Sunday, November 18, 2012

israel..Gaza..McD


Pagi esok McD akan bagi bege free mase breakfast di semua cawangan mereka di seluruh Malaysia.Dalam FB dah kecoh jangan ambik.Ade jugak yang suh ambik dan bagi kat kucing dan sebagainya haiwan yang lain. Semua nak bagi sokongan sebagai membantah McD menyalurkan wang kepada rejim Israel yang sekarang ini sedang heboh membedil Semenanjung Gaza khususnya pergerakan Hamas.
Ade banyak pandangan yang diberikan oleh rakyat Marhaen dalam menyahut dan menunjukkan keprihatinan dalam isu ini.Dan tak kurang juga ada pandangan yang kurang elok dan kurang munasabah.Aku malas nak cungkil isu-isu yang bagi aku budak pra sekolah pun bleh tahu mana salah dan yang mana betul.
Cuma satu je nak sentuh berkenaan dengan isu ini adalah peranan media.Media memang diakui sangat penting dan menjadi platform bagi orang kebanyakkan untuk mendapatkan maklumat berkenaan dengan Israel dan Gaza. Satu kita kena faham, yahudi nie banyak kaum. Kaum yang jahat adalah rejim Zionis.Di Gaza pula, pergerakan Hamas yang berkuasa. Banyak lagi pergerakan lain yang menentang Israel tapi disebabkan ketidakstabilan di Syria, Tunisia, Lubnan, pergerakan Fatah dan Hezbollah sebagai contoh dilihat masih lagi berdiam diri. Mungkin mengatur strategi.
Jadi persoalan apa kita dapat buat sebagai orang di Malaysia yang jarak beribu batu dari Gaza tapi bersaudarakan satu agama dengan rakyat Palestin di Semenanjung Gaza tersebut?Tepuk dada tanya hati. Ada yang nak buat sepanduk masuk dalam stadium lawan bangladesh 20 hb nanti. Ada suh pemain malaysia pakai baju tulisan 'support for Gaza'.ada nak boikot produk yang dikaitkan dengan Israel. Jadi starbuck, subway, apple, McD akan mengalami penyusutan dari segi penjualan dalam masa ini.Tapi bulan depan macam mana? akan tetap penuh McD masa tengah hari sebab nak makan McValue Lunch.Akan tetap penuh Starbuck orang beratur nak minum kopi. Still akan ramai budak, remaja Melayu togok arak Carlsberg, Tiger dari 7eleven. Masa sekarang semua nak tunjuk baik dalam FB. Gaza, Tebing Barat, Baitul Maqdis akan berterusan diancam rejim zionis Israel..

2 comments:

  1. kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
    Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

    ReplyDelete
  2. subway dri israel ke?

    ReplyDelete

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share