanan pada malam esok dan jangan lupa ajak Indon kalau terjumpa dimana-mana tengok bola sekali.

Thursday, November 17, 2011

Mindfull Thursday

Lecturer aku kata duit nie ada 3 sifat?
Satu duit nie tak pernah cukup
Dua, duit nie akan buat kita selalu cari
Tiga, duit nie akan buat kita buat duit lagi

Semua betul.Aku kata ada 2 sifat lagi
Duit nie buat orang happy
Duit nie buat orang gila

Tak kisah la apa pun sifat duit nie, tapi yang pasti duit yang buat dunia berputar,
ada orang cakap duit tak leh beli segala-galanya tapi segala-galanya perlukan duit.

Tuesday, November 15, 2011

Now..i feel more alive than before

never been better
feel more alive
will smile
will do what need to do
will go where need to go
will finish when need to finish
calmer
stronger
happier
livelier

Pretty Ugly




Jika diberikanku satu peluang
Apa yang aku impikan
Pulihkan segala kesilapan
Jika diberikanku satu peluang
Kembali ke masa silam
Kan ku pilih ke tarikh kita dulu

Bagai dijanjikan
Pertemuan singkat waktu itu
Bagai dituliskan
Kesetiaanmu

(Korus)
Pernah dulu ku sebutkannya
Pernah dulu ku ingkarinya
Bukan bermaksud
Lukakan hatimu
Ku lakukannya untuk kita
Ku lakukannya demi cinta
Bukan bermaksud
Maafkan diriku

Jika diberikanku satu peluang
Apa yang aku inginkan
Diriku dirimu dulu
Jika diberikanku satu peluang
Tembusi masa depanku
Kan kusuluh tiga tahun dari situ

