Tuesday, May 29, 2012

Interview paling susah adalah dengan diri sendiri


Interview..Situasi yang semua orang akan hadapi. Dan aku sekarang nie tengah bergelut mencari interview. Motif aku senang je. Mana-mana ada iklan, aku mintak, dapat ke tak belakang kira. Suruh pergi interview aku akan pergi..Berjaya atau tidak aku letak tepi..Gaji? Belakang fikir.Tempat kerja? Belakang fikir..Prospect kerja? Pun belakang kira.Dan dalam pengalaman kena interview nie banyak benda berlaku..Sebelum gi interview, kereta boleh buat hal pulak..Sampai tempat interview awal sangat sebab terlupa masa sampaikan interviewer terkejut kenapa awal.Soalan popular masa interview? Ahh..you already old..What happen to you?
Explanations yang selalu aku ulang..i lost interest..Modest...Fair..Soalan paling best? How's your German..mula la aku kuarkan Goten Abend, Goten Morgen..yang lain sori, aku tak ingat dah 3 sem belajar German tapi masih gatal nak letak dalam resume..Tapi soalan yang aku rasa agak janggal dengar la..What is TESL?..terkedu bila dengar dan terkesima nak jawab macam mana. Manager tue, tapi leh tanya macam tue..Soalan popular lagi berkenaan masa..Are you willing to work in weekend?..tak kisah kalau berpatutan..tapi ada satu statement yang agak mendalam la aku pernah terima...i know fresh graduate are desperate to get a work..aku senyum je...dalam hati " memang desperate tapi taklah desperate sangat sampai jadi tukang kira exam paper je" nak letak mana diploma, ijazah aku..Bukan nak dabik dada, pengalaman memang tak banyak tapi biar lah berpada kan..Aku pun tau average market macam mana..Satu aku tahu, dan banyak orang bagi tahu, dan aku alami, sebelum interview, research, research and research a lot..Tempat kerja, jawatan, skop kerja, malah jalan nak gi tempat interview pun kena research baru tak sesat, baru tak sampai lewat sangat ataupun awal melampau.
Harapan lepas nie akan dapat interview.Dan berharap bersesuaian dengan skil yang aku timba selama nie, dengan ilmu yang aku belajar selama nie. Masalah sekarang nie dan aku rasa masalah yang banyak orang kena hadapi, apa kerja yang sesuai dengan jiwa kita...Sebab tue aku rasa, sebelum gi interview mana-mana, aku kena interview diri aku betul-betul dulu..

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share