Friday, August 30, 2013

Selamat Merdeka

31 Ogos 1957

Esok 31 Ogos 2013
Dah 56 tahun negara kita merdeka daripada jajahan British.
Kalau diikutkan, tiap-tiap tahun negara kita merdeka.
Kalau diikutkan tiap-tiap bulan ogos kita sambut bulan kemerdekaan.
Kalau diikutkan, tiap-tiap tahun kita berbaris laung 'Merdeka'.
Kalau diikutkan, tiap-tiap tahun kita kibar bendera Malaysia.

Tapi..

Tiap-tiap tahun isu sama berulang.
Ada yang tak hormat lagu negara ku
ada yang cakap Malaysia sebenarnya tak dijajah
Ada yang cakap Bahasa Melayu semakin terpinggir
Ada yang cakap jati diri bangsa merdeka langsung tak ada
Ada yang wajibkan tengok filem berkenaan merdeka
Ada yang putar belit sejarah merdeka
Ada yang tokok tambah fakta sejarah negara


Negara dah 56 tahun
Nasi tetap sama
PATI masih ramai
Positifnya dimana
Negatifnya mahu dilempar?
Kena sentiasa ingat yang lama?
Kena sentiasa kenang bangsa yang sama?
Kena sentiasa patuh benda yang dulu?

Ada akal
Ada hati
Merdeka diri sendiri

Thursday, August 22, 2013

The Pursuit of Happiness




Crush a bit, little bit, roll it up, take a hit
Feelin lit feelin light, 2 am summer night.
I don't care, hand on the wheel, drivin drunk, I'm doin my thing
Rollin the Midwest side and out livin my life getting out dreams
People told me slow my roll I'm screaming out fuck that
Imma do just what I want lookin ahead no turnin back
if I fall if I die know I lived it to the fullest
if I fall if I die know I lived and missed some bullets


I'm on the pursuit of happiness and I know everything that shine ain't always gonna be gold
I'll be fine once I get it, I'll be good.

Tell me what you know about dreamin dreamin
you don't really know about nothin nothin
tell me what you know about them night terrors every night
5 am, cold sweats wakin up to the skies
tell me what you know about dreams, dreams
tell me what you know about night terrors, nothin
you don't really care about the trials of tomorrow
rather lay awake in a bed full of sorrow

I'm on the pursuit of happiness and I know everything that shines ain't always gonna be gold
I'll be fine once I get it, I'll be good

I'm on the pursuit of happiness. I know everything that shines ain't always gold
I'll be fine once I get it, I'll be good
I'm on the pursuit of happiness
And I know everything that shines ain't always gonna be gold, hey
I'll be fine once I get it, yeah
I'll be good
Pursuit of happiness, yeah
I dont get it, Ill be good

Monday, August 12, 2013

Raya Ke 5

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada Semua
Raya yang meriah
Anak saudara yang kuat merengek
Jalan raya yang seperti biasa sesak berkilo-kilo
Juadah raya semua ditelan
Raya ke 5 sudah masuk pejabat
Ramai masih habiskan cuti sempena cuti sekolah yang dua minggu lamanya 
Pejabat yang kosong tiada orang sangat
Duduk hadap kerja yang mula menimbun dan dateline bulan September yang sarat nanti
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin
Duit raya sudah habis

Wednesday, August 7, 2013

Sketsa Sehari Sebelum Raya



Udara yang keluar daripada sistem penghawa dingin dalam bilik pejabat aku mencengkam tubuh. Kesejukan waktu pagi hari dikala jam di skrin laptop baru menjengah pukul 11 pagi membuatkan mata bertambah layu.

Aku pandang ke bilik sebelah. Rakan sepejabat ku sedang terlena. Aku keluar ke bahagian lain, rata-rata ramai yang dah bercuti. Almaklum esok, semua umat islam akan menyambut aidilfitri. Hanya ada satu dua pekerja sahaja yang masih berada di meja masing-masing. 

Aku berjalan ke tempat printer. 

“Kau tak cuti ke?” tegur seorang kenalan dari jabatan besebelahan pejabat aku.

“Tak.banyak benda nak siapkan.Lepas raya nie bertimbun kerja.” Balas ku dengan selamba sambil mengambil kertas yang masih panas lagi keluar dari printer berjenama Konica itu.

“Laa.macam itu ke. Aku dah nak balik nie, selamat hari raya.Maaf zahir batin.” 
Senyum nya sambil aku menyambut tangannya.

“Selamat memandu nanti” balas ku.