Saatnya terhenti
Seketika kau terima lafaznya
Saat yang ku nanti dikau bahagia

Monday, November 14, 2011

Budaya mengharap selalunya akan tertiarap

Hari ini bermulanya SPM di seluruh negara kita. Para pelajar pastinya mengharapkan agar mereka dapat menjawab semua kertas soalan dengan baik seterusnya mengharapkan agar mereka dapat menempatkan diri dalam institusi pendidikan tinggi yang baik-baik. Para cikgu pula mengharapkan agar anak murid mereka dapat menjawab kertas soalan dengan baik dan segala apa yang telah mereka ajari dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Pihak sekolah mengharap pelajar dapat jawab soalan dengan baik, dapat keputusan yang baik, seterus menaikkan nama sekolah. Ibu bapa mengharap anak-anak dapat jawab dengan cemerlang, masuk universiti yang kelas-kelas, seterusnya membina langkah kerjaya yang bagus-bagus.
Kita, rakyat Malaysia nie memang tak boleh lagi dengan budaya mengharap. Budaya ini sebenarnya bagus. Harapan sebenarnya memberikan kekuatan. Tetapi kalau terlalu mengharap dan berharap, kadang-kadang kita akan tertiarap. Contoh terbaik dalam MLM.Semua inginkan kekayaan. Semua berharap agar dapat duit banyak-banyak. Sebab itu dalam banyak MLM, yang tukang cari mengharap agar ramai orang dapat masuk dan bagi duit. Tapi selalunya MLM yang tak ikut cara yang betul, ramai yang tertiarap apabila harapan yang mereka harapkan musnah sebabnya berharap semata-mata akan jadi sia-sia sahaja.
Contoh lain lagi pasukan bola sepak negara kita. Setiap kali pergi kejohanan, semua pihak akan berharap dan mengharap agar pasukan negara memberikan persembahan yang baik seterusnya menaikkan nama Malaysia di pentas antarabangsa. Seperti yang berlaku sebelum ini, bila lawan Singapura, semua peminat marah sebab Malaysia tidak dapat berikan kemenangan yang diharap-harapkan maka harapan peminat tue menjadi maki cela. Tapi apabila Malaysia menang lawan Thailand pula, harapan ditunaikan tetapi ramai yang menambah berharap kepada sesuatu yang lebih lagi. Selepas ini, apa-apa pun keputusan yang pasukan negara kita perolehi selain mendapat pingat emas akan menjadi satu kegagalan yang besar, gara-gara harapan yang terlalu besar untuk digalas. Ya, tidak salah untuk berharap tinggi. Orang kata, berharap tinggi, usaha kita akan jadi kuat jugak. Tetapi selalunya tidak sebegitu. Orang kita terlalu berharap dan mengharap.Akhirnya tertiarap
Kita berharap agar negara kita selalu stabil tapi hakikatnya kita banyak berpecah dalam setiap aspek politik dan kaum. tengok bahasa. Dulu orang angkat BM dengan harapan dapat satukan semua kaum. tapi lihat sekarang, Cina harap bahasa mereka jadi bahasa kedua di dunia selepas English, India harap bahasa mereka tak akan pupus macam sanskrit. Melayu sendiri harap semua pandai English agar tidak ketinggalan. Akhirnya BM tercicir disebabkan harapan masing-masing yang tidak disesuaikan.
Dalam hubungan memang harapan paling besar main peranan. yang bujang berharap agar dapat jumpa makwe. yang dah ber'couple' harap dapat kahwin atau bertunang. Yang bertunang harap dapat jumpa di jinjang pelamin. Yang dah kawin harap dapat anak. Yang dah dapat anak harap dapat anak lebih ramai. Yang dah ada bini satu harap dapat bini satu lagi atau lagi dan lagi. Harapan semua ini ada yang bagus, ada yang tidak. Semua kita berharap dapat jumpa seorang macam dalam buku atau filem. Semua kita mengharap agar seseoarang dalam buku atau filem menjumpai kita. Setiap orang berharap pasangan kita terima apa kita ada. Setiap orang mengharap agar kita dapat terima apa jua yang pasangan kita ada. Tetapi kadang kala kita tak sedar, terlalu mengharap dan berharap akan buat kita tertiarap. Terlalu besar gunung kita harapkan, akhirnya ke dalam laut juga ia akan tumbang. Hanya kepada Allah kita boleh berharap dan mengharap. Dia yang Maha Kuasa tidak akan sia-siakan harapan kita. Semua benda seharusnya kita berharap kepada Nya. tetapi, harapan itu perlulah disertaikan dengan usaha. Pernah ada seseorang mengatakan, angan-angan menjadi harapan, harapan menjadi impian dan impian menjadi realiti.
Sebagai pengakhirannya, harapan walaupun sebesar zarah sekalipun, jika pandai dan bijak, boleh menjadi setinggi everest tetapi harapan walaupun secantik bulan, jika lalai dan gopoh, boleh menjadi sejauh bintang yang selamanya tidak akan kita dapat capai. Boleh berharap tetapi jangan mengharap.

