Thursday, March 28, 2013

Pak Pandir bermain politik



Semakin hampir negara kita kearah satu lagi pilihanraya umum, semakin pelik atau kadang-kadang lucu cerita-cerita yang dikeluarkan. Setiap hari dalam facebook, blog dan juga media lain, semakin banyak cerita-cerita atau yang lebih tepat bagi para pengikut politik adalah strategi politik. Bagi orang awam, atau lebih tepat aku klasifikasikan sebagai orang awam yang membaca dan menggunakan otak dengan waras dan secara bijaksana. Bijaksana dalam konteks ini tak perlu dapat 7 A dalam SPM ataupun semua A dalam PMR mahupun UPSR tapi asalkan tahu membaca. 

Semakin lama PM kita menangguh tarikh untuk membubarkan parlimen,semakin banyak kisah-kisah yang lebih dongeng daripada kisah si luncai dengan labu ataupun kisah pak pandir. Aku cuba bertindak neutral disini walaupun mungkin ramai yang akan katakan bahawa jika dilihat kepada tulisan-tulisan aku yang sebelum ini, aku lebih dekat kepada ‘bulan’. Tetapi apa yang aku nak katakana disini, jika kita lihat kembali scenario politik negara kita, lebih spesifik lagi bermula dengan kisah DS Anwar Ibrahim pada 1998 sehingga sekarang, memang satu perubahan yang besar. Tak cukup dengan itu, cuba kita lihat berapa banyak kes video seks yang keluar. Sekarang ini sudah heboh dikatakan ramai blogger, bahawa ada orang duk cakap-cakap pasal video seks Nurul Izzah (anak DS Anwar ) dan yang ini paling best, video seks Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Pada mulanya, aku, sebagai rakyat Kelantan, terasa sangat marah apabila kes melibatkan tuan guru keluar. Mungkin orang akan kata ini semua propaganda. Tapi ini sudah lebih daripada satu propaganda. Fitnah ada sesetengah orang kata adalah perlu dalam politik sebagai satu bentuk alat untuk mencapai apa yang mahu dicapai. Tanya saja kepada rakyat Kelantan yang selama 23 tahun berada di bawah pimpinan Tuan Guru, siapa yang tak marah bila keluar kes video macam nie. Tapi bila difikirkan balik, tak perlu nak marah, perlu gelak sebenarnya.perlu ketawa berdekah-dekah dan kemudian kasihankan kepada sesiapa yang mula reka cerita sebegini serta sanggup mereka video sedemikian.
Kadang-kadang aku pelik dengan sesetengah orang politik. Cuba lihat dah berapa banyak kes video seks yang ada kat Malaysia nie. Dan selalunya tokoh-tokoh politik negara kita nie habiskan masa bagi komen pasal video seks daripada komen kepada benda-benda lain yang lebih berbaloi. Ya, orang akan kata, hei kalau dah dia tue ada video seks, maknanya dia memang tak layak la jadi pemimpin. Aku sokong benda tue. Tapi masalahnya betul ke video seks tue? Orang akan balas, tak kisah la betul ke tak? Siapa yang boleh buktikan.Dia dah bersumpah kan. Aku boleh jawab, jadi dengan bersumpah kira semua benda betul la ataupun dengan bersumpah semua benda yang kita katakan adalah betul. Kalau macam tue, aku juga mahu bersumpah.Dah berapa banyak sesumpah kita tengok kat Malaysia nie? Jika kita ambil perkiraan yang diatas tadi, aku rasakan semua pemimpin di Malaysia nie tak layak jadi pemimpin pun. Bukan setakat video seks tapi juga kes liwat, kes yang pelik-pelik yang tak masuk akal. Siap ada hubungan dengan Israel, amerika. Kenapa tak masukkan sekali illuminati, free mason. Ejen mossad la..CIA laa. Bab komunis dah ada yang kait dengan DAP.Kenapa tak masukkan Gerakan dan MCA sekali pasal komunis. Kenapa tak kaitkan India dengan LTTE ataupun mana-mana gerakan bagi kaum india.Kaitkan la PAS dengan geng Syiah ke pulak. Geng apa lagi yang ada. Haramkan semua..

