Saturday, June 30, 2012

Liga bola sepak tomoi di pantai timur.


Semalam, perlawanan yang menjanjikan satu saingan sengit berlangsung di Kota Bharu..Kelantan menentang Selangor..Akhirnya, Kelantan berjaya membalas dendam dengan mencatat kemenangan 1-0 ke atas skuad Irfan Bakti..Separuh masa pertama perlawanan rancak meskipun Kelantan terpaksa mengeluarkan Piya yang mengalami kecederaan.Tapi dengan kemasukan Ghaddar bagai menambah sengat baru kepada bahagian hadapan Kelantan.Ghaddar berjaya menjaringkan gol melalui tandukan selepas sepakan sudut daripada NorFarhan..Kelantan kemudiannya menggandakan serangan-serangan berbahaya..Separuh masa kedua lain pula ceritanya.Mungkin taktik yang diserap oleh Irfan Bakti ataupun memang 'professional' pemain-pemain selangor yang seringkali mengamalkan permainan kotor..Mangsa yang selalu menerima terjahan, tolakan, adalah Ghaddar. Sekurang-kurangnya ada 3 insiden dimana Ghaddar jatuh akibat dihentam oleh para pemain Selangor. Yang paling bagusnya apabila pengadil tidak memberikan sebarang kad..Mungkin pengadil semalam adalah pengadil yang sangat berwibawa sehingga ke tamat perlawanan para penyokong Kelantan melemparkan botol-botol air kepada para pengadil.Mujur KAFA bertindak mengiringi para pengadil masuk ke bilik persalinan.Tapi sesiapa yang menonton aksi semalam mampu lihat, betapa 'bijaknya' pengadil perlawanan. Perlawanan seringkali terhenti sehingga merencatkan mutu permainan. Kelantan mampu sebenarnya menambah jaringan tapi nasib tidak menyebelahi.Indra terkena palang gol, Ghaddar masih lagi bersikap tamak di dalam kotak penalti, Farhan menyepak lemah.Apa-apa pun Kelantan berjaya menglangsaikan hutang dengan Selangor seterusnya merampas tangga teratas liga daripada Singapura dengan kelebihan 2 perlawanan dan 1 mata di hadapan mereka. Selepas ini Kelantan hanya perlu cari 2 kemenangan daripada 4 baki jadual untuk mengekalkan trofi liga Super..Sekiranya Kelantan menang di Paroi, seterusnya menewaskan Perak di KB, Kelantan akan menjadi juara liga super dan akan menambah duri kepada Singapura dan FAM.Tapi dalam bola sepak, apa saja akan terjadi..Singapura mampu menjadi juara sekiranya menang semua 2 perlawanan selepas ini dan mengharapkan Kelantan kalah 3 perlawanan.Siapa tahu, akan muncul tangan-tangan gelap yang akan mengatur perlawanan nanti..Liga bola sepak kita dah terlalu kotor sejak dari dulu lagi, ditambah dengan kemasukan Singapura, satu persatu kes rasuah muncul dan aku yakin dan percaya sebenarnya banyak lagi kes lain yang seperti mahu ditutup oleh sesetengah pihak yang berkiblatkan wang ringgit..
Sekian untuk kali ini, moga bertemu di Paroi untuk Negeri Sembilan bertemu Kelantan.Saingan yang sengit dijangka terjadi kerana Negeri Sembilan antara pasukan yang paling susah untuk Kelantan tewaskan dan antara pasukan yang paling banyak ada sejarah dengan kemenangan dengan Kelantan..

Thursday, June 28, 2012

Mussolini vs Hitler


Awal pagi esok, Itali akan bertemu Jerman dalam merebut satu lagi tempat ke perlawanan akhir bertemu dengan Sepanyol..Semalam Sepanyol menang dengan sepakan penalti dan sekali lagi Ronaldo kecewa kerana terlepas peluang untuk membuktikan bahawa dia lagi terbaik daripada Messi..
Itali tidak diberi banyak peluang berbanding Jerman yang dilihat ramai sebagai pasukan pilihan untuk ke perlawanan akhir dan juga memenangi trofi euro nanti.Namun begitu Itali telah membuktikan mereka mampu mencipta kejutan. Sekirannya Jerman mampu membuang badi kekalahan kepada pasukan Itali sebelum ini dan mampu mencipta jaringan dalam 90 minit perlawanan , mereka mampu meraih kejayaan.Perlawanan separuh akhir kedua ini juga lebih mirip kepada perlawanan antara Juventus menentang Bayern Munich kerana sebahagian besar pemain Itali bermain untuk Juventus manakala Jerman pula dibarisi ramai bintang-bintang Bayern Munich.
Sama-sama saksikan perlawanan yang pasti menarik awal pagi nanti.