Friday, November 11, 2011

FM 2012 My Inter story

Yes..All football maniacs had gone awol this month. All because of the new release of FM2012. i also had got a piece of it. The new version offer a lot more for football fanatics out there. With added features such as more PR functions, a more user friendly match preparation, managing a football club never been harder.
One thing that i like the most about this new FM is the current database that involving Malaysian football. Thank god this time around FM have used a more realistic and logical football names. Despite that, the stats of some player still mismatch with the current one. At least Nor Shahrul Idlan Talaha is still the best strikers in Malaysia, i got nothing to complain more.I started to play Kelantan and Inter for the new FM.But managing Kelantan is very very hard. With the non transfer window shutting down, you can buy player all year long and worse, harimau muda player are up for sale.The attendance is awful, i meant how they did not realise that the minimum attendance in Sultan Muhammad ke 4 stadium is way higher than just 5000? it should be at least 12000.And i don't understand why Malaysian Super League must have at least one player under 21 in the first eleven team? that rule has long gone in reality world. However i must congratulate FM as this time, they almost got everything as they should be in real world. I mean Terengganu is so strong and Negeri Sembilan is way better with all the line up.
Move on to Inter..i guess it must a dream come true to replace Ranieri early in the season , even better replace Gasperini before he destroyed Inter just like in the real world. Inter at the beginning did not have extravagant money so i just have to deal with the players that already in the club. Next one secure the contracts of some co-own players. I signed in long term Joel Obi as i predict he can be backup midfielder for Sneider and Cambiasso. Overall, all positions in Inter team are strong. The main problem is some key positions are old, the same with real world. But there's nothing i can do about it as there's not much money available yet. (i wonder where all the money from Eto sale gone?). the next step is to choose the right tactics to accompany all the best player in San Siro. I mean we got many strikers, not much natural winger and many central midfielders, with aging defenders. So, i surf and found some wonderful tactics.
The first one is 4-3-3. this tactics was used for barcelona.It used 3 strikers, 3 CM and the usual backfour. I guess i can give it a try as Pazzini, Zarate, Forlan, Milito are all excellent striker. But have  modify a little as the tactic required 2 Defensive Forward to accompany one trequesta. So i put Pazzini as target man, Milito work best as Deep Lying Forward and Forlan as Trequesta. It really work. Forlan is natural killer in that position with the supply from Zarate who usually swap role with Milito. Pazzini is the one that make defenders running with his head. For Midfield, Sneider, Coutinho, Dejan, Cambiasso, Motta and Poli are all natural CM. With that tactics, Sneider, Cambiasso and Motta really blending together. For the defender there are not much a problem. Maicon on the right, Lucio and Samuel in center and Nagatomo with Chivu (occasionally) on the left. Maicon is a beast on the right back. Lucio scores a lot with his header. With this tactics, my Inter started to be the King of Serie A before long. Entering January, my Inter separated others with 3 match points. Then something wonderful happen. My board give extra money for transfer and then i found out that Tevez is unhappy in man city. Just like in real world. I mean this is a golden chance. I bid for Tevez. Man City agreed to sold him for 29 Million. Quite a lot actually but i guess i must not miss the chance to sign Tevez. Put aside his problem, he still is the most feared striker.Beside, Forlan and Milito is 30 something already. So with Tevez finally arrive in San Siro, my Inter has added extra weapon. Tevez work best in Central Forward as trequesta where he roam around, shot from distance and the partnership between him and Forlan are lethal. Forlan scores 26 goals in his first season in Italy. Another 10 in Europe as i usually rest him in Italy to focus more on Europe. Zarate is also remarkable striker. Whenever Tevez or Forlan tired , i rest them and give the chance to Zarate. It works. Zarate can play on the right and left winger. I forgot to mention one player, that is Ricardo Alvarez. new signing just before i arrive. i used him to be replacement for sneider in Italy when i face weaker team. At the end, my Inter won Serie A, surprising Man Utd to get the Champions League and defeat Juventus for Italian Cup. Forlan even been crowned the best striker in Europe as he scored more than any other striker at that time.
That's just for my debut season as Inter manager. Now i am entering my third season. The second season is tougher but that's story is for another time. For now, i guess i have to end it here. Got FM to play.

