Thursday, July 26, 2012

Sebahagian daripada besar

Alhamdulillah.Esok dah seminggu umat Islam berjaya tunaikan ibadat puasa. Dan hari nie pastinya kakitangan awam bergembira bila PM kita sedia berikan bonus setengah bulan gaji.Sebelum nie, sebelum aku kerja, aku tak pandang sangat benda-benda nie.aku naif tapi sekarang bila dah mula belajar berdiri dengan kaki sendiri.lebih luas pemikiran aku.Aku tak nafikan, bonus memang bagus.perlu hargai kakitangan awam.Kerajaan berupaya sebenarnya nak bagi bonus.Tapi dengan syarat pengurusan dengan betul. Yang jadi masalah sebelum nie,sekarang nie dan akan datang adalah pengurusan yang tak betul.Tengok keadaan ekonomi sekarang. Kuih pun dah 50 sen satu kat bazaar ramadhan. Takkan nak kena pergi beli kuih dekat bazaar ramadhan 1Malaysia kan. Orang atas-atas tak nampak benda2 macam nie.Diorang takpe, gaji dah besar, dah cukup lebih dah..Tapi tinggalkan dulu bab nie, sebab ekonomi nie takleh nak pisahkan dengan politik.

Masuk sedikit bab bola. Ghaddar akan dihadapkan ke FAM.Yang pelik FAM sendiri yang tuduh Ghaddar bertindak jahat.Aku bukan nak cakap berdasarkan orang Kelantan yang sememangnya tak puas hati kepada FAM tapi berfikir dari segi logik. Ok, kalau FAM cakap mahu adil, review semua video musim nie, hukum semua pemain yang lakukan kekasaran. kenapa hanya hukum bila ada orang atau media yang ungkit. Lagi satu, tak pelik ke, FAM yang tuduh, FAM yang akan jatuh hukuman jugak nanti. Ya, jawatan kuasa berbeza dalam FAM untuk nilai dan jatuhkan hukuman tapi ingat orang nie otak udang ke, sudah tentu Ajk FAM takkan malukan kawan FAM sendiri kan. Memang ajaib la ajk hukuman akan cakap ghaddar tak bersalah nanti, pasti malu FAM nanti. Jadi baik redha sekarang, Ghaddar akan kena hukuman. Yang dua pemain selangor tue aku tak nak ulas.sepatutnya jawatan kuasa hukuman adalah badan bebas. dan sepatutnya FAM bebas baru orang percaya.Tak mengapa, Kelantan tak akan goyah dengan ketiadaan Ghaddar. Dah buktikan sebelum nie, TSAM digantung pun masih mampu menang 2 piala.

Sesungguhnya bulan puasa tahun nie paling mencabar.Satu sebab kena puasa di KL, dengan aku sorang orang melayu dalam company, dan tiap2 hari kena redah jem semata-mata nak cari juadah berbuka tambah dengan tekanan tempat kerja.tapi itu lah, kena sentiasa fikir positif dan mengharapkan yang terbaik.ini jalan yang aku cari sendiri jadi kena sendiri tanggung.tiada siapa mampu tolong melainkan diri sendiri.tapi mak aku sentiasa pesan, jangan selalu tengok orang kat atas, sentiasa tengok orang kat bawah.baru kita dapat nikmati kehidupan nie dan syukur dgn kurniaan tuhan.semua ada maksud tersirat tersendiri.

Selamat berpuasa kepada semua

p/s ..borang cuti dah hantar..dalam otak dah plan untuk raya walaupun puasa tak sampai separuh bulan lagi.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share