Tuesday, June 26, 2012

Terengganu lawan Kelantan, 26 Jun 2012


Malam ini perlawanan derby pantai timur akan berlangsung di Kuala Terengganu. Kelantan akan bertandang ke Stadium Ismail Nasaruddin Shah untuk meneruskan kemaraan mencari tiga mata dalam misi menggugat kedudukan Singapura di tangga atas liga. Terengganu pula mahu membalas dendam keatas 2 kekalahan sebelum ini di Kota Bharu dalam saingan liga super dan saingan AFC.

tiada apa lagi yang perlu diperkatakan mengenai pemain-pemain kedua-dua pasukan.Begitu juga dengan para pengendali kedua-dua pasukan yang sememangnya terbukti hebat dari segi taktikal bola sepak tempatan. Walaupun sedemikian, prestasi Terengganu di lihat sedikit jatuh apabila kalah kepada Singapura dan seri dengan PKNS sebelum ini. Kelantan pula meskipun menang 3 aksi sebelum ini, corak permainan yang ditunjukkan oleh para pemain hambar dan tidak menyakinkan.

Malam ini kedua-dua pasukan pastinya mahu menambat kembali hati para peminat mereka dan pasti akan menyajikan satu persembahan yang cukup menarik.Kelantan mahu memulakan langkah malam ini dengan kemenangan sebelum menanti kunjungan Selangor, Perak dan bertandang ke Negeri Sembilan. Terengganu pula mahu memperbaiki kedudukan sekurang-kurang merampas kembali tempat ketiga..

Sama-sama saksikan pertembungan dua pasukan ini malam ini. Gomo Kelate Gomo..

ramalan : sengit..serang dan bertahan..tapi aku jangka perlawanan berakhir dengan seri.

Monday, June 25, 2012

Semi final Euro 2012

Akhirnya semalam lengkap sudah pasukan-pasukan yang akan meneruskan kemaraan dalam saingan separuh akhir EURO 2012..Sepanyol akan bertemu Portugal.Jerman akan menanti kunjungan Itali..Pada pandangan aku, saingan separuh akhir kali nie amat sengit kerana keempat-empat pasukan sudah membuktikan mereka layak untuk mendapat tempat merebut saingan akhir nanti.
Sepanyol dan Portugal adalah negara yang berjiran dan dari segi sejarah, budaya serta bola sepaknya, memang lebih kurang sama.Saingan separuh akhir nanti pasti mata akan banyak tertumpu pada Cristiano Ronaldo..Bagaimana para pemain Sepanyol yang rata-ratanya dari Real Madrid dan Barcelona mampu mengawal CR7 nie.Jika dilihat pada barisan tengah, Sepanyol memang ternyata kuat tapi setakat saingan EURO tahun ini, elemen tuah banyak membantu..Walaupun Sepanyol masih dikritik kerana dilihat barisan hadapannya tumpul, barisan tengah mereka masih lagi memukau.Portugal pula tidak seharusnya hanya bergantung kepada Ronaldo semata-mata. Nani, Meireles dan Postiga perlu meningkatkan usaha memburu gol untuk menjejakkan kaki sekali lagi dalam pentas akhir Euro.
Jerman dan Itali adalah dua pasukan yang tidak asing lagi sebagai kuasa besar dalam saingan Piala Dunia dan EURO...1990, Jerman menang Piala Dunia di Itali..2006, Itali menang Piala Dunia di Jerman..Jika dibandingkan prestasi semasa, ramai yang memilih Jerman selaku juara..Barisan penyerang dengan pilihan antara Gomez dan Klose amat tajam di hadapan gol. Khedira, Ozil dan ramai lagi cukup hebat mengemudikan barisan tengah..Neuer terbukti antara penjaga gol terbilang..Dan mereka akan berhadapan dengan Itali yang datang ke Euro dengan 1001 masalah, Tapi Itali pada saingan kali ini berjaya membuang trademark taktik bertahan mereka..Cassano dan Balloteli pasti diberi harapan sekali lagi untuk menerajui barisan serangan. Pirlo akan menjadi jeneral di barisan tengah..Buffon yang sentiasa dikagumi sebagai penjaga gol hebat dunia akan mengawal gawang Itali. Saingan kedua-dua pasukan ini akan pasti menghiburkan..
Sama-sama nantikan saingan separuh akhir EURO pada 28 dan 29 jun ini..

