Friday, November 15, 2013

Bola Kelantan dalam 2014?

semakin rancak berita/khabar angin perpindahan pemain.setiap hari ada saja rumor yang dipetik dari media sosial,dan juga sumber-sumber dalaman pasukan yang akan bertanding dalam liga malaysia untuk musim 2014.

kelantan,antara pasukan yang memang panas dengan gosip perpindahan juga antara pasukan yang amat ditunggu diumumkan barisan para pemainnya.sekarang diberitakan amar rohidan akan menggantikan tempat shakir shaari.seperti yang aku coretkan dalam entri yang lepas,tiada pemain tempatan mampu menggalas tugas sebaik dan sekonsisten shakir semasa dia beraksi di kelantan.tetapi,disebabkan kekangan aku rasakan dua pemain tempatan yg dapat bermain dmc secara baik jika dinilai dari segi teknikal dan pengalaman,safiq rahim dan amar rohidan.bukan menidakkan gurusamy atau ismai faruqi dan juga amirul hadi tetapi untuk posisi dmc safiq dan amar lebih berpengalaman.safiq kekal bersama JDT dan akan cuba berganding dengan aimar..amar sekarang ini dikatakan tiada kelab.

bercakap mengenai amar ke kelantan,tipu jika katakan tiada peminat kelantan yang mengutuknya semasa dia beraksi bersama skuad rajagopal.teknikal tidak begitu baik.konsistensi hampir tiada.pengalaman sederhana.tetapi amar mungkin mengharapkn penghijrahan ke kelantan dapat membantunya belajar dan menjadi pemain yang lebih baik pada masa akan datang.amar tidak perlu untuk meniru sepenuhnya seperti yang dilakukan oleh shakir.amar patut cuba belajar menjadi defensive mid yang berlainan . mungkin sbg achorman, mungkin juga sbg box to box mid. defensive midfield seperti makele atau ramires. Tetapi semuanya juga bergantung kepada taktikal yang akan diserap oleh Steve Darby nanti. Mungkin jika dilihat kepada barisan skuad Kelantan yang akan diumumkan nanti, Steve Darby akan lebih menerapkan corak permainan yang laju. Jika Bojan dalam masa dua tahun sebelum ini mengemudi Kelantan dan mencorakkan taktikal hantaran pendek dan bermula daripada bawah, Steve akan cuba mengubah taktikal tersebut.Barisan bawah Kelantan masih lagi utuh. Obinna dan Nik Shahrul pada musim depan boleh dianggap antara 3 pasangan pemain pertahanan tengah terbaik dalam liga negara kita. Steve Darby mungkin menerapkan kembali formasi 4-4-2. Semasa di Thailand semasa dia menjadi pembantu kepada ketua jurulatih, skuad thailand banyak menggunakan barisan sayap kiri dan kanan.  Kepelbagaian perlu ada kepada skuad kelantan. Piya mampu bermain corak hantaran pendek dan juga hantaran jauh. Fakri lebih sesuai bermain defensive forward. Fakri tidak sesuai menjadi pemain sayap mahupun inside forward. Meskipun fakri seorang pemain berteknikal tinggi, tetapi untuk kesesuaian corak permainan dalam liga negara kita serta dengan barisan pemain yang mungkin Kelantan ada pada musim depan, Fakri lebih sesuai menjadi defensive forward. Cuma fakri perlu tingkatkan keupayaan untuk tackling bola daripada pihak lawan. Kelantan juga dikatakan akan mengambil Fitri Omar. Fitri memang calon terbaik untuk menggantikan posisi daudsu. Dan lebih menarik, Fitri mampu bermain sebagai Wide Mid. Shakir Ali walaupun pada musim ini dilihat agak tenggelam bersama N9, tetapi dari segi teknikal dia pemain yang laju, dan amat sesuai menjadi Inside forward. Jika Shakir dapat membina kepercayaan dan menyesuaikan diri dengan Piya serta rakan-rakan pemain Kelantan yang lain dengan cepat, dia pasti akan dapat menjadi pemain yang akan bersinar dalam liga malaysia tahun depan.

Kelantan mungkin dalam proses pembelajaran pada tahun depan. belajar untuk membina kembali skuad. belajar mengilap bakat pemain yang baru.indra dah berjaya.matyo digilap kembali.farhan diteman menjadi pemain berbisa.azizi dididik kembali menjadi kental.kelantan akan jumpa pemain-pemain yang baru.akan berikan cabaran selagi mampu.akan berusaha memenuhi keinginan peminat.

Peminat kelantan tidak mahukan sesuatu yang mustahil.
tidak mahukan sentiasa menang.
tidak juga mahu terus tercicir.
peminat hanya mahukan yang terbaik ditunjukkan dari skuad. 

kelantan sudah merasai berada di liga fam.
merasai kejuaraan treble.
setiap roda yang berputar, adab naik adab turun, pasti senang, pasti susah.

No comments:

Post a Comment

berkata-kata lah sesuka hati....

Jom Share