Aku kembali ke meja kerja. Esok dah hendak hari raya.Aku masih lagi kerja.termangu seketika melihat kosong skrin paparan laptop kerja ku. Kertas bertimbun diatas meja. Sebelum nie aku bersemangat juga nak susun semuanya tapi sejak dua menjak ini aku biarkan saja. 

Hari raya. Tiba-tiba terdetik sayu je perasaan bila terkenang yang esok sudah hendak sambut Aidilfitri. Tapi aku masih lagi di pejabat malah tak ambil cuti pun. Orang lain bersemangat hendak beraya,awal-awal lagi sudah isi borang cuti. Tapi aku, sampaikan bos aku sendiri tanya kenapa aku tak ambil cuti. 

Aku hanya balas, “banyak kerja Prof.”

Aku pandang telefon bimbit ku. Senyap. Tak ada pesanan baru samada dari wechat atau whatsapps. Kawan-kawan aku tak rindukan aku ke? Aku tak ambil cuti nak beraya nie. 

Aku masih ingat lagi, antara tradisi setiap kali hendak sambut raya aidilfitri. 3,4 hari sebelum raya mesti akan keluar ramai-ramai lepak dan makan ‘colek’. Borak sampai awal pagi. Dan aku juga tak lepaskan peluang cari jersey terbaru Inter di tapak pasar malam depan Pasar Besar Siti Khadijah dan McDonald, betul-betul tengah bandar Kota Bharu.Orang lain sibuk cari baju melayu, selipar ke, songkok tapi aku cari jersey Inter. Bukan pakai jugak jersey masa raya.

Tahun nie senyap je. Tak semeriah. Sementalahan lagi aku tak ambil cuti raya untuk tahun ini. Kawan-kawan sepersekolahan aku yang dulu semua dah bercuti awal. Masing-masing gembira pulang ke kampung halaman untuk sambut aidilfitri dengan keluarga masing-masing. Tapi ada juga yang sambut dengan keluarga isteri masing-masing. Aku tumpang gembira kepada mereka semua. Harapnya aku dapat jumpa dengan mereka nanti.

“buat apa la aku tak ambil cuti raya nie, hari nie bukan boleh buat kerja jugak. Kerani tue cuti, dia tue cuti, jadi kerja aku tertangguh jugak.”

Aku dah nekad. Aku nak balik raya jugak. Aku mahu juga cuti macam orang lain.

Kali nie aku bersemangat kembali. Raya kena sambut. Setahun hanya sekali saja Aidilfitri tiba. Lagu-lagu raya jelas berkumandang dari radio seorang pekerja di jabatan aku.

Aku mengemas meja.aku tutup laptop masuk dalam beg. Aku tersenyum seorang. 

Aku akan balik kampung halaman. Aku tak kira, hari ini juga akan balik.

Tanpa berfikir panjang terus aku keluar pejabat pergi ke tempat parking kereta. 

Aku akan terus pandu pulang ke kampung tempat aku dibesarkan.
.

..


10 minit kemudian aku dah sampai rumah.
Aku lupa aku kerja di bandar kampung halaman aku sendiri. Sebab itu aku tak ambil cuti.

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin



p/s..coretan kosong akibat kebosanan berada di pejabat sehari sebelum aidilfitri. rumah ambo terbuka setiap hari sepanjang aidilfitri. Dijemput kepada semua untuk datang.

Monday, August 5, 2013

Hari Raya Aidilfitri yang Muda



Pandu kereta ke tempat kerja, jalan tak jem macam biasa, cuaca redup, lagi 2 hari mahu raya. Bukak radio Era, lagu raya Saloma berkemundang.Evergreen. Dgr dari kecil sampai ke besar tak pernah bosan. Bukak hotfm, FBI putarkan lagu nazam lebaran dari Datuk Siti Nurhaliza. Tukar pulak dengar lagu hitz pagi hari. Dgr petikan lirik kat bawah dari Avril Lavigne

Call up all our friends, go hard this weekend
For no damn reason, I don't think we'll ever change
Meet you at the spot, half past ten o'clock
We don't ever stop, and we're never gonna change

Say, won't you stay forever stay
If you stay forever hey
We can stay forever young

Bila fikirkan ada betulnya lirik lagu nie, katakanlah, kita dapat pilih untuk terus berada dalam waktu muda, adakah kita akan pilih waktu muda tersebut? Sudah semestinya.tapi dalam realitinya, kita semua akan meningkat usia dan cara pemikiran dari sehari ke sehari, setahun demi setahun. Tiada yang kekal. Semuanya akan berubah. 