p/s...aku sokong Itali dan ramal mungkin Itali akan bertemu Sepanyol di Final.Tetapi Jerman juga kuat..mungkin juga Jerman akan bertemu Sepanyol.

Thursday, June 21, 2012

EURO 2012 Semakin menjadi

Malam nie saingan suku akhir Euro 2012 akan bermula. Malam nie sekali lagi para peminat bola sepak akan berjaga malam. Setakat ini Euro 2012 menjanjikan pelbagai debaran. Banyak kejutan yang terjadi. Para peminat sukar hendak jangka pasukan mana yang akan pergi jauh. Memang terbukti elemen tuah banyak membantu dalam bola sepak. Namun begitu, rata-rata ramai mengakui yang Jerman dilihat antara pasukan yang paling konsisten dan mampu ke pentas akhir. Perancis walaupun kalah sebelum nie masih dilihat satu pasukan yang kuat kerana dibarisi pemain bintang. Sepanyol selaku juara bertahan masih diberi kepercayaan meskipun taktikal mereka dilihat semakin longgar. Itali juga berpeluang untuk mara jauh sekiranya para pemain mereka mampu menampilkan aksi terbaik dalam menyerang dan tidak bergantung pada bertahan sahaja. England pula semakin mendapat pujian walaupun sebelum nie dilanda gol kontroversi. Portugal mengharapkan sentuhan emas dan magik dari Cristiano Ronaldo mampu membawa mereka ke pentas akhir sekali lagi. Czechs pula mahu melupakan episod duka pada peringkat kumpulan dan tidak mahu semata-mata berharap kepada tuah. Greece pula membuktikan kejayaan mereka memenangi Euro 2004 adalah satu kualiti bukan semata-mata satu kisah dongeng yang tidak mampu di ulang balik.Secara keseluruhannya, Euro 2012 menjanjikan satu aksi persembahan bola sepak eropah yang sememangnya dinantikan oleh semua orang. Meskipun begitu, di kala Euro semakin kemuncaknya, saingan liga tempatan juga semakin rancak dan semakin ke penghujung.Peminat tempatan tidak seharusnya melupakan terus saingan liga tempatan ini. Sabtu dan Jumaat ini sama-sama penuhkan stadium negeri masing-masing.Sama beri sokongan pada pasukan kesayangan masing-masing. jangan biarkan pendatang terus kecapi kejayaan.

Tuesday, June 19, 2012

Kuala Lumpur vs Kelantan , 19 Jun 2012

Malam nie Kuala Lumpur akan ke Kota Bharu tapi sebagai tuan rumah. Kelantan akan bermain di KB tetapi sebagai pasukan pelawat. Dalam situasi malam nie, aku pendapat dua-dua pasukan akan peroleh faedah. Kuala Lumpur akan peroleh wang kutipan tiket yang tinggi, dapat bantu masalah kewangan mereka. Kelantan pula selesa bermain di hadapan penyokong sendiri dan bermotivasi untuk terus mengukuhkan tentangan terhadap Singapura di tangga atas liga. Saingan liga super semakin kemuncaknya. Kelantan setelah menang lawan Kedah tempoh hari masih mahu mencari rentak lagi setelah berehat sebelum nie dan terpaksa mengubah taktikal dikala 3 pemain pertahanan yang dibelenggu cedera iaitu Obinna, Farisham dan Azizi mat Rose yang masih cedera panjang.
Malam nie Kelantan akan teruskan misi mencari tiga mata penuh. Ghaddar masih berbisa.Tengah mampu berikan yang terbaik lagi. Rizal dan Subra perlu tingkatkan persembahan lagi. Malam nie juga Terengganu akan menanti Singapura. Peter James Butler pasti tidak berdepan masalah besar kerana awal musim ini dia sudah membawa Kelantan menang ke atas Singapura di Jalan Besar. Terengganu diharap dapat mengekang kemaraan Singapura demi maruah Liga Tempatan. Namun begitu Kelantan tidak akan hanya bergantung pada keputusan pasukan lain. Kelantan hanya fokus pada diri sendiri dengan berbekal kelebihan 5 perlawanan berbanding Singapura, Kelantan mempunyai peluang untuk memenangi Liga Super sekali lagi