kadang-kadang aku pelik sesetengah orang yang dinamakan pengikut politik nie.Kalau betul kita nak ikut ajaran Islam bagi seorang pemimpin, letakkan ajaran Islam itu sendiri sebagai asas. Orang akan kata , mana boleh zaman dulu lain dengan zaman sekarang. Apa  yang beza?  Agama tetap agama. Ingat zaman khalifah dulu kerajaan Islam tak kaya? Malah lebih kaya daripada Malaysia kita sekarang malah lebih kaya daripada arab Saudi sekarang. Kita kena ingat, negara arab Saudi yang ada sekarang dah berpecah daripada kerajaan islam pada zaman khalifah dulu. Kenapa khalifah dulu boleh je berpolitik dan boleh je pergi berperang dan boleh naik mimbar waktu solat jumaat? Orang cakap zaman arab dulu boleh lah. Semua arab,s emua islam. Habis tue ingat kaum yahudi, kaum cina, india baru ada 20 tahun lepas di dunia nie? Apa ingat kaum kristian takde zaman arab dulu? Sejarah dapat F ke? Apa yang beza? Kalau aku kata pemimpin kenalah besederhana. Bukan sederhana nak tiru khalifah dulu yang tiada harta malah tak tinggal harta kepada keluarga tapi sedekahkan semua kepada islam. Aku tahu tiada pemimpin zaman sekarang boleh buat macam tue. Kita amek contoh tuan guru. Rumah kayu papan sejak 23 tahun lepas jadi mb Kelantan. Seorang cikgu yang dah berkhidmat  disebuah sekolah pun, kalau dah 23 tahun berkhidmat pasti akan naik jadi pengetua dan pasti rumah jadi besar dan kereta pun dah bertukar. Inikan pula seorang MB. Kita fikirkan, kalau kita jadi MB selama 23 tahun tadbir Kelantan, takkan kita takde rumah bangle 3,4 biji. Kitakan MB.Pegang kuasa di negeri. Mungkin benar kot orang cakap negeri Kelantan miskin,s ebab ramai yang tengok rumah MB Kelantan sekadar rumah papan,sebelah masjid pulak tue, kemudian mungkin ramai kata miskin sebab MB Kelantan pakai jubbah je ke mana-mana. Bila tuan guru pakai jubbah ramai yang mengeji, tapi kenapa tak sindir pak arab-arab di Dubai ataupun Jeddah? Bukankah jubbah yang sama?

Bagi aku, kadang-kadang scenario politik negara kita ini seperti dibawah tahap UPSR. Terlalu kebudak-budakkan. Orang sebelah sini cakap nak turunkan harga kereta, ramai cakap muflis lah negara. Orang sebelah sini cakap nak hapuskan tol, ramai cakap gila ke.kemudian isu utama belum habis lagi dah heret banyak-banyak benda lain. Dan benda yang paling aku tak boleh terima adalah berkait dengan video seks. Kadang-kadang malu dengan negara luar yang lihat politik Malaysia. Mungkin orang luar akan kata, dah habis idea ke orang Malaysia nie? Okey, contoh kalau ditakdirkan aku nie jadi macam Najib, ataupun Mahathir la, kalau aku benci sangat kepada Datuk Seri Anwar la kan, buat apa kaitkan dengan video seks? Pastu dengan kes liwat lagi. Zaman sekarang canggih. Reka satu pembunuhan yang bertopengkan kepada satu kemalangan. Habis cerita. Tak tahu nak buat macam mana? Download filem-filem Hollywood, ataupun beli novel-novel thriller. Senang, cepat, tak banyak soal, selamat.Beli seorang kambing hitam untuk hilangkan jejak nanti. 

Jadi, seperti yang aku dah katakan sebelum ini, kadang-kadang politik negara kita ini masih berada ditakuk negara mundur. Kita duk canang mahu menjadi sebuah negara maju menjelang 2020 tapi kita masih lagi dalam pemikiran dunia ketiga. Sekian dulu, mahu pergi bersantai layan jet-jet berlegar di ruang udara.

Monday, March 25, 2013

Hari Polis Sedunia 25 Mac 2013




Hari nie, 25 Mac 2013, seluruh anggota polis di serata dunia menyambut Hari Polis Sedunia. Hari Polis Sedunia dari pandangan aku diadakan sebagai menghargai jasa-jasa yang telah dicurahkan oleh anggota polis dalam menjalankan tanggungjawab mereka menjaga keselamatan dan ketenteraman masyarakat. 