Sama seperti dalam persekitaran kita. Tahun lepas kita beraya dalam suasana yang lain. Tahun lepas aku balik cuti raya pun dah agak lambat sebab kerja di puchong. Balik cuti raya pun berpusu kereta dari tol Gombak sampai KB. Tahun nie dah berubah, tahun nie tak ambil cuti raya pun sebab tempat kerja dekat je. Tahun lepas lepas raya ke 3, 4 terus kena balik Lembah Klang. Tahun nie sama juga, raya ke 4 dah mula kerja balik tapi tak kisah sebab dekat. Pendek kata, berganti tahun, walaupun raya tetap sama, tetapi kita semua sentiasa berubah seiring dengan masa dan keadaan. 

Tapi,aku lihat sebenarnya, kita semua masih lagi muda dalam hati masing-masing. Meskipun umur dah meningkat, dah capai status yang tinggi, dah ada wang banyak dalam akaun bank, dah ada keluarga yang bahagia, tetapi bila datang setiap kali perayaan, setiap dari kita pasti mendambakan untuk kembali ke zaman kanak-kanak dimana saat yang paling best untuk bergembira menikmati kemeriahan sebenar perayaan. Sekarang nie kebanyakan dari kita hanya mampu mengukir senyuman seketika dan dah banyak benda yang nak difikirkan selepas raya, raya haji, tahun baru cina, wesak, deepavali, krismas, kes tembak, minyak naik, gula naik, bonus dan macam-macam lagi.

Sekurang-kurangnya, apa yang aku dapat lihat, rasakan dan alami, sedikit masa yang ada sebelum hari raya ini, kebanyakan daripada kita semua mahu berhenti seketika membesar, menjadi tua dan mahu menjadi muda buat sementara waktu. Mahu bersama dengan rakan. Mahu berkongsi bertanya khabar dengan sahabat saudara. Mahu bebas bercakap mengenai apa jua. Mahu terus bergossip mengenai orang lain. Mahu terus bercerita mengenai cita-cita yang mungkin sampai atau tidak. Kita semua mahu menjadi muda menjelang raya. Mahu menerima duit raya daripada memberi duit raya. Mahu berjalan di rumah-rumah orang dengan seronok. Hari Raya adalah hari untuk kita berhenti membesar dan kembali menjadi muda.

Moganya dapat terus jadi muda untuk sehari dua lagi. Colek, minum, borak, tidur…Muda di hati.




Friday, August 2, 2013

Lagi Seminggu Nak Raya

Lagi tak sampai seminggu Umat Islam negara kita akan menyambut hari lebaran hari raya aidilfitri. Sekarang, bersempena dengan hujung bulan, ramai orang berpusu-pusu keluar membeli belah kelengkapan hendak berhari raya.



Yang duduk jauh di perantauan tue juga mesti tengah bersiap dengan persiapan untuk balik kampung. Dikhabarkan juga beberapa lebuhraya utama negara kita dah mula banyak pergerakan balik kampung. Dalam minggu depan, kota raya akan lenggang dan berganti dengan kesibukan di kampung halaman pula.

Tahun ini syukur aku tak perlu nak balik kampung sebabnya dah berkerja di kampung halaman sendiri jadi dah jimat. Lagi satu tahun ini tak perlu nak ambil cuti raya banyak-banyak sebab rumah dah dekat dan boleh simpan cuti raya untuk kegunaan yang lebih berguna pada masa akan datang. Tambahan lagi, tempat kerja dekat je jadi tak ada masalah nak hadiri rumah terbuka waktu makan tengah hari ataupun balik kerja nanti.

Seperti biasa lah, bila dah nak dekat raya nie banyak barangan keperluan mula naik tambah lagi dengan berita penyelarasan gaji minimum swasta dan duit RM500 yang kerajaan bagi sebelum nie. Walau apa-apa pun harapnya jangan minyak naik sudah sebab ramai yang perlu bergerak pada hari raya nanti.

Sejak dua menjak nie banyak yang berlaku dalam negara kita. Sama naik dengan keriuhan hendak menyambut aidilfitri, kejadian kes tembakan juga semakin hari semakin berleluasa. tapi syukur lah kan, negara kita masih aman tiada peperangan saudara ataupun bom di merata-rata tempat. Satu lagi, kes kematian Chua Boon huat juga mendapat perhatian ramai pihak. Kes raya dan anjing tue pun banyak dicakapkan dalam media sosial. kes Alvin dan Vivian pun belum reda lagi. Sekarang ada pulak kes filem The New Village yang dikaitkan dengan komunis. Banyak sangat kes. Aku hanya tahu kes Rajagopal yang tak akan disambung kontrak nanti.

Akhirnya,selamat menjalani hari-hari terakhir ramadhan untuk tahun ini. selamat melakukan persiapan untuk sambut aidil fitri.

Jom Share