Monday, June 18, 2012

Banyak jalan nak tengok tapi signboard tak ada

Lagi 5 hari mahu menghabiskan sisa-sisa sebagai seorang pelajar kat sini.Dan selalunya bila di saat-saat nak habis nie, akan timbul satu rasa takut.Kenapa? takut untuk memulakan sesuatu yang baru. Dan selepas ini, aku, mahu atau tidak mahu kena jugak melangkah ke alam yang selama nie aku elakkan. Tapi alam ini sebenarnya adalah satu transaksi kepada satu perubahan yang besar dalam hidup aku untuk 10 atau 20 tahun dan mungkin juga seumur hidup aku selepas ini. Alam pekerjaan.

Sebelum ini, aku dah lama sangat dengan alam pelajar. Alam nie orang kata antara terindah. Mana tak nya, tak perlu risau apa-apa. Duit tak risau sangat. Duit habis untuk makan, makan, dan makan. Baju baru pun kadang-kadang je beli. Untuk buat benda lain pun kadang-kadang je. tanggungjawab pun bukan besar mana. Lebih kepada diri sendiri sahaja. Jaga diri, jaga pelajaran, hantar tugasan, pergi exam. Tiap-tiap tahun benda yang sama aku lalui. Kadang-kadang, terasa macam dah burnt out.tapi aku sentiasa tanam dalam diri aku, orang sekeliling pun sentiasa beritahu, belajar nie proses yang tidak akan habis. mungkin aku hanya burnt out sebab lama jadi pelajar.bukan kerana belajar. Ya, siapa tidak suka belajar.Pelajar suka belajar hanya benci kepada tugasan, permarkahan dan peperiksaan je. Tanya la kebanyakkan pelajar, memang benda nie je yang membuatkan mereka dah bosan jadi pelajar.

Tapi sekarang nie, aku kena terima hakikat semuanya akan berakhir. Semuanya dah tamat. Dan syukur aku tamat dengan baik walaupun tidak cemerlang seperti orang lain. Aku dah usaha setakat yang aku mampu dan aku rasakan, aku sebenarnya mampu buat lebih lagi daripada apa yang aku dah capai sekarang kerana aku tahu keupayaan aku jauh lagi. Dalam proses belajar nie banyak variable yang mempengaruhi.Variable terbesar yang aku rasakan sangat mempengaruhi pelajar adalah keyakinan diri. yakin pada diri nie sangat berkait rapat dengan minat dan motivasi. Malah kalau kita selidik, benda nie saling sangkut paut. Pelajar yang bermotivasi tinggi akan tinggi minat pada subjek pelajaran lantas jadi lebih yakin. Macam nak present sesuatu dalam kelas, kalau tak yakin, hilang la minat pastu akan jadi tak bermotivasi. Atau pun boleh diputar-putar variable nie.

Bila diselidiki balik, minat nie boleh berubah dengan masa.Selalu je dengar pelajar amek kursus itu ini sebab tak minat, tapi kenapa akhirnya dia boleh je anugerah dekan. Selalu je dengar pelajar masuk jurusan itu ini sebab kehendak orang lain, sebab tak ada pilihan tapi kenapa boleh jugak dapat 3.7+ dan ke atas. Penilaian bagi pelajar bagi aku sangat subjektif. Aku selalu tekankan ada pelajar yang dapat A pun dalam subjek tue tak semestinya dia memang pakar. Apa nilai A ? sekadar mencantikkan transkrip. Apa yang buatkan pelajar unik? sebab pelajar ada banyak kelemahan dan kekuatan yang tersendiri yang hanya dapat dimaksimumkan potensinya dengan masa dan latihan dan juga peluang.