Bagi polis-polis yang ada di Malaysia ini, tidak kiralah yang bertugas sebagai anggota trafik, penyiasat jenayah, menjaga bangunan-bangunan kerajaan, menjaga system penting negara ataupun menjadi bakal pelapis nanti, aku ucapkan tahniah dan terima kasih kepada mereka-mereka yang telah menjalankan tanggungjawab mereka dengan ikhlas dan tulus serta jujur.
Tak semua anggota polis adalah jahat dan tidak jujur seperti yang banyak diperkatakan oleh masyarakat negara kita pada masa sekarang. Dengan keadaan politik semasa yang tidak stabil, ditambah lagi dengan beberapa kes yang melibatkan penyalahgunaan kuasa polis kepada orang awam sebelum ini, ramai pihak yang menyuarakan rasa tidak puas hati kepada institusi polis negara kita. Meskipun begitu, kita tak boleh lupakan jasa dan khidmat anggota polis yang lain. Masih ramai lagi anggota polis yang sentiasa memberikan perkhidmatan yang mesra pelanggan dan sentiasa jujur.  Sepanjang pengalaman aku, aku dah lalui pelbagai kisah berkenaan dengan polis. Ada polis yang baik, ada yang tak baik.  Tapi jika kita letak kaki kita dalam kasut anggota polis, kita juga akan berdepan dengan pelbagai dilemma yang bukan sahaja melibatkan diri sendiri, tetapi juga masyarakat, tanggungjawab, serta ahli keluarga. Dan tidak mustahil, kita sendiri akan terjebak sehingga digelar polis yang tidak baik. 

Rasuah, kronisme adalah antara isu yang paling sinonim dikaitkan institusi polis. Dan pelbagai golongan masyarakat sudah mengetahui yang dari sekecil-kecil jawatan polis sehingga ke paling atas, anggota polis ramai yang terlibat dengan dua gejala ini. Tetapi jika kita bandingkan dengan pekerjaan lain, sebenarnya isu ini adalah lebih kurang saja impaknya.Mungkin polis lebih terdedah dengan gejala-gejala ini kerana mereka setiap hari akan berurusan dengan orang awam. 

Sebagai pengakhirannya, aku hanya mahu ucapkan terima kasih dan selamat maju jaya kepada anggota polis seluruh dunia. Diharapkan semoga dapat dan akan terus memberikan perkhidmatan yang terbaik dan jalankan tanggungjawab anda semua dengan tulus,jujur dan ikhlas. Terima Kasih polis.

Sunday, March 24, 2013

LIMA 2013




Lagi 2 hari akan bermula lah Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition bagi tahun 2013.Dan bermula semalam persediaan dan latihan semakin rancak berjalan di kawasan Padang Mat Sirat berhampiran dengan lapangan terbang antarabangsa Langkawi. Jet pejuang mula tiba. Bas-bas membawa delegasi, para krew dan juga para juruterbang juga dah memenuhi penempatan masing-masing. Kebetulan pula sekarang ini dah bermula cuti sekolah, jadi hotel, motel, rumah tumbangan dah banyak yang ditempah.   

Bermula pagi semalam, deruman enjin jet pejuang memenuhi ruang angkasan Langkawi. Bukan itu sahaja malah sampai ke petang para juruterbang mempamerkan skil mereka. Jadi sesiapa yang tinggal berdekatan dengan Padang Mat Sirat boleh menonton secara percuma daripada tingkap rumah masing-masing.
Hari ini perkara yang sama juga berlaku. Sementalahan tempat kerja berdekatan dengan lapangan terbang maka di pagi hari lagi sudah kedengaran deruman jet pejuang, kapal-kapal terbang tiba. Dan pastinya, esok, sebelum hari pembukaan LIMA tersebut, pasti lebih banyak persediaan dan latihan akan dilakukan.

Sekian

p/s..betul-betul boring dah nie.Nak tulis pun semacam dah takde idea.

Tuesday, March 19, 2013

Faktor Fakri Saarani pilih Kelantan



Semalam sidang media menjawab persoalan yang sebelum ini berkenaan dengan kepulangan Ahmad Fakri Saarani ke Malaysia. Bersama dengan Tan Sri Annuar Musa, Fakri dikatakan sudah sah menjadi pemain Kelantan dan hanya menunggu formality untuk didaftarkan kedalam senarai pemain pada bulan April nanti.
Semalam juga Fakri menjawab segala tuduhan yang mengatakan dia balik ke Malaysia disebabkan kewangan. Yang sebenarnya dia pulang ke Malaysia kerana liga yang dia wakili di Eropah sudah tamat dan kontraknya juga tidak disambung. Maka adalah lebih baik dia terus mencari pasukan baru kerana dia juga masih muda. Berkenaan dengan kenapa dengan Kelantan? Fakri menjawab kerana dia melihat prestasi Kelantan sebelum ini yang berjaya menjadi juara treble dalam liga domestic Malaysia