Sunday, November 6, 2011

Pengorbanan

Alhamdulillah, selesai sudah ibadat korban pagi tadi. Syukur juga tiada kesulitan yang dihadapi sepanjang proses penyembelihan dan melapah daging pagi tadi. Dan selepas habis semua tadi, aku meng Qada tidur sebabnya semalam tidur lewat.Rumah aku nie, kalau hari raya haji memang meriah sebab ramai yang datang, memang sangat kontra dengan raya aidilfitri lah. Dan aku rasa situasi yang sama di mana-mana tempat di Pantai Timur khususnya Kelantan. Sebabkan itu lah tiap kali raya haji, jalan nak balik Kelantan memang akan jem teruk sebab anak-anak kelantan tahu, tiada tempat yang boleh lawan suasana hari raya korban seperti yang ada di Kelantan
Dan setiap kali AidilAdha datang, point paling penting adalah pengorbanan.Pengorbanan menjadi key penting untuk Aidil adha kerana manusia tak lepas dari setiap saat untuk melakukan pengorbanan. Semolek-moleknya pengorbanan kita lakukan mendapat keberkatan dan mendatangkan kebaikan kepada kita bukan saja di dunia tapi sehendaknya sehingga ke akhirat. Sebagai contoh ibadat korban kita lakukan pagi tadi, kita korbankan duit untuk membeli lembu. Korban masa untuk menyembelih , melapah, membahagikan daging yang sudah siap. Dan sekiranya kita benar-benar ikhlas dan hanya Allah yang tahu, kita akan memperoleh banyak benda. Keberkatan.Pahala. Dan tambahan lagi, merapatkan ukhuwah sesama rakan,sanak saudara kita semasa penyembelihan lembu tadi.Dan aku rasakan, mereka-mereka yang terpaksa tempuh lebih 10 jam dalam kereta pulang ke Kelantan rasa berbaloi habis masa, penat, duit bila dapat nikmat suasana hari raya di kampung halaman masing-masing bersama sanak saudara, keluarga yang tercinta. Sekurang-kurangnya 2 kali setahun, kita dapat luangkan masa, korbankan waktu kita untuk bersama keluarga terdekat.
Dan molek lagi sekiranya, point "korban" kita nie, kita bawa bukan sekadar dalam aidiladha.Sepatutnya diaplikasikan dalam setiap aktiviti kita nie.Pelajar berkorban masa menyiapkan tugasan dengan harapan dapat markah yang baik seterusnya berharap dapat peluang cari kerja yang elok. Korban masa tidur untuk mengulangkaji pelajaran. Pekerja korban masa yang lebih untuk kerjaya, keluarga agar dapat mencari kebahagian. Peminat bola berkorban masa yang lebih , duit yang lebih untuk menyokong pasukan yang diminati. PM dan Isteri berkorban untuk memberikan khidmat yang lebih baik untuk rakyat. Dan rakyat pula berkorban duit cukai untuk isteri PM bagi membeli belah dengan lebih banyak dan mahal di luar negara.hehe.
Rasanya sekian dulu untuk malam nie. Selamat Aidiladha kepada semua.Darah semakin naik sebabnya daging sahaja yang dimakan. Perlu mencari makanan alternatif lain.

Saturday, November 5, 2011

Komuter ke LCCT

Bagai nak gila berebut naik komuter.Aku ingatkan hari nie orang dah balik kg semua boleh la rilek2, santai2 naik komuter tapi rupanya tak. Aku tengok tadi dalam 10 orang yang duk tunggu komuter, 5 orang bukanlah rakyat Malaysia. Bila masuk dalam coach lagi sial jadinya. Semua duk bertumpu kat pintu.Akal letak kat kepala lutut gamaknya.Pastu bau sorang-sorang memang harum bau stokin lagi.Tapi nak buat macam mana kan, tahan je lah.Dan boleh dikatakan hanya ada seorang Melayu daripada setiap 10 orang yang ada dalam tren komuter petang nie. Yang lain bangsa dan warganegara yang lain. Yang Melayu semuanya dah balik kg. Yang india dan Cina pulak time nie la sibuk nak pergi Midvalley.Siap bawak anak beranak berhimpit-himpit masuk komuter.Yang indon dan nepal, negro dan Iran aku pun tak paham diorang nak pergi mana weekend nie. Nak kata balik hari raya haji kat kg memang tak lojik lah lah. Tapi ramai jugak yang berenti kat KL Sentral. Sedang aku tunggu bas nak pergi LCCT, aku terdengar ada 2 orang mat indon nie tanya brother polis, "pak, bas ke Johor nya dimana?"
Dalam hati aku tergelak je.Sian plak kat indon tue.Takde orang gitau ke yang bas bukan adanya kat kl sentral tue. Maybe dia ingat KL sentral tue sentral jadi semua pengangkutan awam ada la kot.Brother polis tue siap bagi instructions lagi kat indon tue suh pergi pudu cari bas pegi Johor.
Sekarang aku dah sampai LCCT. Tiket sepatutnya malam nie tapi saja menggatal pergi awal melangu kat airport yang memang sedia maklum sentiasa ramai nie. Aku dah plan nak isi masa 3 jam nie. 1 jam surfing, 1 jam main game, 1 jam lagi membaca.hahaha.Ok tak?