Bercerita lagi mengenai masa, latihan dan peluang, sekarang masih lagi dalam proses mencari kerja walaupun aku dah berhenti.Peluang untuk setiap pelajar untuk mendapatkan kerja bagi aku sangat banyak. Ya, orang selalu kata penggangguran tinggi. graduan tak reti cari kerja dan sebagainya. Aku sendiri rasa benda tue. Susah cari kerja. Susah lagi nak cari kerja yang kita idamkan. nak masuk kerajaan? Berapa banyak je jawatan yang ada.Kira berapa banyak universiti yang ada kat Malaysia nie. Kira pulak berapa banyak jurusan yang ada. masuk swasta? gaji kecik la. Mahal la. tak berbaloi la. Semua betul dan semua juga salah. bagi senang je, samada kita mahu atau tidak je. Ya, kadang-kadang cemburu, bila tengok orang lain senang-senang je dapat kerja bagus, senang je kumpul duit. senang je dapat peluang kerja, bukak bisnes.pastu kaya raya, dapat beli rumah, dapat beli kereta best, dapat berkeluarga, dapat senang lenang. Siapa tak mahu semua tue. Aku mahu kerja yang rilek, gaji berbaloi, dapat pangkat, orang hormat, ada kewangan kukuh, dapat beli kereta yang best, dapat bayar semua hutang yang ada, dapat beli rumah, dapat gunakan duit untuk bercuti. Tapi semua tue takkan datang kalau sekadar dengan impian, angan-angan dan cemburu. jalan berbeza-beza.Kalau Allah buat semua orang dapat kerja di Petronas sebagai contohnya, apa yang nikmatnya?Kalau Allah bagi semua orang dapat gaji RM4k sebulan, apa yang nikmatnya? Kalau Allah bagi semua orang dapat beli BMW, apa yang nikmatnya? Nikmat bagi hamba berbeza dan atas kita untuk syukur. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Yang penting kita teruskan dengan usaha kita, kita sendiri tahu apa yang kita mahu. Kita sendiri yang perlu berjalan dalam jalan yang kita ambil.Apa yang elok untuk orang lain tak semestinya elok untuk kita.Apa yang tak elok untuk orang lain tak semestinya tak elok untuk kita.

Untuk berusaha nie perkara yang penting, yang aku buat adalah tanya diri aku sendiri apa yang aku nak buat.Ya, banyak jalan lepas belajar. Aku boleh teruskan buat master macam orang lain. Sambung lagi belajar..lepas master baru kerja.Sebabnya orang cakap ekonomi tak stabil jadi ambil master, gaji lagi tinggi nanti. Aku boleh juga cari kerja mengajar. Orang kata senang mengajar. tak sakit kepala. Stabil. Aku boleh juga tunggu dulu, cari kerja yang betul-betul bagus.cari kerja luar dari KL sebab kalau mahu hidup di KL nie, kos hidup tinggi. Atau aku boleh juga kerja, cari kerja yang sesuai, berbaloi dengan apa yang aku dah ada, bina dari bawah. macam-macam jalan boleh aku cuba. Dan aku rasa, jalan-jalan nie tak semestinya akan terhenti. contohnya, jalan nak jadi pengajar boleh bertembung dengan ambil master ataupun boleh bertembung dengan aku kerja sebagai call center dulu ke.Tak ada siapa yang tahu? orang lain pun tak mampu ramal kalau aku kerja kerajaan sekalipun tak semestinya aku akan terus kerja dengan kerajaan.
Mana tahu kerja dengan kerajaan selama 5 tahun dan aku berhenti sebab kerja tersebut tak sesuai dengan personaliti aku. Alam kerja bagi aku sangat besar. Kenapa? Kerana ianya akan mencorakkan hidup kita dan juga orang lain. Contoh sebagai cikgu, kalau tak minat mengajar, bagi aku baik tak payah ambik.Sebab mengajar satu tugas yang mencabar, perlu sabar, perlu motivasi. tapi kita tak tahu di masa hadapan. peluang akan muncul bila-bila masa saja. Mungkin tak jadi cikgu, tapi jadi pengajar arah lain.jadi cikgu kepada bakal cikgu contohnya?Alam nie terbentang luas. ramai yang cakap, pengalaman itu penting. Aku akui. Ramai juga yang cakap semuanya terletak pada kita.Apa yang kita mampu,sanggup , dan mahu buat? Siapa mampu ramal kalau aku kerja sebagai operator kilang sekali pun , 10 tahun akan datang aku akan terus jadi operator kilang? tiada yang orang mampu ramal.Kita sendiri mencorakkan masa depan kita sendiri. Apa guna juga kerja di syarikat besar tapi jiwa kita tak tenang dan sentiasa berfikir mengenai jalan yang kita tak ambil. Lebih baik tanam padi di sawah yang hijau kalau kita rasa puas dengan peluh yang kita keluarkan mampu bagi kita rezeki. kalau orang lain kerja di KL tak semestinya kita kena kerja di KL jugak. kalau orang lain dapat kerja di Gong Badak tak semestinya kerja kat situ baik untuk kita jugak.Mana tahu kita mampu hidup di New York contohnya, Perth mungkin, Kiev?Moscow? Tokyo? Allah sendiri menyuruh hambanya bertebaran dalam dunia nie cari rezeki.

