Sunday, July 29, 2012

Alahai tak berbaloi

sebulan dua nie penggemar filem pasti seronok dihidangkan dengan filem box office dari hollywood. antara filem yang mendapat impak yang besar adalah spiderman, ice age 4 dan batman : Dark Knight Rises.Tapi dalam menjejaki filem hollywood, filem tempatan juga tak kurang yang keluar.Antara filem tempatan yang aku dah layan adalah 8 jam, Jiwa taiko, Mael Lambong dan Baik giler..Filem-filem nie aku layan dengan harapan dapat berikan nafas baru tapi malangnya, taraf pengolahan filem negara kita masih lagi ditakuk yang sama. ya, aku tak harapkan filem negara kita dapat hasilkan sesuatu yang hebat seperti Batman mahupun dapat menghiburkan semua lapisan umur seperti Ice Age tapi asalkan dapat berikan kepuasan kepada si penonton. tapi apa yang boleh aku rumuskan, 4 filem yang aku saksikan terlalu stereotype. Apa yang boleh dikritik dari 4 filem nie? watak utama yang kering, pengolahan jalan cerita yang terlalu mendatar, motif utama atau mesej yang diberikan tidak kesampaian atau juga watak sampingan yang sekadar memenuhikan filem?
8 jam yang dapat dirumuskan tak sampai 8 minit

mael lambong sekadar terlambong dek penangan raja lawak

jiwa taiko yang sekadar berjiwang

baik giler orang yang sanggup tengok filem baik giler

ringkas tapi begitu la rumusan yang dapat aku berikan kepada 4 filem diatas. perlu aku hurai satu persatu?aku hanya mampu katakan yang filem-filem diatas dapat dilihat tak sampai 15 minit bagi setiap filem.kenapa? tiada mesej yang konkrit dapat disimpan oleh penonton. watak utama yang sebelum nie gah tapi seakan sekadar mengejar wang.pengarah yang sekadar membaca bukan menghayati dan menterjemahkan skrip.penerbit yang sekadar mahu publisiti.Yang lebih menyedihkan, filem-filem diatas adalah semuanya filem melayu dan selamanya kaum lain akan memandang rendah kepada keupayaan dan kebolehan kaum melayu di negara ini. lihat saja kutipan tiket dari keempat-empat filem ini. Ya, pasti ramai yang akan kata, kalau dah tak suka filem melayu, jangan tengok.tapi aku degil. aku akan sentiasa cuba tengok walaupun banyak kritikan kerana aku masih berharap akan muncul satu fenomena dimana filem melayu akan memberikan impak yang besar kepada aku dan mampu tersemat dalam fikiran.
sebagai pengakhirannya lebih baik tonton baitul rahmat yang menyelitkan mesej yang lebih kuat dan lebih bermakna dalam masyarakat kita berkenaan kasih sayang kepada warga emas.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share