Selamat pulang ke kampung


Pagi esok akan bergema takbir hari raya Aidiladha.Bagi orang pantai timur, hari raya aidil adha adalah lebih meriah berbanding aidil fitri. Disebabkan itu lah, sejak semalam, ramai yang berpusu-pusu pulang ke kampung halaman masing-masing sehingga menyebabkan kesesakan yang teruk di jalan raya yang menghala ke pantai timur. Ada beberapa kawan aku yang terpaksa ambil jalan yang jauh dengan melalui LPT untuk pulang ke Kelantan. Aku pula? masih lagi di Selangor. InsyaAllah malam nie akan bertolak dan sampai KB.
Pagi esok macam biasa rumah aku akan melakukan korban.Dan macam biasa, akan meriah sebab penuh orang. Yang lelaki dengan sembelih lembu, yang perempuan dengan memasak. Harapnya tahun ini cuaca elok dan boleh sembelih lembu tanpa banyak masalah.
Malam nie aku rasa kawan-kawan lama sekolah aku akan buat pertemuan macam biasa.Tapi aku tak pasti lagi aku sempat pergi ke tak. Kalau pergi pun mungkin lewat sedikit.
Hari raya pun macam tak raya mana kali nie, sebabnya minggu depan, habis cuti aidil adha nie banyak kerja yang menanti. Kerja yang bertangguh sebelum nie perlu dibereskan dan ditambah pula dengan kerja-kerja yang sedia menanti.Tapi macam biasa, take it slow.Yang membuatkan kerja bertangguh sejak 2,3 hari nie disebabkan FM.Ya, FM2012 dah keluar dan macam biasa, bila FM baru keluar, excited tue memang kuat lah nak main. Hadap laptop 4,5 jam duk tengok FM je lah kejenye. Sekarang nie tengah manage Kelantan dan Inter. Pasukan yang memang feveret untuk di manage kan. Mungkin selepas nie nak try Man City. Tengok gaya Man City macam budget takde limit, baru bes nak membeli pemain-pemain.
Ok, setakat itu dulu buat pagi nie. Petang nie dah kena keluar tunggu LRT atau Komuter. Malam nie terbang.Esok pagi jumpa di masjid semua.Selamat Hari Raya Aidil Adha

Tuesday, November 1, 2011

1.11.2011

Dah masuk November dah.Bila diingatkan balik, terasa sekejap je tahun 2011 nie berlalu.Habis bulan November nie, tinggal lagi sebulan dan nanti masuk lah tahun baru pulak. Dah macam-macam yang terjadi tahun nie.Nak sebut satu-satu kat sini memang tak larat lah kan.Kepada yang ada buat azam tahun 2011 tue, sila lah tengok-tengok balik azam yang telah dibuat, tinggal lagi 2 bulan nak kotakan azam sebelum kena buat azam baru pulak nanti.
Dan bila memasuki bulan 11 nie, banyak event akan jadi.Satu yang penting pasti musim hujan.Sekarang pun hujan dah turun di pantai timur khabarnya.Kat KL nie pun bleh dikatakan tiap-tiap hari hujan tapi takdela lebat berpanjangan. Kalau lebat macam kat pantai timur tue, alamat banjir kilat lah kawasan-kawasan di Selangor nie. Event yang lain pula pasti pasal bola. Bila bola malaysia dah hbs baru nie, semua peminat pasti tumpu pada EPL pula. Sekarang nie bola malaysia memasuki orang kata "pre season". Dalam pre season nie la perubahan jurulatih, pemain akan berlaku. Musim depan pula pemain import dah boleh main balik kat Malaysia jadi memang akan sibuk la pasukan - pasukan negeri mencari pemain.
Oke, sekian dulu buat masa sekarang, penangan hujan lebat semalam masih terasa.Mahu tarik selimut tunggu pergi kelas tengah hari nanti. Chowww

Jom Share