Tuesday, May 14, 2013

Ranking Bola Malaysia terbaru 2013

Terbaik...Hasil usahasama yang padu daripada FAM, Sultan Bola, serta King Gopal. Tengok pada senarai ranking terbaru ini, jawapan yang lazim dipakai sudah pasti, "ranking tidak penting". Sama macam kalau anak murid jawab kepada ibubapanya kalau dapat keputusan yang teruk dalam peperiksaan, kedudukan tak penting, yang penting belajar. Tapi kalau dah beberapa tahun asyik duk ranking 160 lebih je, belajar apa ke bendenya tue. Tiap-tiap tahun FAM boleh anjur pulak dengan kerjasama para penaja yang kaya-kaya bawak pasukan otai-otai eropah buat friendly di negara kita tapi apa yang dapat? dapat tengok pemain je lah.Persembahan negara takde pulak nak meningkat. Nazmi dah balik, Fakri dah balik negara sendiri pun, Safee pun dah balik jadi siapa lagi yang tinggal timba pengalaman kat luar. jangan nak salahkan pemain saja, persatuan atau organisasi negara kita sendiri yang kena munasabah semua.

Ranking tak penting konon. Cuba tengok negara-negara yang berada di atas ranking negara kita. Palestin. Negara yang sejak dari dulu berdepan dengan pelbagai krisis kemanusiaan boleh lagi dapat kedudukan selesa. Kalau pemain Palestine tengok kemudahan yang pemain negara kita ada, mesti diorang menangis. Bangladesh pun lebih tinggi. Mungkin salah satu faktor, ramai spy dorang bekerja negara kita jadi mereka cilok ilmu-ilmu bola daripada FAM bawa aplikasi kat negara diorang. Nicaragua lagi. Nama negara nie kalau bagitau kepada pak cik jaga stadium Kelana Jaya pun, belum tentu lagi pak cik nie percaya nicaragua adalah nama sebuah negara.

Mungkin ada yang masih lagi macai FAM dan Sultan Bola totok akan jawab, tengok tue, Singapura lagi rendah ranking daripada kita. Jangan tengok atas je tengok la bawah juga. jawapan klise. Singapura pun besar mana. Lagi besar negeri Selangor daripada keluasan Singapura tapi tengok pasukan dorang dalam liga super, nombor satu lagi. Kita memang kena buat perubahan. Bukan setakat duk racist tak tentu pasal, kalut ngan pilihanraya je, duk maki SPR, nak lucut warganegara je. Ini Kali Lah kena tukar FAM. Bukan Kekal dah, bukan lain kali dah. Ini Kali memang kena buat sesuatu.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share