Ya, Fakri memang anak kelahiran Kota Bharu tetapi dia memulakan kareer bola sepaknya di luar negeri Kelantan. Sebelum ini Fakri Saarani adalah seorang pemain yang aku rasakan paling kuat dicemuh oleh peminat tempatan disaat dia mewakili negara. Aku sendiri tak nafikan pernah mencemuh prestasi yang ditunjukkan oleh Fakri pada satu masa dulu. Dan aku tidak mahu bertindak hipokrit disini dengan mengatakan Fakri adalah seorang pemain yang cukup berbakat. Apa yang aku boleh katakan disini adalah, setelah dia menimba pengalaman dan ilmu yang baru serta lebih mencabar di eropah, mungkin terdapat peningkatan dari segi teknikal, kemahiran serta keyakinan nya untuk beraksi. Ditambah lagi dengan situasi semasa di mana Kelantan sangat sangat memerlukan penyerang maka kehadiran Fakri memang amat-amat dialu-alukan.

Setengah orang akan mengatakan Kelantan seperti masih lagi menangisi susu yang telah tumpah akibat kehilangan ramai tonggak serangan dalam Mat Yo, Ghaddar, Azwan Roya dan Chanturu. Tapi Kelantan juga sebenarnya telah mengambil beberapa pemain seperti haris safwan, Dimi Petratos, Faiz Subri, Izuan Solah. Namun sehingga ke sekarang, pemain yang dibawa masuk pada tahun ini masih lagi belum menunjukkan kredibiliti mereka.

Apa yang aku boleh katakan mengenai situasi Kelantan adalah ini semua merupakan satu transformasi dan satu keadaan dimana perubahan amat diperlukan. Bojan tak boleh dipersalahkan seratus peratus ke atas beberapa siri kekalahan dan keputusan seri bagi pasukan Kelantan sebelum ini. Jika dilihat, bahagian tengah Kelantan masih lagi antara yang terkuat di negara ini. Yang menjadi masalah adalah kerana tiadanya natural striker ataupun true no 9 or 11. Pasukan negara kita tak layak lagi untuk adaptasi false no 9 seperti Barcelona jika tiada natural striker. Keita Mandjou walaupun sudah berjaya menjaringkan gol sebelum ini dilihat masih lagi tidak begitu berbisa. Farhan lebih mirip kepada flanker, dan sama seperti Faiz Subri. Dan sekarang dengan kehadiran Fakri, mungkin bojan boleh mengeksprimenkan formasi 4-3-3 dengan Piya, Shakir dan Indra mengawal bahagian tengah sementara Farhan-Fakri-Faiz Subri di bahagian serangan. Manakalan bagi pemain import, sampai sekarang ramai pihak yang inginkan Keita diganti dengan samada Dickson atau Dimi.Pada pandangan aku, aku lebih sukakan Dimi yang lebih muda, rajin, dan mampu membuat sepakan kencang luar kotak penalty. Dimi juga boleh bertindak sebagai flanker ataupun perancang tengah. Dickson lebih mirip seperti Drogba. Seorang target man. Apa-apa pun kita semua sama nantikan siapa pemain import yang akan diambil oleh Bojan pada bulan April nanti. Yang pasti sekarang, dengan kehadiran Fakri, bahagian serangan Kelantan akan lebih mempunyai pilihan kerana seperti tahun lepas, Kelantan akan berdepan dengan jadual yang padat.

Semoga kehadiran Fakri ke Kelantan akan menguntungkan kedua-dua belah pihak.Fakri dapat menaikkan lagi namanya seterusnya mencatatkan sejarah. Kelantan juga dapat menggunakan Fakri untuk mengejar lebih banyak kegemilangan dalam arena bola sepak. Mungkin, faktor sebenar Fakri ingin bermain dengan Kelantan adalah kerana para penyokong ataupun mungkin disebabkan TSAM yang memang diakui bijak dalam strategi korporat sebegini.Jika semata-mata disebabkan kewangan, JDT, Selangor, malah ATM serta PKNS lebih berpoket tebal daripada Kelantan. InsyaAllah, jika berkat kesungguhan dan kesabaran serta ketabahan, Fakri mampu mencipta nama selaku pemain hebat seperti yang telah terjadi sebelum ini kepada Mat Yo di Kelantan.

 Gomo Kelate Gomo!
p/s..M.Ghaddar pun diberitakan akan ditamatkan kontrak oleh Felda. Ghaddar ditukarkan dengan Keita ataupun jual Dickson kepada Felda. Ghaddar masih lagi penyerang berbisa.

Jom Share