Pensyarah aku ada bagi nasihat, alam nie luas, kita je yang perlu cakna.Tak boleh sekatkan minda kita dengan pemikiran-pemikiran yang tak matang. Tidak ada betul atau salah dalam hidup nie.hanya bagaimana kita memberi definisi kepada benda tersebut.

Saturday, June 16, 2012

Cari Kerja

Lagi seminggu mahu tamat di sini. Lagi seminggu mahu keluar alam ini. Dah cukup lama. kalau orang lain aku rasa dah bergelar Dr. Kawan-kawan aku yang lain pun dah tambah ahli keluarga dah. Aku baru je nak melangkah alam kerja. 2,3 minggu nie aku cuba nasib cari kerja. kalau sebelum ini orang duk kata susah nak dapat kerja. Aku akui susah nak dapat kerja.Tapi betul la apa yang selalu orang kata.kerja banyak je sebenarnya, cuma atas kita mahu atau tidak je. kalau kita demand tinggi-tinggi siapa yang mahu ambil kan. Aku perlu sedar, aku kurang pengalaman lagi dalam bidang kerja nie.Jadi banyak syarikat yang kurang lihat pada benda tue. Untuk itu, aku dah set dalam otak aku, tak perlu nak cerewet sangat dalam cari kerja. cuba je kerja apa-apa pun asalkan sepadan dengan apa yang ada.Awal-awal kerja takkan nak demand gaji yang tinggi-tinggi kan? Asalkan gaji yang ditawarkan itu sepadan dengan apa yang kita ada, itu dah cukup berbaloi. banyak benda yang aku belajar sepanjang usaha cari kerja nie. Pertamanya, apa yang kita belajar selama nie bukanlah tidak penting tapi apa yang boleh kita praktikkan dari apa yang kita belajar tue yang penting. Banyak tempat aku pergi semuanya macam mahu tengok bagaimana aku bercakap. terutamanya dalam bahasa inggeris. bahasa inggeris aku memang tak seotai orang lain. Slang pun ada lagi kelantan..tapi aku cuba jugak.keduanya, dalam interview nie, keyakinan diri tue sangat penting. kalau masa interview pun dah gelisah gila, macam mana nak sesuaikan diri dengan suasana baru tempat kerja kan.Dan aku rasa keyakinan diri nie dapat dipupuk jika kita banyak pengalaman.Aku sendiri 'nervous' masa interview. Bila dah nervous, semua benda yang ada dalam kepala pun susah nak dikeluarkan.Tapi bila dah 2,3 kali masuk keluar tempat interview, keyakinan diri tue mula timbul. Satu lagi keyakinan diri nie jugak berkait rapat dengan apa yang kita harapkan. Boleh berharap tapi jangan mengharap sangat. Aku cuba positifkan minda aku, aku tak rugi apa pun masa pergi interview. Ya, duit habis, minyak, tol, penat lagi tapi sekurang-kurangnya kenal tempat baru. 3 minggu aku duk cari tempat interview nie aku dah kenal banyak jalan kat KL dan Selangor nie. Tempat yang sebelum nie aku sendiri tak pernah jejak kaki. Ketiganya, usaha nak cari kerja nie bermula dalam kepala kita sendiri. Apa yang sebenarnya kita nak buat. Bila kita dah set apa plan kita, senang je jalan.Satu lagi tawakkal tue memang penting. Bila dah semua selesai, kita hanya boleh berdoa dan mengharap yang terbaik daripada Allah kan. Usaha lagi. Semua orang bila aku duk borak-borak cakap benda yang sama. Susah nak dapat kerja yang betul-betul sesuai dengan diri kita selagi kita tak rasa kerja tue. jadi pesanan untuk diri aku sendiri, aku akan terus usaha cari kerja. Orang cakap sebelum berlari kena merangkak dulu. tapi dalam kes aku nie, aku dah kena mula melompat untuk capai apa yang diimpikan.

Kelantan lawan Kedah 16 Jun 2012

Malam esok saingan Liga Super bersambung. Setelah berehat lebih kurang 2 minggu, Kelantan pasti mahu kembali ke sasaran asal iaitu mengutip kemenangan untuk merampas takhta liga yang dihuni oleh Singapura. Kelantan mampu menjulang Liga Super dengan awal sekiranya mampu menang 6 perlawanan selepas ini. Dengan berbaki 3 perlawanan kurang berbanding Singapura dan dengan prestasi para pemain Kelantan yang sebelum nie dalam keadaan yang terbaik, para peminat serta penyokong Red Warrior memang berharap Kelantan mampu mengekalkan kejuaraan Liga Super seterusnya mengukuhkan nama dalam persada bola sepak tempatan. lawan malam esok adalah Kedah. Kedah pasti mahu menjarakkan diri mereka daripada tangga bawah liga. Saingan malam esok yang berlangsung di Kota Bharu pasti menjanjikan saingan yang menarik. Jika diperhatikan pada rekod pertemuan kedua-dua pasukan sebelum nie, boleh dikatakan agak seimbang. perlawanan terakhir kedua-dua pasukan adalah ketika saingan Piala FA dimana Kelantan layak ke perlawanan akhir setelah seri 2-2 di Alor Setar. Satu perlawanan yang cukup mendebarkan apabila kedah menjaringkan 2 gol di babak pertama dan Kelantan membalas 2 gol di babak kedua.Malam esok, jaringan pasti akan dicipta. Ghaddar seperti biasa akan mengetuai barisan serangan. Malam esok Kijang mahu terus melompat mencari 3 mata. Sang Kenari mahu mencari kemenangan moral. Malam sok stadium Kota Bharu akan bergema. Jika malam-malam biasa sejak seminggu yang lalu, peminat bola dihidangkan dengan saingan Euro, malam esok kembali beri sokongan kepada liga bola sepak tempatan. Gomo Kelate Gomo.

Tuesday, June 12, 2012

Esok bermula untuk berakhir

Esok dah mula
hari nie baru nak baca
nanti memang jadi la macam gambar di atas nie
esok mula melangu
tapi tak mengapa
memang dah tak kisah
asal habis sudah

Sunday, June 10, 2012

Penangan euro 2012

Malam nie masuk hari kedua Euro 2012 bermula.Semalam memang aksi pembukaan Euro yang hebat.Poland seri dengan Greece. Russia menang.Aksi dua-dua game memang amat memukau bagi para peminat.Tapi aku rasa peminat kat Malaysia nie mane minat team-team yang main semalam kan.ramai yang sokong  England, Jerman, Belanda, Perancis. tapi kalau diukur aksi Russia semalam, tak mustahil untuk mereka pergi jauh. Poland pun tak kurang juga dengan kekuatan sebagai tuan rumah. Sekarang nie berlangsung German lawan Portugal.Game best. Serang menyerang. Tengah padat. Tadi Belanda dah kalah. Serang banyak tapi tak berhasil. denmark serang sekali terus gol. Pendek kata, euro akan memberikan satu kepuasan dan tidak ada sesiapa pun boleh jangka keputusan nanti.Ingat Greece masa 2004? Apa-apapun, penangan Euro akan membuatkan ramai yang kurang tidur. Tapi bagi aku, kali nie macam tak terasa sangat Euro. Sebelum nie ye, aku usaha juga cari jersey mana-mana pasukan. memang dah siap jadual semua.Memang dah target tidur masa mana. Tapi untuk kali nie, macam dah kurang sedikit.Aku tetap akan tengok mana-mana game yang menarik.Sebagai peminat neutral, tetap tengok game bola kan.
Minggu depan Liga Super Malaysia akan bermula kembali. Kali nie mungkin kehangatan Liga Super akan tenggelam akibat Euro nie.Aku harapkan stadium tetap akan penuh seperti yang sebelum nie. Euro memang best layan tapi lagi berbaloi sokong negeri sendirikan. nama lagi Euro..Kita nie rakyat Malaysia, Malaysia bukan dalam Europe pun kan. tapi tak tau la kot-kot ada yang ingat Malaysia termasuk dalam Eropah pulak kan.

Thursday, June 7, 2012

Not to ?

lagi 2 minggu mau tunggu exam..paper last mau enjoy..baju melayu sepasang memang dah target pakai exam last..bukan main lama lagi nak habiskan benda nie.Thesis dah bind..tunggu siap je..duit melayang saja seminggu nie...Hasilnya harap berbaloi la nanti.Habis exam nanti mau dipikirkan benda lain pulak..benda yang lagi besar...sementara menunggu nie main DOTA lu.orang lain dah lama main.Aku nie baru nak kenal main benda alah nie.tue pun sebab dah tak tau nak buat apa dengan laptop.

Saturday, June 2, 2012

Definisi Sokongan Peminat

kredit to Sokernet

Semalam Malaysia seri lawan Filipina..Barisan pemain orang kata terkuat dah..Ada pemain dari ATM, Selangor, Kelantan, Liga Super ada, Liga Perdana pun ada. Seperti biasa, perlawanan melibatkan pasukan negara tidak boleh dikritik. Ramai yang marah. Ramai bagi definisi kalau peminat, penyokong, rakyat Malaysia yang sejati, mana boleh kritik pasukan negara.Kenalah bagi sokongan setiap masa. Kenalah jaga, takleh kritik.Mahu kena gantung? Biasalah, pemain pun melenting bila tak main bagus..Peminat kena sabar.Peminat/penyokong tak tau ke pengorbanan pemain, Jurulatih Rajagopal..Tak tahu ke pengorbanan FAM atur perlawanan. Semua rakyat Malaysia yang dikatakan sokong, minat dengan bola sepak negara kena lah sentiasa bagi sokongan. Kan Malaysia juara AFF sebelum nie. Time menang ramai sokong, time kalah macam gini ramai yang kutuk ye.Memang lumrah orang kita kot, takleh nak terima kritikan.Tapi kalau time nak kritik orang lain, dia yang paling awal
Orang je tak tau sebenarnya pengorbanan seorang peminat/penyokong. Ya, kami berhak untuk kritik pasukan negara. Siapa yang bayar duit rajagopal untuk latih negara?siapa bagi duit elaun kepada pemain setiap kali main wakili negara? siapa bayar duit tambang pemain terbang sana terbang sini. Tau tak peminat nie sanggup berhabis duit semata-mata nak beli tiket tengok match malaysia. Tapi kalau persembahan masih ditakuk sama, apa guna. Duit cukai rakyat seolah-olah hilang macam tue je. Pemain , pegawai FAM mungkin leka dibuai duit, senang hidup, tapi rakyat masih lagi terpaksa banting tulang, kais pagi, kais malam cari sesuap nasi. Dan apabila harapan diberikan kepada pasukan negara, harapan tersebut hilang. Jangan berpegang kepada yang lepas lah FAM. Ya, malaysia menang AFF. Ya rajagopal yang bawa Malaysia. AFF kat mana? Asia Tenggara je kan. kelayakan Piala Dunia pun kalah.Ok, bleh nak berpegang kepada kenangan. kenapa malaysia tak jadi macam zaman datuk aun dulu. Zaman arwah Mokhtar dahari dulu. patut lagi best la dari dulu, sekarang professional kan, dulu semi pro je. Kenapa FAM?ooo,,tak leh kritik.Hanya Presiden ngan Setiausaha agung je. Rasuah pun semakin menjadi liga kita sekarang nie. bila orang bunyi pasal FAM dari FIFA, FAM melenting.tapi bila pengadil Malaysia sendiri yang kena tangkap di Singapura.Tak melenting balik ke FAM?
Kalau negara tak leh la ek nak kritik.Tapi kenapa bila negara orang lain senang je kita kritik? Kalau bab kelantan kuat je orang kritik. Pas tak bagus la.Ore Kelate tok molek laa. KB tue mundur laa.Kalau bab pasukan dari eropah senang je kritik. Bodo la Man Utd. Bangang la Liverpool. Gilo laa Barca..Bleh je kritik. Tapi kalau pasukan negara, memang kebal ekk.memang tak leh kritik, kena senantiasa bagi sokongan. Macam tue ek..Terima kasih la FAM..

Jom Share